Hoofdmenu

Voetbalfilms

Gestart door HJanneman, nov 08, 2008, 19:07:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HJanneman

Er is al een topic over voetbalboeken en documentaires, maar er zijn ook al verschillende voetbalfilms gemaakt.
Sportfilms worden gedomineerd door films met de Amerikaanse sporten, en gelukkig maar, want sportfilms zijn vaak niet de meest geweldige speelfilms.
Je weet van te voren welke ploeg uiteindelijk gaat zegevieren(je juicht dan ook nooit als er gescoord wordt, want het is allemaal nep, ook al spelen ze een waargebeurde gebeurtenis na): namelijk de ploeg in de hoofdrol en vaak hebben de films ook nog eens van die Amerikaanse boodschappen als ondertoon: wees goed voor je naaste, et cetera.
Remember the titans is dan ook één van de weinige 'American Football'-films die ik te verteren vond.

Maar er zijn ook films gemaakt over voetbal: bekende voorbeelden zijn Johan, Mean Machine en leuker nog: All Stars(waar voetbal de belangrijkste bijrol speelt), ook leuk omdat zij niet winnen, maar zij verliezen weer zo vaak dat zelfs dat niet meer geloofwaardig is.

Maar vandaag zag ik toevallig een film op Net 5 die ik wel kon verteren, mede door de mooie beelden van natuur en voetbalstadions in Schotland: 'A shot at glory', waar een second division-side van Schotland de hoofdrol speelt.
De club, gelegen in een typisch vissersstadje met weinig inwoners, wordt overgenomen door een rijke Amerikaan(het eerste dat realistisch is in de film, als je het in deze tijd bekijkt) die de coach geld geeft om één topspeler aan te trekken en dreigt om de stad te verlaten als er geen successen volgen(zoals bijv. MK Dons, maar hier nog rigoureuzer, want de eigenaar wil met de club verhuizen naar Ierland).
De meeste spelers worden gespeeld door de spelers van Raith Rovers FC en de film doet o.a. het stadion van Queen of the south aan.
Enkele stereotype supporters komen ook terug in de film.

Stadionhopper

Goal I
Goal II

De Zwarte Meteoor
Best (over George Best)
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

HJanneman

De Zwarte Meteoor heb ik ook gezien, geregisseerd door Heraclied Tom Egbers, geloof ik(leuke film over Steve Mokone).

Zijn de andere titels die je noemt ook aanraders?

Stadionhopper

Goal is eigenlijk geen echte aanrader. Het gaat over iemand die naar Newcastle United wordt gehaald als talent en uitgroeid tot een sterspeler.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Hugo

Ik heb recentelijk de "Football Factory" gezien. Al gaat deze film vooral over randzaken en minder over voetbal. Nouja minder, ik vraag mij af of er uberhaupt wel een bal te zien is in deze film.

Desondanks kijkt de film wel lekker weg. Al is het verhaal bij vlagen wat onwaarschijnlijk.

Houseman

In dat kader is I.D. ook wel aan te raden. Agent die undercover gaat in een hooliganfirm en dat onderweg een beetje te leuk gaat vinden... of juist niet?

Gerrit-Jan

#6
Een voetbalfilm die nergens mee te vergelijken valt: Shaolin Soccer. Lang geleden dat ik die film gezien heb, dus zou niet kunnen zeggen of het ook een leuke film is.

IMDB: "A young Shaolin follower reunites with his discouraged brothers to form a soccer team using their martial art skills to their advantage."

Green Street Hooligans vond ik wel een aardige film,  met het prachtige clublied van WHU, I'm forever blowing bubbles.

Ici c est Paris

Typisch dat ik Escape to Victory hier nog niet tegenkom. Oorlogsfilm, waarbij gevangengenomen geallieerden de tijd doden door te voetballen, iets wat nogal uit de hand loopt. Topfilm. Hoofdrollen van o.a. Sylvester Stallone en Pele. Daarnaast nog een heel arsenaal aan bekende voetballers, o.a. Bobby Moore en Paul van Himst.

Overigens gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de dodenwedstrijd tussen Duitse soldaten en het halve elftal van Dinamo Kiev.

Pieros

Citaat van: Houseman op nov 09, 2008, 21:22:20
In dat kader is I.D. ook wel aan te raden. Agent die undercover gaat in een hooliganfirm en dat onderweg een beetje te leuk gaat vinden... of juist niet?

Inderdaad een mooie film, niet realistisch misschien, maar wel mooi. Probeer um al een tijdje ergens te kopen, maar met nog geen succes.

Houseman

Citaat van: Pieros op nov 10, 2008, 15:34:17
Inderdaad een mooie film, niet realistisch misschien, maar wel mooi. Probeer um al een tijdje ergens te kopen, maar met nog geen succes.

http://www.play.com/DVD/DVD/4-/918251/I-D-/Product.html

7 euro, heb ik hem ook vandaan.

Maroboduus

Citaat van: Hugo op nov 09, 2008, 21:10:36
Ik heb recentelijk de "Football Factory" gezien. Al gaat deze film vooral over randzaken en minder over voetbal. Nouja minder, ik vraag mij af of er uberhaupt wel een bal te zien is in deze film.

Desondanks kijkt de film wel lekker weg. Al is het verhaal bij vlagen wat onwaarschijnlijk.

Zat al op een dergelijke reactie te wachten. "The Football Factory" is wat mij betreft toch dé voetbalfilm van de afgelopen jaren, hoewel het inderdaad meer de randzaken belicht dan het "spelletje" zelf. De film was een ongekend succes met de Bravo TV channel-serie "The Real Football Factories (International)" tot gevolg. In die laatste serie wordt overigens ook goed duidelijk dat Danny Dyer een acteur is en geen journalist. In elk geval was de film een voorlopig hoogtepunt voor wat betreft het tot cult verheffen van het hooliganisme en de Britse lad-cultuur. Op de golf van dat succes probeerden de Amerikanen het iets later met "Hooligans" of "Green Street Hooligans" zoals de film in een paar landen heet. De keuze van "hobbit" Elijah Wood als één van de hoofdrolspelers was daarbij niet echt gelukkig. Na het zien van "The Football Factory" voegt "Green Street Hooligans" sowieso niet echt meer iets toe. Sterker nog, je krijgt het gevoel dat je naar een geamerikaniseerde kopie zit te kijken. Het enige waar de mannen van Green Street tov the Factory scoren, is de feitenkennis van de Londense rivaliteiten. Waar Green Street een groep West Ham-hools volgt die hun climax bereiken in het treffen met Millwall, portreteert TFF een Chelsea-firm die eveneens een geweldadig hoogtepunt tegen Millwall (onverwachte FA Cup-tie) beleefd. Het "No One Likes Us - We Don't Care" van Millwall kan nu dus definitief de kast in, want de twijfelachtige roem van weleer heeft dus in korte tijd (ongewild) een dubbel eerbetoon in de bioscopen opgeleverd.

"De Zwarte Meteor" vind ik een typische Nederlandse film. Er wordt duchtig gevloekt, af en toe gaat men van bil en wat vooral duidelijk wordt is hoe bekrompen de Nederlandse maatschappij in de jaren 50 van de vorige eeuw eigenlijk was. Ik kreeg bij het zien van de film vooral een afkeer van de inwoners van het Almelo uit die tijd. Overigens is het natuurlijk schitterend dat men het Stadion aan de Bornestraat speciaal voor de opnames enkele maanden langer heeft laten staan. Er zit ook een leuke scene in waarin Tom Egbers de stadionspeaker in het oude stadion speelt.

In hetzelfde genre beweegt zich de Duitse film "Das Wunder von Bern". Deze film uit 2003 was een groot succes in Duitsland. De film verteld het verhaal van het Duitsland van vlak na de oorlog en speelt zich hoofdzakelijk in het troosteloze Ruhrgebied af. De hoofdrol is weggelegd voor een klein kereltje die fan is van Helmut Rahn, op dat moment de held van Rot-Weiss Essen. Hij groeit op in een gezin zonder vader. Als die vader op een goede dag dan toch geheel onverwacht terugkeerd nadat hij enkele jaren in de Sovjet-Unie in krijgsgevangenschap heeft doorgebracht, zorgt dit voor de nodige problemen. De onverwacht succesvolle weg van het Duitse elftal tot aan de finale brengt de familie en het gehele land dichter bijeen. Zelf vind ik het altijd moeilijk om in te schatten in hoeverre het wonder van Bern de Duitse natie weer op het goede pad heeft geleid op een moment dat de boel in scherven lag. In dat licht bezien is het natuurlijk doodzonde dat de Hongaren die wedstrijd niet wisten te winnen. Wie weet hoe de opstand twee jaar later dan was verlopen. Dat zullen we echter nooit weten. Feit blijft dat in de FIFA-ranglijst van beste elftallen van de eeuw zowel het Nederlands elftal van 1974 als het Hongaars elftal van 1954 in de top drie prijkten en dat het typerend is dat de Duitsers uiteindelijk in beide toernooien met de titel aan de haal zijn gegaan.

Goed, terug on-topic. De bekendste en meest succesvolle Duitse voetbalfilm werd door dezelfde regisseur als "Das Wunder von Bern" gemaakt. Sönke Wortmann bracht een paar maanden na de WK van 2006 de latere kaskraker "Deutschland. Ein Sommermärchen" uit. Daarin volgt hij de Duitse "WK-helden" op hun weg tot aan de halve finale die verloren ging tegen de Italianen. Ik heb de film één keer gepoogd te kijken, maar het lukte mij uiteindelijk niet de moed op te brengen om de volledige tijd uit te zitten. Verder was in 2000 "Fußball ist unser Leben" een redelijk succes. Deze merkwaardige kruising tussen een komedie en een drama gaat over een groep Schalke-fans. Gelsenkirchen, de supporters van Schalke en hun troosteloos bestaan worden weliswaar met een knipoog maar uiteindelijk toch conform de treurige werkelijkheid neergezet. De film gaat over vriendschap die uiteindelijk niet lijkt te bestaan, ook niet als de gelijke noemer Schalke is. Voor een ieder die nog altijd een sympathie voor de "Knappen" heeft op basis van het Nederlandse heden en verleden is de film een aanrader. De werkelijkheid "auf Schalke" ziet er namelijk iets anders uit dan de uitspraken van bijvoorbeeld René Eijkelkamp doen vermoeden.

Tot slot nog "The Other Final" (http://www.theotherfinal.com/) een prachtige documentaire over de match tussen Bhutan en Montserrat die als nummer laatst en nummer voorlaatst op de dag dat Duitsland en Brazilië in Japan om de wereldbeker strijden, de "andere finale" spelen. Wat mij betreft een aanrader!

Sebastiaan_W

There is only one Jimmy Grimble(kinderfilm)
Fever Pitch

Dan heb je nog zo'n kinderfilm van 2 straatschoffies die er alles aan doen om een wedstrijd van Newcastle of Sunderland bij te wonen en uiteindelijk bij de aartsrivaal te belanden.

Han

In 2004 heb ik een aantal Nederlandse filmmakers bij mij thuis gehad die via Tom Egbers (op mijn spoor gekomen om input te laten geven voor zijn Final Day-project) op mijn expertise kenbaar waren gemaakt. Er diende een stadion uitgezocht te worden om als decor te dienen. Het ging over een jongetje, ik meen in Oranje, dat in de voetbalhemel speelde; ik meen tegen een beroemde tegenstander.

Ik weet zeker dat ze op mijn initiatief, na het script gelezen te hebben, in elk geval op Boothferry Park terecht zijn gekomen voor moody shots. De film is uitgebracht en ik weet de titel niet (meer)

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Maroboduus

Citaat van: Han op nov 10, 2008, 17:36:32
In 2004 heb ik een aantal Nederlandse filmmakers bij mij thuis gehad die via Tom Egbers (op mijn spoor gekomen om input te laten geven voor zijn Final Day-project) op mijn expertise kenbaar waren gemaakt. Er diende een stadion uitgezocht te worden om als decor te dienen. Het ging over een jongetje, ik meen in Oranje, dat in de voetbalhemel speelde; ik meen tegen een beroemde tegenstander.

Ik weet zeker dat ze op mijn initiatief, na het script gelezen te hebben, in elk geval op Boothferry Park terecht zijn gekomen voor moody shots. De film is uitgebracht en ik weet de titel niet (meer)

Deze misschien?

"In Oranje"


CiteerDan heb je nog zo'n kinderfilm van 2 straatschoffies die er alles aan doen om een wedstrijd van Newcastle of Sunderland bij te wonen en uiteindelijk bij de aartsrivaal te belanden.

Moet volgens mij Purely Belter zijn. Heb de DVD vaak zien staan, maar de film uiteindlijk nog nooit gezien.

Die verfilmingen van Fever Pitch kunnen toch op z'n zachtst gezegd hooguit als totale verkrachting van het boek door het leven, niet? Het gaat zelfs niet eens meer over voetbal.

Houseman

Purely Belter is inderdaad de film over die straatschoffies in Newcastle. Op een verregende zondagmiddag was die eens op tv, best te kijken. Al is het voetbal natuurlijk slechts bijzaak in deze 'coming of age'-film.