'Todas de la Primera División'

Gestart door AthleticHolanda, sep 29, 2016, 19:13:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AthleticHolanda

Citaat van: rrcg1899 op dec 14, 2016, 09:54:13
Er is wel geen referendum geweest, dus wat je hier zegt, klopt niet,

http://www.nu.nl/buitenland/3924673/80-procent-catalaanse-kiezers-onafhankelijkheid.html

Wel... of geen?

Citaat van: rrcg1899 op dec 14, 2016, 09:54:13
op Espanyol na

Waarom zou je Espanyol wel missen?

CiteerOver het niveau in Baskenland met zijn twee miljoen inwoners gaan we maar zwijgen zeker ?

Is er een regio die het qua inwoneraantal en aantal Primera clubs beter doet? Je mag het best afzwakken, want ik kan je toch al moeilijk serieus nemen, maar relatief gezien wordt momenteel in Baskenland veruit het beste gepresteerd. En dat ook nog met voornamelijk eigen spelers.

Overigens hebben we het er al eerder over gehad dat clubs uit Catalonië en Baskenland bij onafhankelijkheid gewoon in een competitie met Spaanse clubs uit kunnen blijven komen. Maar als de Spaanse competitie naar het niveau van Zweden wil dan is FC Barcelona in ieder geval alvast welkom in Frankrijk.

Citaat van: Robbie op dec 14, 2016, 10:24:44
Wellicht ten overvloede voor de liefhebbers van Spaans voetbal, maar het nieuwste nummer van "Staantribune" is een special over het Spaans voetbal.

Daar staan enkele bijzonder leuke quotes in voor rrcg :-D.

AthleticHolanda

http://www1.euskadi.net/morris/

Als laatste, Euskal Herria betekent letterlijk Baskenland. Basque Country in het Engels. Hierboven een vertaalsite op de website van de Baskische overheid, die zullen het wel weten toch?

De resultaten:



Dan nog maar even dubbel gecheckt bij het populairdere Google vertalen.

https://translate.google.nl/



Navarra hoort dus bij Euskal Herria oftewel Baskenland. Er stond dus geen onzin in het stukje over Osasuna.

Of hebben naast 72 Wikipedia pagina's deze vertaalsites het ook al mis?

Marc0709

Citaat van: AthleticHolanda op sep 29, 2016, 19:13:41
Eind november hoop ik (voor de tweede keer) de Primera División compleet te maken, deze keer met een bezoek aan Las Palmas.

Nu ben ik heel benieuwd naar je ervaringen van je bezoek aan de mooiste club van Spanje! Zelf ben ik er in september nog geweest toen we tegen Malaga moesten, het stadion is er sinds de verbouwing flink op vooruit gegaan. Voor de liefhebbers mijn ervaringen: http://www.devoetbalkantine.nl/showthread.php?1864-Las-Palmas-es-de-primera-U-D-Las-Palmas-Málaga-C-F

Tijdens je bezoek aan Las Palmas heb je vast kennis gemaakt met de typische Canarische keuken, Gofio geprobeerd? ;)

Joost

Samengevat; er is dus een verschil tussen het met grenzen afgebakende Baskenland dat een autonome regio is en het 'land van het Baskisch' dat wij gemakshalve de regio Baskenland noemen.




FCT1980

Citaat van: Joost op dec 15, 2016, 11:51:38
Samengevat; er is dus een verschil tussen het met grenzen afgebakende Baskenland dat een autonome regio is en het 'land van het Baskisch' dat wij gemakshalve de regio Baskenland noemen.

Inderdaad. NEXT!!!
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

AthleticHolanda

#35
#17
Club: RCD Espanyol  (13/20)
Stadion: Estadi Cornellà-El Prat - Cornellà de Llobregat
Wedstrijden: 1
- 23/09/2013 - Espanyol - Athletic Club 3-2 (Primera División)

Terugblik
Al ruim zes jaar trok ik naar het Iberisch schiereiland om voetbal te zien en nog nooit bezocht ik de wereldstad Barcelona. Hoog tijd dus. De stad is vooral erg toeristisch en daar is naar mijn mening ook alle reden toe. De unieke architectuur van met name Gaudí komt vaak terug in het stadsbeeld en de ligging aan zee is fantastisch.
Athletic mocht op bezoek bij Espanyol tijdens de week van de feesten van La Mercè. Voetbal en de feesten vielen bijna perfect te combineren en met name de correfoc behoort tot de meest indrukwekkende dingen die ik ooit heb gezien.

Na wedstrijden bij Badalona, Jupiter en Europa mocht Athletic op maandagavond om 22 uur nog aantreden bij Espanyol, de Catalaanse club met de Catalaanse naam die 'Spaans' betekent. Dat alles omdat de club de eerste in Spanje is die werd opgericht door Spanjaarden.
De parkieten behoren tot de mede-oprichters van La Liga maar wisten op vier bekers na nooit tot grootse prestaties te komen, al speelden ze in zowel 1988 als 2007 de finale van de UEFA Cup die twee keer na penalty's verloren ging.

Omdat Barcelona het uithangbord van de Catalaanse identiteit wil zijn (daarover later meer) trekt Espanyol als tegenpool en dankzij haar naam vaak supporters die zich meer verbonden voelen met Castilië, zoals bijvoorbeeld deze malloot die boven het uitvak hing.
Tot 2009 speelde de club in het Olympisch stadion van 1992 op de berg Montjuïc, maar het echte thuis van de club is het oude Sarria stadion dat inmiddels verdwenen is. Omdat het Olympisch Stadion geen succes was verrees in de voorstad Cornellà een nieuw modern stadion. Het stadion zit echter zelden of nooit vol en dat was deze avond eveneens het geval. De feesten en het vreemde tijdstip op een doordeweekse dag lokten relatief weinig supporters naar het stadion. Zij zagen wel vijf doelpunten en veel sfeer van de thuissupporters die er wél waren.



AthleticHolanda

Citaat van: Marc0709 op dec 14, 2016, 19:36:49
Nu ben ik heel benieuwd naar je ervaringen van je bezoek aan de mooiste club van Spanje! Zelf ben ik er in september nog geweest toen we tegen Malaga moesten, het stadion is er sinds de verbouwing flink op vooruit gegaan. Voor de liefhebbers mijn ervaringen: http://www.devoetbalkantine.nl/showthread.php?1864-Las-Palmas-es-de-primera-U-D-Las-Palmas-Málaga-C-F

Tijdens je bezoek aan Las Palmas heb je vast kennis gemaakt met de typische Canarische keuken, Gofio geprobeerd? ;)

Wat is er met Canariolandés gebeurd? Jammer dat het nooit een vervolg heeft gekregen!

De typische Canarische keuken is helaas deels aan me voorbij gegaan maar dat gaat zeker nog ooit komen, want Tenerife en Mensajero staan ook nog op de verlanglijst ;-).

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het stadion prachtig gerenoveerd vindt, al ken ik het van voor de verbouwing alleen van foto's, het ziet er nu echt mooi uit naar mijn mening. De stad vind ik mooi maar niet uitzonderlijk, al hebben bij mij steden aan zee sowieso altijd een pluspunt.
Het sportieve park in het oude Insular is denk ik de beste oplossing en mooi dat er ruimschoots aandacht is gebleven voor de geschiedenis. Toch vind ik het zonde dat het nu bijna compleet, en definitief, verdwenen is.

Het was wel erg lang vliegen. :-D. Helaas was ik te kort op het eiland om veel te zien, een volgende trip naar de Canarias zal hoogstwaarschijnlijk niet naar Gran Canaria zijn maar ik sluit niet uit dat ik er nog ooit terugkeer.

Jef400

Nou zie ik van jou nooit bronnen verschijnen dus wat dat betreft is het ook niet helemaal controleerbaar wat jij zegt...

Sebastiaan_W

Citaat van: Jef400 op dec 17, 2016, 20:30:02
Nou zie ik van jou nooit bronnen verschijnen dus wat dat betreft is het ook niet helemaal controleerbaar wat jij zegt...

In ieder geval geen Wkipedia.

Nort

In 'onze' geschiedenisboeken staat anders ook bijzonder weinig over ons slavenerij verleden...

Joost

Citaat van: rrcg1899 op dec 18, 2016, 11:00:31
Waarover wil je een bron ? Ik heb bij de meeste dingen die ik gezegd heb, duidelijk gezegd waar het vandaan komt, er staan wel geen screenshots, dat klopt.

Ik ben half Spaans, de eerste taal die ik sprak was Spaans, de helft van mijn familie woont in de buurt van Madrid, ik heb een universitair diploma vertaler Spaans-Engels-Nederlands en heb meer dan 20 jaar ervaring als leerkracht Spaans op alle niveaus, van beginners tot de hoogste niveaus. Ik denk dus dat ik mag zeggen dat ik wel iets over Spanje weet.

Je achtergrond geeft je ongetwijfeld een voorsprong in kennis over (de geschiedenis van) Spanje maar dat maakt je nog geen autoriteit. Daar waar AH duidelijk de zaak vaak vanuit een Baskisch oogpunt belicht heb jij overduidelijk een voorkeur voor de Spaanse kant van het verhaal.

Wat me daarbij vooral opvalt in je posts is dat alles wat Baskisch is fout is, dat sentiment overheerst en heeft duidelijk je argumentatie in zijn greep. Dat je de argumenten met bronnen onderbouwd is niet altijd waar.

Wat het vooral lastig maakt in discussies is dat je af en toe panklare feiten negeert. Ik doel dan bijvoorbeeld op de 'discussie'  die wij eerder deze week hadden. Ik weet weinig van Spanje maar weet wel dat er een verschil is tussen de regio Baskenland en de autonome bestuursregio Baskenland. Iets dat je later  tussen de regels door ook bevestigd.

Probeer er eens iets neutraler naar te kijken. Dan zul je zien dat er in de posts van AH weinig geks staat.

AthleticHolanda

Citaat van: rrcg1899 op dec 17, 2016, 20:16:07
En alweer een eigen versie van de realiteit, supporters van Espanyol voelen zich meer verbonden met Castilië, wat een onvoorstelbare onzin. Catalonië is een deel van Spanje, niet van Castilië. De supporters van Espanyol zijn vaak Catalanen die zich ook Spanjaard voelen, geen Castilianen, want dat zijn ze dus helemaal niet. Andaloesiërs zijn ook geen Castilianen, net zomin als Asturianen of Aragonezen, wel Spanjaarden. De supporter op je foto heeft dan ook een Spaanse en geen Castiliaanse vlag vast, want dat zou nergens op slaan.

Ik kan me voorstellen dat dit sommige forumleden begint te vervelen, maar zo lang deze op rabiaat separatisme geïnspireerde kletskoek door AH hier verspreid wordt, ga ik hem van tegenwoord dienen.

Zoals elke keer wanneer je op iets van mij reageert ga je er zelf dingen bij verzinnen, geef je irrelevante informatie ter ondersteuning van je subjectieve standpunt én leg je mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Dat laatste is nog het ergste, en dan als klap op de vuurpijl mij verwijten dat ik mijn eigen versie van de realiteit heb. Hoe kan ik jou in godsnaam serieus nemen?

Welke taal je spreekt, waar je familie woont, wat je gestudeerd hebt en hoeveel ervaring je hebt is leuk voor je. Toch heb je van een discussie voeren weinig kaas gegeten.

Even voor de duidelijkheid, je haakt in op de volgend regel...

Citaat van: AthleticHolanda op dec 16, 2016, 16:17:12
Omdat Barcelona het uithangbord van de Catalaanse identiteit wil zijn (daarover later meer) trekt Espanyol als tegenpool en dankzij haar naam vaak supporters die zich meer verbonden voelen met Castilië, zoals bijvoorbeeld deze malloot die boven het uitvak hing.

... en reageert daarop als volgt.

- Catalonië is een deel van Spanje, niet van Castilië.
- De supporters van Espanyol zijn vaak Catalanen die zich ook Spanjaard voelen, geen Castilianen, want dat zijn ze dus helemaal niet.
- Andaloesiërs zijn ook geen Castilianen, net zomin als Asturianen of Aragonezen, wel Spanjaarden.
- De supporter op je foto heeft dan ook een Spaanse en geen Castiliaanse vlag vast, want dat zou nergens op slaan.


Dan mag je mij uitleggen waar ik zeg dat Catalonië geen deel van Spanje, of wel van Castilië is?
Dan mag je mij uitleggen waar ik zeg dat supporters van Espanyol Castilianen zijn?
Dan mag je mij uitleggen wat Andalusië, Asturië en Aragón ermee te maken hebben?
Dan mag je mij tot slot uitleggen waar ik zeg dat de supporter op de foto met een Castiliaanse vlag wappert?

Het enige dat ik WEL zeg, is dat Espanyol vaak (!) supporters trekt die zich meer verbonden voelen met Castilië...

Net zoals Baskenland, Catalonië, Galicië en meer regio's heeft ook Castilië haar eigen normen en waarden, taal, cultuur en ideologiën. Deze zijn in Castilië over het algemeen overigens relatief conservatief en xenofoob is mijn ervaring.
Catalonië en vooral de florerende wereldstad Barcelona herbergen veel mensen die hun roots in Castilië hebben liggen vanwege de dramatische economie aldaar. Barcelonezen die hun roots niet in Catalonië hebben óf Barcelonezen die affiniteit voelen met de Castiliaanse ideologiën zijn simpelweg veel eerder geneigd om naar Espanyol te gaan i.p.v. naar andere alternatieven zoals bijvoorbeeld FC Barcelona. Dat zeg ik.

Waarom noem ik wel Castilië en niet Spanje? Omdat met het woord Spanje iedereen over één kam wordt geschoren en gezien de grote culturele en ideologische verschillen binnen het land zou dat de lading in dit geval niet dekken.
Het is geen toeval dat Ultras Sur samen met de ultras van Espanyol overal verderf zaaide...

Espanyol heeft overigens ook veel supporters die niet blij zijn met de Spaanse vlaggen in hun stadion, evenals het citaat van mezelf hierboven is dat iets dat ik van Espanyol supporters zelf vernam. Die zullen het wel weten lijkt me?

Je houdt jezelf, net zoals bijvoorbeeld nu nog steeds de Partido Popular en daarvoor ene Franco, het waanbeeld van de 'Spaanse supermacht' voor. Beter kijk je eens niet vanuit de Spaanse propagandamachine en vanuit je eigen subjectieve mening, maar accepteer je gewoon dat er miljoenen 'Spanjaarden' zich niet zo Spaans voelen als dat jij het graag zou willen zien.
Misschien dat wel dan wel normaal kunnen discussiëren?

Saltacampos

#42
Gezien het toch altijd maar tot zinloze discussies leidt, heb ik beslist voortaan niet meer reageren op wat AH schrijft. Ik zal al mijn andere posts in dit topic dan ook verwijderen. Soms is het gewoon beter bepaalde mensen te negeren.
Over land and sea

AthleticHolanda

#18
Club: Athletic Club 
Stadion: San Mamés Barria - Bilbao
Wedstrijden: 1
- 28/12/2013 - Euskal Selekzioa - Peru 6-0 (vriendschappelijk)

Deze wedstrijd neem ik mee in het overzicht omdat het het nieuwe stadion van Athletic betreft waardoor ik een wedstrijd in alle Primera stadions heb gezien.

Terugblik
De Baskische selectie speelt al sinds 1915 wedstrijden om Baskenland op internationaal niveau te vertegenwoordigen. Twee jaar eerder werd San Mamés geopend en sindsdien was het nationale team hier vaak te gast.
Honderd jaar later werd in de zomer van 2013 het oude San Mamés vervangen door het nieuwe stadion, dat deels op dezelfde plek werd gebouwd en daarom in het seizoen 2013/2014 nog moest worden afgebouwd. Normaal bezoek ik liever geen wedstrijden in half afgebouwde stadions maar in het geval van San Mamés lag het iets anders. Athletic speelde een seizoen lang in een stadion waaraan één korte kant ontbrak en dat zorgde voor een aparte ambiance.

De Baskische selectie speelt doorgaans rond kerst en nieuwjaar een interland en dat was nu eveneens zo. Peru werd bereid gevonden als sparringspartner. Het werd de eerste interland in San Mamés Barria en mijn eerste wedstrijd in dit stadion dat nu nog in unieke staat verkeerde.
Buiten dat ik altijd al eens een wedstrijd van de autonome selectie wilde zien alsmede de staat van het stadion viel ook het programma goed. De dag na deze wedstrijd zag ik twee amateurwedstrijden in Baskenland om weer een dag later af te sluiten in Barcelona bij de autonome selectie van Catalonië in het Olympisch stadion dat ik eveneens nog niet eerder bezocht.

Peru bleek uiteindelijk een maatje te klein voor Baskenland. Enkele honderden Peruanen die uit heel Spanje waren gekomen zagen dat hun team zes doelpunten moest slikken tegen een Baskisch elftal dat de beste spelers altijd mist vanwege clubverplichtingen.
Het was een hele bijzondere en leuke ervaring en een wedstrijd van Baskenland zou ik graag nog eens zien. Het is alleen lastig dat het in tegenstelling tot deze keer nergens mee te combineren valt. Het stadion in haar afgebouwde vorm ga ik zonder twijfel vaker bezoeken al zijn er nog geen concrete plannen.

Een saillaint detail en relevante toevoeging is overigens dat Baskenland altijd speelde onder de naam Euskadi, totdat in 2007 de spelers voor een naamsverandering naar Euskal Herria opteerden. Dit omdat er spelers uit heel Baskenland spelen in het team. Uiteindelijk werd gekozen voor de naam Euskal Selekzioa dat 'Baskische selectie' betekent.


AthleticHolanda

#19
Club: Granada CF (14/20)
Stadion: Nuevo Los Carmenes - Granada
Wedstrijden: 1
- 22/03/2014 - Granada - Elche 1-0 (Primera División)

Terugblik
Granada geniet vooral bekendheid dankzij het prachtige Alhambra. Het Alhambra dankt de stad aan ruim 800 jaar Moorse overheersing en in geen andere stad Spaanse zag ik tot nu toe meer Arabische invloeden dan hier. Erg apart.
De stad ligt aan de voet van de Sierra Nevada en heeft een bekende universiteit. Zowel studenten als toeristen die komen voor het Alhambra of om te skiën weten de stad dus doorgaans te vinden.

Voetbaltoeristen hadden lange tijd minder redenen om naar Granada te gaan. De club keerde in 2011 na een afwezigheid van 35 jaar terug op het hoogste niveau en handhaaft zich sindsdien. Dat gebeurt met kunst- en vliegwerk want twee keer een vijftiende, een zestiende en twee zeventiende plaatsen overtuigen niet... Ook nu staan ze weer onder de streep maar gezien het verleden zouden ze er uiteindelijk boven moeten staan.

Op weg naar Elche was Granada een mooi begin om deze tour te starten. Uiteraard had het Alhambra prioriteit maar het bezoek begon na aankomst met een bezoek aan de voetbalclub die Elche ontving.
Het was haasten om de aftrap te halen en dat lukte uiteindelijk. Balkunstenaar Brahimi besliste uiteindelijk het duel in het aparte stadion met drie kleine ringen en uitzicht op de Sierra Nevada. Granada is vooral een stad waar je wel eens geweest moet zijn maar het heeft een club die toch vaak in de anonimiteit verkeert en daarom minder voor de hand ligt om te bezoeken. De sfeer was overigens verrassend goed en het stadion viel erg mee, in combinatie met een stadsbezoek zeker een aanrader wat mij betreft.