Hoofdmenu

Gaelic Football

Gestart door RKSVW, dec 14, 2008, 11:54:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

@RKSVW; ik vind het zeker leuk om iets te lezen over een "andere" sport maar op bovenstaande manier gaat het nergens over. Dit zorgt enkel voor aversie en dat is jammer. Houdt het compact en grotendeels Nederlandstalig, dan blijft het voor iedereen leuk (en ook voor jouw).

Tot zover mijn geheel vrijbljvende advies.


RKSVW

Mijns insziens is het juist wel relevant. Mocht iemand de League willen volgen is het handig te weten wanneer wedstrijden gespeeld gaan worden in de leagie. En helaas hebben de 32 Ierse counties geen Nederlandse naam. We schrijven hier toch ook niet over Parijs Sint Germanus of 1.FC Keulen?
Dat zijn nou eenmaal de namen van de Ierse counties.

Hugo

Citaat van: RKSVW op dec 28, 2008, 12:46:12
Mijns insziens is het juist wel relevant. Mocht iemand de League willen volgen is het handig te weten wanneer wedstrijden gespeeld gaan worden in de leagie. En helaas hebben de 32 Ierse counties geen Nederlandse naam. We schrijven hier toch ook niet over Parijs Sint Germanus of 1.FC Keulen?
Dat zijn nou eenmaal de namen van de Ierse counties.

Het gebruik van Nederlandse namen voor Ierse counties is niet wat ik bedoel. Volgens mij is het plaatsen van het complete programma niet interessant voor degenen die slechts oppervlakkig interesse hebben en volgens mijn voorzichtige inschatting is dat hier jouw doelgroep.

Maar nogmaals mijn advies is geheel vrijblijvend en je mag er mee doen wat jij wilt.


RKSVW

Zoals iedere sport wil ook de GAA constant het spel verbeteren.
Het seizoen 2009 ziet dan ook een groot aantal experimentele nieuwe regels.
De belangrijkste is wel dat een speler die een gele kaart krijgt gelijk het veld af moet en vervangen wordt.
Een speler die een rode kaart krijgt is voor minstens drie wedstrijden geschorst ongeacht het niveau . Dat betekent dat iemand die in de Provincial final het veld afgestuurd wordt klaar is in de Championship voor de rest van het jaar.
De GAA doet dit om het aantal overtredingen tegen te gaan en de wedstrijden niet onnodig stil te hoeven leggen. M.a.w. de snelheid en de vloeiendheid van de wedstrijden moet bevorderd worden.
De gele kaart regel is mijns insziens niet de oplossing maar het is wel een goede, tijdelijke oplossing.
Ik denk dat zoiets in het voetbal ook nodig is. Helaas is het natuuurlijk voor de sterkere teams in hun voordeel want zij hebben meer goede spelers op de bank dus als zij gedwongen een speler moeten wisselen is dat voor hun een mindere straf dan voor de zwakkere teams.

http://www.rte.ie/sport/gaa/pdf/newrules_footballfouls.pdf
http://www.rte.ie/sport/gaa/pdf/newrules_hurlingfouls.pdf

Een rode kaart en dus een schorsing voor 3 wedstrijden krijgt men nu voor:
- een slag of poging tot slaan met het hoofd, arm, knie, elleboog, hand.
- het schoppen of poging tot schoppen van een speler
- het schoppen van een speler met kracht of op dien wijze dat een blessure ontstaat
- het schoppen van een speler met kracht met intentie tot verwonding
- het stampen op een speler
- andere spelers in gevaar brengen
-het toebrengen van een blessure op een wijze nog niet hierboven beschreven
- spugen naar een speler
- meedoen aan een opstootje
- het slaan, poging te slaan, schoppen, of poging tot schoppen, spugen, stampen op, tegenspreken van, het werk belemmeren van, het uiten van beledigende taal naar of het bedreigen van een match official.
- het aanvallen van een match official van de andere partij
- het plegen van alle hierboven beschreven fouten tegenover een medespeler
- het plegen van alle hierboven beschreven fouten voor of na de wedstrijd of tijdens de rust jegens een medespeler, speler van de andere partij, toeschouwer of match official

RKSVW

een gele kaart (en dus automatisch het veld af moeten en vervangen worden) krijgt men nu voor:
- het neerhalen c.q. neertrekken van een speler
- het laten struikelen van een speler met hand of voet
- het opzettelijk in motsing komen met een speler nadat deze de bal heeft afgespeeld of met de intentie om zijn spelvrijheid te beletten
- het wikkelen van een arm om de nek van een speler
- het worstelen met een speler op de grond of buiten het actieve spel
- agressief gedrag jegens een match official

Nieuw is ook dat een zwarte kaart (een waarschuwing) voor meer overtredingen zal worden gebruikt.
2 zwarte kaarten zijn nu een gele kaart (en dus vervanging van de speler)
Ook kunnen 2 verbale waarschuwingen aan de team captain nu resulteren in een zwarte kaart voor een speler. Een zwarte kaart en een geel is natuurlijk een geel. Een speler die al een zwarte kaart heeft en vervolgens nog 2 verbale waarschuwingen aan de team captain krijgt dus een 2e zwarte kaart en daarmee een indirecte gele kaart.

2 gele kaarten komt dus niet meer voor.

RKSVW

De SAM cup wordt tegenwoordig erkent door leden van alle regeringspartijen noord en zuid!!!!!
http://www.newsletter.co.uk/news/Stormont-minister-to-host-GAA.4847766.jp