Engelse competitie 2008/2009

Gestart door TeeZee, jun 26, 2008, 15:56:18

Vorige topic - Volgende topic

Joost

Citaat van: Han op okt 01, 2008, 18:50:47
Ik antwoord ongelezen.

Bij terugkeer riep Kevin Keegan over Newcastle-supporters : "When they've worked all week, the match for them is like the people down South going to the theatre". Cliché-lul. Ik vind Kevin Keegan geen hoogvlieger en out of touch met voetbal.

Newcastle Unitd is gehyped en ik hoop te constateren dat Derksen de luchtballon die Newcastle United heet genadeloos heeft doorgeprikt.

Aan Newcastle United is helaas ook de grootheidswaanzin van NAC te danken dat zichzelf afschilderde als een mighty travelling army en dat werd door de beleefde boys uit Newcastle bevestigd om de jongens uit Breda niet al te zeer voor het hoofd te stoten. Tot op de dag van vandaag wordt de carnavalsoptocht richting Toon aangehaald om het Brabantse tofheidsgehalte te benadrukken.

We zijn het een keer eens.

Newcastle United is een goede middenmotor met veel fans.

TeeZee

Citaat van: Han op okt 01, 2008, 18:50:47
Ik antwoord ongelezen. Die column is namelijk volkomen onvindbaar op de buitengewoon consument-onvriendelijke en onoverzichtelijke flutsite waar je een navigeerdiploma voor nodig hebt met een periscoop als muis. Tenzij ie niet op vi.nl staat. Dat kan natuurlijk ook.
De column staat in het blad en zal waarschijnlijk pas enkele dagen later ook op de site verschijnen.

CiteerBij terugkeer riep Kevin Keegan over Newcastle-supporters : "When they've worked all week, the match for them is like the people down South going to the theatre". Cliché-lul. Ik vind Kevin Keegan geen hoogvlieger en out of touch met voetbal.
Derksen is het met je eens.

CiteerNewcastle Unitd is gehyped en ik hoop te constateren dat Derksen de luchtballon die Newcastle United heet genadeloos heeft doorgeprikt.
Newcastle United blijkt de eerste club te zijn geweest waarvan hij in Engeland een wedstrijd bezocht (Derksen is inmiddels over de helft van de 92, schreef hij enkele jaren geleden in een column). Hij is inderdaad kritisch op de club. Mooiste passage is die over een oud-voorzitter die min of meer opmerkte dat de supporters maar domme schapen zijn omdat ze ieder jaar 35 pond neerleggen voor weer een nieuw shirt dat slechts 5 pond aan Aziatische kinderarbeid kost. Die oud-voorzitter was gewoon heel eerlijk in mijn optiek, bovendien had hij volkomen gelijk met die constatering. Supporters laten zich vrijwillig belazeren door hun club. Supporterschap is de meest ongelijke en domme liefde die er bestaat.

TeeZee

Citaat van: Joost op okt 01, 2008, 18:59:07Newcastle United is een goede middenmotor met veel fans.
Je dacht "kom, laat ik eens expres het woord middenmoter verkeerd spellen, zodat TeeZee heel voorspelbaar mij gaat corrigeren".

Bij dezen. Ik hoop dat je ervan geniet.

TeeZee

Zouden we in alle consternatie bijna vergeten dat een bijna 80 jaar oud record deze week gesneuveld is. In de wedstrijd Ipswich v Barnsley kwam Rueben Noble-Lazarus het veld in, als de jongste speler ooit in de Engelse profcompetitie. 15 jaar en 45 dagen, dat is 113 dagen jonger dan het vorige record van Bradford Park Avenues Albert Geldard in 1929 (al werd dit later geevenaard in 1951 door Ken Roberts van Wrexham).

12 uur later werd Rueben weer in de schoolbanken verwacht. Barnsley-manager Simon Davey ("if they're good enough, they're old enough") grapte na afloop dat de apprentice een ham sandwich en een pizzapunt zou krijgen voor zijn prestatie, aangezien de speler nog niet op de loonlijst mag staan. Eerst moet hij namelijk zijn eindexamens op school afronden, aan het einde van dit seizoen.

Het waren overigens wel de laatste paar minuten van de wedstrijd en Barnsley stond toen al achter met 3-0, wat ook de eindstand was.

TeeZee

Grote mond, kleine grijze massa.

Ze zijn waarschijnlijk het resultaat van een vluggertje van een manke bok met een schele vrouw met Creutzfeldt-Jacob. Ze kunnen er dus ook niks aan doen. Meelijwekkend.

De pistooltjes schoten te kort in en tegen Sunderland en bleven steken op een gelijkspelletje. Wenger moet weg, weent een klein en onbelangrijk deel van de supportersschare. Hier met die oliesjeiks en impulsaankopen. Arsenal moet Chelsea, Man City, Liverpool en Man Utd achterna. En wel meteen.

Kampioenschappen worden geeist, net als het hoofd van iedere willekeurige werknemer van Arsenal. Het is ongekend hoe buitenproportioneel de zelfoverschatting van sommige supporters is en hoe goed ze het denken te weten. Zoals gezegd, neem het ze ajb niet kwalijk. Het zit nu eenmaal vrij simpel in elkaar in hun bovenkamers.

Zodra Arsenal weer een prijs wint, kwijlen diezelfde Corky's weer achter "hun" Arsene aan. Onderwijl de eigen borstkassen met een ferme vuist beroerend.

Sebastiaan_W

Jammer dat Arsenal in blessuretijd nog gelijk maakte. Prachtige goal van Leadbitter trouwens! Verder is het leuk dat WBA wederom een overwinning boekte, toch één van de leukere clubs in de PL.

Na 2 overwinningen op rij kregen Jan Poortvliet en zijn mannen een pak slaag in Coventry. Swansea(met de Vries, maar zonder Bodde) boekte een knappe thuisoverwinning tegen koploper Wolverhampton Wanderers. Doordat Birmingham zijn wedstrijd won nemen hun de koppositie in de Chamionship over van hun streekgenoot.

Het gepromoveerde Peterborough boekte in de League 1 een thuisoverwinning tegen Leeds United.

De nieuwe manager Dean Saunders won met het naar de non-league gedegradeerde Wrexham de uitwedstrijd bij forest Green Rovers. Het kwakkelende Wrexham neemt een plaats in, in de middenmoot van de Conference. Ik hoop dat het weer snel gaat lopen bij deze prachtige club en weer weet te promoveren naar de League Two.

Peterborough en Wrexham zijn voor mij tot nog toe de 2 leukste clubs die ik in de Engelse competitie aan het werk heb gezien.

TeeZee

Ik heb nog een stukje final score gezien, maar verder is deze speelronde helaas aan me voorbijgegaan als het gaat om MOTD. Ik was domweg te laat thuis vannacht en daardoor ook niet echt genegen om zondagochtend om 8:00 in te schakelen.

Bury staat op kop in League Two, dat is wel eens anders geweest de laatste paar seizoenen. Dat lijkt mij trouwens ook een leuke club, al blijft een visit aan Bury waarschijnlijk nog uit tot komende Pasen.

Nog vier weken en er is zoiets als de FA Cup Draw voor de First Round Proper. Dan gaat het seizoen pas echt beginnen.

Han

Ik geniet van het rookgordijn dat Hull City heeft aangelegd. Wellicht dat men de huidige stand moet koesteren en voor de eeuwighed moet laten vastleggen.

Voor de pundits is het niettemin te hopen dat de club alsnog degradeert. Pundits namelijk zijn beklagenswaardige parvenu's die bij een scheiding van tafel na 38 jaar huwelijk van een echtpaar achteraf fijntjes laten weten altijd al gevonden te hebben dat het stel niet bij elkaar paste.

Preston North End is in de tweede divisie bezig met een vrije val en staat, vrijwel samen met Norwich City, nét boven de demarcatiezone, bijna op een play-off position.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Sebastiaan_W

De column van Johan Derksen over NUFC.

Citeer'Mighty Wyn The King of Newcastle en Mary Poppins'

Iedere gek heeft zijn gebrek, ik ook. In het midden van de jaren zestig reisde ik met de boot van Hoek van Holland naar Engeland, om vanaf King's Cross in Londen per trein ­ overstappen in Doncaster ­naar Newcastle te reizen. Ik ben altijd op zoek naar de roots van mijn muzikale helden, destijds was ik op zoek naar The Animals. The Mighty Wyn King of Newcastle stond er met grote letters op een muur gekalkt op het plaatselijke station. De hele stad was in rep en roer, doordat Newcastle United midvoor Wyn Davies voor een recordbedrag van tachtigduizend pond had overgenomen van Bolton Wanderers. Ik kwam voor Eric Burdon en zijn mannen, maar The Evening Chronicle schonk geen enkele aandacht aan de wereldberoemde langharige local heroes. Het leek wel dat de wereld in Newcastle ophield met de komst van de door de fans begeerde Welshman Davies.

Na een bezoek aan de Downbeat Club en de legendarische Club a Go-Go, bleek het concert van The Animals te zijn uitverkocht. Kaarten kopen op de zwarte markt behoorde niet tot de financiële mogelijkheden. Koukleumend heb ik mijn favorieten door de muren van de uitpuilende concerthal Baby let me take you home, For Miss Caulker en House of the Rising Sun horen spelen en als troostprijs beloofde ik mezelf een bezoek aan Saint James' Park om de nieuwe wondermidvoor aan het werk te zien.

Het was mijn eerste live-wedstrijd in Engeland en ik was meteen verkocht. Wat een sfeer, passie en bezieling! De zwart-wit gestreepte shirts van de thuisclub oogden prachtig en het publiek kotste anderhalf uur lang grote brokken adoratie uit. De meest simpele acties werden beloond met een daverend applaus. Ik herinner me keeper Ian McFaul, een houterige maar ongegeneerd harde Schotse centrale verdediger met de naam John McNamee, aanvoerder Bob Moncur kon aardig voetballen, Frank Clark speelde slim, maar Wyn Davies was de ster van het veld. De verdediging van Southampton kreeg totaal geen vat op hem. Nooit eerder had ik een midvoor gezien die zó sterk in de lucht was.

Een paar seizoenen later zou dezelfde Davies het grote Feyenoord, met Theo Laseroms, Rinus Israel, Wim Jansen en Willem van Hanegem, radeloos laten terug- keren naar Rotterdam. Het gaat te ver nu te beweren dat ik sinds die dag supporter van The Magpies ben, maar ik volg deze boeiende club met interesse. En Wynn Davies heb ik tot en met zijn laatste dag als voetballer gevolgd. De man uit Caernarvon speelde 34 interlands voor Wales en werd in 1971 weggekocht door Manchester City. Hij stapte al snel over naar Manchester United en speelde later nog voor Blackpool, Crystal Palace, Stockport County, Bangor en Crewe Alexandra. Hij bouwde zijn carrière af bij Arcadia of South Africa. Op 36-jarige leeftijd keerde Davies terug naar Bolton, waar hij warme bakker werd.

Sinds jaar en dag onderneemt Newcastle United wanhopige pogingen door te dringen tot de top van het Engelse voetbal. Zaterdag verloor het thuis met 1-2 van Blackburn Rovers, terwijl de
basisopstelling bol stond van grote namen als keeper Shay Given, de van FC Metz overgenomen Sébastien Bassong, de van Deportivo La Coruña gekochte Fabricio Coloccini, Geremi, Nicky Butt, Damien Duff en topscorer Michael Owen. De club verkeert opnieuw in degradatienood en wordt structureel geteisterd door onsmakelijke rellen, waarbij de spelers, managers en bestuursleden wedijveren om de hoofdrol. Het nuttige bijtertje Joey Barton is zelden inzetbaar, doordat hij voortdurend in de gevangenis zit. Bij Manchester City doofde hij een sigaar in een oog van jeugdspeler Jamie Tandy en in Newcastle is Barton doorlopend betrokken bij vechtpartijen in nachtclubs en raciale incidenten. Zo sloeg hij al eens een allochtoon een ziekenhuis in.

De bestuursleden Freddy Shepherd en Douglas Hall, twee puissant rijke zakenlieden, haalden de media nadat ze in het chique bordeel Milady Palace op Marbella werden gefotografeerd met naakte dames, een live-show met vibrators en handboeien hadden besteld, zich hadden laten vermaken met lesbische shows en tegen de undercover journalisten die zich voordeden als potentiële kopers van de club hadden openbaarden dat ze in alle hoeken van de wereld meisjes van plezier naar hun hotels lieten komen. Clubicoon en topscorer Alan Shearer werd tijdens die bijeenkomst door zijn bazen neergezet als een bekrompen en burgerlijke huisvader die niet zoop, niet vreemd ging en nooit vocht in een nachtclub.

De heren hadden er geen goed woord voor over en noemden hem spottend Mary Poppins. Voor de fans was het onaangenaam in de krant te moeten lezen dat de twee bestuursleden elk jaar zeshonderdduizend shirts lieten maken in Azië. Dat kostte slechts vijf pond per stuk. Vervolgens verkochten ze de tricots met een winst van dertig pond per exemplaar. Ze voegden er nog aan toe dat alle domme supporters er elk jaar weer intrapten door bij de clubshop het nieuwe shirt te kopen.

Zelfs manager Bobby Robson kwam in opspraak, toen Pauline Ridal, zijn geheime vriendin en moeder van zijn zoon, haar verhaal voor veel geld aan een krant verkocht. Robson bleek ook al jaren een verhouding te hebben met Janet Rush, die na de publicatie zó boos was dat ze ook uit de kast kwam en de publiciteit zocht. Robson heeft drie volwassen zonen uit zijn huwelijk met Elsie, met wie hij al bijna vijftig jaar samenleeft. Ook Ruud Gullit, die voortijdig vertrok als manager van Newcastle United, bracht de club in diskrediet. In het boek Playing Away van Matthew Clark, over alle schandalen in het Engelse voetbal, wordt een hoofdstuk aan Gullit gewijd.

Het is op Saint James' Park een komen en gaan van ambitieuze multimiljonairs met een zwart-wit clubhart. Na verloop van tijd druipen ze allemaal gefrustreerd af, want de macht van de achterban is ongekend groot, intimiderend en bedreigend. Ook huidig eigenaar Mike Ashley wil weer van de club af. Hij liet zich Kevin Keegan als manager door de strot duwen door de supporters, maar de waanzinnig populaire ex-speler presteerde niets en bleef maar zeuren om aankopen. Ashley stak 134 miljoen pond eigen geld in de club en leende nog 110 miljoen pond bij een bank. Desondanks zijn er nog steeds schulden en is Keegan alweer gepikeerd opgestapt, omdat hij geen spelers meer mocht kopen. De fans kozen partij voor Keegan en de eigenaar durft zich niet meer te vertonen in het stadion. Omdat er in Engeland geen rijke jongens meer te vinden zijn die het wespennest Newcastle United willen kopen, onderhandelde Ashley eerst met de Indiase multimiljonair Anil Ambani. Toen deze afhaakte, ging hij in de slag met de Nigeriaanse zakenman Chris Nathaniel. De supporters, de gevreesde Toon Army, schreeuwen voortdurend dat de Londense maffia niet welkom is in Saint James' Park, maar de man die binnenkort een goed bod doet, is eigenaar van de totaal verloederde sleeping giant.

Allerlei mensen die van Newcastle United hielden hebben het geprobeerd, de club is nu overgeleverd aan buitenlandse investeerders die status willen kopen, hunkeren naar een speelgoedje of gewoon ordinair geld willen verdienen. Intussen blijft directeur voetbalzaken Dennis Wise voor mediarellen zorgen en blijkt de nieuwe manager Joe Kinnear te zijn geschorst, doordat hij in 2004 als manager van Nottingham Forest scheidsrechter Clive Penton voor Coco the Clown uitmaakte. Ik blijf Newcastle United op de voet volgen, want het is geen saaie club, al werd het in 1927 voor het laatst kampioen en veroverde het sinds 1955 de FA Cup niet meer. Daarom staat voor het stadion een standbeeld van topscorer Jackie Milburn, die van 1946 tot 1957 in Saint James¹ Park speelde. Elke club krijgt de spelers, managers, bestuursleden en eigenaren die zij verdient. Dat geldt zeker voor Newcastle United.

TeeZee

Interlandweekend. Ik vind het altijd zo'n nare onderbreking. Ik heb niks tegen interlandvoetbal, maar wel tegen het feit dat de competities stilgelegd worden.

In de lagere divisies gebeurt er gelukkig nog wel het een en ander. Ook dit weekend zou ik eigenlijk naar Engeland gegaan zijn, in een poging om nog dit seizoen de 92 te voltooien. Van dat idiote haastplan ben ik gelukkig afgestapt, ik ga nog lekker een paar jaar extra eraan vastplakken.

Het leukste affiche is voor mij Macclesfield Town v Aldershot. Aldershot is een van mijn weak spots sinds mijn bezoek aan die club zo'n 5 jaar geleden en Macclesfield Town speelt dit seizoen als een natte tabloid. Ik ga dan ook voor een grote uitoverwinning, minstens 0-3. Oplettende volgers van dit topic weten nu vrijwel zeker dat Aldershot niet gaat winnen.

hgrm

Maar gezien jij nu voorspelt dat Aldershot niet gaat winnen, zouden juist weer wel moeten gaan winnen, wat ze niet gedaan hebben.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

3000 man bij Accrington Stanley v Bradford City. Uitslag 2-3, terwijl het tien minuten voor tijd nog 2-0 stond. Daar had ik best bij willen zijn. 3000 man... Zou dat betekenen dat de home support outnumbered was door de away support?!

Gert

Citaat van: TeeZee op okt 11, 2008, 08:52:04
Oplettende volgers van dit topic weten nu vrijwel zeker dat Aldershot niet gaat winnen.

Inderdaad een keurige 4-2 voor Macclesfield :-)

Sebastiaan_W

Citaat van: TeeZee op okt 11, 2008, 21:37:20
3000 man bij Accrington Stanley v Bradford City. Uitslag 2-3, terwijl het tien minuten voor tijd nog 2-0 stond. Daar had ik best bij willen zijn. 3000 man... Zou dat betekenen dat de home support outnumbered was door de away support?!

Ik denk het wel, want een paar weken terug waren ze ook outnumbered door de away support van Rochdale en volgens mij neemt Bradford aardig wat away support mee.

Joost

Citaat van: witte leeuw op okt 12, 2008, 08:21:21
Ik denk het wel, want een paar weken terug waren ze ook outnumbered door de away support van Rochdale en volgens mij neemt Bradford aardig wat away support mee.

Helaas net niet.
Accrington Stanley 2-3 Bradford City | 3,012 (1,482)

Voor de geïnteresseerden:
AVERAGE AWAY SUPPORT  LEAGUE TWO             
Bradford City - 999
Brentford - 867
Rotherham United - 787
Bury - 759
Rochdale - 730
Gillingham - 678
Luton Town - 672
Shrewsbury Tow - 653
Grimsby Town - 567
Exeter City - 553