Hoofdmenu

Fotografie

Gestart door Maurice, dec 13, 2007, 14:15:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Citaat van: Vaan op dec 15, 2007, 12:35:07Shoot. Ik krijg de foto op Imageshack niet groter dan dit en heb hulp nodig geloof ik.
Je hebt vermoedelijk "resize image" aangevinkt en daarbij gekozen voor "thumbnail 150x112". Vink dat eens niet een en kies na het uploaden voor de link die bij "direct link to image" staat (meestal de onderste van de lijst) en plaats die link tussen [ img ] en [ /img ] (zonder de spaties tussen de vierkante haken).

Maurice

Hier nog wat meer foto's:

















Maurice


TeeZee

Ik ga straks eens de foto's van Maurice met interesse kijken, eerst even nog wat eigen plaatjes:

Uitzicht op de Skyline van Frankfurt. Intuitief wil je niet dat iemand in de weg gaat staan als je een foto neemt, maar dit stelletje voegt mijnsinziens een hoop toe aan de sfeer van de foto. Alleen al voor de diepte van de foto helpt het goed mee:


De kerstmarkt van Frankfurt. Het is donker, maar toch is er veel licht. Er was geen statief, hek of lantaarnpaal voor handen. Uit de losse pols dan maar. Het ging net:


Sneeuw in Scheveningen. Een overdaad aan wit. Je witbalans moet goed zijn, anders wordt sneeuw blauw of zwaar overbelicht. Vreselijk moeilijk. Het was geen overbodige luxe om enkele honderden foto's te schieten. Dat is het grote voordeel van digitaal: het kost niks. Onderstaande foto's is een van de plaatjes waar ik het meest tevreden mee was:


Wederom 2 maart 2005 in Scheveningen. Het circustheater met daarachter de oude kerk van Scheveningen. Ik was blij met het surplus aan diepte in deze foto. Toevallig geschoten moet ik toegeven, maar mooi dat het lukte:


Nieuwjaar in Loosduinen, Den Haag. Het perfecte moment om te expirimenteren met langdurige sluitertijden (soms meer dan 10 seconden):


Het neongeweld in Shinjuku, Tokio, Japan. Zijkant van lantaarnpaal gebruikt als noodzakelijk statief om dit scherp te krijgen:


Een alledaags tafereeltje van gourmettende Japanners tijdens de week van de kersenbloesembloei in het Ueno Park. Ik hou van die alledaagsheid:

(Meer foto's van mijn Japanreis staan op mijn hyvespagina.)

TeeZee

Bijzonder sfeervolle foto's Maurice. Foto's zijn interessant als je jezelf vragen stelt wat je nu eigenlijk ziet. Die man in dat oranje pak, wat doet hij daar? Wie is hij? Dat soort dingen. Een goede foto roept steeds nieuwe vragen op.

Die laatste foto van die gevel, heb je die nabewerkt en roder gemaakt?

Vaan

Citaat van: Maurice op dec 15, 2007, 14:58:02
Han hoort erbij, hij is echt opgenomen in de gemeenschap daar. Dat zie je er ook in terug.
Van hgrm vind ik de wielrenfoto geweldig. Net als bij de honkbalfoto staat voor mij de snelheid van de sport centraal.
En ik stond gister inderdaad bijna in een slootje. Ik ben op dit moment heel veel aan het oefenen om m'n camera volledig te beheersen. Ik schiet alles manueel, dat betekent dat je op heel veel dingen moet letten. Je afstelling ook maar iets bijstellen, kan een wereld van verschil opleveren.
Wanneer ik jullie zo lees gaat er een wereld voor me open. Sluitertijden, lantaarnpalen als statief, manueel enz.
In ieder geval levert het voor mij mooie plaatjes op.
De sneeuwfoto van Albion vind ik prachtig. Het zeer contrasterende oranje van de man op de dijk gaat me jou doen vragen waarom alles zo scherp afgetekend is en het gezicht van de man daarmee in vergelijking vrij onherkenbaar blijft. Contourgewijs.

Citaat van: Maurice op dec 15, 2007, 14:58:02
Dat is inderdaad het mooie van fotografie, het is open voor interpretatie.
Dat geloof ik direkt. Misschien echter wil degene die de foto nam, via zijn of haar kunst, ook een boodschap afgeven soms.
Heb jij dat wel eens?

Citaat van: Maurice op dec 15, 2007, 14:58:02
Imageshack deed mij mij gister ook vreemd. Ben wel benieuwd naar de grote versie van die foto.
Het bleek dat ik bij het uploaden moest resizen.
Op de vorige pagina staat er nu een grotere versie.

Han

#21
Citaat van: Maurice op dec 14, 2007, 10:50:03
Ik vind je foto's echt fantastisch BV! Leuk dat je er zo op uit trekt met je camera.
Zou het kunnen dat de man op de tweede foto zichzelf geblesseerd heeft?

De bewuste foto toont een huilende Ahmed Fekry, en is genomen na de laatste play-off wedstrijd tussen El Gouna FC vs Aluminium Naq Hammadi in Mei 2007. El Gouna speelde gelijk en promoveerde daardoor niet naar de Egyptische eredivisie.

Voor Ahmed Fekry, die ooit voor Ismaily de winnende treffer scoorde in een bekerfinale tegen Al Ahly, was het de laatste kans geweest om ooit weer op het hoogste platform te kunnen en mogen acteren. Met zijn doelpunten had hij El Gouna FC tot op het laatste moment in de promotie-race gehouden. Een van zo'n goals was zó cruciaal dat ik er fysiek van heb moeten huilen. Eventjes; maar toch; zó aangrijpend was het moment en de timing.

Na de thriller zeeg elke speler van El Gouna FC ter aarde naast de jubelende spelers van Aluminium Naq Hammadi; ook die juichkluwen heb ik in een roes vastgelegd. Ahmed Fekry zeeg het mooiste. De bewuste foto encapsuleert de dramatiek van een heel seizoen en ontzagwekkend persoonlijk leed.

Er overkwam mij een onstuitbaar gevoel om het vast te leggen; welhaast klinisch; terwijl ik zelf een droom in vervlieging zag gaan.


Aan Maurice: waarom ben jij blij met je foto in Voorhout?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: Vaan op dec 15, 2007, 12:35:07
Op de dag dat mjn huis bijna afbrandde deed ik dat wel.
Van de oprijlaan gezien zag het er toen zo uit.
Ja dat is een persoonlijk document dat daarom ook dramatisch is maar mij stoort die auto ongelooflijk nu ik weet waar het écht om gaat. Het lijkt wel een afleidingsmanoeuvre. Staat je huis nog wil ik graag vragen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Maurice

Citaat van: Albion op dec 15, 2007, 15:30:57
Bijzonder sfeervolle foto's Maurice. Foto's zijn interessant als je jezelf vragen stelt wat je nu eigenlijk ziet. Die man in dat oranje pak, wat doet hij daar? Wie is hij? Dat soort dingen. Een goede foto roept steeds nieuwe vragen op.


Ik wil ook foto's maken die open zijn voor interpretatie. Ik houd niet zo van kant en klare foto's waar je na één keer kijken klaar mee bent. Mijn foto's zijn ook niet voor iedereen toegankelijk denk ik.
Eenzaamheid vind ik een mooi thema, dat komt in de foto's van de man in oranje pak en het huis waar planten uit groeien goed naar voren.
De foto van Control is een eerbetoon aan een bijzondere avond. (Sowieso één van de mooiste films ooit, geregiseerd door één van mijn grootste helden)


CiteerDie laatste foto van die gevel, heb je die nabewerkt en roder gemaakt?

Niet eens zozeer roder gemaakt (geloof ik), ik heb wel de kleuren iets versterkt.

hgrm

Die strakke lijnen, dat herken ik wel. Als ik foto's maak, zoek ik net zo lang totdat ik een standpunt heb gevonden met zo min mogelijk afleiders in beeld. Mijn fotocarière begon met het fotograferen van treinen in de jaren 80. Al snel leerde ik van de oude rotten de kneepjes van dat vak: verdeling 1/3 - 2/3 (voorkant - zijkant), geen obstakels tussen fotograaf en trein, zorgen dat de hele trein er op staat etc.

Deze stelregels zie je nog steeds terug in mijn andere foto's. Zo vind ik de meest geslaagde foto's van tribunes die waarop dezelfde 1/3 - 2/3 verdeling terug te vinden is. En ik kan het niet uitstaan als ik net niet ver genoeg achteruit kan om de hele tribune erop te krijgen.

Ik heb wel moeten wennen aan het fotograferen met 'digitaal'. In het begin vertrouwde ik op de automaat. Dat ding kiest echter voor korte sluitertijden en grote diafragma's. Na veel experimenteren en veel oefenen met het stilhouden van de camera fotografeer ik nu juist met kleine diafragma's en lange(re) sluitertijden. Dit komt de foto's zeer ten goede.



Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: hgrm op dec 16, 2007, 21:48:49Al snel leerde ik van de oude rotten de kneepjes van dat vak: verdeling 1/3 - 2/3 (voorkant - zijkant), geen obstakels tussen fotograaf en trein, zorgen dat de hele trein er op staat etc.
Kan het zijn dat dit alleen op gaat voor het fotograferen van treinen?

Maurice

#26
Ik vind je foto's geweldig Thom. Vooral de foto met de gourmettende Japanners spreekt me aan. We hadden het hier vanavond aan tafel nog over Japan, m'n zusje gaat er volgend jaar 19 dagen heen. (We krijgen hier thuis dan ook een Japanner over de vloer.)
Bij het zien van je eerste foto ging ik me afvragen of ikzelf misschien ook bij onbekenden ergens nog op de foto sta. En zo ja, hoe?
Mooie foto ook.

Hoe gaat foto's maken zonder flits je af? Het kostte mij veel moeite toen ik nog een amateurtoestel had. Eigenlijk niet te doen zelfs, uit de hand althans.

hgrm

Citaat van: Albion op dec 16, 2007, 21:52:54
Citaat van: hgrm op dec 16, 2007, 21:48:49Al snel leerde ik van de oude rotten de kneepjes van dat vak: verdeling 1/3 - 2/3 (voorkant - zijkant), geen obstakels tussen fotograaf en trein, zorgen dat de hele trein er op staat etc.
Kan het zijn dat dit alleen op gaat voor het fotograferen van treinen?

Nee, juist niet. Het is een hele zakelijke, cleane stijl van fotograferen die ik me op die manier heb aangeleerd. Die pas ik ook op andere onderwerpen toe, al probeer ik me de laatste tijd wel wat meer te toe te leggen op wat een wat speelsere stijl. Doorkijkjes, detailopnamen etc.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: Maurice op dec 16, 2007, 21:53:30Hoe gaat foto's maken zonder flits je af? Het kostte mij veel moeite toen ik nog een amateurtoestel had. Eigenlijk niet te doen zelfs, uit de hand althans.
Ik gebruik zelden flitslicht omdat het meestal alle diepte weghaalt. Sluitertijden van 1/8 s zijn nog wel vanuit de losse pols te schieten, bij nog langere sluitertijden maak ik gebruik van natuurlijke statieven als hekjes en lantaarnpalen. Ik hou van diepte in een foto en daarom negeer ik vaak een van de basisregels van hgrm: ik heb het liefst wel een obstakel tussen mij en het object.

Maurice

Citaat van: Vaan op dec 15, 2007, 18:01:38

Wanneer ik jullie zo lees gaat er een wereld voor me open. Sluitertijden, lantaarnpalen als statief, manueel enz.
In ieder geval levert het voor mij mooie plaatjes op.
De sneeuwfoto van Albion vind ik prachtig. Het zeer contrasterende oranje van de man op de dijk gaat me jou doen vragen waarom alles zo scherp afgetekend is en het gezicht van de man daarmee in vergelijking vrij onherkenbaar blijft. Contourgewijs.

Heb ik niet voor gekozen, maar komt wel mooi uit vind ik.


CiteerDat geloof ik direkt. Misschien echter wil degene die de foto nam, via zijn of haar kunst, ook een boodschap afgeven soms.
Heb jij dat wel eens?

Ja. Eigenlijk altijd.
En alle fotografen die ik ken willen er ook iets in leggen, zoals ze dat noemen.
Deze foto bijvoorbeeld. Eén van m'n weinige foto's die een titel draagt.

2007.