Help!! m'n camera doet raar

Gestart door hgrm, apr 30, 2008, 00:10:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

De onderstaande foto maakte ik bij Spakenburg-IJsselmeervogels. Zoals te zien is, is een groot deel van de witte vlakken opeens roze geworden. Dit is gebeurd bij een stuk of 20 foto's; de foto's die ervoor zijn genomen (een week eerder in Gent; vergelijkbare lichtomstandigheden) en de foto's die later op dezelfde middag zijn genomen, zijn wel goed. Tijdens het nemen van de foto's had ik de zon in de rug.

Ik heb de verrozing (nog?) niet kunnen reproduceren, dus ik begin te twijfelen aan mijn camera. Zolang ik geen goede verklaring heb, vertrouw ik het apparaat niet meer.

Kent iemand dit fenomeen? Betekent dit het einde van mijn camera?

En verder: heeft iemand een trucje om met Paintshop of een ander programma de foto's te fatsoeneren? Mij is het nog niet gelukt (behalve door er een zwartwitfoto van te maken).

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Of de instellingen van de witbalans waren verstoord, of een van je CCD-chips deed het even niet correct. Ik heb dit weleens eerder gelezen en het had te maken met een sony-CCD die naar het schijnt ook in Canoncamera's gebruikt wordt.

hgrm

Ik vraag me dus af of het een kwestie van ouderdom is of dat het zo'n typisch onverklaarbaar elektronicaprobleem is dat even snel weer verdwijnt als dat het verschijnt.
In het eerste geval moet ik maar de buidel gaan trekken een een Nikon P50 aanschaffen...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

De Nikon P50 heeft in ieder geval een groothoekmogelijkheid, onmisbaar voor de groundhopper. Als ik op dit moment een camera zou aanschaffen zou het waarschijnlijk de Panasonic dmc-lx2 worden. Vooral de drie beeldformaten, 4:3, 3:2 en 16:9 vind ik wel interessant. In het laatste beeldformaat heb je ook 28 mm groothoek. Wel wat duurder dan de Nikon. Zelf haat ik oplaadbare batterijen, anderen zweren erbij. Ik heb het liefst een accu.

hgrm

Citaat van: TeeZee op apr 30, 2008, 01:16:25
De Nikon P50 heeft in ieder geval een groothoekmogelijkheid, onmisbaar voor de groundhopper. Als ik op dit moment een camera zou aanschaffen zou het waarschijnlijk de Panasonic dmc-lx2 worden. Vooral de drie beeldformaten, 4:3, 3:2 en 16:9 vind ik wel interessant. In het laatste beeldformaat heb je ook 28 mm groothoek. Wel wat duurder dan de Nikon. Zelf haat ik oplaadbare batterijen, anderen zweren erbij. Ik heb het liefst een accu.

Die oplaadbare batterijen zijn idd een belangrijk argument voor mij. En bovendien komt de Nikon P50 veel beter uit de tests dan de Panasonic
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Welke tests? De tests die ik heb gezien zijn juist heel positief.

Han

Citaat van: hgrm op apr 30, 2008, 00:10:20

En verder: heeft iemand een trucje om met Paintshop of een ander programma de foto's te fatsoeneren? Mij is het nog niet gelukt (behalve door er een zwartwitfoto van te maken).

Op welk 'soort' fatsoeneren doel jij?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

@ Teezee: ik heb vooral gelezen dat de Panasonic het slecht doet wat betreft ruis. Bovendien is het gebruik van penlites een belangrijk argument voor mij.

@ Han: met fatsoeneren bedoel ik het roze weer wit maken.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: hgrm op apr 30, 2008, 20:12:00
@ Teezee: ik heb vooral gelezen dat de Panasonic het slecht doet wat betreft ruis. Bovendien is het gebruik van penlites een belangrijk argument voor mij.
Dat eerste is t.o.v. digitale SLR's, geen enkele digitale compact camera haalt een vergelijkbaar niveau (en dan praten we over ISO 400 en hoger). Als dat tweede een belangrijk argument voor je is dan is de Lumix geen optie.

hgrm

Op een website met veel reviews (ben de url ff kwijt) scoort de panasonic een 5 wat betreft picture quality en de nikon een 7.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: hgrm op apr 30, 2008, 21:23:35
Op een website met veel reviews (ben de url ff kwijt) scoort de panasonic een 5 wat betreft picture quality en de nikon een 7.
Ok. Alhoewel op andere websites er weer een andere conclusie zal staan. Het internet is heel handig om recensies/gebruikerservaringen te lezen van een bepaald product, nadeel is dat het gros uitkomt op evenveel negatieve als positieve recensies. Ik denk dat het tegenwoordig weinig uitmaakt. Hoe meer pixels, hoe meer ruis, wordt weleens gezegd. Als ik echter jouw huidige camera vergelijk met de mijne (zelfde merk, alleen die van mij meer megapixels) dan zie ik juist bij mijn foto's minder ruis in het donker. Nu weet ik niet of ik een noisefilter heb en jouw canon niet.

Op het gebied van batterijen gaan we het nooit eens worden. Als ik mijn accu oplaad duurt het 1,5 a 2 uur en kan ik weer 250 foto's nemen. Laad ik 'm daarna weer op, kan ik weer 250 foto's nemen. Bij batterijen, zie ik vaak in mijn omgeving, wordt de levensduur na een aantal keren opladen steeds korter. Ik zou dus zelf eerder een tweede lithiumbatterij kopen dan dat ik als een veredelde chemokar met pakken reservebatterijen moet rondlopen. Als ik echter netjes de accu 's avonds oplaad (en dat niet vergeet zoals in augustus) kom ik nooit voor verrassingen te staan. Of ik moet wel extreem veel fotograferen op een dag.

hgrm

Ik heb 3 setjes penlites (dat worden er 6, aangezien de Nikon er maar 2 nodig heeft). Als er eentje leeg is, laad ik die meteen weer op, dus ik heb altijd één set in m'n camera, één reserve en meestal nog één extra. En als dat niet genoeg is, haal ik bij de eerste de beste benzinepomp een pakje niet-oplaadbare penlites.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen