Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Koning Kriel

Goed verslag Nort, weinig aan toe te voegen.

Al met al een prima middag gehad waarbij ik alleen van de sfeer vooraf iets meer verwacht had.

JoeySpiegelaar

Zeker mee eens . Zelf stond ik in het "sfeervak" , en zal d'r dit seizoen vaker staan (seizoenkaart). Maar je verslag klopt helemaal. De liederen werden vele malen herhaald en zorgde voor roering in het vak.

Woensdag nieuwe ronden , nieuwe kansen . Maar als ze de kansen niet weten af te maken dan wordt het een zwaar seizoen.

De publiekswissel

In Graz was ik vorige week getuige van een unieke wedstrijd met vier ploegen op één veld. Vier doelen en ook nog eens vier grensrechters en één scheidsrechter. Het Sturmplatz Gruabn, in 1914 geopend, was het decor. De houten hoofdtribune is echt prachtig. Tot 1997 speelde SK Sturm Graz hier zijn wedstrijden. Op dit moment speelt de amateurclub Grazer Sportclub in het stadion. Het was een wedstrijd voor het goede doel met teams die waren samengesteld met mensen uit de politiek, journalisten, immigranten en nog een groep die ik vergeten ben. Het niveau was zeer bedenkelijk, maar het was een uniek potje met bijzondere regels en tactieken... De eindstand: 5-3-2-2  ;-)
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

hgrm

Citaat van: De publiekswissel op aug 06, 2018, 13:20:29
In Graz was ik vorige week getuige van een unieke wedstrijd met vier ploegen op één veld. Vier doelen en ook nog eens vier grensrechters en één scheidsrechter. Het Sturmplatz Gruabn, in 1914 geopend, was het decor. De houten hoofdtribune is echt prachtig. Tot 1997 speelde SK Sturm Graz hier zijn wedstrijden. Op dit moment speelt de amateurclub Grazer Sportclub in het stadion. Het was een wedstrijd voor het goede doel met teams die waren samengesteld met mensen uit de politiek, journalisten, immigranten en nog een groep die ik vergeten ben. Het niveau was zeer bedenkelijk, maar het was een uniek potje met bijzondere regels en tactieken... De eindstand: 5-3-2-2  ;-)

Hoe werkte dat dan?
Kreeg je gewoon een punt als je in een doel van een tegenstander scoorde?
In dat geval zou ploeg 1 gewonnen kunnen hebben met 5 gescoorde goals en 7 tegengoals....
Of had elke ploeg een bepaalde goal waarin ze moesten scoren?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

De publiekswissel

Citaat van: hgrm op aug 06, 2018, 13:43:23
Hoe werkte dat dan?
Kreeg je gewoon een punt als je in een doel van een tegenstander scoorde?
In dat geval zou ploeg 1 gewonnen kunnen hebben met 5 gescoorde goals en 7 tegengoals....
Of had elke ploeg een bepaalde goal waarin ze moesten scoren?

Ja, het gaf wel enige uitleg. Alleen de gescoorde doelpunten tellen en je mag in alle drie de doelen scoren. Dus je kan inderdaad meer doelpunten tegen krijgen, maar toch winnen omdat de tegendoelpunten zijn verdeeld door de andere teams. Bij een eigen doelpunt krijgen alle andere teams allemaal één punt. Een corner wordt genomen door het team dat aan die zijde het doel verdedigt.

(Via welk programma kan ik foto's uploaden? Kan dat nergens meer vinden.)
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

San Paolo

Twee weken terug tijdens mijn vakantie naar de Champions League voorronde tussen het Macedonische Shkendija en Sheriff Tiraspol uit Moldavië geweest. Entreeprijs was maar liefst €3,50. Wedstrijd werd gespeeld in het moderne grote stadion in Skopje terwijl de thuisclub eigenlijk uit Tetovo komt. Deze stad ligt op zo'n drie kwartier rijden van Skopje maar zoals in veel balkanlanden worden de clubs bij Europese duels verplicht in een 'veilig' onderkomen elders in het land te spelen. Stadion was nog voor geen 10% gevuld schat ik. Shkendija had nog een leuk groepje harde kern meegenomen die echter duidelijk lieten zien dat ze meer Albanees dan Macedonisch georienteerd waren (dit zie je veel in de omringende landen van Albanië). Niveau was niets bijzonders. Leuk om te zien dat de mensen wel oprecht blij waren toen de 1-0 gescoord werd. Verder geen heel bijzondere ervaring als ik het mag samenvatten. Wel nog een paar andere mooie ouderwetse stadions mogen aanschouwen tijdens mijn vakantie. Het stadion in Gjirokastra was hiervan het hoogtepunt. 

De publiekswissel

Citaat van: San Paolo op aug 06, 2018, 16:38:40
Twee weken terug tijdens mijn vakantie naar de Champions League voorronde tussen het Macedonische Shkendija en Sheriff Tiraspol uit Moldavië geweest. Entreeprijs was maar liefst €3,50. Wedstrijd werd gespeeld in het moderne grote stadion in Skopje terwijl de thuisclub eigenlijk uit Tetovo komt. Deze stad ligt op zo'n drie kwartier rijden van Skopje maar zoals in veel balkanlanden worden de clubs bij Europese duels verplicht in een 'veilig' onderkomen elders in het land te spelen. Stadion was nog voor geen 10% gevuld schat ik. Shkendija had nog een leuk groepje harde kern meegenomen die echter duidelijk lieten zien dat ze meer Albanees dan Macedonisch georienteerd waren (dit zie je veel in de omringende landen van Albanië). Niveau was niets bijzonders. Leuk om te zien dat de mensen wel oprecht blij waren toen de 1-0 gescoord werd. Verder geen heel bijzondere ervaring als ik het mag samenvatten. Wel nog een paar andere mooie ouderwetse stadions mogen aanschouwen tijdens mijn vakantie. Het stadion in Gjirokastra was hiervan het hoogtepunt.

Veel Albanezen wonen over de grens in gebieden van Macedonië, Griekenland, Montenegro en Kosovo (waarvan het merendeel ook liever bij Albanië wil, dan bij Servië) Het Groot-Albanië is dan ook nog een onopgelost kruitvat. Zie de Adelaars gebaren van Shaqiri tijdens het WK. Shaqiri, in Kosovo geboren, maar toch Albanees georiënteerd.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Sebastiaan_W

In 2006 een trip door Macedonië gemaakt. We hadden een overnachting in Tetovo gepland, maar al snel besloten we om toch maar terug te rijden naar Skopje voor een overnachting. Wat een volk liep er in deze Albanase enclave rond.

ALenstra

#5033
Zondagmiddag in Leeds geweest. Op een behoorlijk warme dag Leeds United-Stoke City bezocht. Ik was er al vijf jaar geleden geweest en was toen onder de indruk van het fanatisme van het thuispubliek. En het betrof toen een league cupwedstrijd tegen Chesterfield voor een matig bezet stadion. Nu tegen Stoke City zat het goed vol en de sfeer zat er ook goed in. Stoke had 2500 man meegenomen. Leeds won met 3-1 en bij Stoke deed Erik Pieters mee.

Een dag later op maandag was ik in Hull. Een stad waar ik nooit geweest ben. S'middags zag ik al diverse fans in de binnenstad met shirts van beide clubs aan. Het KCOM stadion ligt een eindje lopen van de binnenstad en op een gegeven moment loop je op een pad die ergens in de middle of nowhere ligt. Het stadion ziet er redelijk uit en is best wel comfortabel. De stoeltjes zijn bekleed met kussentjes! Villa had behoorlijk wat fans mee en eerlijk gezegd maakten zij verreweg het meeste lawaai tijdens de wedstrijd. Thuispubliek was nogal tam. Bij de thuisclub Markus Hendriksen (ex AZ) en Jordy de Wijs (ex PSV) in de basis. De omroeper sprak de achternaam van de laatste als Was uit. De thuisclub kwam op 1-0 maar Villa zou met 1-3 winnen. 

Overigens had ik als toegangsbewijs een plastic matchcard. Die kreeg ik toegestuurd nadat ik op de ticketing van Hull City een account had aangemaakt. Na mijn bestelling werd dat op mijn matchcard geladen en dient het als toegangsbewijs. Nadeel is wel dat op een plastic kaartje geen vak-, rij- en stoelnummer staat. Dus is het handig om de bevestiging mee te nemen.

Rob1977_PSV

Op 28 juli tijdens mijn vakantie mijn eerste wedstrijd in het land van de vicewereldkampioen Kroatië bezocht; NK Istra 1961  -  Slaven Belupo. Istra was in mei via een degradatie play-off ternauwernood in de hoogste klasse gebleven en nu dus de eerste officiële competitiewedstrijd van het seizoen 2018-2019.

De wedstrijd werd gespeeld in Stadion Aldo Drosina, een 9.200 kuipstoeljes tellende all-seaster en voor deze bescheiden club een mooi stadion. Het stadion was vanuit de binnenstad van Pula te bereiken door een kleine wandeling van een kwartiertje en aangekomen bij het stadion troffen we uiteraard Nederlanders bij de kassa. Mijn zoon was mee, dus ik koos voor kaarten op de enige overdekte tribune, vanwege de fel brandende zon. Kosten van een ticket én een halve liter bier samen ongeveer 8 euro (550 kuna).

De wedstrijd begon traag en stroperig, ook niet gek in deze weersomstandigheden. Belupo was verreweg het gevaarlijkst en kwam op 0-1 door een van richting veranderde voorzet. Na de rust een aantal wissels bij Istra en een ander spelbeeld. Na enkele gemiste kansen werd het uiteindelijk 1-1 na een afgemeten voorzet vanaf de rechterflank.

Al met al een prima vooravond gehad, maar de sfeer van de 50 fanatiekelingen en met name in Kroatië shirts gehulde toeristen en overig volk was niet heel erg denderend. Al werd er bij de 1-1 aardig fanatiek gejuicht. Er waren dan ook "slechts" 2.002 betalende toeschouwers. Al schatten wij dit aantal op wedstrijden tegen Dinamo Zagreb en Hajduk Split na nog lager in.
Altijd in voor een mooie Europese trip met PSV of een ordinaire groundhop ergens in het wilde weg!

Nort

Terwijl onze amateurs nog uitgestrekt op het strand liggen, wordt in België al weer volop gevoetbald. Zo mocht Witgoor Sport uit Dessel gisteren alweer haar 3e bekerwedstrijd van dit seizoen spelen. In de beker van Antwerpen (wat deelname aan de beker van België kan opleveren) trof het Zwaluwen Olmen uit de 2e provinciale.

Hoofdreden was het leuke (althans dat was de verwachting) terrein van Witgoor Sport dat na afloop van dit seizoen zal verhuizen naar een nieuwe accomodatie. De aftrap van 19:00 werd net gemist, doordat de nabije frituur 'Fritjes en zo' de piepers nog moest rooien. De inkom bedroeg €5,- en dat was het meer dan waard. Het terrein kent, met een beetje fantasie, zes tribunes en een kantine met uitzicht op het speelveld. De twee staantribunes en de hoofdtribune waren behoorlijk in verval, maar logischerwijs wordt er nauwelijks meer onderhoud gepleegd.

Onder het genot van een nazomer zonnetje zagen we een open wedstrijd. De defensie van Zwalumen mocht de oplettende keeper dankbaar zijn dat we gingen rusten met een 0-0 stand. In de 2e helft kwam de slop er een beetje in en werd de brilstand opeens een realistisch scenario. In de slotfase was de puf er echter uit bij Olmen en kon Witgoor alsnog uitlopen naar een eenvoudige 3-0 zege.

Jehoentelaar

De 3.Liga is weer begonnen en het is inmiddels gebruikelijk dat ik dan de eerste mogelijkheid aangrijp om 'mijn' Preußen Münster weer in actie te zien. Samen met mijn vader reisden we van het ouderlijk vakantie-adres in het oosten van het land in pakweg vijf kwartier naar de Hammer Straße. Münster had een week eerder met liefst 1-4 gewonnen bij Fortuna Köln en hoewel men niet veel kan concluderen op basis van één competitiewedstrijd zag het spel er leuk uit en was de strijd erg fel. Als koploper na één speelronde troffen de Preußen een week later Carl Zeiss Jena, dat het seizoen begon door nipt te winnen van Großaspach.

Het Preußenstadion kennen de meesten hier wel en ik denk dat het verdwijnen van de ultra's halverwege vorig seizoen ook geen brekend nieuws zal zijn. De support viel mij desondanks alles mee, de fans waren veel betrokken bij wat er op het veld gebeurde en af en toe passeerden de Wechselgesänge de revue. Er wordt op het moment door veel groepjes fans gewerkt aan kleine initiatieven met spandoeken en een inventarisatie om fanatiekere mensen bij elkaar in één vak te krijgen, dus hopelijk ontstaat er op termijn weer een soort 'harde kern' die de sfeer wat opkrikt. Van ultra's ontbreekt ieder spoor en daar lijkt men prima mee te kunnen leven - ik ook wel. Je kan merken dat het 'gat' dat is gevallen langzaam wordt opgevuld. Jena had ongeveer 260 supporters uit Thüringen meegenomen en die waren lekker hun ding aan het doen, zoals we gewend zijn van elke doorsnee ultragroep.

De wedstrijd zelf was vanuit Preußenperspectief qua strijd en spel hoopgevend, maar twee fouten achterin zorgden voor een ruststand van 0-2 en een drie kwartier durende charge na de rust leidde helaas tot een doelpunt te weinig. De 1-2 was jammer, maar inmiddels heerst in Münster weer een doorgeslagen optimisme nadat afgelopen dinsdag de uitwedstrijd bij 1.FC Kaiserslautern met eveneens 1-2 is gewonnen.

De komende maanden speelt Münster nauwelijks op een normale dag maar bijna uitsluitend doordeweeks - enkel begin september komt geldclub KFC Uerdingen op zaterdagmiddag langs. In het najaar ontvangen we met 1860 München en Eintracht Braunschweig twee zwaargewichten die ongetwijfeld een hoop volk zullen meenemen. Hopelijk vinden DFB en Telekom het een goed idee om die wedstrijden op een normale dag te laten afwerken.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

hgrm

De (hoofd)reden dat de ultra's gestopt zijn, is dat de ledenvergadering van Preussen er mee heeft ingestemd dat de profafdeling wordt ondergebracht in een BV. Dat geeft ook meteen de hypocrisie cq. domheid van de ultra's aan:

1) De ultra's zien dit als een uiting van het moderne voetbal waar ze zo tegen zijn, zonder zich te beseffen dat ook de ultra's een uiting zijn van het moderne voetbal.

2) De ultra's denken blijkbaar dat ze de baas van de club zijn en zijn op hun p*k getrapt als ze hun zin niet krijgen. Dat er zoiets bestaat als leden, die contributie betalen en gezamenlijk de club vormen, snappen ze niet.

3) In het verlengde hiervan: het voorstel is in een ledenvergadering van 900 man met een meerderheid van 84% aangenomen, terwijl 75% vereist was. Met 100 extra tegenstemmen zou het voorstel verworpen zijn. Blijkbaar is het de ultra's het niet waard om met 100 man (voor een jaar) lid te worden en op de vergadering tegen te stemmen

4) De oppositie tegen het onderbrengen van de profafdeling in een BV wordt steeds meer een leeg mantra. Men schijnt niet te beseffen dat de club (zolang 50+1 bestaat) nog steeds alle touwtjes in handen heeft, ook als er een investeerder komt. En ook niet dat het een beschermingsmechanisme voor de club is; als de profafdeling financieel in de problemen komt (ook gebeurd in Münster in het verleden), loopt de vereniging geen gevaar.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jehoentelaar

Het belangrijkste hypocriete is dat men aan de ultrazijde een eventuele degradatie naar de Regionalliga een drama zou vinden, terwijl men anderzijds niet met de vaart der volkeren mee wil. De 3.Liga is in recordtijd uitgegroeid van een oldskool cowboycompetitie met louter vervallen stadions en semiprofessioneel geouwehoer naar een serieuze competitie die je bijna 3.Bundesliga zou kunnen noemen. Prima verder om dan tegen een BV te zijn, maar om te overleven in de 3.Liga is door het minimale binnenkomen van mediagelden elke extra geldstroom meer dan welkom. Ik zie het liever in deze situatie tegen Jena, Rostock en 1860 dan op de oude manier tegen Wiedenbrück en Rödinghausen (of Rot-Weiss Essen, wat dat betreft).

Ze zullen er nog wel eens spijt van krijgen dat ze in deze waanzinnig mooie 3.Liga-samenstelling geen choreo's en dat soort grappen opbouwen. Als je je ultra-ego wil botvieren op dit niveau is dit jaar toch de uitgelezen kans.

Overigens ben ik zelf ná het besluit om de proftak in een BV onder te brengen Mitglied geworden - maar dat terzijde.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

ALenstra

#5039
Dinsdagavond bij Nottingham Forest-West Bromwich Albion geweest. Een revisit na ruim 28 jaren. Het zou ook de laatste echte warme dag zijn van mijn reis. Veel volk van WBA aanwezig. Forest kwam in de 59e minuut aan de leiding maar moest 3 minuten voor tijd de gelijkmaker slikken. En kort erna kregen de gasten nog twee levensgrote kansen.

Vandaag bij Partick Thistle-Falkirk geweest. Maar eerst vanochtend in Cathkin park geweest om de resten van het stadion van Third Lanark te zien. Toevallig waren er jonge voetballers aan het trainen. In december 2015 wilde ik al eens naar Partick Thistle maar overvloedige regenval verhinderde dat. Toen speelde Thistle premiership maar dit seizoen spelen ze championship. Voor ruim 3400 toeschouwers begon het met een eerbetoon aan de overleden clubicoon David McParland. Firhill Stadion heeft drie tribunes, achter een van de doelen is een grasheuvel. Ik schatte dat Falkirk iets van 700 man had meegenomen. De harde kern van Thistle zit achter doel en op een van de roodgele spandoeken stond Amsterdam te lezen. Thuispubliek moedigde hun favorieten behoorlijk aan. Met name twee oudere dames naast me konden er wat van. Het hielp want de thuisclub stond binnen een half uur met 2-0 voor. De gasten scoorden in de laatste minuut nog tegen zodat Thistle met 2-1 won.

Overigens is Glasgow in de ban van het EK Atletiek. Er is zelfs een heus fandorp in het centrum maar fans zie ik amper in de stad.