Engelse competitie 2008/2009

Gestart door TeeZee, jun 26, 2008, 15:56:18

Vorige topic - Volgende topic

TeeZee

Het valt te beredeneren dat naarmate de beschikbare geldstromen groeien, het achterland onbelangrijk wordt. In Nederland heeft een grote stad als Rotterdam maar een echt grote club. Eindhoven idem dito. Amsterdam, Utrecht en Den Haag hebben sowieso maar een enkele BVO. In de provincie Limburg is al jaren discussie over het samenvoegen van de vier BVO's tot FC Limburg.

In Engeland zien we nu dat er in een stad als Manchester nu twee enorme voetbalbedrijven zijn waarin onvoorstelbare bedragen omgaan. Wellicht gaat dat zonder problemen naast elkaar bestaan, ondanks de moordende concurrentie. Ondanks dat ze in hetzelfde gebied opereren is er genoeg ruimte voor allebei. Ze vissen immers beide in een globale vijver.

Kortom, het is volkomen irrelevant dat Man Utd en Man City in Manchester huizen. Sterker nog, ooit komt er een marketingmannetje dat terecht concludeert dat het commercieel gezien aantrekkelijker is als die clubs in een stad als Londen gaan spelen.

"Ja maar in Londen heb je Arsenal, Chelsea en Spurs"
"Ja maar, dat is toch niet leuk voor de supporters uit Manchester, trouwe fans die al jaren vanuit hun lokale pub naar het stadion gaan om hun helden aan te moedigen".

Sentimenteel gelul.

Houseman

Er gaan elke week treinen vol uit Londen naar Old Trafford, voor die mensen zou het wel relaxt zijn. ;-)

TeeZee

Ieders favoriet Gianfranco Zola is een paar dagen geleden aangesteld als manager van West Ham United. Hij volgt Alan Curbishley op, die het niet eens was met het beleid van de club (kort gezegd).

Gianfranco Zola is ervan overtuigd dat zijn gebrek aan ervaring (d.w.z. geen) als manager geen enkel probleem zal zijn. Hij heeft geen licensie, maar ook dat mag geen probleem zijn. Gianfranco Zola zit namelijk al ruim 20 jaar in het betaalde voetbal. Gianfranco Zola was ook een ontzettend goede voetballer en erg geliefd bij Chelsea.

Dit staat enigszins in contrast met Paul Ince, die bij Macclesfield Town begon en via MK Dons bij Blackburn Rovers terecht gekomen is. Gianfranco Zola stapt meteen in op het hoogste niveau, hij heeft namelijk ideeen zegt-ie.

West Ham United is de laatste jaren nogal dom bezig, het is inmiddels een keten van zgn. ad hoc-oplossingen aan het worden. 5 Managers in zeven jaar, dat zegt genoeg. Hamertje getikt.

TeeZee

Gabriel Agbonlahor van Aston Villa schijnt drie vrouwen tegelijkertijd zwanger te hebben gemaakt, zijn tweede hat-trick van dit seizoen. Ik vraag me af of Gianfranco Zola daar ook ervaring mee heeft.

hgrm

In de diepte is er in Europa (van mijn part wereldwijd) talent genoeg voor spannende competities in alle grote landen. Het probleem is het afroomeffect. Zodra er zich een exceptioneel talent aandient, komt het vroeg of laat bij een absolute topclub terecht. Dan kunnen er twee dingen gebeuren: ofwel het talent maakt z'n naam waar en wordt echt een topper bij een topclub, ofwel het talent ontwikkelt zich niet snel genoeg, belandt op de bank en wordt niet beter.

Met het eerste heb ik weinig problemen; topspelers horen nou eenmaal bij topclubs en de tijd dat Us Abe aanbiedingen uit Italië naast zich neer legde en in Nederland bleef, is definitief voorbij.

Met het tweede heb ik wel problemen. Doordat spelers die bij clubs onder de top doorslaggevend zijn en door wekelijks te spelen ook beter worden, op de bank te zetten bij de grote clubs wordt aan de ene kant ontzettend veel talent verspild en wordt aan de andere kant het gat tussen de top en de subtop nooit kleiner.

Ik krijg het met moeite uit m'n toetsenbord, maar de overwinning van 020 in de Champions League van 1995 was een voorbeeld van hoe een club met (toen nog) goed beleid, een goede jeugdopleiding en een redelijke trainer een team kan bouwen en daar grootse dingen mee kan doen. Tegenwoordig is dat niet meer mogelijk; talenten als Overmars, Bergkamp, de Boertjes enz. zouden al voordat ze goed en wel een maand in 020-1 zouden hebben gespeeld, zijn weggekocht. Of misschien al eerder.

Een oplossing? Vast wel te bedenken. Als de EU meewerkt. Want er kan pas een echte oplossing komen als de EU inziet dat het betaald voetbal een bijzondere bedrijfstak is waar je toch te maken hebt met schaarste van werknemers, zeer uiteenlopend niveau en geen mogelijkheid om iemand met een cursusje van een paar maanden geschikt te maken. Maar zolang Brussel een plaat voor de kop heeft, zal 't niet beter worden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

In principe veranderde de Engelse competitie sinds de oprichting van de Premier League niet. Division I werd Premier League. Division II werd Division I werd The Championship. Division III werd Division II werd League One. Division IV werd Division III werd League Two. De Premier League is het hoogste niveau, de Football League bestaat uit de drie profdivisies daaronder.

Ondanks dat het grote geld in de Premier League te vinden is, gaat het ook de Football League beter dan ooit. Je kunt je dus afvragen wat er gebeurt als de Football League tegen de FA zegt: wij scheiden ons af van de Premier League. D.w.z. dat er niet meer gepromoveerd wordt naar de Premier League en er ook niet meer gedegradeerd kan worden vanuit de Premier League naar de Football League.

Je krijgt dan de situatie dat de Football League gaat concureren met de Premier League. Het zal ongetwijfeld niet gebeuren omdat de FA dat nooit zal toestaan, maar ik acht de kans ook niet nul. Op allerlei manieren wordt er continu gezocht naar nieuwe geldbronnen, zo zit het moderne voetbal nu eenmaal in elkaar.

De Football League scheidt zich af. Ik moet nog even nadenken wat dat voor consequenties zou kunnen hebben. Het prikkelt de gedachte, maar tegelijkertijd moet ik er niet aan denken. Nee, doe dan maar gewoon Division I, II, III en IV. Zoals het nu is dus, alleen dan met al die naampjes.

TeeZee

Kevin "I am not a quitter" Keegan is weer in gesprek met Newcastle United, wat is dat Engelse voetbal toch een vermakelijk gedoetje.

Vanmiddag am I listing on some far flung corner of the globe to the world service hmm, daar heb ik eindelijk eens de tijd voor. Tenzij ik opgeroepen wordt voor het werk, maar daar ga ik even niet van uit.

En dan aan het eind van de middag results, 445 pm BST. En dan vanavond of morgenochtend hightlights in Match of the Day, dotdotdotdot... et cetera.

Batflyer

Uit het live-verslag van SkySports bij Blackburn - Arsenal:

Eboue is being stretchered off the pitch - perhaps he fell badly?

Haha geweldig, ik ben niet de enige die een hekel aan Eboue heeft.
Laatste nieuwe ground:
San Siro (15 februari 2012, AC Milan v Arsenal 4-0)

Volgende nieuwe ground:
Veltins Arena (6 november 2012, Schalke 04 v Arsenal)

TeeZee

Stel, je bent groundhopper en je beland per ongeluk bij Shrewsbury Town v Gillingham. Je verwacht er op voorhand helemaal niks van, het nieuwe stadion is saai en de tegenstander ook. Vervolgens wordt het 7-0. Iets met neus en boter.

Het was me het zaterdagje wel.

Het domste citaat dat deze week op internet te vinden was, staat hieronder:
Citaat van: TeeZeeArsenal speelt soms geniaal, dan weer matig. De uitwedstrijd tegen Blackburn wordt er eentje uit de laatste categorie. Blackburn is een club die vaak lastig is voor de grotere clubs.
Arsenal won afgetekend op Ewood Park, wat bepaald geen eitje-appeltje is. Ik ben erg benieuwd naar MOTD, gezien het enthousiasme over de 0-2.

Man Utd verloor op Anfield Road, daardoor begint Liverpool zeldzaam goed aan de Premier League. Heel rood Liverpool rekent nu op de eerste landstitel van dit millennium. Ze zullen het uiteindelijk wel niet gaan redden, maar laat ik maar niet te veel meer speculeren vandaag.

Man City won vandaag op spectaculaire wijze van Chelsea. Ze kwamen eerst achter nadat nota bene de nieuwe Chelsea-aankoop Robinho scoorde (en zijn badge kuste), maar bogen die achterstand knap om in een 3-1 zege.

Hull won uit bij Newcastle, let straks eens goed op het publiek. De spreekkoren "sack the board" zijn niet van de lucht. De ervaren manager Gianfranco Zola zag intussen zijn nieuwe club verliezen van The Baggies, vanaf de tribune weliswaar.

Lower down the League zien we dat Wolves hun ongeslagen koppositie met succes wisten te verdedigen door in The Valley Charlton Athletic in een dalletje te spelen. Nog iets lager won Leeds weer eens, zou de opmars begonnen zijn? Ik begin inmiddels te hopen dat ze nogmaals degraderen. Grote clubs die naar de derde divisie afglijden is niet zo bijzonder meer, maar naar de VIERDE divisie... manmanman, dat zou toch wel een sensatie zijn. De supporters zullen daar (terecht) anders over denken, maar voor mij als neutrale liefhebber is iedere divisie me even lief.

Accrington Stanley v Notts County moet ik toch nog even noemen. De brilscore stond lang, maar twee defensieve blunders in de laatste minuut/blessuretijd leverde een nette 1-1 op. Alsof ik er zelf bij was. 1404 toeschouwers trouwens, dat Accrington Stanley trekt nauwelijks publiek en zal logischerwijs over een tijdje wel weer afzakken naar de amateurs is mijn impressie.

Voor de mensen die echt veel doelpunten hadden willen zien, volstond het om naar een wedstrijd in de Qualifying Round van de FA Cup te gaan. Niet normaal meer hoeveel grote uitslagen daar vanmiddag waren.

hgrm

Citaat van: TeeZee op sep 12, 2008, 19:16:43
In principe veranderde de Engelse competitie sinds de oprichting van de Premier League niet. Division I werd Premier League. Division II werd Division I werd The Championship. Division III werd Division II werd League One. Division IV werd Division III werd League Two. De Premier League is het hoogste niveau, de Football League bestaat uit de drie profdivisies daaronder.

Niet mee eens. Voor de PL had de FL 44 full members (de clubs uit D1 en D2, elk één stem in de ledenvergadering) en 48 associate members (de clubs uit D3 en D4, met gezamelijk 4 stemmen voor D3 en 4 voor D4). Hierdoor hadden de topclubs geen doorslaggevende macht (iets minder dan de helft van de stemmen). Dit had tot gevolg dat de lagere divisies er succesvol voor konden zorgen dat ze een aardig graantje uit de ruif van de TV-gelden meepikten. Waardoor het gat tussen D1 en D2 niet onoverkomelijk was. Zie hiervoor het succes dat sommige promovendi (Watford, Luton, Blackburn, Leeds) hebben gehad, ook relatief kort voor de invoering van de PL.

Citeer
Ondanks dat het grote geld in de Premier League te vinden is, gaat het ook de Football League beter dan ooit.

Ook niet mee eens. Er zijn in de FL waarschijnlijk meer clubs die op zwart zaad zitten dan niet. Zie de puntentotalen van de bottom-three van L2. Voor de neutrale toeschouwer is het wel leuker dat er nu (gechargeerd) 72 straatarme clubs tegen elkaar spelen, want dat zorgt voor een level playing field. Maar dat is wat anders dan dat het goed gaat.

Citeer
Je kunt je dus afvragen wat er gebeurt als de Football League tegen de FA zegt: wij scheiden ons af van de Premier League. D.w.z. dat er niet meer gepromoveerd wordt naar de Premier League en er ook niet meer gedegradeerd kan worden vanuit de Premier League naar de Football League.

Je krijgt dan de situatie dat de Football League gaat concureren met de Premier League. Het zal ongetwijfeld niet gebeuren omdat de FA dat nooit zal toestaan, maar ik acht de kans ook niet nul. Op allerlei manieren wordt er continu gezocht naar nieuwe geldbronnen, zo zit het moderne voetbal nu eenmaal in elkaar.

De Football League scheidt zich af. Ik moet nog even nadenken wat dat voor consequenties zou kunnen hebben. Het prikkelt de gedachte, maar tegelijkertijd moet ik er niet aan denken. Nee, doe dan maar gewoon Division I, II, III en IV. Zoals het nu is dus, alleen dan met al die naampjes.

Wat er gebeurt na een afscheiding is zo klaar als een klontje. Bij de onderste helft van de PL gaat de Union Jack in top. Niet meer degraderen betekent ad infinitum bakken geld, hoe slecht je het ook doet, zoals de franchise-sporten in de VS. Voor sommige clubeigenaren ongetwijfeld reden om een bagger team van twee kwartjes neer te zetten en alleen maar geld uit de club te trekken. FC Cash Cow United.

De League verliest, aan de andere kant, een groot deel van de aantrekkingskracht. Nu kan een League-club (in feite elke club uit de League of de non-league piramide eronder) dromen eens in de PL te spelen, ManU&Co een lesje te leren en kampioen te worden. Haal je dat glimpje naïve hoop weg, dat wordt de League helemaal de tweede rangs competitie die het nu al bijna is.

Edit: post ge-edit door TZ omdat er quote-tags verkeerd stonden waardoor de post onleesbaar was.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Na een heerlijk ouderwetse ochtend MOTD kan ik 1 ding wel concluderen: er waren een hoop TERECHTE winnaars.

Liverpool won TERECHT van Man Utd. Ik heb weleens saaiere wedstrijden/samenvattingen van Liverpool gezien, het zal toch niet zo zijn dat ik sympathie ga krijgen voor deze club? Wat een energie vertoonde dat Liverpool, het leek wel Engels voetbal.

In the "clash of the cash" (copyright Lineker) was er ook een TERECHTE winnaar. Ik weet eerlijk gezegd niet meer precies of Chelsea of Man City won, ik haal die twee clubs altijd door elkaar. Dat mag niet van de Man City-fans op de diverse internetfora en message boards, maar alleen al het feit dat ze zich zo massaal verdedigen en het proberen recht te praten (of uberhaupt erop ingaan) geeft al aan dat ze een stemmetje in het achterhoofd hebben. Ze weten het stiekem wel, maar zijn verblind door het zilverwaar en denken dat Robinho het meent als hij zijn badge pakt (hij deed het echt!).

St James' Park was nogal leeg, een aantal supporters boycotte de wedstrijd. Ze willen Keegan terug en de "Cockney Maffia" moet oprotten, was de boodschap van velen. Ik geloof daar nooit zo in, dat een grote groep supporters zo blind achter een persoon aanhobbelt. Zelfs al is het een legende! Het begint met goedkope en zwaar opportunistische supportersretoriek en -kretologie van een beperkt aantal en de rest van de schaapjes zwalkt er slaafs achteraan. Ruim driekwart heeft er nauwelijks over nagedacht of weet van de hoed en de rand. Engeland kan er nog maar moeilijk mee omgaan dat de allesbepalende manager ook daar z'n langste tijd gehad heeft. Tot mijn grote spijt hoor, ik vind het wel wat hebben.

WBA won van West Ham United, met de ervaren Gianfranco Zola op de tribune. Tja, ik kan dit nou niet zo'n terechte overwinning in kapitalen noemen. Het kon beide kanten op en het was leuk dat The Baggies de drie punten in de tas konden stoppen.

Arsenal won TERECHT van Blackburn Rovers en ik vond die 0-2 helemaal niet zo bijzonder. Afgaande op de samenvatting was het spel niet zo indrukwekkend als dat van Chelsea (of was het nou Man City?), maar Wenger is gevoelsmatig toch weer bezig wat moois te boetseren.

Fulham won TERECHT van Bolton Wanderers. Altijd een apart fixture, deze wedstrijd. Wees niet bang, ik zal er niet weer over beginnen dat dit de eerste wedstrijd ooit was die ik bezocht in Engeland en dat ik het zo geweldig vond en blahdiebla... et cetera.

HJanneman

Ik zat gisteravond klaar voor MOTD na het avondje Belgisch voetbal op één(Excelsior Moeskroen doet het verrassend goed), maar kwam er tot mijn grote spijt achter dat tele 2 mij BBC Prime en BBC World heeft geleverd, ipv de ouderwetse  BBC 1 en 2.
Ik ga Engels voetbal op de Nederlandse zenders nu zelfs missen, een programma dat ik voorheen altijd geband heb, omdat ik dat half zo leuk niet vond als MOTD.

TeeZee

Citaat van: HJanneman op sep 14, 2008, 12:44:47
Ik zat gisteravond klaar voor MOTD na het avondje Belgisch voetbal op één(Excelsior Moeskroen doet het verrassend goed), maar kwam er tot mijn grote spijt achter dat tele 2 mij BBC Prime en BBC World heeft geleverd, ipv de ouderwetse  BBC 1 en 2.
De BBC levert alleen BBC1 en BBC2 aan de kabelmaatschappijen, niet aan leveranciers van alleen maar een digitaal signaal zoals Tele2. Daarom krijg je bij Tele2, Telfort e.d. BBC Prime en BBC World, maar geen BBC1 en BBC2. Dat is contractueel zo vastgelegd. Je kunt BBC1 en BBC2 wel digitaal krijgen, maar dus alleen via Ziggo, UPC, etc.

TeeZee

Mike Ashley, eigenaar en supporter van Newcastle United zet zijn club te koop. Bijna 300 miljoen euro stak hij in de club, maar de supporters (althans, die met de grootste bekken en de slaafse volgers) keerden zich tegen hem toen hun held Kevin "I am not a quitter" Keegan weer eens opstapte.

De supporters hopen nu dat de club verkocht wordt aan een Saoedische oliesjeik, een Russische gasboer of een Amerikaanse energiemagnaat. Ze willen dolgraag een tweede Chelsea/Man City/Man Utd worden. Desnoods door de identiteit van de club te verkopen, de nieuwe eigenaar hoeft geen supporter te zijn, als-ie de geldkraan maar wagenwijd openzet. Heerlijk, die oprechte clubliefde van de Engelse supporter.

Ik begrijp steeds meer waarom de Magpies vaak de barcodes worden genoemd door buitenstaanders. Ik zie nu al uit naar de confrontaties met Man City. Of met Chelsea. Ach, wat maakt het uit. Zoals Lineker al opmerkte is Man City momenteel wealthy en Chelsea a little bit less wealthy.

Mocht Newcastle nadat ze zijn verkocht aan een man op een kameel met platina zadel en gouden hoeven nog steeds niks presteren, dan zit er maar 1 ding op: dan moeten de supporters opstappen.

TeeZee

Citaat van: TeeZee op aug 25, 2008, 22:21:05Het gaat om een verhaal dat in vi 51/52 van 1995 stond en het heet "Rotterdamse ambtenaar vestigt zich in Sunderland".
Overigens zijn er ook andere artikelen over hem te vinden op het web: http://findarticles.com/p/articles/mi_qn4158/is_19980524/ai_n14158341
http://findarticles.com/p/articles/mi_qn4158/is_/ai_n14275652