Jupiler League '10/'11

Gestart door AthleticHolanda, aug 11, 2010, 13:48:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Hier zullen in district Zuid 1 allerminst blij mee zijn.

Wanneer RBC zelfs niet als Hoofdklasser terugkeert moet er tot en met de 4e klasse extra nacompetitie gespeeld worden voor 1 plaats.

Verwijderd lid

Citaat van: Joost op jun 08, 2011, 19:01:12
Hier zullen in district Zuid 1 allerminst blij mee zijn.

Wanneer RBC zelfs niet als Hoofdklasser terugkeert moet er tot en met de 4e klasse extra nacompetitie gespeeld worden voor 1 plaats.

Zal me niets verbazen als wordt besloten om dat niet dit seizoen te doen, maar volgend seizoen een extra promotieplaats in elke klasse te realiseren.

Joost

Citaat van: Meester op jun 08, 2011, 19:57:45
Zal me niets verbazen als wordt besloten om dat niet dit seizoen te doen, maar volgend seizoen een extra promotieplaats in elke klasse te realiseren.

Maar welke klasse ga je dan met 1 team minder laten spelen?

hgrm

Dat zal de hoofdklasse dan waarschijnlijk wel worden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op jun 08, 2011, 22:53:10
Dat zal de hoofdklasse dan waarschijnlijk wel worden.

En dat terwijl er nu al Hoofdklasse B zondag clubs naar andere districten moeten...

hgrm

Het aantal opties is zoals gewoonlijk legio.

Optie 1: RBC maakt een doorstart in de hoofdklasse.

*Almere blijft hierdoor in de eerste divisie.
*Er valt een plaats vrij in de topklasse
*Er is een club teveel in de hoofdklasse

Meest logisch gevolg:
*De winnaars van de halve finales van de zondag-nacompetitie HK/TK spelen volgend seizoen in de topklasse. Dat betekent dus dat Hilversum gered is. Blauw-Geel speelt als verliezend halve finalist hoofdklasse. De winnaar van Feyenoord (AV)-WKE promoveert.
*RBC wordt in de zondag-hoofdklasse geplaatst

Andere mogelijkheid, als de zaterdagclubs in opstand komen:
*De finales van de HK/TK nacompetitie worden gewoon gespeeld. De plaats in de topklasse blijft open
*RBC wordt in een hoofdklasse naar keuze ingedeeld als 15e team. Dit wordt aan het einde van het seizoen door versterkte degradatie rechtgetrokken.

Andere mogelijkheid, als de zaterdagclubs nog harder in opstand komen:
*De finales van de HK/TK nacompetitie worden gewoon gespeeld. De verliezend finalisten spelen voor één plaats in de topklasse.
*RBC neemt de plaats in van de za of zo hoofdklasser die zo extra promoveert
*Als er een extra team naar de za-topklasse promoveert, speelt de za-topklasse met 17 en de zo-topklasse met 15. Door versterkte/verzwakte degradatie wordt dit aan het einde van het seizoen rechtgetrokken.


Optie 2: RBC maakt geen doorstart in de hoofdklasse en verdwijnt helemaal of maakt een doorstart in de laagste klasse

*Almere blijft hierdoor in de eerste divisie
*Er valt een plaats vrij in de topklasse

Meest logische mogelijkheid
*De winnaars van de halve finales van de zondag-nacompetitie HK/TK spelen volgend seizoen in de topklasse. Dat betekent dus dat Hilversum gered is. Blauw-Geel speelt als verliezend halve finalist hoofdklasse. De winnaar van Feyenoord (AV)-WKE promoveert.
*Eén hoofdklasse speelt met een team minder.

Mogelijkheid B:
*De finales van de HK/TK nacompetitie worden gewoon gespeeld. De plaats in de topklasse blijft open

Mogelijkheid C:
*De winnaars van de halve finales van de zondag-nacompetitie HK/TK spelen volgend seizoen in de topklasse. Dat betekent dus dat Hilversum gered is. Blauw-Geel speelt als verliezend halve finalist hoofdklasse. De winnaar van Feyenoord (AV)-WKE promoveert.
*Er wordt een serie play-offs georganiseerd om het gat in de hoofdklasse op te vullen (tot op het gewenste niveau).

En als de zaterdagclubs moeilijk gaan doen:

Mogelijkheid D:
*De finales van de HK/TK nacompetitie worden gewoon gespeeld. De verliezend finalisten spelen voor één plaats in de topklasse.
*Als er een extra team naar de za-topklasse promoveert, speelt de za-topklasse met 17 en de zo-topklasse met 15. Door versterkte/verzwakte degradatie wordt dit aan het einde van het seizoen rechtgetrokken.
*Eén hoofdklasse speelt met een team minder.

Mogelijkheid E:
*De finales van de HK/TK nacompetitie worden gewoon gespeeld. De verliezend finalisten spelen voor één plaats in de topklasse.
*Als er een extra team naar de za-topklasse promoveert, speelt de za-topklasse met 17 en de zo-topklasse met 15. Door versterkte/verzwakte degradatie wordt dit aan het einde van het seizoen rechtgetrokken.
*Er wordt een serie play-offs georganiseerd om het gat in de hoofdklasse op te vullen (tot op het gewenste niveau).
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Ik ben benieuwd in hoeverre bovenstaand scenario zich in de toekomst (blijvend) herhaalt als er opnieuw een volstrekt overbodig clubje van het kaliber RBC omvalt. Veendam next. Competitievervalsing avant le lettre.

Dit schreeuwt welhaast om nieuwe reglementering als het gaat om doorstarts op competitie-niveau van failliete sukkelverenigingen.

Ik durf al bijna niet meer te vragen of IJsselmeervogels als algemeen amateurkampioen afstand heeft gedaan van rechthebbende promotie naar de Topklasse.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

IJsselmeervogels had er geen zin in. Spakenburg en Rijnsburg onder voorwaarden wel.

Naar mijn mening moet eerst de CAO waarin staat dat een eerstdivisionis minstens 16 full-profs in dienst moet hebben van tafel voordat de boel weer gezond kan worden en voordat er belangstelling uit de topklasse komt om te promoveren.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citeer
Mogelijkheid C:
*De winnaars van de halve finales van de zondag-nacompetitie HK/TK spelen volgend seizoen in de topklasse. Dat betekent dus dat Hilversum gered is. Blauw-Geel speelt als verliezend halve finalist hoofdklasse. De winnaar van Feyenoord (AV)-WKE promoveert.
*Er wordt een serie play-offs georganiseerd om het gat in de hoofdklasse op te vullen (tot op het gewenste niveau).

Deze mogelijkheid is al gebruikt want er is al een programma gemaakt voor de verliezende finalisten voor promotie naar de Hoofdklasse.

JEKA en Bekkerveld hebben echter al bedankt voor deze reeks wedstrijden.

Han

Citaat van: hgrm op jun 11, 2011, 23:52:27
IJsselmeervogels had er geen zin in. Spakenburg en Rijnsburg onder voorwaarden wel.

Naar mijn mening moet eerst de CAO waarin staat dat een eerstdivisionis minstens 16 full-profs in dienst moet hebben van tafel voordat de boel weer gezond kan worden en voordat er belangstelling uit de topklasse komt om te promoveren.

Hetgeen vermoedelijk betekent dat als FC Oss er óók geen oren naar had gehad Almere United FC Omniworld behouden zou zijn gebleven. De degradatie-regeling heeft overigens zichzelf al ontworpen in de verschijningsvorm van rbc. Sanering op basis van natuurlijke de-selectie.

Voorts:

Ik heb aanvankelijk de afslag naar de Topklasse vrijwel volledig gemist en het niet op de voet gevolgd. Was destijds niet onder de indruk van dit gekunstelde doorgangshuis cq ruilbeurs waarin clubs naar believen af kunnen zien van promotie vanuit de topklasse naar het andere betaalde voetbal. Het is een laboratorium waarin kwaadaardige veendam-virussen worden gekweekt.

Ook:

Ik vraag met terugwerkende kracht af hoe de Topklassen zaterdag en zondag destijds zijn samengesteld. In hoeverre is dat via een verklarende link leesbaar te maken? Zo mis ik bv op zaterdag-niveau enkele powerhouses uit de Bollenstreek
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Aanvankelijk was er per topklasse (van 16) één plaats voorzien voor een club uit de eerste divisie (die daardoor op 18 zou komen) en waren er 15 voor clubs uit de hoofdklasse:

De nummers 1 t/m 4 van elke hoofdklasse plaatsten zich rechtstreeks, de nummers 5 en 6 speelden een ronde play-offs (elke nummer 5 speelde tegen een nummer 6 van een andere poule; de winnaar plaatste zich).

Door het wegvallen van HFC Haarlem, kwam er een plaats vrij waarvoor een extra ronde van play-offs is gespeeld tussen de verliezers van de eerder genoemde ronde tussen de nummers 5 en 6.


De clubs die jij mist -ik neem aan clubs als Quick Boys, Noordwijk en GVVV- hebben simpelweg de boot gemist. Noordwijk en GVVV hebben dat inmiddels recht gezet door dit jaar hun hoofdklasse te winnen. Quick Boys heeft het (door de achterhaalde manier van voetballen) niet gered en speelt nog minstens een jaar hoofdklasse.


Overigens ben ik het met je eens dat de topklasse faalt als opstapje naar de eerste divisie. Nu RBC weg is, voorzie ik dat er de komende jaren geen clubs willen promoveren. De reden heb ik in de vorige post al aangegeven.

Als hoogste klasse van de amateurs maakt de topklasse het echter helemaal waar. Zowel op zaterdag als op zondag en zowel bovenin als onderin bleef het bijna tot het laatst spannend. En nu er geen ex-profclub meer meespeelt die met veel geld er alles aan doet om zo snel mogelijk weer om hoog te komen, voorzie ik het komend seizoen in de zondagpoule een competitie waarin iedereen van iedereen kan winnen zonder uitgesproken favoriet voor de titel.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: Breda op jun 12, 2011, 15:01:25
Je analyse deel ik op één punt niet: de Topklasse Zondag leeft niet / niet meer dan de oude hoofdklassen als top van de amateurpiramide.

Daar heb ik geen uitspraak over gedaan; ik heb alleen naar het sportieve gekeken. Of het leeft, daar heb ik ook weinig zicht op. Hier in het midden van het land leeft het zaterdagvoetbal veel meer. Ik heb wel het idee dat het ten noorden van het Noordzeekanaal wat meer leeft bij clubs als Hollandia, AFC'34 en ADO'20.

Feit is natuurlijk wel dat zondagclubs een stuk meer concurrentie hebben van het betaalde voetbal, zeker met de live wedstrijden van half 1 tot half 7 op TV.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Ik grijp vermoedelijk hopeloos naast de achterliggende en oorspronkelijke gedachte die kennelijk 'organische' doorstroming ( degradatie en promotie op sportieve grondslag) beoogde.

De Jupiler League 'in its present guise' is al een zichzelf sanerende sterfhuisconstructie voor een niet gering aantal marginale clubjes. Wat je er eventueel voor in de plaats krijgt roept datzelfde beeld op.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

Citaat van: Han op jun 12, 2011, 23:55:29
Ik grijp vermoedelijk hopeloos naast de achterliggende en oorspronkelijke gedachte die kennelijk 'organische' doorstroming ( degradatie en promotie op sportieve grondslag) beoogde.

De Jupiler League 'in its present guise' is al een zichzelf sanerende sterfhuisconstructie voor een niet gering aantal marginale clubjes. Wat je er eventueel voor in de plaats krijgt roept datzelfde beeld op.

Niet mee eens. Juist door de geslotenheid van de Eerste Divisie konden clubs jarenlang aanmodderen in de marge. Nu degradatie ook mogelijk is zie je dat toeschouwersaantallen in de Eerste Divisie stijgen en het een heel stuk spannender is geworden. En wanneer er eindelijk voormalige amateurs gaan promoveren krijgen we ongetwijfeld een boeiendere competitie dan die de Eerste Divisie de laatste tien jaar in haar gesloten vorm was.

Of vind je ook nog steeds dat Wycombe Wanderers, Morecambe en Cheltenham niets toevoegen aan League Two?

Citaat van: Breda op jun 12, 2011, 15:01:25
Je analyse deel ik op één punt niet: de Topklasse Zondag leeft niet / niet meer dan de oude hoofdklassen als top van de amateurpiramide.

De zondagclubs stonden jarenlang onder de Eerste Divisie terwijl de zaterdagclubs er naast leefden. Ook de herkomst van de clubs is daarin belangrijk. Dat de zondagtopklasse minder leeft komt vooral door de vergelijking met de zaterdagafdeling waar grotere clubs in spelen.

Hugo

Citaat van: Joost op jun 13, 2011, 00:22:20
Niet mee eens. Juist door de geslotenheid van de Eerste Divisie konden clubs jarenlang aanmodderen in de marge. Nu degradatie ook mogelijk is zie je dat toeschouwersaantallen in de Eerste Divisie stijgen en het een heel stuk spannender is geworden...

Spannender is een feit, maar over die gestegen toeschouwersaantallen heb ik mijn twijfels.