Beker van Belgie 2013/14

Gestart door Joost, jun 26, 2013, 17:00:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

3434

Na de volgende ronde.. Ik vind het maar niks die bescherming.  Bekerformat zou moeten herbekeken worden want het lokt totaal geen volk. Eersteklassers doen het zelf af als noodzakelijk kwaad (behalve de kleinere clubs).  Bij grote ploegen als Brugge of Anderlecht zit het stadion tot en met de halve finale minder dan half vol.

Nog vergeten te zeggen dat wij in de allerlaatste minuut v/d verlenging een penalty tegen kregen, zo win je natuurlijk nooit. / einde (echt).
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

hgrm

Misschien komt het ook wel doordat er te veel ploegen meedoen aan de beker.

Alle nationale ploegen (16+18+2*18+4*16 = 134, normaal gesproken) en nog een hand vol ploegen uit de provinciale reeksen die zich via de provinciale beker hebben gekwalificeerd. Ook al zouden de ploegen uit eerste (en tweede) meteen vanaf het begin meedoen, dan nog zijn de meeste wedstrijden ontmoetingen tussen derde- en vierdeklassers.

Een format dat je dan zou krijgen is eerst een voorronde om het aantal deelnemers op 128 te krijgen. Daarna gaan de eerste- en tweedeklassers meedoen. Dan heb je (bij een volledig vrije loting) maximaal 32 wedstrijden waar één (of meer) eerste- of tweedeklassers aan meedoen en dus zeker 32 wedstrijden waarbij dat niet zo is.


Een beter format zou zijn om -net als in Duitsland- derde- en vierdeklassers zich niet rechtstreeks te laten plaatsen voor de beker, maar mee te laten doen aan de provinciale bekercompetitie. Dan spelen ze om een prijs die ze ook kunnen winnen en dan worden er veel derbies gespeeld. Via de provinciale beker kan men zich dan plaatsen voor de landelijke beker van het seizoen erop.

Met 9 provincies (Vlaams/Waals Brabant en Brussels tellen we als één, net als in de provinciale reeksen), komt je op 18 finalisten. Voeg daarbij de twee of drie degradanten uit de tweede klasse en wat extra deelnemers van de 'grote' provincies, dan heb je 32 onderklassige ('amateur') ploegen en 32 eerste en tweede klassers. De eerste ronde (net als in Duitsland) 32 amateurploegen thuis laten spelen tegen 32 profploegen. 
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Saltacampos

Citaat van: hgrm op aug 19, 2013, 11:18:59
Misschien komt het ook wel doordat er te veel ploegen meedoen aan de beker.

Alle nationale ploegen (16+18+2*18+4*16 = 134, normaal gesproken) en nog een hand vol ploegen uit de provinciale reeksen die zich via de provinciale beker hebben gekwalificeerd. Ook al zouden de ploegen uit eerste (en tweede) meteen vanaf het begin meedoen, dan nog zijn de meeste wedstrijden ontmoetingen tussen derde- en vierdeklassers.

Een format dat je dan zou krijgen is eerst een voorronde om het aantal deelnemers op 128 te krijgen. Daarna gaan de eerste- en tweedeklassers meedoen. Dan heb je (bij een volledig vrije loting) maximaal 32 wedstrijden waar één (of meer) eerste- of tweedeklassers aan meedoen en dus zeker 32 wedstrijden waarbij dat niet zo is.


Een beter format zou zijn om -net als in Duitsland- derde- en vierdeklassers zich niet rechtstreeks te laten plaatsen voor de beker, maar mee te laten doen aan de provinciale bekercompetitie. Dan spelen ze om een prijs die ze ook kunnen winnen en dan worden er veel derbies gespeeld. Via de provinciale beker kan men zich dan plaatsen voor de landelijke beker van het seizoen erop.

Met 9 provincies (Vlaams/Waals Brabant en Brussels tellen we als één, net als in de provinciale reeksen), komt je op 18 finalisten. Voeg daarbij de twee of drie degradanten uit de tweede klasse en wat extra deelnemers van de 'grote' provincies, dan heb je 32 onderklassige ('amateur') ploegen en 32 eerste en tweede klassers. De eerste ronde (net als in Duitsland) 32 amateurploegen thuis laten spelen tegen 32 profploegen.
Daar zit inderdaad wel wat in, al zou ik wel de charme missen van zo'n bekerwedstrijd als Vlaamse club tegen een totaal onbekende club uit de provinciale afdelingen van Namen of Luxemburg.
Over land and sea

3434

En toch verklaart dat niet waarom de toppers uit 1ste klassers er amper interesse in hebben (alles voor de halve finale). Akkoord wedstrijden tegen 2de en 3de klassers spreekt minder aan, maar er is wel inzet (uiteindelijk de beker).

Ik geef een voorbeeld: (2011) Club Brugge - Lommel United. Ik was aanwezig op deze match, inkom slechts 5 euro. Ik gok in totaal een 4000 toeschouwers waaronder een 500 uit Lommel. Voor de lagere ploeg is het natuurlijk altijd de wedstrijd van het jaar. Aan de andere kant is Lommel een 'topper' uit 2de klasse (in die tijd speelde Westerlo en STVV nog gewoon in 1ste).

Provinciale tot en met 3de klasse beker zou wel mooi zijn. Waarbij de finalisten eventueel mogen meedoen aan de 'echte' bekercampagne.  Derby's zijn relatief, in Duitsland heb je veel leuke ploegen met een hoop fans. Na 6 jaar bevordering C (80% van de ploegen is binnen de provincie) kan ik zeggen dat er 1 of 2 ploegen meer dan 10 man meenemen.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Citaat van: hgrm op aug 19, 2013, 11:18:59
Misschien komt het ook wel doordat er te veel ploegen meedoen aan de beker.

Alle nationale ploegen (16+18+2*18+4*16 = 134, normaal gesproken) en nog een hand vol ploegen uit de provinciale reeksen die zich via de provinciale beker hebben gekwalificeerd. Ook al zouden de ploegen uit eerste (en tweede) meteen vanaf het begin meedoen, dan nog zijn de meeste wedstrijden ontmoetingen tussen derde- en vierdeklassers.

Een format dat je dan zou krijgen is eerst een voorronde om het aantal deelnemers op 128 te krijgen. Daarna gaan de eerste- en tweedeklassers meedoen. Dan heb je (bij een volledig vrije loting) maximaal 32 wedstrijden waar één (of meer) eerste- of tweedeklassers aan meedoen en dus zeker 32 wedstrijden waarbij dat niet zo is.


Een beter format zou zijn om -net als in Duitsland- derde- en vierdeklassers zich niet rechtstreeks te laten plaatsen voor de beker, maar mee te laten doen aan de provinciale bekercompetitie. Dan spelen ze om een prijs die ze ook kunnen winnen en dan worden er veel derbies gespeeld. Via de provinciale beker kan men zich dan plaatsen voor de landelijke beker van het seizoen erop.

Met 9 provincies (Vlaams/Waals Brabant en Brussels tellen we als één, net als in de provinciale reeksen), komt je op 18 finalisten. Voeg daarbij de twee of drie degradanten uit de tweede klasse en wat extra deelnemers van de 'grote' provincies, dan heb je 32 onderklassige ('amateur') ploegen en 32 eerste en tweede klassers. De eerste ronde (net als in Duitsland) 32 amateurploegen thuis laten spelen tegen 32 profploegen.

De huidige opzet is al een aantal decennia ongewijzigd. En de lagere divisionisten plaatsen zich al via een regionale bekercompetitie.

Naast alle 3e en 4e klassers plaatsen ook per provincie 16 clubs zich. Dat is per provincie anders geregeld en ik ben nog steeds aan het uitvogelen hoe ze dat doen.

Ik ben het helemaal met je eens dat de huidige opzet voor verbetering vatbaar is. Het verminderen van het aantal deelnemers uit de provinciale klassen lijkt daarin een uitstekende optie. Ik denk ook dat deze clubs daar niet wakker van liggen want een club van het 5e niveau zal vrijwel nooit door 5 rondes heen komen.

Een eenvoudige nieuwe optie zou zijn;
Ronde 1; alle 3e en 4e klassers + 4 teams per provincie = 136 teams
Hiervan krijgen er 20 een vrijstelling. Bijvoorbeeld de beste 10 van iedere derde klasse.
Ronde 2; de 20 vrijgelote teams uit ronde 1 plus de 58 winnaars en de 18 2e klassers. Samen 96 teams.
Ronde 3; de 48 winnaars uit ronde 2 plus de 16 eerste klassers, totaal 64 clubs.

Dan zou je zelfs nog de 16 Eerste Klassers niet tegen elkaar kunnen laten loten.
Als een eerste klasser de finale bereikt speelt deze in totaal 6 wedstrijden.

Het geeft de lagere clubs ook een reeele optie om tegen een grote club uit te komen. Ze hoeven maar 1 duel te winnen om een 2e klasser tegen te kunnen komen en 2 om een eerste klasser te zien.





Saltacampos

Ik denk dat het ook veel zou helpen als de wedstrijden met de eersteklassers ipv een avond in de week ook in het weekend zouden worden gespeeld zoals de vorige rondes. Bij clubs als Club Brugge of Anderlecht die veel supporters uit andere regio's hebben, scheelt dat volgens mij duizenden toeschouwers. Om 20u in Brugge zijn als je in de Kempen of Limburg woont is op een weekdag geen sinecure (werk, files rond Brussel...)

Ik blijf dit een schitterende competitie vinden, zeker ook voor de kleinere clubs, ik herinner me met Racing Gent de fantastische campagnes in de jaren negentig, waarin o.a. Antwerp voor de bijl ging in de achtste finales en Racing er pas uitging in de kwartfinale tegen Aalst (toen nog een succesrijke eersteklasser). De belangstelling was voor die wedstrijden toen zo groot dat er naar het Ottenstadion van buur KAA Gent werd uitgeweken ivm veiligheid.

Ook voor de andere clubs op Anderlecht, Standard, Genk en FCB na, is dit eigenlijk zo wat de enige kans op een grote prijs. Het is dan ook des te onbegrijpelijker dat ze het vaak niet ernstig genoeg nemen. Vraag pakweg aan een supporter van Lokeren of AA Gent wat zijn mooiste herinnering als supporter is en ze zullen je antwoorden dat het de bekerzeges van hun clubs zijn. Ik maakte de laatste bekerzege van KAAG in Brussel mee in 2010 en het was fantastisch, ook het feest achteraf in de stad. Overal hingen plots shirts, sjaals en posters aan de ramen van de huizen in de stad.
Over land and sea

Joost

#36
Ik ben het nog maar eens gaan proberen uit te vogelen.

Vanuit Antwerpen plaatsen zich voor de Cofidis Cup;
-Alle ploegen die van en naar Provinciale promoveerden
-De 16 clubs die zich via de groepen plaatsten voor de achtste finale van de Beker van Antwerpen
-Omdat Antwerpen 19 clubs mocht leveren en Gooreind hoogstwaarschijnlijk zich terug heeft getrokken mochten er 2 nummers 3 uit de poules ook meedoen. Middels loting waren dat Schelle en Putte.

Limburg mag 16 deelnemers afvaardigen
De 7 winnaars van de groepen in de Beker van Limburg.
De overige plaatsen worden verdeeld op basis van de eindrangschikking in 1e provinciaal.
Zijn er clubs die zich dubbel plaatsen dan wordt uit die bekerpoule de nummer 2 uitgenodigd.

Oost Vlaanderen stuurt 19 clubs;
- De 8 kwartfinalisten van de lokale beker
- De resterende plaatsen worden opgevuld vanuit 1e provinciaal

wekke

#37
Ik blijf voorstander om de hele bekerformat te veranderen. Mijn voorstel is om tot de 8e finales alles per provincie (Vlaams en Waals Brabant neem ik samen) te laten spelen. 7 provincies mogen 2 deelnemers aan de 8e finales afvaardigen, nl. Antwerpen, Limburg, Luik, Henegouwen, Brabant, Oost Vlaanderen en West Vlaanderen. De overige 2, Namen en Luxemburg, vaardigen er slecht 1 af en dit puur omdat ze geen eerste klasser hebben.

Geen enkel team zal nog kunnen genieten van een latere instroom in het toernooi en bovendien moet de hoogst gekwalificeerde club op verplaatsing spelen. Het afkopen van het thuisvoordeel wordt tevens verboden.

Ideaal om extra toeschouwers naar de kleine clubs te krijgen zodat deze er ook een zakcentje aan over houden.

Joost

Thuisvoordeel verkopen is soms bittere noodzaak. Ik heb terreinen bezocht in Eerste Proinciaal waar je niet met goed fatsoen een Eerste Klasser kan ontvangen.

3434

Ik vond dit stukje tekst op de site van Bocholt VV wel grappig (voorbeschouwing tegen Eupen):

(LET OP: aangezien het zondag een bekerwedstrijd met gedeelde recette betreft, dient elke toeschouwer zich een inkomticket aan te schaffen, uitgezonderd mensen met een bondskaart).

Zou bijna denken dat er normaal gratis inkom is.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

De uitslagen van de 5e ronde;

   Tempo Overijse (Nat-4)      K.RC.Mechelen (Nat-3)      2-0         
   K.Wolvertem SC. (Nat-4)      OMS.Ingelmunster (Nat-4)      2-1         
   FC.V.Dender E.H. (Nat-3)      KFC.Oosterzonen Oosterw. (Nat-3)      0-2         
   K.VC.Westerlo (Nat-2)      R.U.Wallonne Ciney (Nat-3)      2-1         
   K.MSK.Deinze (Nat-3)      VK.Westhoek (Nat-4)      2-3         
   R.Mouscron-Peruwelz (Nat-2)      Lommel United (Nat-2)      2-2      5-6   
   K.ESK.Leopoldsburg (Nat-4)      K.SV.Oudenaarde (Nat-3)      0-1         
   CS.Visé (Nat-2)      K.SK Heist (Nat-2)      4-1         
   R.Boussu Dour Borinage (Nat-2)      R.W.Walhain CG. (Nat-4)      4-2         
   K.FC.Vigor Wuitens Hamme (Nat-3)      K.FC.Eendr.Zele (Nat-4)      2-1         
   K.FC.Duffel (Nat-4)      A.FC.Tubize (Nat-2)      1-3         
   K.Bocholter VV. (Nat-3)      K.AS.Eupen (Nat-2)      1-2         
   K.VV.Coxyde (Nat-3)      R.Geants Athois (Nat-3)      3-4         
   K.SV.Roeselare (Nat-2)      R.CS.Verviétois (Nat-3)      1-0         
   White Star Bruxelles (Nat-2)      K.FC.Dessel Sport (Nat-2)      3-1         
   K.SV.Temse (Nat-3)      A.S.V.Geel (Nat-2)      1-2         

Binnenkort wordt er geloot en dan is bekend welke eerste klasser deze clubs treffen.
Er zitten nog 9 tweede klassers, 4 derdeklassers en 3 vierdeklassers in de beker.

wekke

Citaat van: 3434 op aug 25, 2013, 15:56:53
Ik vond dit stukje tekst op de site van Bocholt VV wel grappig (voorbeschouwing tegen Eupen):

(LET OP: aangezien het zondag een bekerwedstrijd met gedeelde recette betreft, dient elke toeschouwer zich een inkomticket aan te schaffen, uitgezonderd mensen met een bondskaart).

Zou bijna denken dat er normaal gratis inkom is.

Stond ook op oa. het wedstrijdformulier van Averbode tegen Standaard Wetteren. Het is eigenlijk bedoelt naar abonnementshouders, jeugdspelers, sponsors, etc.

3434

In geen enkel abo zitten bekerwedstrijden (net hierdoor), soms wel oefenwedstrijden.

Jeugdspelers en sponsors kan idd zijn, lijkt me toch raar want ik heb nog nooit jeugdspelers zien betalen eigenlijk.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Er is geloot;

   Lommel United (Nat-2)         Lierse SK (Nat-1)   
   R.Geants Athois (Nat-3)         KV Oostende (Nat-1)   
   KRC Genk (Nat-1)      A.FC.Tubize (Nat-2)      
   YRKV Mechelen (Nat-1)      R.Boussu Dour Borinage (Nat-2)      
   K.VC.Westerlo (Nat-2)         RAEC Mons (Nat-1)   
   RSC Anderlecht (Nat-1)      K.AS.Eupen (Nat-2)      
   K.SV.Roeselare (Nat-2)         Waasland-Beveren (Nat-1)   
   A.S.V.Geel (Nat-2)         SC Lokeren (Nat-1)   
            
   K.SV.Oudenaarde (Nat-3)         Club Brugge (Nat-1)   
   Tempo Overijse (Nat-4)         KV Kortrijk (Nat-1)   
   KFC.Oosterzonen Oosterw. (Nat-3)         KAA Gent (Nat-1)   
   CS.Visé (Nat-2)         OH Leuven (Nat-1)   
   K.FC.Vigor Wuitens Hamme (Nat-3)         SV Zulte-Waregem (Nat-1)   
   SC Charleroi (Nat-1)      VK.Westhoek (Nat-4)      
   K.Wolvertem SC. (Nat-4)         Cercle Brugge (Nat-1)   
   White Star Bruxelles (Nat-2)         Standard Liege (Nat-1)   

De wedstrijden worden ook zo afgewerkt tot de finale, het is dus teven de laatste loting!
De winnaar van Lommel v Lierse speelt dus tegen de winnaar van Ath v Oostende usw.

Ici c est Paris

Wat zijn de speeldata Joost?