Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nort

Vanwege een blessure had ik gister 'vrijaf' en kon ik mijn eigen dorpsclub (SES Langenboom) in de nacompetitie zien spelen tegen MULO uit Helmond met als inzet een plekje in de 3e klasse. De voortekeningen waren matig, onze twee beste spelers waren geblesseerd en onlangs trok de coach zijn contractverlenging in vanwege een gebrek aan motivatie bij de spelers. MULO was overigens ook niet best in vorm, de laatste overwinning dateert alweer van februari en in de competitie kreeg het liefst 83 tegendoelpunten te verwerken.

Een kwartier voor aanvang kwam ik het sportpark opgelopen en niets leek erop dat hier een nacompetitie wedstrijd gespeeld zou worden. Het kassahokje was onbemand, de kantine was leeg en op het terras zaten slechts enkele dorpsgenoten hun voorbeschouwing te doen. Op een vergeeld, hard en droog veld met z'n 80 toeschouwers (waarvan z'n 50 uit Langenboom) langs de lijn, waren het niet de omstandigheden die je verwacht bij zulke wedstrijden.

Zuid II heeft dit seizoen een mooie wijziging doorgevoerd, waarbij het knock-out duel word beperkt tot één wedstrijd per ronde. SES nam al snel de leiding en counterde zich zelf naar een riante 0-2 voorsprong. Toen de Helmonders al op elkaar begonnen te mopperen en zeiken, leek de overwinning wel binnen. Niets was minder waar en door een onoplettendheid van de verdediging gingen we vier minuten later rusten met een 2-2 stand.

Het broodje bal met pepersaus in de rust bleek het hoogtepunt van de middag te zijn. In de 2e helft was het geloof weg en leek het eerder op een potje zomeravond voetbal. Geen inzet, geen over-mijn-lijk mentaliteit en daar kon de Helmondse formatie optimaal van profiteren. Het werd 4-2 en daarmee heeft de nacompetitie slechts een wedstrijd geduurd.


Joost

Mijn middag was qua resultaat gelukkig beter. We moesten op kunstgras voetballen in Hoensbroek en dat is met deze temperatuur echt een hel. Na een uur was door de hitte bij beide teams zo ongeveer alle kracht verdwenen.

Daarvoor was de thuisclub in het eerste kwartier erg sterk maar namen wij daarna de wedstrijd over en scoorden 0-1 met twee riante kansen op meer. In de tweede helft was het in eerste instantie makkelijk tegen te houden maar naarmate Hoensbroek meer risico moest nemen kwam er meer dreiging. Gelukkig vloog hij niet alsnog erin en mogen we een ronde verder.

hgrm

Mijn middag was prima. Door Europese verplichtingen van tegenstander Amsterdam Pirates was de zondagwedstrijd van HCAW naar vrijdag verplaatst zodat er geen honkbal maar voetbal op het programma stond in Bussum.

Het plaatselijke SDO, zonder geldschieter of oud-international die de lakens (of de gastendoekjes) uitdeelt, is de ploeg in enkele jaren tijd opgeklommen van de vierde klasse naar de hoofdklasse. Tot ieders verbazing wist SDO zich in het eerste seizoen vrij gemakkelijk te handhaven en sindsdien gaat het steeds beter. Met een ploeg van lokale helden wisten de Bussumers dit seizoen beslag te leggen op de derde plaats, puntgelijk met de nummer twee en op twee punten van de koploper. Het was wel een wisselvallig seizoen; overwinningen tegen de topploegen werden afgewisseld met zeperds tegen middenmoters en degradatiekandidaten, met een 7-2 pandoering tegen Achilles'94 als dieptepunt. Zoals zo vaak werd de titel tegen de kleintjes verspeeld.

In de nacompetitie om promotie naar de derde divisie was Unitas uit Gorinchem de tegenstander. De wedstrijd in Gorkum van donderdag was een typische SDO-wedstrijd: één helft heel slecht (2-0 bij rust), één helft heel goed. Eindstand 2-2. Gisteren bleek SDO de slimmere van de twee. De ploeg van trainer Koen Jansen speelde vooral zuinig, liet Unitas komen maar niet te ver en gokte zelf op de counter. Deze strategie pakte goed uit, want in de bloedhitte (gelukkig wel op een grasveld) was SDO in de slotfase duidelijk de fittere. Een afgeslagen corner die vanaf de rand van de 16 snoeihard werd binnengepoeierd betekende de 1-0 en vlak voor tijd leverde een fraaie aanval de beslissing op.

Woensdag gaat het Bussumse sprookje verder en komt derdedivisie-herkanser Gemert op bezoek. Zaterdag is de return in Brabant.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Dit topic heet "Hoe het was" en wat betreft SDO in de tweede ronde van de nacompetitie kan die vraag heel snel beantwoord worden: het was helemaal niks.

Gemert was op alle fronten (en aan het einde van de wedstrijd ook numeriek) de bovenliggende partij. Op wat kansjes in de beginfase na waren de Bussumers volkomen kansloos. 0-5 was dan ook een reële afspiegeling van de krachtsverhoudingen. Morgen (zaterdag) is er nog de terugwedstrijd die niet meer dan een formaliteit zal zijn en dan kan SDO terugkijken op een seizoen dat boven verwachting verliep. En laten we eerlijk zijn: in de derde divisie heeft SDO eigenlijk niks te zoeken. Lekker in de (sub)top van de hoofdklasse meedraaien en af en toe eens voor een stuntje zorgen is wat bij de club past.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Ik heb die wedstrijd via Twitter gevold en kreeg de indruk dat Gemert vooral heel effectief was en dat het verder best wel dicht bij elkaar lag. Tot Gemert in korte tijd die ruime voorsprong pakte natuurlijk.

Vaig

Citaat van: Joost op jun 07, 2019, 23:56:27
Ik heb die wedstrijd via Twitter gevold en kreeg de indruk dat Gemert vooral heel effectief was en dat het verder best wel dicht bij elkaar lag. Tot Gemert in korte tijd die ruime voorsprong pakte natuurlijk.
Ik was ook in Bussum en Gemert was wel echt de betere ploeg. Prima aanval, waar vooral de linksback van SDO totaal geen vat op kreeg.
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

hgrm

Citaat van: Vaig op jun 08, 2019, 10:02:08
Ik was ook in Bussum en Gemert was wel echt de betere ploeg. Prima aanval, waar vooral de linksback van SDO totaal geen vat op kreeg.

De makke van SDO is de wisselvalligheid. Ze speelden duidelijk onder hun kunnen tegen Gemert. Maar ook als ze hun niveau hadden gehaald, zou het moeilijk zijn geworden.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

De eerste helft was pure reclame voor het amateurvoetbal, aldus de lokale krant, en daar sluit ik me graag bij aan. Gemert leidde terecht met 2-1 al hadden beide teams vaker kunnen scoren. Dat laatste gold ook voor de tweede helft al maakte Staphorst meer aanspraak op de gelijkmaker dan Gemert op een hogere winst. Toch werd er op het goed gevulde prachtige sportpark Molenbroek niet meer gescoord en heeft Gemert de beste papieren voor een plaats in de Derde Divisie, zaterdag de return.


Nort

#5438
Dankzij de bekerfinales, werden enkele halve finales verschoven naar de donderdag en kon er toch nog onverwachts een potje meegepakt worden. Fortuna Wormerveer en VKW Westerbork troffen elkaar in de halve finale, beslist over één wedstrijd. Samen met AthleticHolanda vochten we ons door de avondspits en kwamen een krap uur voor de wedstrijd aan bij het sportpark. Bij de entree werden we lekker gemaakt door een reclame bord over een bal gehakt van de lokale slager, om er in de kantine achter te komen dat ze geen bal gehakt hadden. Daarmee ging onze sympathiek uit naar de bezoekers, waarvan enkele supporters waren meegereisd met de spelersbus en de weg naar de fles al een paar uur gevonden hadden. Het waren wel een stel goede dronkaards die voor een leuk enthousiasme zorgde, zonder anderen tot last te zijn.

Het sportpark van Wormerveer kent een authentieke houten tribune met daarlangs een onoverdekte zittribune waarvan de houdsbaarheidsdatum al lang en breed is overschreden. Een mannetje of 300 hadden zich langs de lijn verzameld en zagen een matige wedstrijd. Tot aan de 85ste minuut gebeurde er heel weinig. In de slotfase dacht WKV er met de overwinning van door te gaan en namen de meegereisde supporters een voorschot op de overwinning en hefden voor de 40ste keer vandaag een aanstekelijk deuntje aan 'jalalalala VKW'. In de 'dying seconds' kwam Wormerveer langszij en bleken de toeschouwers over humor te beschikken door hetzelfde deuntje te eindigen met Wormerveer.

In de verlenging was Wormerveer de betere en kon VKW enkel tegenhouden. Ondanks enkele hachelijke momenten met o.a. een bal van de lijn, bleef WKV overeind en gingen we over op penalty's. Ook nu zorgde de ABBA variant voor veel onduidelijkheid bij de spelers en toeschouwers. Zo bedacht de man langs mij zijn eigen regels en gingen we na de eerste tien penalty's over op ABAB. Gelukkig bleef de scheids bij de les en werden de strafschoppen in de juiste volgorde genomen.

De penalty reeks was er een voor het jubileumboek. VKW verkwanselde twee match points en ook aan Wormerveer was een matchpoint niet besteed. Na 20 strafschoppen werd het 3e matchpoint voor VKW wel verzilverd en plaatsen zij zich voor de finale. Uiteraard mengde de dronkaards zich in het feestgedruis en werd het meegebrachte vuurwerk keurig buiten de afrastering (kunstgras veld) afgestoken. De busreis naar Westerbork zal ongetwijfeld gezellig zijn geweest en zondag mogen zij zich weer opmaken voor een lange verplaatsing. Dan treffen zij op neutraal terrein Zundert (gelegen onder Breda). Vanwege de verlenging en de penalty's mistte AthleticHolanda ook nog eens de laatste trein en mocht die overnachten op het station.   

Vaig

Citaat van: Nort op jun 14, 2019, 09:10:18
. Dan treffen zij op neutraal terrein Zundert (gelegen onder Breda).
Spelen tegen Moerse Boys in Ermelo.
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

Nort

Citaat van: Vaig op jun 14, 2019, 10:14:37
Spelen tegen Moerse Boys in Ermelo.
Bedankt voor de correctie :)

Tribuneklanten

Citaat van: Vaig op jun 14, 2019, 10:14:37
Spelen tegen Moerse Boys in Ermelo.

De voorzitter van EFC'58 meldt zojuist dat de wedstrijd tussen VKW en Moerse Boys niet in Ermelo gespeeld mag worden. De burgemeester heeft de wedstrijd verboden. Naar een nieuwe locatie wordt gezocht.

Nort

Citaat van: Tribuneklanten op jun 14, 2019, 13:29:36
De voorzitter van EFC'58 meldt zojuist dat de wedstrijd tussen VKW en Moerse Boys niet in Ermelo gespeeld mag worden. De burgemeester heeft de wedstrijd verboden. Naar een nieuwe locatie wordt gezocht.
Ik mag hopen dat die burgemeester vanavond nog uit zijn functie wordt ontheven.

AthleticHolanda

Citaat van: Nort op jun 14, 2019, 09:10:18
Dan treffen zij op neutraal terrein Zundert (gelegen onder Breda). Vanwege de verlenging en de penalty's mistte AthleticHolanda ook nog eens de laatste trein en mocht die overnachten op het station.

:-D

Nort

In de blessuretijd van de nacompetitie, besloot ik zaterdag richting Staphorst af te reizen voor de finale tussen de plaatselijke FC en het Brabantse Gemert. Daarmee was mijn voorkeur ook bepaald. Het uitgangspunt was helder. Gemert had de heenwedstrijd met 2-1 gewonnen en dus moest Staphorst winnen, waarbij uitdoelpunten niet mee telden.

Om de drukte voor te zijn, was ik vroeg aanwezig en arriveerde gelijktijdig twee supportersbussen uit Gemert. Van drukte was op het sportpark nog geen sprake en kon ik de kantine induiken voor de catering test. Het broodje bal met satesaus smaakte uitstekend en de prijs van €2,50 was ook weinig mis.

Pas vijf minuten voor de aftrap begon het een beetje aan te lopen en verzamelden zn 1.500 supporters zich langs de lijn. Vanuit Gemert vielen de aantallen van z'n 200-300 man wel tegen. Beide kampen onstaken wat rookpotten, waarna het vuurwerk kon beginnen.

Staphorst was voetballend de betere ploeg en zag al na 3 minuten een bal van de lijn gehaald worden. 2 minuten later vloog de bal in de winkelhaak en was het definitief 'game-on'. Even later eindigde de bal een op de paal en was het eigenlijk wachten op de 2-0.

Gemert compenseerde het onderwicht in kwaliteit door een bult strijd erin te gooien en er een fysieke wedstrijd van te maken. Staphorst ging daarin mee en dat pakte niet goed voor ze uit. De bezoekers kwamen beter in de wedstrijd, zagen een vrije trap op de lat belanden om twee minuten later wel te kunnen juichen.

In de 2e helft herpakte Staphorst zich en was het overleven geblazen voor Gemert. Van verzorgd voetbal was geen sprake meer en de ballen werden constant de zestien ingeslingerd. Zonder succes overigens. In de 85ste minuut viel het oordeel, nadat de Staphorst verdediger onder de bal door ging en Gemert de beslissende 1-2 kon maken.

De Gemertse jeugd zag ook dat het niet meer mis kon en begonnen het thuispubliek een beetje te jennen "het is stil aan de overkant" en "helemaal niets in Staphorst". Iedereen behalve de matig fluitende scheidsrechter had het wel gehad, maar desondanks liet de leidsman nog een vijftal minuten onnodig doorspelen. Daarna kon de pitch invasion, van zn 30 jongeren, plaatsvinden en kleurde het speelveld letterlijk wit/zwart.