Other Grounds in England (and other area's the English consider to be English)

Gestart door hgrm, mei 05, 2008, 22:05:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Zelfs in Engeland wordt er niet alle dagen gevoetbald. Dus het gebeurt wel eens dat je tijdens Engelandvakantie een dag niks te doen hebt. Sommige mensen gaan dan bushokjes slopen, anderen zuipen zich klem in de pub en weer anderen kammen elke Waterstone's, Gamestation, WH Smith of HMV uit met de zorgvuldigheid van MI5. Ik niet. Ik spel het Internet om uit te vinden of er op sportgebied nog iets anders dan voetbal te beleven is. Op die manier heb ik her en der wat pareltjes van stadions ontdekt, die ik graag met jullie wil delen.

We beginnen de reis in Wales, in de kerstvakantie 2004/2005. Met wedstrijden in Shrewsbury en Lincoln reeds achter de kiezen en met Swansea en Cardiff nog voor de boeg, doorkruiste ik een dag voor Sylvester het hele Eiland om alvast kwartier te maken in de Welshe hoofdstad. Hoe zeer ik de fixturelist ook bestudeerde, voor de laatste twee dagen van december was er geen voetbalwedstrijd te vinden. Er werd echter wel gespeeld in de rugbycompetitie van Wales. Niet in de 'grote' Celtic League, waarin franchiseteams uit Wales, Ierland en Schotland het tegen elkaar opnemen, maar in de Welsh Premier, waar dorpsteams het nog tegen elkaar opnemen, alsof er sinds de tribal wars van de middeleeuwen niets veranderd is.

Ik kon kiezen uit een aantal wedstrijden van clubs die me werkelijk niets zeiden. Op goed geluk koos ik voor de wedstrijd Pontypridd vs. Caerphilly, op een half uurtje rijden van Cardiff. Het stadion, Sardis Road, was makkelijk gevonden en bleek de moeite waard. Twee tribunes en plenty of terracing. Pontypridd is dan ook niet zomaar een club. In de tijd voordat het Welshe rugby verziekt werd door de Celtic League, was Pontypridd één van de 'grote vijf' van het Welshe rugby. Het kampioenschap werd viermaal gewonnen en grote spelers droegen het shirt van Pontypridd, zoals international Neil Jenkins. Een mislukte participatie in een Celtic League-franchise betekende bijna de ondergang van de club. Momenteel is Pontypridd een subtopper in de semiprofessionele Welsh Premier. Ondanks dat, waren er toch zo'n tweeduizend toeschouwers.

De foto's:







Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

De donderdag is over het algemeen de meest voetballoze dag van de week. Zo ook in augustus 2005, toen ik in de Midlands was. Een mooie gelegenheid om eens naar een andere typisch Engelse sport te gaan: Cricket. In de Nottinghamse Trent Bridge Ground speelde Nottinghamshire tegen Middlesex, in het County kampioenschap. Het was de eerste dag van een vierdaagse wedstrijd en in Manchester waren de Ashes (Engeland-Australië) bezig, dus veel publiek was er niet. Desondanks was het een leuk bezoek aan een oud stadion dat ooit nog eens de thuisbasis was van Notts County.

De foto's:







Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Citaat van: hgrm op mei 05, 2008, 22:54:09
..toen ik in de Midlands was. Een mooie gelegenheid om eens naar een andere typisch Engelse sport te gaan: Cricket. In de Nottinghamse Trent Bridge Ground speelde..

Das toch bijna naast de City Ground?

Dergelijke cricketgrounds zijn indrukwekkende bouwsels maar ze trekken mij totaal niet aan om te bezoeken. De sport cricket weet ik niks van en dat is dan weer jammer, misschien is het best wel een boeiende sport.  Hoe lang duurt zo'n cricketwedstrijd?

TeeZee

Citaat van: Groundhopping on the moon op mei 06, 2008, 10:02:08Dergelijke cricketgrounds zijn indrukwekkende bouwsels maar ze trekken mij totaal niet aan om te bezoeken.
Ook niet zonder wedstrijd? De Kensington Oval in Londen, waar ooit de eerste FA Cup final was, was zeker de moeite van het bezichtigen waard. Alleen al vanwege de historie.

Rinus A.

Citaat van: hgrm op mei 05, 2008, 22:54:09



Geweldig dit, met onderaan die deur. Kan me niet anders voorstellen dan een meneertje binnenin dit scorebord die trappen op en af rent met bordjes, aan allerlei toeters en bellen trekt en heel af en toe mag bijkomen bij die ventilator bovenin.

hgrm

Klopt. vanaf de moderne tribune ernaast kon je de scorebordbedieners zien zitten.

En om de vragen van GHotM maar meteen te beantwoorden:

Trent Bridge is inderdaad op een steenworp (en dan hoef je niet eens de arm van Dirk van 't Klooster te hebben) van Cityground.
Een wedstrijd in het County Championship duurt vier dagen, van 11 tot het te donker wordt. Ik heb er een middagje gezeten, dus ik heb maar een fractie van de wedstrijd gezien.
De grote internationale wedstrijden (test matches) duren ook 4 of 5 dagen, maar de rest zijn eendaagse wedstrijden met een van te voren vastgesteld aantal ballen (limited overs). Dat is in een dag gebeurd. De Nederlandse competitie maar ook het WK wordt gespeeld met 50 overs (300 ballen) voor elke ploeg (tenzij een ploeg al eerder all out gaat). In Engeland is tegenwoordig "Twenty 20" erg populair: korte wedstrijden van 20 overs (120 ballen) per ploeg die meestal 's avonds onder kunstlicht worden gespeeld. Omdat er zo weinig ballen te spelen zijn, nemen de ploegen veel risico om in korte tijd veel runs te scoren. Het is dus een veel sneller en spectaculairder spelletje dan een testmatch.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Strangely Devoted or Mentally Disturbed



TeeZee

Het Odsal Stadium is de thuisbasis van rugby league club Bradford Bulls. Vanwege een sponsordeal heet het stadium op dit moment Grattan Stadium. Naast rugby zijn er diverse andere sportevenementen gehouden in deze schitterende ovaal, zoals o.a. speedway, stock car racing, worstelen, basketbal en voetbal. Vanaf de rampzalige brand in het Valley Parade van op 11 mei 1985 tot december 1986 speelde Bradford City FC haar thuiswedstrijden in het Odsal Stadium. Niet al te lang geleden werd er zelfs gespeculeerd dat Bradford Valley Parade zou verlaten om definitief in het Odsal te gaan spelen.

De foto's doen eigenlijk geen recht aan het gevoel als je er rondloopt. Het stadion ligt in een diepe kom en je moet heel wat trappen op en af om het stadion vanuit alle hoeken op je te laten inwerken. Niet iedere tribune is geweldig, maar gemiddeld genomen is het een indrukwekkende bak.




































TeeZee

Onderstaande foto's zijn van een werkelijk prachtige rugbybak, al heb ik geen flauw idee meer hoe het heet, waar het ligt en van wie het is. Het zal op pakweg een halfuurtje rijden van Leigh RMI liggen, aangezien ik foto's van Hilton Park heb die ongeveer 30 minuten later genomen zijn.






TeeZee

Ik zal mezelf antwoord geven: het is het stadion The Willows van de Salford Reds.

Joost

Citaat van: TeeZee op jun 11, 2008, 13:19:00
Ik zal mezelf antwoord geven: het is het stadion The Willows van de Salford Reds.

Daar heb ik afgelopen augustus nog Salford City Reds - St. Helens Town gezien!


hgrm

Tijdens een recente strooptocht door Manchester en omgeving, die prachtige plaatjes van Hilton Park, The Willows en Knowlsey Road opleverde, kwamen TeeZee en ik ook langs het Bellevue Stadium van Machester. Eerst de foto's, dan het verhaaltje:








Op het eerste gezicht lijkt het stadion niet zo veel bijzonders. Een hondenracebaan met een speedwaytrack., maar achter het beglasde aquarium waarin de gokkers met hun bloeddoorlopen ogen en door nicotine en leverfalen vergeelde handen in hun schulden rondzwemmen, verschuilt zich een tribune uit 1926. In dat jaar vond in het Bellevue Stadium de eerste greyhoundrace van Engeland plaats. Veel verbouwingen later, rennen de honden nog steeds rond voor de tribune en langs de terracing.

Op een steenworp afstand van het Greyhoundstadion, in het zelfde enorme amusementspark Bellevue, stond ooit een nog groter stadion, speciaal gebouwd voor motorspeedway. Op het middenterrein van dit stadion speelde de voetbalclub Manchester Central. In 1929, 1930 en 1931 deed deze club driemaal een vergeefse poging toegelaten te worden tot de League. De club verdween daarna snel evenals het stadion.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen