Met Athletic in Bremen

Gestart door AthleticHolanda, okt 05, 2009, 17:30:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AthleticHolanda

Verschillende buitenlandse clubs zie ik graag voetballen en probeer ik dan ook met enige regelmaat te bezoeken, maar de enige echte grote liefde is Athletic Club uit Bilbao, Baskenland.

Iedereen is wel bekend dat de club enkel met Baskische spelers voetbalt, een goede jeugdopleiding is hiervoor van essentieel belang en tot en met halverwege jaren '80 was de jeugdopleiding van Athletic dan ook van bovengemiddelde klasse en kon Athletic vooral daardoor met de beste teams in Spanje meekomen. De laatste grote prijs dateert dan ook uit 1984 toen de dubbel werd gepakt.
Toen begin jaren'80 de 'grote' clubs ontdekten dat een goede jeugdopleiding voor hun ook wel lucratief kon zijn werd het model van Athletic al snel gekopieerd tot in elk detail en verbeterd waar mogelijk.

Sindsdien is het voor Athletic steeds lastig om voor de prijzen te spelen, slechts sporadisch kan de club nog juichen. Tegenwoordig is het al een feest wanneer Athletic niet degradeert - Athletic is samen met Barça en Real Madrid nog nooit gedegradeerd - maar vorig seizoen was er dan zo'n moment. De club drong door tot de finale van de Copa del Rey, ondanks dat Athletic de meeste finales speelde en na Barça de meeste Copa's op haar naam wist te schrijven dateert de laatste winst uit 1984.
Barça bleek in een volgepakt Mestalla veel te sterk maar er was een troostprijs, door de kwalificatie van Barça voor de Champions League mocht Athletic de Europa League in!

Tijdens de eerste twee kwalificatieronde's werd er geloot tegen BSC Young Boys en Tromsö IL. Helaas kon ik hier niet bij zijn maar gelukkig werden deze twee tegenstanders (met moeite) aan de kant gezet. De loting voor de groepsfase volgde en uit de koker rolden Werder Bremen, Austria Wien en Nacional Madeira.

Of Athletic überhaupt nog ooit Europees speelt weet niemand, maar dat het erg lastig zal worden mag duidelijk zijn. Daarom was ik dan ook erg blij met deze loting, de wedstrijd in Bremen was een zekerheidje. De wedstrijd in Wien is al weken stijf uitverkocht en Nacional is een mission impossible.

Dus op naar Bremen, om 7 uur 's ochtends stond ik op om vervolgens om half 8 te vertrekken richting het Noorden. Omdat ik nog steeds over een OV beschik reisde ik zo veel mogelijk kilometers in Nederland alvorens de grens over te steken. Een omweg, maar wel een stuk goedkoper. Om twee uur 's middags, 6,5 uur na vertrek, kwam ik dan eindelijk aan op Bremen Hauptbahnhof.


Centraal station in Bremen

Met enkele Sankt Pauli fans was om vier uur 's middags afgesproken in een bar dus had ik nog zo'n twee uur de tijd voor wat sightseeing etc. Ik was al eens eerder in Bremen dus heel speciaal was het niet.
Na hetzelfde rondje te hebben gelopen als de vorige keer vertrok ik naar de bar waar ik als eerste aankwam.


Centrale plein in Bremen + Westerstadion en de rivier + de bar

Niet veel later kwamen de Paulianer al snel gevolgd door fans van de Herri Norte Taldea, de harde kern van Athletic. De kaartjes werden gegeven en al snel stroomde de bar vol met Athletizales. Er werd veel gezongen en gedronken, spreekkoren als Hay que matar al Ultras Sur waren geen uitzondering.
Leuk om te zien was dat Merveil, een Congolees, nog het meest fanatiek was en helemaal op ging in allerlei Baskische liederen.


Buiten het stadion

Zo'n uur voor de wedstrijd vertrokken we dan naar het stadion waar het al vrij druk was. Bij de bezoekersingang stond een enorme rij, de security was abnormaal fanatiek met fouilleren waardoor alles enorm lang duurde. Nog net op tijd waren we binnen, in tegenstelling tot veel andere fans die nog tot een kwartier na de aftrap binnen kwamen druppelen.
Toen ik net binnen was hoorde ik achter me 'Holanda! Holanda!, een fan uit Ortuella waar ik mee optrok tijdens enkele oefenwedstrijden van Athletic in Nederland herkende me nog, na een praatje (ik spreek geen Spaans, hij geen Engels) zochten we een plaats in het vak.



Wachten totdat ze erin mogen

Het uitvak was vandaag voor de helft gevuld, een fan uit Basauri vertelde dat de reis vanuit Bilbao erg duur was, zijn groep had via Londen naar Bremen moeten vliegen, en daarom bleef het voorlopig bij deze Europese uitwedstrijd.
Bij de spelersopkomst galmde het 'Athleeeeeetic, Athleeeeeeeetic' door het stadion. Toch werd het uitvak al snel stil, Werder speelde veel en veel beter en met rust stond er dan ook een terechte 2-0 op het scorebord.


Weserstadion

Tijdens de eerste helft sprak ik al met enkele fans over het wonderkind Iker Muniain. Na o.a. Telmo Zarra, Pitxitxi, Julen Guerrero en Joseba Etxeberria lijkt hij het volgende juweeltje te zijn dat uit de jeugdopleiding komt. De pas 16-jarige speler is de jongste speler die ooit het shirt van Athletic droeg, werd de jongste doelpuntenmaker ooit tegen Young Boys en scoorde onlangs tegen Real Valladolid en werd daarmee de jongste doelpuntenmaker ooit in de Primera Division.
Iker kwam er in de tweede helft in en Werder kon hem alleen stoppen met overtredingen. Peter Niemeyer kwam er dan in als extra slot op de deur, maar na twee grove charges kon hij na vier minuten en twee gele kaarten weer inrukken.
Een eindoffensief begon, maar Llorente's doelpunt in blessuretijd kwam te laat, toen Athletic toch nog alles op alles zette wist Werder op de counter nog te scoren.
Toch werden de spelers na de wedstrijd uitvoerig bedankt, het was immers de moeilijkste uitwedstrijd en kwalificatie is nog zeker mogelijk. Meer zat er niet in vandaag.


Eindstand + Gurpegi gooit z'n shirt het vak in.

Ondanks dat de Werder fans de hele dag erg vriendelijk waren werden we na de wedstrijd vanuit het donker nog getrakteerd op enkele pro-Spaanse leuzen. Toen daarop gereageerd werd ging het over en weer maar door het donker zagen we niets.
Daarna werd dan al vlot de bar weer opgezocht waar we nog tot middernacht met zowel veel Basken, als Sankt Pauli en Werder fans gefeest werd totdat we 's nachts de trein naar Hamburg namen.

De eerste Europese uitwedstrijd is een feit, hopelijk volgen er nog meer, al is de kans groot dat het nog erg lang zal duren...

Aupa Athletic, beti zurekin!

(had het al op een ander forum gepost, vandaar ff vertaald)

Hielke

Leuk!

CiteerDe eerste Europese uitwedstrijd is een feit, hopelijk volgen er nog meer, al is de kans groot dat het nog erg lang zal duren...

Je weet het nooit. Dat Heerenveen de beker zou winnen had ik ook nooit verwacht.