Hoofdmenu

Derby topic

Gestart door Jeje, okt 05, 2015, 21:06:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeje

Zal morgen de openingspost aanpassen, en dan goed letten op de geografische liggingen.


TimTwente

Citaat van: Jampot op okt 08, 2015, 21:09:48
Ik vind SG Wattenscheid 09 - VFL Bochum een leuke. Uit dezelfde stad.
Volgens mij is voor Bochum de echte rivaal Schalke 04.

ALenstra

Wattenscheid en Bochum hebben al jaren niet meer tegen elkaar gespeeld als ik het goed heb. Tenminste niet in competitie.

Jef400

Maar het is in mijn ogen wel meer een derby dan Ajax-Feyenoord zoals die werd gesuggereerd.

Jehoentelaar

Wattenscheid kwam de laatste jaren nogal eens Bochum II tegen en dat ging er altijd wel heet aan toe.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Langemannetje

Citaat van: HRM1880 op okt 05, 2015, 21:17:10
Het valt mij wel op dat je voor wedstrijden hebt gekozen die zelfs geen derby zijn.
Bij Bayern Munchen is dit toch echt wel de wedstrijd tegen 1860 Munchen volgens mij.
Tevens is in Berlijn de echt geladen derby volgens mij nog altijd Union Berlin-BFC Dynamo. Hertha-Union is iets veel recenter dat vooral bij de jongere supporters leeft. Ten tijde van Oost en West-Berlijn was er zelfs sprake van vriendschap tussen beide clubs.
Een aantal jaren seizoenen terug was Hertha gedegradeerd naar de 2e Bundesliga, waar Union al speelde. De derby op maandagavond in het Olympiastadion was met 75.000 verkochte kaarten stijf uitverkocht. Het werd 2-2 met enkele harde overtredingen, hoog tempo en een fantastich schouwspel op de kolossale tribunes. Veel vuurwerk, 10.000 Union fans in de hoek, eigenlijk ongekend voor een wedstrijd op maandagavond in de 2e Bundesliga. Je kon toen inderdaad ook merken dat de jonge generatie Union fans een aversie tegen de grote broer uit West heeft, veel shirtjes en spreekkoren a la Scheiss Hertha
73 grounds in 14 verschillende landen

HRM1880

Citaat van: Langemannetje op okt 10, 2015, 17:19:20
Een aantal jaren seizoenen terug was Hertha gedegradeerd naar de 2e Bundesliga, waar Union al speelde. De derby op maandagavond in het Olympiastadion was met 75.000 verkochte kaarten stijf uitverkocht. Het werd 2-2 met enkele harde overtredingen, hoog tempo en een fantastich schouwspel op de kolossale tribunes. Veel vuurwerk, 10.000 Union fans in de hoek, eigenlijk ongekend voor een wedstrijd op maandagavond in de 2e Bundesliga. Je kon toen inderdaad ook merken dat de jonge generatie Union fans een aversie tegen de grote broer uit West heeft, veel shirtjes en spreekkoren a la Scheiss Hertha
Was er ook die maandagavond. Ben vorig jaar echter naar Union II-BFC Dynamo geweest en dan voel je toch echt dat tegen BFC van een ander niveau is. De aantallen waren minder, maar de haat leek me toch echt wel groter.

Trouwens even de derby's die ik al gedaan heb en me bijbleven.

Rode Ster Belgrado-Partizan Belgrado: staat mijlenver vanboven, zal heel moeilijk worden om dit qua sfeer en beleving te evenaren.
Sporting Lissabon-Benfica: was een doodsaaie wedstrijd, maar wel een zeer leuke derby. Zeer sfeervol en in de laatste tien minuten wist het toch helemaal ontploffen. Kan ik ook zeker aanraden.
Rapid Wien-Austria Wien: wedstrijd werd in Ernst Happel gespeeld, maar zonder bezoekende supporters. Ook eentje die ik ten zeerste kan aanraden, maar best wachten tot er terug bezoekende supporters zijn.
AIK-Hammarby: veel pyro en sfeer. Voor het stadion moet je het niet doen, want de Friends Arena is niet vet. Maar ik denk dat je in Stockholm sowieso wel goed zit bij een wedstrijd tussen een van de drie clubs.

Derby's die nog heel hoog op mijn verlanglijstje staan zijn die van Rome, Sarajevo en Mostar. Vooral die laatste moet ik ooit gedaan hebben.

Saltacampos

#23
De Spaanse derby's:

Betis-Sevilla (zeker de hevigste)
Atlético Madrid-Real Madrid
Espanyol-Barcelona
Valencia-Levante
Athletic Bilbao-Real Sociedad, voor de nostalgici: Athletic-Arenas de Guecho/Real Sociedad-Real Union de Irun, hierbij komen de clubs uit dezelfde provincie wat bij Bilbao/San Sebastian niet zo is. In de huidige tijden komen Eibar en Real Sociedad uit dezelfde provincie, maar dat lijkt me niet zo te leven
Osasuna-Zaragoza (een hele hevige, vrij onbekend buiten Spanje, regioderby en politieke tegenstellingen tussen de respectievelijke harde kernen)
Deportivo La Coruna-Celta de Vigo (vroeger Celta-Pontevedra)
Leganés-Getafe (derby van de zuidelijke randsteden van Madrid)
Cadiz-Xerez
Oviedo-Gijon
Las Palmas-Tenerife

Er zijn uiteraard nog tal van (soms traditionele) derby's op lager niveau, zoals bijvoorbeeld in Mahon (Menorca), de aloude rivaliteit tussen CD Menorca en UD Mahon uit dezelfde stad, met elk hun eigen stadion.
Over land and sea

Langemannetje

Sampdoria - Genoa moet ook een mooie zijn. In ieder geval in een fantastisch stadion!
73 grounds in 14 verschillende landen

hgrm

Citaat van: Langemannetje op okt 11, 2015, 11:20:25
Sampdoria - Genoa moet ook een mooie zijn. In ieder geval in een fantastisch stadion!

Dan moet het wel droog zijn.....
De afgelaste wedstrijd van vorig seizoen is nog steeds een traumaatje
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

Citaat van: rrcg1899 op okt 11, 2015, 11:03:48
De Spaanse derby's:

Guecho... :-D lol. Die stad heet niet zo, en Athletic Bilbao heet ook niet zo, maar ik vermoed dat je dat wel weet.

Welke club steun je eigenlijk zelf op het Iberisch schiereiland?

Wat betreft Baskische derby's, die leven zeker maar wedstrijden tegen elkaar zijn doorgaans lang niet zo beladen als wedstrijden van Baskische clubs tegen Castiliaanse clubs of clubs met sympathieën in die richting.
Qua 'grote' wedstrijden zou eventueel nog Hercules-Elche toegevoegd kunnen worden. Op lager niveau zijn er inderdaad veel meer, in Baskenland o.a. Sestao-Barakaldo bv. De derby's van Galicië en Asturië vind ik overigens minstens zo beladen als die van Sevilla.

FC_Emmen

Duitsland:
SV Meppen - VfL Osnabrück

Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Saltacampos

Citaat van: AthleticHolanda op okt 11, 2015, 23:58:30
Guecho... :-D lol. Die stad heet niet zo, en Athletic Bilbao heet ook niet zo, maar ik vermoed dat je dat wel weet.

Welke club steun je eigenlijk zelf op het Iberisch schiereiland?

Wat betreft Baskische derby's, die leven zeker maar wedstrijden tegen elkaar zijn doorgaans lang niet zo beladen als wedstrijden van Baskische clubs tegen Castiliaanse clubs of clubs met sympathieën in die richting.
Qua 'grote' wedstrijden zou eventueel nog Hercules-Elche toegevoegd kunnen worden. Op lager niveau zijn er inderdaad veel meer, in Baskenland o.a. Sestao-Barakaldo bv. De derby's van Galicië en Asturië vind ik overigens minstens zo beladen als die van Sevilla.
Guecho is de Spaanse naam voor het Baskische Getxo, in de tijd dat de club belangrijk was (jaren twintig en dertig) was dat de naam van de stad en bovendien heeft de stad historisch gezien veel langer deze naam gedragen dan de huidige Baskische (en nu officiële). Ik weet verder inderdaad goed genoeg dat de naam van Athletic Club zonder Bilbao is, maar dat schrijf ik voor de duidelijkheid voor mensen die het Spaanse voetbal niet zo volgen/kennen. Verder heb ik daar geen bedoelingen mee.

Mijn moeder komt uit Madrid (Chamartin) en het huis van mijn grootouders bevond zich op anderhalve kilometer van Bernabeu, dus mijn club is uiteraard Real Madrid. Mijn grootouders waren Atleticofans, maar mijn overgrootvader was volgens wat mijn grootmoeder altijd vertelde, Real Madrid-supporter van het eerste uur. Onze Spaanse familie is zowat verdeeld, de meesten zijn Realsupporters, een minderheid steunt Atletico. Mijn neef is zelfs abonnee bij de colchoneros.

Vroeger lag het stadion van Atletico (Metropolitano) in hetzelfde (noordelijke) deel van Madrid (Cuatro Caminos), mijn grootouders gingen afwisselend de ene zondag naar Real, de andere naar Atletico, al naargelang wie thuis speelde. Toen Atletico naar het zuiden van Madrid verhuisde, zijn ze gestopt met naar het stadion te gaan. Mijn oma was supporter van Atletico omdat de eerste wedstrijd die ze ooit zag (als klein meisje aan de hand van haar vader) Real Madrid-Sporting Gijon was en ze de uitrusting van Gijon (die dezelfde als die van Atletico is) mooier vond dan de witte van Real Madrid. Mijn grootvader kwam uit Leon en is pas kort voor de burgeroorlog in Madrid komen wonen en gezien Atletico (Aviacion) na de Burgeroorlog de sterkste Madrileense club was, vermoed ik dat het daarom zijn club was.
Over land and sea

belfast

Mijn zoon gaat een werkstuk maken over de belangrijkste 5 (of 10) derby's in de wereld. Hebben jullie zo een top 5? En hoeft dus niet een derby te zijn waar ze elkaar het hardst voor de muil slaan, maar meer de speciale achtergronden van de derby. Bijvoorbeeld de politiek/history achter de Old Firm.

Behalve de Old Firm lijkt mij ook leuk om het Spakenburg gedoe mee te nemen. Dus wanneer jullie kunnen helpen, graag!
D3T=Lief