Avondwake in Sittard

Gestart door Hielke, mei 31, 2009, 22:30:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hielke

Fortuna Sittard - FC Bayern München
Wagner & Partners stadion, 31 mei 2009

De oudste profclub van Nederland voetbalt in Sittard. Fortuna. Een prachtige naam. Nu het tweede profniveau van Nederland in zeer zwaar weer terecht is gekomen, is de primeur wederom voor de Limburgse club: de licentie wordt binnenkort ingetrokken waarmee profvoetbal verleden tijd zal zijn voor Fortuna Sittard. Een gang naar de burgerrechter is de enige strohalm waar de historierijke club op dit moment aan bungelt.

Fortuna Sittard - FC Bayern München. Mogelijk gemaakt door vader en zoon Van Bommel. Een benefietwedstrijd die te laat komt. Veel goedwillende mensen hebben zich de afgelopen maanden het zwart voor ogen gewerkt om Fortuna in leven te houden, maar de KNVB bleek onverbiddelijk. Toch wordt er gevoetbald tegen de Duitsers. Wij lopen zodoende op een zonnige Eerste Pinksterdag richting de foeilelijke, half-afgebouwde betonnen bak waarin Fortuna haar thuiswedstrijden afwerkt.

Zoals wel vaker heb ik in het stadion een spraakzame buurman. Eén probleem. Ik versta er geen woord van. 'Ik kom niet hier vandaan,' zeg ik, waarna de man direct overschakelt op verstaanbaar Nederlands. Het is een schande, betoogt hij. De gemeente heeft Fortuna uit eigen belang verdreven uit het oude stadion -op die plek zijn lucratieve huizen gebouwd- en laat de club nu stikken. In deze lelijke bak. Waar het 's winters zo godsgruwelijk koud is. En het voetbal hopeloos. Net als het beleid trouwens.

Bayern heeft haar sterren thuisgelaten en Mark van Bommel is geblesseerd dan wel schoolziek. Hij verricht wel de aftrap, onder luid en terecht applaus. Het tweede elftal uit München -met onder meer Miroslav Klose- heeft vele fans meegenomen. Voor de rust voetbalt Fortuna erg leuk en hartstochtelijk. Bayern daarentegen zet geen stap teveel. Na rust wisselt de trainer oneindig veel en scoren de gasten tweemaal. Dat hadden er meer kunnen zijn. De sfeer is lauw. Desolaat. Gelaten. Iedereen kijkt en zucht.

Na afloop loopt het elftal van Fortuna Sittard een ereronde. De allerlaatste ooit? Het zou zo maar kunnen. Sommige mensen lopen snel naar de uitgang, anderen kijken wat bedeesd voor zich uit. Het zou zo maar kunnen dat dit het was. Voor goed. De bal ligt bij de rechter. Aan hem de keuze tussen een genadeschot of een verlossende golden goal.


Op Eerste Pinksterdag dient de Here Jezus in Sittard als fietsenrek.


Sittard, een mooi stadje.


Niet alleen in Enschede zijn de broodjes beenham uitstekend!


Voor de allerlaatse keer naar het Wagner & Partners stadion?


Fortuna Sittard en FC Bayern München.


Twee tribunes zijn vol, twee niet.


That's the spirit!


Actiemoment.


'Schwalbe!'


Het publiek wordt bedankt, of vaarwel gezegd.


Joost

Koud is het er zeker in de winter, dat kan hgrm beamen. Het ontwerp van het stadion is overigens gelijk aan dat van NAC. Wel verbazingwekkend hoeveel fan Bayern meeneemt.

Stadionhopper

Citaat van: Joost op mei 31, 2009, 22:57:08
Koud is het er zeker in de winter, dat kan hgrm beamen. Het ontwerp van het stadion is overigens gelijk aan dat van NAC. Wel verbazingwekkend hoeveel fan Bayern meeneemt.

Hoeveel Duitsers wonen er in de grensstreek die voor Bayern zijn. Denk maar niet dat daar veel mensen uit München bij zaten. Ik zou bijna durven zeggen geen enkele.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Ici c est Paris

Leuk verhaal.

1 kanttekening: Fortuna is toch niet de oudste profclub van Nederland?

Hielke

Citaat van: Joost op mei 31, 2009, 22:57:08Het ontwerp van het stadion is overigens gelijk aan dat van NAC.

Van binnen is het ook heel aardig. Met foeilelijk en betonnen bak doel ik op de buitenkant.

Citaat van: Ici c est Paris op jun 01, 2009, 02:39:501 kanttekening: Fortuna is toch niet de oudste profclub van Nederland?

Dat dacht ik, maar corrigeer het gerust als het niet zo is.

Breda, weet je toevallig ook wat er precies is veranderd dat de mensen van TOF eerder deze week nog aangaven de overtuiging te hebben de rechtzaak te gaan winnen, en nu kennelijk de hoop hebben opgegeven?

Joost

Fortuna 54 opgericht in Heerlen (!!) ging in Geleen spelen en was de eerste profclub in Nederland.

spons

Citaat van: Joost op mei 31, 2009, 22:57:08
Wel verbazingwekkend hoeveel fan Bayern meeneemt.

Bayern is natuurlijk in Duitsland een club met landelijke aanhang en veel supporters zullen dan waarschijnlijk ook uit de grensstreek gekomen zijn, maar ik zag echter ook achter het uitvak 2 bussen staan die uit Munchen gekomen waren.
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Hielke

Bedankt voor je toelichting. Dat laatste ben ik volkomen met je eens. Al denk ik dat de licentiecommissie volgens de letter van de wet weinig verkeerd doet, door de licentie in te trekken. Hoe zuur voor Fortuna ook.

Hielke

Een grote overwinning voor Trots op Fortuna:

CiteerRECHTER: LAAT FORTUNA SITTARD TOE

UTRECHT -  De rechtbank in Utrecht heeft bepaald dat de KNVB de Limburgse voetbalclub Fortuna Sittard moet toelaten tot de Jupiler League. Vanwege een procedurefout wordt het besluit om de licentie van Fortuna in te trekken opgeschort.

De KNVB heeft destijds geen aanmaning naar Limburg gestuurd voor het indienen van een plan van aanpak om de financiele problemen te verhelpen.

De voetbalbond moet nu een nieuw competitieschema voor de Jupiler League maken.

Dat is de uitkomst van het kort geding van de Stichting Trots op Fortuna (TOF) tegen de KNVB. De voetbalbond trok de licentie van de Limburgers onlangs in omdat zijn geen begroting konden presenteren die aan de eisen voldeed. (telesport.nl)

spons

Citaat van: Breda op jun 17, 2009, 10:36:20
Geweldig nieuws !!!!

zal een aardig feestje worden in Sittard denk ik, gefeliciteerd
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Hielke

De KNVB heeft het gisteren gepresenteerde competitieschema van de Jupiler League inmiddels van haar website verwijderd. Hier leid ik uit af dat er binnenkort een nieuw schema komt waarin ook Fortuna is opgenomen.

Wat een blamage voor de KNVB zeg! De felicitaties aan Fortuna.

Lek11

Sittard gefeliciteerd! Fantatisch nieuws.

Houseman

Toch onvoorstelbaar dat de KNVB dit op zo'n slordige manier er door probeert te drukken. Waar ben je dan mee bezig als voetbalbond? Hoe langer ik daar over nadenk hoe schandaliger ik dat vind. Neigt naar willekeur of erger.. bewust marchanderen om de JL zo snel mogelijk in te krimpen.

TeeZee

KNVB schikt zich in zaak Fortuna Sittard
Uitgegeven: 24 juni 2009 11:11
Laatst gewijzigd: 24 juni 2009 11:14

ZEIST  - De voetbalbond KNVB gaat niet in beroep tegen de uitspraak van de voorzieningenrechter, die vorige week bepaalde dat Fortuna Sittard de proflicentie terug moet krijgen.

Dat maakte de bond woensdag bekend op een persconferentie in Zeist. De Limburgse voetbalclub mag daardoor komend seizoen opnieuw uitkomen in de Jupiler League.

De KNVB heeft Fortuna opgenomen in een conceptspeelprogramma. De Limburgers spelen op 7 augustus tijdens de eerste speelronde tegen Helmond Sport.

(nu.nl)

hgrm

Van harte gefeliciteerd, Fortuna!!!
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen