Engelse competitie 2008/2009

Gestart door TeeZee, jun 26, 2008, 15:56:18

Vorige topic - Volgende topic

Joost

Zonder minpunten zou Crawley vorig jaar een plekje hoger zijn geeindigt, prima in de middenmoot. Een jaar eerder waren ze 10e geweest zonder minpunten. Dit jaar hebben ze Killeen weggeplukt uit Halifax en een verdediger van Forest Green, dat zijn bruikbare spelers voor dit niveau. Evans heeft bij Boston laten zien hoe je een team kampioen maakt (op sportief gebied dan) en zoals je zelf weet moet in de Conference een keer alles op de juiste plaats vallen wil je promoveren. Accrington had zo'n jaar, Dagenham ook en vorig jaar zagen we dat Aldershot het had. Crawley is niet de meest logische club die het overkomt maar het is een mindere verrassing dan als bijvoorbeeld Weymouth bovenaan zou staan.

TeeZee

Was vorig weekend al bezegend met een topper (Man Utd v Chelsea), vandaag treffen Everton en Liverpool elkaar op Goodison Park. Het zal wel 1-1 worden, of een zege voor de roden. Verder spreken de fixtures in de Premier League vandaag niet bijzonder aan, hetgeen meestal betekent dat er juist enkele leuke wedstrijden gaan komen. Derby's zijn leuk, maar als er in een behangdroogspel als bijvoorbeeld Middlesbrough v West Brom van alles gebeurt en er 3-3 als eindstand staat, dan kan ik daar wel van genieten. Wij (de groundhoppers) moeten meer de gewone wedstrijden gaan waarderen. Of misschien doen we dat ook wel.

Lager langs de pyramide zien we nog een regionale derby: MK Dons v Peterborough. Je komt daar alleen binnen als MK- of Peterborough-supporter, of wanneer je in de buurt van Milton Keynes of Luton woont. De eerlijke volharding van Maroboduus zou misschien ook helpen, dat weet ik niet.

Het interessantste van vandaag is de tweede kwalificatieronde van de FA Cup, feitelijk al de vierde voorronde. Ik concentreer me vandaag op enkele namen die ik graag door zou zien gaan naar de First Round Proper in november (dagtrip, anyone?). Leuke clubs voor mij zijn veelal gevallen ex-league clubs als Gateshead, Gainsborough Trinity, Workington of Maidstone (ja, er kan wat aangemerkt worden op dit lijstje). Havant & Waterlooville, de sensatie van vorig seizoen met Barnsley, komen ook weer in actie. Fangedreven clubs als AFC Wimbledon en AFC Telford proberen verder te komen. Tiverton, Sheffield FC, St Albans en Worcester City zie ik om totaal verschillende redenen graag zegevieren deze middag.

Kortom, genoeg te volgen.

Sebastiaan_W

Zit ernstig te twijfelen om eind november naar Londen te gaan in de hoop dat er in de buurt van Londen op zondag een wedstrijd in de 2e ronde van de FA-cup wordt gespeeld.

Die zondag is ook de derby Swansea - Cardiff, maar dat is een beste reis vanaf Londen en op zondag is ook de stadsderby Chelsea - Arsenal en dan is het ook lastig om aan kaarten te komen.

TeeZee

Citaat van: witte leeuw op sep 27, 2008, 09:37:43
Zit ernstig te twijfelen om eind november naar Londen te gaan in de hoop dat er in de buurt van Londen op zondag een wedstrijd in de 2e ronde van de FA-cup wordt gespeeld.

Die zondag is ook de derby Swansea - Cardiff, maar dat is een beste reis vanaf Londen en op zondag is ook de stadsderby Chelsea - Arsenal en dan is het ook lastig om aan kaarten te komen.
Swansea kan makkelijk als dagtrip.

TeeZee

Swansea v Cardiff is overigens dinsdag j.l. nog gespeeld, de eerste competitieve ontmoeting tussen de twee Welshe clubs in dit Millennium! De zwaantjes wonnen met 1-0 voor ruim 17,000 man. Dat is geen capacity crowd, maar voor League Cup begrippen heel behoorlijk. Van Cardiff City werd er nog eentje uitgestuurd, dus het zal een heet avondje geweest zijn.

Nog even over de stand van de Premier League. Op P19 staat Newcastle United. Stel dat de magpies degraderen en Sunderland niet, dan zou het voor het eerst sinds 1991 zijn dat Sunderland hoger speelt dan Newcastle. Dat zal pijn doen in het wit-zwart.

Op P20 vinden we Tottenham Hotspur. Ze zullen niet degraderen, maar het zou wel wat zijn. Tjongejonge, wat zou ik dat gaaf vinden. Niet omdat ik wat tegen de club heb, integendeel, maar het is een spannend verhaal. De laatste keer dat de Spurs niet op het hoogste niveau acteerden was in 1978. Ik heb dat dus al eens eerder meegemaakt, maar kan het me niet herinneren.

Sebastiaan_W

Citaat van: TeeZee op sep 27, 2008, 09:40:32
Swansea kan makkelijk als dagtrip.

Wedstrijd begint al om 11:15. Na de wedstrijd is het afgelopen dinsdag/woensdag aardig uit de hand gelopen.

Maar mocht ik besluiten om te gaan, dan hoop ik om een FA-cup wedstrijd op zondag te kunnen pakken.

TeeZee

Eerlijk gezegd vind ik het jammer dat "het uit de hand gelopen is". Ik ben niet het type dat een derby extra mooi vindt als er sprake is van zoveel haat dat het ontaardt in rellen. Beetje sneu.

TeeZee

Afgelopen weekend zag Hull City winnen bij Arsenal, wat een prachtig resultaat voor de tijgers. Hull City staat vrolijk in het linkerrijtje, iets waar Stoke City alleen nog maar van kan dromen. Ondanks de P18 voor Stoke, doen ook zij het goed. Ze zijn zeker niet zo kansloos als Derby County vorig jaar was, dus de strandfeestjes op de tribunes kunnen achterwege gelaten worden. Afgaande op de samenvattingen is de sfeer in het Brittannia Stadium meer dan uitstekend. De vraag is alleen: waar waren al die supporters toen de club nog niet in de PL speelde? Het is daarom ook makkelijk om dat "fantastische" publiek enigszins te relativeren.

Man City verloor bij Wigan Athletic, het wordt dus tijd dat de transfermarkt weer open gaat voordat het geld van de oliesjeiks verdampt is door de kredietcrisis. Newcastle en de Spurs gaat het ook nog niet goed, de Spurs hebben nog nooit (?) zo'n slechte seizoensstart gehad. Voordeel is wel dat het steeds makkelijker wordt om aan kaartjes te komen, net als bij Man Utd zie je steeds vaker een general sale verschijnen op de website. Voor de mensen die altijd al naar de Spurs wilden is dit een uitgelezen kans.

Everton verloor de Merseyside Derby, maar dat is niks nieuws onder de zon.

Ik ben kort van stof en sluit dit stukje af met een quizvraag voor de liefhebber:
Welke speler was de eerste die in hetzelfde seizoen van de Engelse competitie een kampioensmedaille ontving en ook degradeerde? Welke spelers hebben er in de historie hetzelfde geflikt? Motiveer het antwoord met jaartallen en clubs.

TeeZee

Niemand die het antwoord op de quizvraag weet? Zelfs Joost en Hugo niet? Mooi zo.

Komend weekend staat een aantal interessante wedstrijden op het program, zo interessant dat ik er eigenlijk twee van had willen bezoeken. Dat doe ik niet, redenen heb ik elders al gegeven.

Voor de deelnemers aan de toto: Blackburn gaat winnen van Man Utd. Man Utd wordt geplaagd door blessures en Blackburn laat zich niet nog een keer in de luren leggen, zoals dat gebeurde tegen een wervelend Arsenal (de club die genialiteit afwisseld met sputterpartijen tegen Hull City, Arsenal is echt de leukste club van dit moment).

Wigan v Middlesbrough lijkt mij op voorhand een wedstrijd om bij in slaap te vallen. Ik kan het weten, want ik bezocht deze wedstrijd vorig seizoen. Overigens was dat qua voetbal nog niet eens zo heel beroerd.

In League Two worden er komende zaterdag bijna alleen maar leuke wedstrijden gespeeld. Moet je dit eens hardop voorlezen, liefst met beschuit om de mond droog te kunnen houden: Aldershot v Bury (oud-FA Cup winnaar!), Barnet v Accrington Stanley, Bradford City v Luton Town, Morecambe v Chesterfield, Port Vale v Notts County, Rochdale v Dagenham & Redbridge (wanneer storten de Daggers nou eens in?) en Rotherham United v Grimsby Town. Mijn hart opent zich al terwijl ik dit alleen maar zie staan.

Kidderminster gaat dit weekend inlopen op Crawley in de Nationwide Conference, daar de koploper op bezoek moet bij het altijd lastige Burton Albion. Aan de andere kant, Kidderminster moet eerst maar eens Barrow zien te overkomen. Kettering Town (de favoriete conferenceclub van hgrm) gaat weer stijgen op de ranglijst, want die moeten tegen de nummers laatst (Northwich Victoria).

Het is allemaal heel simpel, totdat de transfermarkten weer opengaan.

Maroboduus

CiteerWelke speler was de eerste die in hetzelfde seizoen van de Engelse competitie een kampioensmedaille ontving en ook degradeerde? Welke spelers hebben er in de historie hetzelfde geflikt? Motiveer het antwoord met jaartallen en clubs.

Dat moet Joey Williams zijn. In het seizoen 1925/1926 ontving hij een kampioensmedaille voor de titel van Huddersfield Town en degradeerde hij met Stoke City.
Verder nog Kevin Langley die in het seizoen 1986/1987 kampioen werd met Everton en degradeerde met Manchester City. Of Chris Sutton, die de medaille in het seizoen 2005/2006 voor zijn tijd bij Celtic ontving, maar dat seizoen uiteindelijk met Birmingham City degradeerde...Celtic is natuurlijk niet Engels, maar toch.

CiteerVoor de deelnemers aan de toto: Blackburn gaat winnen van Man Utd. Man Utd wordt geplaagd door blessures en Blackburn laat zich niet nog een keer in de luren leggen, zoals dat gebeurde tegen een wervelend Arsenal (de club die genialiteit afwisseld met sputterpartijen tegen Hull City, Arsenal is echt de leukste club van dit moment).

Ben het helemaal met je eens dat Arsenal de leukste club van het moment is. Waren ze vorig seizoen ook al. Tot die rotte trap van Taylor op de enkel van Eduardo tenminste.

TeeZee

Citaat van: Maroboduus op okt 01, 2008, 12:45:42
Dat moet Joey Williams zijn. In het seizoen 1925/1926 ontving hij een kampioensmedaille voor de titel van Huddersfield Town en degradeerde hij met Stoke City.
Verder nog Kevin Langley die in het seizoen 1986/1987 kampioen werd met Everton en degradeerde met Manchester City. Of Chris Sutton, die de medaille in het seizoen 2005/2006 voor zijn tijd bij Celtic ontving, maar dat seizoen uiteindelijk met Birmingham City degradeerde...Celtic is natuurlijk niet Engels, maar toch.
Bravo! Chris Sutton is eigenlijk niet goed, maar daar doe ik niet moeilijk over. Overigens schijnt ook MOTD-pundit Mark Lawrenson een goed antwoord te zijn, al weet ik niet zeker of dit op het hoogste niveau was en of hij nog wel speler was!

CiteerBen het helemaal met je eens dat Arsenal de leukste club van het moment is. Waren ze vorig seizoen ook al. Tot die rotte trap van Taylor op de enkel van Eduardo tenminste.
Juist die wisselvalligheid maakt de club ook zo leuk. Daarom mag Wenger ook nooit meer weg, wat al die opportunistische zeiksupporters ook mogen zeggen.

TeeZee

Iemand de column van Derksen in de VI over Newcastle United gelezen? Wat een club is dat ook, als je zijn opsomming doorleest. Ik kan me wel vinden in zijn mening over de supporters en hun held Keegan.

TeeZee

Sinds 1995/96 spelen er 20 clubs in de PL en 3x24 in de drie divisies van de FL. Het is nu wel eens aardig om te kijken naar enkele statistische feitjes. Het is leuk om door al die lijstjes heen te bladeren en bijvoorbeeld te zien dat West Ham United degradeerde. Ik kan me nog herinneren dat ik in een oud Engels plaatsje liep in de kerstvakantie (Chesterfield? Stockport?) en op een tv in de etalage de stand zag. West Ham United: rock bottom. Destijds bestond er nog zoiets als de Christmas Jynx en dus degradeerden de Hammers aan het eind van het seizoen.

Meeste aantal punten kampioen: Chelsea, 2004/2005, 95 punten
Minste aantal punten kampioen: Manchester United, 1996/1997, 75 punten
Gemiddeld aantal punten kampioen: 85 punten
Meeste aantal punten runner-up: Chelsea 2007/2008, 85 punten

Meeste aantal punten P18 (hoogste degradatieplaats): West Ham United, 2002/2003, 42 punten
Minste aantal punten P18: diverse malen 33 punten*
Gemiddeld aantal punten P18: 36 punten

* Hier kom ik even uitgebreid op terug. In 1999/2000 behaalde Wimbledon (nu Milton Keynes Dons) 33 punten, in 2003/2004 hadden Leicester City, Leeds United en Wolverhampton Wanderers 33 punten, Leicester had het beste doelsaldo en werd 18e. Overigens was dat nog altijd 6 punten minder dan de veilige P17, die Everton destijds bezette. Een jaar later in 2004/2005 hadden zowel Crystal Palace als Norwich City 33 punten, Palace had een superieur doelsaldo en kreeg P18. De achterstand op P17 West Bromwich Albion was dat seizoen slechts 1 puntje.

Meeste aantal punten P17 (laagste handhavingsplaats): Bolton Wanderers, 2002/2003, 44 punten
Minste aantal punten P17: West Bromwich Albion, 2004/2005, 34 punten
Gemiddeld aantal punten P17: 39 punten

Seizoen 1995/1996 was wel een hele aardige, toen P16, P17 en P18 allemaal eindigden op 38 punten. Manchester City werd destijds het kind van de rekening en zou twee seizoenen nog verder afdalen!

Het kleinste verschil tussen "we are staying up" en "going down going down", ofwel tussen P17 en P18 was in datzelfde jaar, net als in 1997/1998 (Everton bleef er op doelsaldo in ten koste van Bolton), 2006/2007 (Wigan bleef erin, maar Sheffield United niet met dank aan Tevez) en nog meer recent 2007/2008 (fulham haalt het nipt ten koste van Reading). Het grootste verschil tussen veilig en degradatie vond plaats in 2000/2001, toen Derby County 8 punten meer had dan Manchester City.

Het gemiddelde verschil tussen P17 en P18 was minder dan 3 punten (om precies te zijn 2,6).

TeeZee

Twee conclusies kun je uit bovenstaande trekken:

* Met minimaal 86 punten word je kampioen
* Met minimaal 43 punten handhaaf je je

86 gedeeld door 43 is overigens exact 2, maar daar kan ik geen conclusies uit trekken.

Han

Citaat van: TeeZee op okt 01, 2008, 12:57:06
Iemand de column van Derksen in de VI over Newcastle United gelezen? Wat een club is dat ook, als je zijn opsomming doorleest. Ik kan me wel vinden in zijn mening over de supporters en hun held Keegan.

Ik antwoord ongelezen. Die column is namelijk volkomen onvindbaar op de buitengewoon consument-onvriendelijke en onoverzichtelijke flutsite waar je een navigeerdiploma voor nodig hebt met een periscoop als muis. Tenzij ie niet op vi.nl staat. Dat kan natuurlijk ook.

Bij terugkeer riep Kevin Keegan over Newcastle-supporters : "When they've worked all week, the match for them is like the people down South going to the theatre". Cliché-lul. Ik vind Kevin Keegan geen hoogvlieger en out of touch met voetbal.

Newcastle Unitd is gehyped en ik hoop te constateren dat Derksen de luchtballon die Newcastle United heet genadeloos heeft doorgeprikt.

Aan Newcastle United is helaas ook de grootheidswaanzin van NAC te danken dat zichzelf afschilderde als een mighty travelling army en dat werd door de beleefde boys uit Newcastle bevestigd om de jongens uit Breda niet al te zeer voor het hoofd te stoten. Tot op de dag van vandaag wordt de carnavalsoptocht richting Toon aangehaald om het Brabantse tofheidsgehalte te benadrukken.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed