It's raining, it's pouring - Zomer in Engeland 2010

Gestart door TeeZee, aug 04, 2010, 11:44:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

#30
En nu volgt de natte droom van Joost qua stadions... alhoewel, laten we nog even wachten met die conclusie. Later volgt namelijk nog Trispen FC. Maar eerst even een paar plaatjes van Cheddar FC die -jaja- ook wel "The Cheesemen" worden genoemd. Ze spelen op Bowdens Park in een landelijke omgeving. Het stadion is een veld met een touw er omheen en een bushokje. Cheddar FC speelt in de Somerset Senior Premier Division, wat overeenkomt met de elfde divisie van Engeland. Nog 10 keer promoveren en de club mag tegen Man Utd spelen in de Premier League. Zo dichtbij is het dus. Al moeten ze dan vermoedelijk wel wat doen aan de staanplaatsen.

Ze staan op moment van schrijven overigens eerste in hun divisie (met 6 wedstrijden meer dan de achtervolgers, dat wel), waarin trouwens prachtige namen spelen. Kijk zelf maar eens op http://full-time.thefa.com/gen/Index.do?league=3894227 en droom weg bij een club als St. George Easton-in-Gordano of Taunton Blackbrook. Jammer van de reserveteams, doet een beetje Duits/Spaans-achtig aan.











Nabij het overigens leuke dorpje Cheddar heb je de zogenaamde Cheddar Gorge. Dat is een soort van kloof die iedereen en masse bezoekt op el cheapo eilandjes als Kreta en ook hier moet je eerst door een extreem toeristisch dorpje met een overdosis kitsch. Ben je daar eenmaal doorheen en heb je niet te veel toeristenvlees tussen je voorbanden zitten dan word je toch wel enigszins beloont met prachtige uitzichten aan weerskanten. Het is zeker de moeite waard om er even heen te rijden. De foto's hieronder doen het helaas geen recht, het licht stond verkeerd.





Meer info op wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Cheddar_Gorge

TeeZee

Een ander pareltje in deze omgeving is het plaatsje Wells. Wells heeft een aantal kathedralen en zelfs stadsrechten. Je kunt hier even tot rust komen en een heerlijke handgemaakte sandwich eten die kan wedijveren met de broodjes van Café Vlaanderen in Delft en de sandwich met biologische producten die ik ooit at in het Amerikaanse dorpje met de dubieuze naam Intercourse. Ook Wells is de moeite waard om even een uurtje of twee naartoe te gaan.












TeeZee

We vervolgen onze weg weer met voetbal. Ook de derde League Cup wedstrijd tussen een kleintje en een iets grotere werd gewonnen door de grootste. Helaas! Geen upset voor ons dit jaar. Torquay United v Reading eindigde in 0-1, maar niet voordat er een verlenging aan te pas moest komen die pas in de laatste minuut werd beslist. De supporters van Reading gingen zo tekeer dat het muurtje langs de achterlijn deels instortte door hun enthousiasme. Het instorten ging gepaard met een dreun, een grote stofwolk en diverse stewards die naar de plek des onheils sprintten. Wat na een korte stilte volgde was één van de briljantste spreekkoren die ik ooit gehoord had: "One-nil, and we broke a wall". Reading I love U. Jammer van jullie stadion. Het stadion Plainmoor was voor ons een revisit en het is een klassieker. Oud, vervallen (dat bleek wel) en midden in een woonwijk. Torquay is erg heuvelachtig en de wandeltocht van ons hotel naar het stadion was dan ook een goede training voor de kuitspieren.




























Hierboven stortte Plainmoor in. Je hoort het weleens zeggen dat het publiek zo uit zijn dak ging dat het stadion bijna instortte en hier gebeurde dat nu eens echt. Love it.


Vanaf een heuvel zie je de floodlights van Plainmoor duidelijk.

Hielke

't Is weer genieten! Het 'ijsje' is wat mij betreft de meest indrukwekkende groundhopfoto van dit jaar.

TeeZee

De donderdag was een voetbalvrije dag. Oorspronkelijk was het het plan om te gaan fietsen in Cornwall. Gezien mijn gebroken elleboog werd dat plan overboord gegooid. Toch gingen we naar Cornwall, want dat was een van de weinige counties waar we nog nooit geweest waren. Dat komt natuurlijk doordat er geen League Club resideert.

Om in Cornwall te komen vanuit Torquay kun je dwars door het aangrenzende Devon rijden en eigenlijk is Devon mooier dan Cornwall zelf. Het enige hoogtepunt van Cornwall bestaat namelijk uit de klifkust.

Na een lange lange autorit bereikten we de beroemde klifkust en het eerste gevoel dat ons overviel was er eentje van afgrijsen. Hypercommercieel. Enorm druk. Betaald parkeren. We belandden in een soort van Volendam. Hevig teleurgesteld kochten we in die mini-Efteling een Cornish Pie, want waar kun je die beter eten dan daar? Het was niets bijzonders.

Echter, je kunt de klifkitsch ontvluchten door een stukje te wandelen. Het is niet eens zover om echt de meest schitterende uitzichten te hebben zonder dat het verstoord wordt door de prularia waar de VVD van zou zeggen dat het is wat de markt nu eenmaal wil. Hier was het ook een stuk rustiger en gek genoeg kwam je er vooral niet-Britten tegen.

Al met al is Cornwall uiteindelijk toch echt iets dat je gezien moet hebben.

Devon

Devon

Devon


Cornwall

Cornwall

Cornwall

Cornwall

Cornwall

In Frankrijk hebben ze Mont Saint Michel. Een kasteel op een schiereiland met enorm snelle getijdeverschillen die kunnen optreden, tot 12 meter verschil als ik het me herinner. In Engeland hebben ze St Michael's Mount, die er wel wat van weg heeft:




De volgende dag hebben we eerst wat sight-seeing gedaan in Torquay. Ook hier prachtige uitzichten als je goed zoekt. We bezochten ook nog even het hotel waar Fawlty Towers op gebasseerd zou zijn en maakten ons toen op voor de verre en barre reis over de B303 richting Londen, na een tussenstopje in Exeter...

Torquay

Torquay

Torquay

Torquay

TeeZee

Ho! Het vorige verhaal was nog niet af. De grootste voetbalclub van Cornwall is Truro City en dat stadion wilden we toch eens gezien hebben. Dat hebben we gedaan en het resultaat staat hieronder.








Ze zijn bij Truro nú al klaar voor de Premier League.





Op de terugweg gingen we op zoek naar een pub in een afgelegen plaatsje. Niets is leuker om een goed verborgen pub te zoeken in een desolaat spookdorpje om daar wat te eten van de lokale kaart. We eindigden in een klein gehucht met de naam Trispen. Nét voordat we de hoofdstraat inreden zag ik uit mijn ooghoeken iets bekends: een voetbalwedstrijd! Het bleek een oefenwedstrijd te zijn van Trispen FC tegen een onbekende tegenstander. Dit was echt een caféelftal, gezien het welvarende postuur van enkele spelers. Voor het eerst kon ik het aantal toeschouwers tellen. Inclusief onszelf kwam ik uit op 18 en één hond. We hebben de wedstrijd niet afgekeken, maar toch een goed beeld gekregen van hoe voetbal op het veertiende niveau gespeeld wordt in Engeland. Het was geen tiqui-taca.















Nu stoppen met kwijlen Joost.

TeeZee

Vrijdagochtend begon de lange reis van Torquay naar Londen, waar we Leyton Orient zouden revisiten voor de "derby" tegen Charlton Athletic. We zouden meer dan ruim de tijd hebben, dachten we. Vandaar dat we een tussenstop zouden maken in Exeter om het kleine St James's Park acht jaar na ons eerste bezoek weer eens te begroeten. In 2002 zagen we Exeter destijds gelijkspelen tegen Scunthorpe United. Het was het begin van het seizoen waarin Exeter op de laatste dag zou degraderen naar de amateurs. Swansea City redde toen het vege lijf en strijdt nu om promotie naar de Premier League, terwijl Exeter inmiddels in League One speelt.

Aangekomen bij het stadion heerste er een aparte stemming. We vonden al snel een geschikte parkeerplaats en liepen een rondje om het prachtige oude stadion, een van de laatste netvliestraktaties die het Engelse voetbal nog rijk is. We hoopten natuurlijk iemand te vinden die ons even binnen wilde laten. We hadden natuurlijk al foto's van binnen, maar dat was in een tijd dat we nog geen digitale camera hadden en fotograferen dus duur was.

Tot onze verbazing stond er een poort wagenwijd open en werden we meteen geroepen door een ouder echtpaar. Ze vroegen of we voor Adam kwamen. Adam? O ja, dat hadden we op de radio gehoord. Een speler van Exeter, begin 30, was recentelijk overleden aan kanker. Er bleek een tribune ingericht te zijn om Adam Stansfield te kunnen herinneren voor de mensen die daar behoefte aan hadden. Je kon een condoleanceregister tekenen en je kreeg een herdenkingskrantje mee. Dat krantje hebben we bewaard voor Joost en ligt volgens mij nog steeds in de auto van hgrm.

Een beetje ongemakkelijk voelde het wel. We wilden eigenlijk het stadion zoveel mogelijk fotograferen, maar er was hier iets heel intiems aan de gang. We hebben even met de mensen gesproken over Adam, of zijn rugnummer nu zou verdwijnen (antwoord: nee, zijn zoon gaat het wellicht dragen als hij oud genoeg is), maar ook gevraagd of we van de gelegenheid gebruik mochten maken om foto's te nemen. Die mensen waren ontzettend lief, het was geen probleem. Dat voelde eigenlijk nóg ongemakkelijker. Aan de andere kant: dit is wel zoals ik het Engelse voetbal het liefste zie. Als een spel dat heel diep in de Engelse cultuur gevlochten zit. Dit is dus óók wat ik met enige schroom her en der heb vastgelegd. Als dieptrieste, maar ergens ook mooie visuele herinneringen. Na afloop hebben we het condoleanceregister getekend en aan de lijst namen te zien waren we niet de enige buitenlanders.

Exeter City is één van mijn grootste soft spots in Engeland en misschien is St James's Park wel het mooiste League stadion dat er nog staat. Jammer dat de groene hoofdtribune op de nominatie staat om platgegooid te worden.
























































































Hielke

Fijn. Eindelijk weer eens voetbalverslagen op dit forum. Mooi, TeeZee!

Hugo

Citaat van: Hielke op apr 08, 2011, 16:58:47
Fijn. Eindelijk weer eens voetbalverslagen op dit forum. Mooi, TeeZee!

Juist, wanneer schrijf jij weer eens wat?

Verder mooie foto's van Devon/Cornwall.

Hielke

Citaat van: Hugo op apr 09, 2011, 11:32:29
Juist, wanneer schrijf jij weer eens wat?

Tijdgebrek... Sinds schrijven m'n werk is, schiet schrijven als hobby er wat bij in. Maar van mijn Engeland-trip, over anderhalve week, zal ik hier verslag doen.

TeeZee

Ik moet zelf nog steeds lachen om de laatste foto. "Please don't bang on the roof". Vermoedelijk is dit een soort dugout waar de rolstoelen kunnen staan, misschien dat Joost er meer van weet.

Joost

Citaat van: TeeZee op apr 09, 2011, 12:49:29
Ik moet zelf nog steeds lachen om de laatste foto. "Please don't bang on the roof". Vermoedelijk is dit een soort dugout waar de rolstoelen kunnen staan, misschien dat Joost er meer van weet.

Het is inderdaad een rolstoelplaats.

Hugo

Citaat van: Hielke op apr 09, 2011, 11:47:35
Tijdgebrek... Sinds schrijven m'n werk is, schiet schrijven als hobby er wat bij in. Maar van mijn Engeland-trip, over anderhalve week, zal ik hier verslag doen.

Nice, met wellicht een bijrol voor mij aangezien ik ook in Ipswich van de partij ben.

Hielke

Citaat van: Hugo op apr 10, 2011, 20:27:29
Nice, met wellicht een bijrol voor mij aangezien ik ook in Ipswich van de partij ben.

Misschien, in het kader van sport verbroedert, een Cambuur-Heerenveen-coproductie dan? ;-)

Joost

Citaat van: Hielke op apr 13, 2011, 08:46:17
Misschien, in het kader van sport verbroedert, een Cambuur-Heerenveen-coproductie dan? ;-)
Plus een vleugje Roda JC. Wij wilden immers ooit met beide clubs fuseren.