De Bökelberg (Gladbach - Bremen)

Gestart door TeeZee, mrt 18, 2008, 21:56:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Duitsland was voor mij begin 2002 nog een totaal onontgonnen land als het gaat om voetbal. Eigenlijk is het dat nu nog steeds, want meer dan die ene wedstrijd van Borussia Vfl 1900 e.V. Mönchengladbach tegen Werder Bremen heb ik nog altijd niet gezien. Niet alleen om die reden is het een bijzonder bezoek geweest, vooral ook vanwege het feit dat Gladbach toen nog in het stadion de Bökelberg speelde. Een stadion waarvan mij niet helemaal duidelijk is of het op een berg lag of juist in een kom. De overkant leek veel hoger te liggen. Je moest een behoorlijk aantal trappen op om op de gigantische staantribune te komen.


Duitsland is anders dan Engeland, zoveel viel mij wel op. Met de ICE reis je relatief snel vanaf Utrecht Centraal Station met overstap richting de eindbestemming. Op de eindbestemming stapten er uit andere treinen een hoop supporters van Bremen. Die groep maakte een ongelooflijk lawaai met gezang. Heel fanatiek. En omdat Duits niet mijn beste taal is kwam het automatisch wat agressiever over. Terwijl het dat ongetwijfeld niet was. Het uiterlijk vertoon is ook anders in Duitsland. Mensen lopen er met meerdere clubsjaaltjes om en jassen worden volledig volgehangen met pinbadges. Rondom het stadion waren talloze standjes waar vaak humoristische sjaals te kopen waren met niet al te flatteuze verwijzingen naar concurrenten.


Helemaal bovenaan de tribune keek ik recht in de zon naar een wedstrijd in de Bundesliga. Arie van Lent scoorde niet. Werder won wel. De sfeer was goed. Het mooiste vond ik het begin toen alle tribunes door de stadionomroeper gevraagd werd "Seit Ihr bereit?!". Wat me verder nog helder voor de geest staat was een gezette Duitser met krullen en een snor die amechtig over mijn schouder aan het meekijken was.


Dit verhaaltje was eigenlijk alleen maar een excuus om wat foto's te kunnen plaatsen van dit prachtige stadion.

Harris

Dit was echt een fantastisch stadion! Ik ben er slechts 1 keertje geweest, in het laatste seizoen, maar het stadion heeft op de een of andere manier een onuitwisbare indruk achtergelaten. Dat gebeurt wel bij meer stadions en bij sommige stadions ook totaal niet ;) , maar bij de Bökelberg is het net ietsje sterker. Ik kan het niet goed verklaren, maar de Bökelberg heeft veel indruk op me gemaakt. Ik denk dat jij ook min of meer om die reden deze topic hebt geopend, TeeZee.

Een fotoverslagje uit 2003, de wedstrijd Borussia Mönchengladbach tegen SC Freiburg (2-2), later op de dag reden we nog door naar Vitesse - FC Groningen:

http://www.trotsvanhetnoorden.nl/specials.php?id=110&sid=91

En een hele mooie fotoserie is te vinden op: http://www.720pixel.de/boekelberg/

TeeZee

Citaat van: Harris op apr 07, 2008, 15:44:54Ik kan het niet goed verklaren, maar de Bökelberg heeft veel indruk op me gemaakt. Ik denk dat jij ook min of meer om die reden deze topic hebt geopend, TeeZee.
Het was absoluut een indrukwekkend stadion en vooralsnog het enige in Duitsland dat ik bezocht heb.

Sebastiaan_W

Citaat van: TeeZee op apr 07, 2008, 17:55:04
Citaat van: Harris op apr 07, 2008, 15:44:54Ik kan het niet goed verklaren, maar de Bökelberg heeft veel indruk op me gemaakt. Ik denk dat jij ook min of meer om die reden deze topic hebt geopend, TeeZee.
Het was absoluut een indrukwekkend stadion en vooralsnog het enige in Duitsland dat ik bezocht heb.

Zonde, daar zijn toch een hoop leuke stadions die absoluut het bezoeken waard zijn. Ik dacht dat ik engeland ook leuker zou vinden, maar ik denk dat ik het in Duitsland toch wat leuker vind. Daarbij scheelt het ook nog eens in de kosten.

Vorig seizoen bij Bochum - Cottbus betaalde ik 10 euro voor een staankaart in het gastenvak. Dat gaat me bij een Premier League club bij lange na niet lukken.

Stadionhopper

Ik heb 2 jaar een seizoenskaart gehad op de Bökelberg. Dit stadion straalt de historie van het roemrijke Broussia Mönchengladbach uit. De laatste wedstrijd op de Bökelberg was mooi. Arie van Lent met het allerlaatste doelpunt in dit stadion.
In tegenstelling tot het Borussia Park kon het op de Bökelberg spoken. Gladbach had de Bökleberg tot een vesting gemaakt.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

TeeZee

Dit is wel interessant, hoe ben je ooit seizoenskaarthouder geworden bij Gladbach? Als je foto's kunt plaatsen van dit geweldige stadion, schroom ajb niet.

Stadionhopper

Ik woon ongeveer 50 km van Mönchengladbach vandaan. Toen ze de vorige periode in de 2. Liga speelden ben ik er voor het eerst geweest. Het was meteen een van de slechtste wedstrijden die ik gezien heb, een 0-0 tegen Osnabrück. Toch deed het stadion me veel en hield ik de club in de gaten. Na 2 jaar regelmatig kaartjes gekocht te hebben besloot ik om er een seizoenskaart van te nemen.
Ik ben net nieuw op dit forum en zal kijken of ik er foto's op kan krijgen.



Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

#7
De laatste wedstrijd op de Bökelberg:






DFB Pokal tegen MSV Duisburg:



Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Hugo

Hier nog wat plaatjes uit 2002, BMG - Wolfsburg.





















Peenvogel

Ik heb BMG in drie stadions een thuiswedstrijd zien spelen. 1 in het Rheinstadion in Dusseldorf tegen Feyenoord. 1 x op de Bokelberg en 1 x op Borussia Park.