Week 9 : Maandag 25 februari t/m Zondag 03 Maart

Gestart door Bier und Bratwurst, feb 04, 2013, 20:07:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spons

Citaat van: spons op feb 13, 2013, 09:54:44
26/02  Westlandia - Scheveningen ( districtsbeker )
02/03  Xerxes DZB - Excelsior Maassluis
03/03  NEC - Feyenoord

02/03  XerxesDZB - Excelsior Maassluis
03/03  NEC - Feyenoord ( wedstrijd nummer 2.000 )
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Thijs

Vanavond PEC - PSV. De wedstrijd leeft hier goed en is al een tijd gesprek van de dag in Zwolle. De eerste halve finale in 36 jaar. Hier een mooi item met de helden van de vorige keer dat we zo ver kwamen, jaren voor ik geboren ben. O.a. Rinus Israel en Klaas Drost... http://nos.nl/video/478621-pec-zwolle-oude-tijden-herleven.html


Terranova


AthleticHolanda

Citaat van: Breda op feb 27, 2013, 21:31:26
Als ze dat nu eens integraal in Duitsland zouden verbieden, wil ik er wel eens over denken weer wat wedstrijdjes te gaan bezoeken in dat land. Afgrijselijke supporterscultuur. Of zoals ze in Engeland dit supportersgedoe samenvatten: "All that continental stuff".

Achja ieder z'n ding he.

TeeZee

Citaat van: Breda op feb 27, 2013, 21:31:26
Als ze dat nu eens integraal in Duitsland zouden verbieden, wil ik er wel eens over denken weer wat wedstrijdjes te gaan bezoeken in dat land. Afgrijselijke supporterscultuur. Of zoals ze in Engeland dit supportersgedoe samenvatten: "All that continental stuff".
Ik heb er ook weinig mee, ik geef de voorkeur aan reactionair supporteren. Geen voorbedachte zaken.

Overigens wordt Engeland (of beter gezegd: Wales) er ook niet beter op. Cardiff City is overgenomen door een rijke Aziaat en die heeft de blauwe clubkleuren al vervangen door rood (want dat scoort beter in Azië) en gaat de naam veranderen in Cardiff Dragons.

Ik merk dat ik steeds minder met voetbal heb.

hgrm

De top-25 in Engeland is inmiddels bijna volledig in handen van meer of minder geschifte rijke individuen die een voetbalclub zien als ofwel een persoonlijk speeltje ofwel een cashcow. Inderdaad een zorgelijke ontwikkeling die her en der al tot vreemde excessen heeft geleid.

Dat probleem heb je in Duitsland dan weer niet; ondanks pogingen van enkele clubbestuurders (voornamelijk Martin Kindt van Hannover) is het nog steeds zo dat de aandelen van de profclubs verplicht voor meer dan de helft in handen moeten zijn van de verenigingen waaruit ze ontstaan zijn. Die verenigingen hebben vaak veel leden (voornamelijk niet-spelende leden, soms tienduizenden) die het bestuur en daarmee de directie van de proftak controleren. Wat dat betreft is de clubcultuur beschermd tegen investeerders.

Over het algemeen vind ik de supporterscultuur in Duitsland ook een stuk prettiger dan in Engeland. Eerlijk gezegd vind ik dat er bij Engelse wedstrijden nauwelijks sfeer is en dat hetgeen de supporters uitkramen vooral negatief is. Vooral gezeik en gescheld, ook op de eigen spelers. Uitzonderingen zijn er, maar dan vooral bij kleinere clubs die vroeger betere tijden hebben gekend en zeker niet in de vele all-seaters die het land tegenwoordig arm is.

Geef mij dan maar het voortdurende zingen van de Duitse supporters. Die maken sfeer of het nu goed gaat of niet en zijn niet zo overdreven kritisch als in Engeland. Het ultra-gebeuren hoeft voor mij ook niet, daar zitten te veel lieden bij die een dubbele agenda hebben.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

Citaat van: Breda op feb 28, 2013, 16:16:10
Ik wist niet dat geluid/herrie maken (met trommel en Führer + megafoon) hetzelfde was als sfeer maken.

Ben ik wel benieuwd naar jouw definitie van sfeer...

In Engelse stadions kan je te vaak een speld horen vallen, in Duitse stadions gebeurt er bij even saaie wedstrijden dan tenminste nog iets op de tribunes.

HRM1880

Dat is juist mijn probleem met die Duitsers, heb altijd het gevoel dat die niet echt begaan zijn met de wedstrijd. Ze maken toch maar sfeer, zingen rustig verder, ondanks wat er gebeurt op het veld. Al is de sfeer op zich indrukwekkend, maar de moment waarop is niet mijn ding. Als je snapt wat ik wil bedoelen.

Hugo

Citaat van: AthleticHolanda op feb 28, 2013, 18:30:35
Ben ik wel benieuwd naar jouw definitie van sfeer...

Daar zullen we hier niet 1-2-3 een gemeenschappelijk antwoord op vinden. Maar de "Duitse sfeer" is niet de situatie waar ik heel gelukkig van wordt.

TeeZee

Het is natuurlijk een persoonlijk gevoel. Ikzelf vind het belangrijk dat er betrokkenheid is op de tribunes met hetgeen er op het veld gebeurt. Is er sprake van een saaie wedstrijd en een scheids die normale beslissingen neemt, dan kan er ook geen sprake zijn van enige sfeer.

En aangezien 9 van de 10 voetbalwedstrijden mijns inziens echt ontzettend saai zijn, mag je verwachten dat je meeste wedstrijden weinig sfeer hebben. Is dat niet zo, dan kan dat niet anders dan betekenen dat de supporters vooral betrokken zijn met zichzelf.

Je weet dat het misgaat als ze boeken en websites over de eigen supporterscultuur gaan schrijven.

Ik vind de supporters in Engeland juist niet negatief, dat zou ik eerder zeggen over de massa's fluitisten in Nederland als het eigen clubje eens een mindere periode heeft. Maar dat wil niet zeggen dat hgrm het niet toch zo kan voelen. Kwestie van perceptie.

Verder is het voor mij moeilijk om een oordeel te vellen over de Duitse sfeer. Ik ben meer dan 10 jaar geleden eenmaal bij een Duitse wedstrijd geweest. Het viel mij op dat er veel uiterlijk vertoon was, maar ik vond het verder allemaal prima. Ik denk ook dat het Duitse voetbal dichterbij de romantische oude waarden staat dan het Engelse. Ook denk ik dat het stadionvoer verreweg superieur is. En natuurlijk is het Duitse voetbal qua bereikbaarheid veel toegankelijker. Niettemin heb en had ik helemaal niets met het Duitse voetbal. Ook dat is me domweg zo overkomen. Zit niks van enige waarheid in, is slechts een gevoel.

voetbalfan

Citaat van: TeeZee op feb 28, 2013, 21:06:50
Het is natuurlijk een persoonlijk gevoel. Ikzelf vind het belangrijk dat er betrokkenheid is op de tribunes met hetgeen er op het veld gebeurt. Is er sprake van een saaie wedstrijd en een scheids die normale beslissingen neemt, dan kan er ook geen sprake zijn van enige sfeer.

En aangezien 9 van de 10 voetbalwedstrijden mijns inziens echt ontzettend saai zijn, mag je verwachten dat je meeste wedstrijden weinig sfeer hebben. Is dat niet zo, dan kan dat niet anders dan betekenen dat de supporters vooral betrokken zijn met zichzelf.


Het is natuurlijk ook wel zo dat er sfeer kan zijn bij doodsaaie wedstrijden enkel maar om de eigen ploeg te steunen en vooruit te schreeuwen zoals bijvoorbeeld Celtic supporters zullen doen in The Old Firm. Is dit dan 'geen goede' sfeer omdat ze ook zingen bij een saaie wedstrijd, neen denk ik dan.
Ook al presenteert de ploeg slecht en is het een vernedering op het veld dan nog kan er sprake zijn van uitmuntende sfeer kijk maar naar de Ierland supporters op het EK tegen Spanje toen ze 4-0 achter stonden. Ook hier vind ik het wat kort door de bocht omdat het zogezegd supporters zijn die zich meer betrokken voelen met zichzelf.
Ik heb opzettelijk twee voorbeelden genomen van wat moet aanleunen bij de 'Engelse sfeer' maar daarom niet perse slecht moet zijn. Ik kon ook voorbeelden geven van Oost-Europese landen maar dan zou ik mijn standpunt misschien niet duidelijk genoeg formuleren, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Ici c est Paris

Citaat van: Ici c est Paris op feb 25, 2013, 18:32:32
01/03 Telstar - Go Ahead Eagles
02/03 Genk - Anderlecht (of als het uitverkocht is Leverkusen - Stuttgart)
03/03 ADO Den Haag - Heracles Almelo

Vanavond naar Vitesse - FC Utrecht ipv Telstar - Go Ahead Eagles. Met hopelijk een mooi en eervol afscheid voor Theo Bos.

Terranova

Citaat van: Breda op feb 28, 2013, 16:16:10
Ik wist niet dat geluid/herrie maken (met trommel en Führer + megafoon) hetzelfde was als sfeer maken.

Smaken verschillen zie ik, want ik vind dat echt helemaal geweldig. Ik ga juist naar het Duitse voetbal toe vanwege de sfeer. Neem een Gladbach; keihard het clublied meebulderen voor aanvang van de wedstrijd, tig vlaggen die zwaaien, beleving etc.
Dat vind ik veel mooier als het veel killere Engelse voetbal.

Joost

Citaat van: Terranova op mrt 01, 2013, 11:19:12
Smaken verschillen zie ik, want ik vind dat echt helemaal geweldig. Ik ga juist naar het Duitse voetbal toe vanwege de sfeer. Neem een Gladbach; keihard het clublied meebulderen voor aanvang van de wedstrijd, tig vlaggen die zwaaien, beleving etc.
Dat vind ik veel mooier als het veel killere Engelse voetbal.

Jij noemt het beleving, maar wat beleven ze dan? De massale samenzang zou dat moeten zijn want van de wedstrijd krijgen ze weinig mee.