eeen weekje hoppen in de voormalige DDR mei 2006

Gestart door Sebastiaan_W, apr 12, 2008, 08:48:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

Op een ander forum heb ik een verslag geschreven van deze week. Sommige foto's zullen jullie bekend voorkomen, deze staan namelijk in het fototopic van Duitsland. Hieronder het verslag, met extra foto's.

Sebastiaan_W

Waarom naar de voormalige DDR

Gedurende het seizoen 2005/06 voetbalde ik zelf in een vriendenteam bij S.V. Wijk aan Zee(o.a. Fred Bisschot en Jan Poortvliet hebben in dit team meegespeeld) uit het gelijknamige kustdorpje. Dat seizoen kwam er een jongen, Raik, uit de voormalige DDR bij ons in het team voetballen, nadat wij hem hadden gevraagd om in ons team tegen een balletje aan te komen trappen. Dit aanbod aanvaardde hij daar hij in een ander vriendenteam nogal in de maling werd genomen. 

Al snel ging Raik ook mee naar een wedstrijd naar Telstar en dat beviel hem uitstekend. Zodoende ging hij vaker mee en bezocht met ons ook een paar uitwedstrijden. Hij nodigde mij en nog een paar supporters uit om een paar dagen richting de voormalige DDR af te reizen om o.a. aldaar zijn geliefde Energie Cottbus aan het werk te zien. Een goede vriend van mij en ik gingen op de uitnodiging van Raik in en we besloten om in de eerste week van mei 06 richting de voormalige DDR te gaan, omdat er in die week op verschillende dagen een groot aantal wedstrijden gespeeld zou gaan worden en om te zien wat er van dit land geworden is na de val van de muur.

We besloten om op dinsdag 2 mei vanaf Maastricht met Easyjet naar Berlijn te vliegen, omdat dit een stuk goedkoper bleek te zijn dan vliegen vanaf Schiphol met AirBerlin of Transavia. Van te voren hadden we al een mooi schema in gedachte: dinsdag 2 mei Erzgebirge Aue - VfL Bochum, woensdag 3 mei Energie Cottbus - Dynamo Dresden, vrijdag 5 mei Hallescher FC - VfB Pössneck(als we daar zin in hadden), zaterdag 6 mei Hertha BSC - HSV en op zondag 7 mei Union Berlin - Babelsberg 03. Maadag 8 mei zouden we dan weer naar Nederland terugkeren.

Ik heb meteen vliegtickets, hotel in Berlijn(van woensdag t/m maandag), entreekaartjes voor Hertha - HSV en Union Berlin - babelsberg en een hotel in Cottbus geregeld. Raik zou de kaartjes voor Cottbus - Dresden regelen, omdat alleen mensen uit Cottbus en omgeving die kaarten konden kopen. Aue tegen Bochum zou pas later de vvk starten en we moesten kijken wat het beste was om aldaar in de buurt te overnachten.

Een maand voor vertrek werden we konden we onze planning alweer aanpassen, door het verplaatsen van wedstrijden. Erzegebirge Aue - VfL Bochum werd de tv-wedstrijd van maandagavond en Hallescher tegen Pössneck ging ook weer naar zaterdag. Hartstikke leuk, maar wat nu. De enige optie voor de dinsdag was Hertha - Bayer Leverkusen, maar de zaterdag erna zouden we ook al naar Hertha gaan en om 2x naar het Olympisch Stadion te gaan vonden we alle 3 ook teveel van het goede. Een paar dagen later werden we blij verrast, want Chemnitzer FC - Wattenscheid ging van woensdag naar dinsdag. Dus besloten we om dinsdag meteen vanaf Berlin Schoenefeld naar Chemnitz te reizen om deze wedstrijd bij te wonen.

02/05/06 De reis en Chemnitzer FC - Wattenscheid 09 1-3

Dinsdagochtend rond een uur of 3 ging mijn wekkertje en niet veel later reed ik naar Wijk aan Zee om Raik om te pikken, vervolgens naar IJmuiden om Jeroen op te halen en kachelden we naar Maastricht Airport. Ruim op tijd kwamen we daar aan en was het wachten op vertrek. De vlucht naar Berlin Schoenefeld verliep zeer vlot en nadat we onze bagage hadden konden we naar het treinstation om de trein naar Chemnitz te pakken. Door het getreuzel van de verkopers van de treintickets miste we onze trein en konden we 3 kwartier wachten. Na een treinreis, met een overstap in Dresden, van ruim 3 uur kwamen we aan in Chemnitz. Hier was het zoeken naar onze overnachtingsplaats voor die nacht. Ik kwam met de optie om de taxi te nemen, maar de andere 2 wilden lopen omdat het toch in de buurt zou zijn. Na 5x vragen en wat omgelopen te hebben vonden we ons Gästehaus. Aldaar  aagnekomen bleek de deur op slot en moesten we een nummer bellen. We kregen iemand aan de lijn en bij de deur moesten we een code intikken en werd ons verteld waar de sleutels liggen en zo konden we onze kamers betreden.

Onderweg had ik op de verkeersborden al gezien dat het stadion van Chemnitz in de buurt van ons Gästehaus moest zijn en zei dit ook tegen die andere jongens. We besloten om onze bagage te droppen en dan op zoek te gaan naar het stadion. We liepen de trap op en vanuit het trappenhuis zag ik in ene de stadionmasten. Mooi het stadion was op nog geen 200 meter van het Gästehaus!


Stadionmasten gezien vanuit het trappenhuis van ons gästehaus

Na ons te hebben opgefrist gingen we naar het stadion voor onze(uitgezondert Raik die al regelmatig bij Energie Cottbus was geweest) eerste thuiswedstrijd van een club uit de voormalige DDR.

De club is oorspronkelijk in 1920 opgericht als Polizei Sportverein Chemnitz. Na de hervorming van de Duitse competitie, onder impuls van het Derde Rijk, kwam de club uit in de Gauliga Sachsen. In 1935 en 1936 werd de club kampioen van deze competitie. In 1942 werd de clubnaam verandert in SG Ordnungspolizei Chemnitz.

Na de 2de wereldoorlog werd de club opgedoekt en heropgericht in 1946, deze keer onder de naam SG Chemnitz Nord. Zoals gebruikelijk in de DDR onderging ook deze club enkele naamsveranderingen. In 1950 werd de clubnaam veranderd in BSG Fewa Chemnitz en een jaar later werd het BSG Chemie Chemnitz.

Doordat in 1953 de regering van de DDR besloot de stadsnaam Chemnitz te veranderen in Karl-Marx-Stadt werd ook de clubnaam verandert in BSG Chemie Karl-Marx-Stadt. 3 jaar later werd de naam gewijzigd in SC Motor Karl-Marx-Stadt. In 1963 werd Motor uit de clubnaam gehaald en in 1966 werd het FC i.p.v. SC waardoor de clubnaam FC Karl-Marx-Stadt werd.

Na de val van de muur werd besloten om de stad haar oude stadsnaam Chemnitz weer terug te geven en uiteraard werd de clubnaam ook weer verandert. De club ging verder onder de naam Chemnitzer FC wat tot op heden ook de huidige clubnaam is.

In de beginjaren 50 kwam de club uit in de 2de klasse van de DDR-liga, maar in 1954 wist de club te promoveren naar de Oberliga, de hoogste divisie in de DDR. 3 jaar later degradeerde de club weer naar de 2de klasse, maar in 1962 wist het weer te promoveren naar de hoogste klasse.

In 1967 werd de club kampioen van de DDR, dit was tevens de enige keer dat de club landskampioen werd. Voor de rest wist de club geen echte rol van betekenis te kunnen spelen in de DDR Oberliga. Hoewel ze 3x(1969, 1983 en 1989) de finale haalden, wist de club nooit beslag te leggen op de FDGB-pokal.

Gedurende de DDR periode mocht de club 3x in Europa uitkomen. Gedurende het seizoen 1967/68 mocht de club uitkomen in de EC voor landskampioenen, maar in de 1ste ronde werden ze al uitgeschakeld door Anderlecht. De beste resultaten behaalde ze in het seizoen 89/90, nadat ze Boavisto Porto en Sion uitschakelden werd Chemnitz in de 3de ronde door Juvenstus uitgeschakeld. In het seizoen 90/91 verloor het in de 1ste ronde van Borussia Dortmund.

Doordat Chemnitz in het seizoen 90/91(laatste seizoen van de DDR-Oberliga) als 5de eindigde, kwalificieerde de club zich voor de 2. Bundesliga. Na het seizoen 95/96 degradeerde de club naar de Regionalliga Nordost, maar 3 jaar later wist de club weer te promveren naar de 2. bundesliga.  2 jaar later degradeerde de club echter weer naar de Regionalligen en wij waren er deze avond getuige van dat de club officieel degradeerde naar de Oberligen.


wedstrijdaankondiging

Helaas was er geen kroeg in de nabije omgeving van het stadion, maar bij de ingang waar de harde kern naar binnen gaat was een soort hal waarvoor een groep kaalkoppen buiten in het zonnetje zat. We werden nogal argwanend aangekeken en liepen de hal in. Aan de persoon binnen vroegen we of we wat biertjes konden kopen. Ze verkochten echter geen bier, maar we konden wel foto's zien van hun acties. We besloten om het stadion in te gaan en daar bier en bratwurst te kopen.


Stadion an der Gellertstrasse


scorebord wat nog met de hand moet worden bijgehouden


eet en drankhok achter het scorebord


overdekte zit en gedeeltelijk staantribune


aan de overkant is het gastenvak rechts van het huisje, waar 6 supporters van Wattenscheid stonden

We genoten van het zonnetje, onze biertjes en bratwurst, na wat foto's te hebben genomen van het erg knusse en gezellige stadion was het wachten tot de wedstrijd zou beginnen tussen Chemnitz en Wattenscheid. Beide clubs stonden voor aanvang van het duel er zeer slecht voor en er waren op deze midweekse avond 1.209 toeschouwers op de wedstrijd afgekomen.

Ondanks de lage opkomst stond er voor ons een zeer kleine groep die maar bleef zingen en zelfs in de rust gingen ze door. Wattenscheid wist nog 3 belangrijke punten in de strijd tegen degradatie te pakken door met 3-1 te winnen. Chemnitz was door dit resultaat officieel gedegradeerd naar de Oberligen(4de divisie). Uiteindelijk mocht dit resultaat voor Wattenscheid ook niet baten, want ook zij degradeerde naar de Oberligen.


onze trommelaar van vanavond


de ultras die zelfs in de rust bleven zingen


ze bleven hun club steunen, ondanks de achterstand en dat degradatie dan een feit zou zijn


eindstand


macotte die één van de spelers troost na de degradatie naar de Oberligen

De eerste avond was in ieder geval geslaagd een slechte pot voetbal en 4 doelpunten gezien in de kelder van de 3de divisie van Duitsland in een leuk, knus en gezellig stadion. Ik keek al uit naar de wedstrijd van de dag erna, wat op papier een topper zou zijn: de Ostderby tussen Energie Cottbus en Dynamo Dresden!

Sebastiaan_W

03/05/06 Energie Cottbus - Dynamo Dresden 0-0

De volgende dag was het rustig opstaan en stond er een prima ontbijt klaar voor ons in  Gästehaus waar we verbleven. We pakten onze spullen en gingen richting het centrum om nog wat kiekjes te schieten. Vervolgens gingen we naar het station om richting Cottbus te gaan. Na een overstap in Leipzig kwamen we na weer ruim 3 uur treinen aan in Cottbus. Lange treinritten, maar absoluut geen straf, want het uitzicht onderweg is prachtig!


Het beeld van Karl Marx in Chemnitz, met daar achter een stuk tekst in het flatgebouw


Theaterplatz van Chemnitz


Toch nog een stukje Ostalgie!!! voetgangerslicht in Chemnitz

Om bij de centrale hal te komen moesten we van het perron de trap af en een lange gang doorlopen. In de verte zagen we al een hele groep blauwe mannetjes staan, dit bleek de Bundespolizei te zijn en iedereen werd ondervraagd, dus ook wij. Raik vertelde dat we voor de voetbal kwamen en we mochten doorlopen. Gelukkig vroegen ze niet naar onze kaarten, want die had Raik zijn zus bij het hotel afgegeven.

Na een korte wandeling kwamen we aan bij het hotel en kregen we de kaarten van de receptioniste overhandigt. We dropten onze tassen in onze kamer en gingen richting het stadion. Het wemelde er van de politie(bleken iets van 1.200 agenten aanwezig te zijn bij deze wedstrijd), overal waar je liep zag je ze. Wedstrijd had dan ook het stempel met het hoogste veiligheidsrisico.

Na een wandeling van een kwartiertje kwamen we aan bij het stadion. Het Stadion der Freundschaft is erg mooi gelegen en ligt aan de rand van een park.


Aankomst bij het stadion

Het stadion bestaat al sinds 1930, maar sinds eind jaren 70 is dit de thuisbasis van Energie Cottbus. Daarvoor speelde de club haar wedstrijden in het Stadion der Eisenbahner of in het Max-Reimann-Stadion. Vanaf het seizoen 2007/08 kunnen er 22.746 toeschouwers in het stadion plaats nemen.


De hoofdtribune, foto is genomen na de wedstrijd


Tribune aan de andere lange zijde. Op de staantribune stonden wij, pal naast het uitvak

Dat wij er waren konden er 17.000 mensen in en die waren er ook. Uiteraard was dit een Ostderby, maar voor beiden clubs stond er veel op het spel. Energie Cottbus zou bij winst promoveren naar de Bundesliga en Dynamo Dresden had de punten hard nodig in de strijd tegen degradatie. De clubs zouden feitelijk dus niks hebben aan een gelijkspel.

Bij het stadion was het al erg druk en de politie had beide supportersgroepen zeer goed gescheiden gehouden, mag ook wel met zoveel politie. De wedstrijd was weken van te voren al stijf uitverkocht en bij winst zou Cottbus promoveren naar de Bundesliga.


Het gastenvak, wat helemaal vol zat.


Voor de wedstrijd werden we nog getrakteerd op een duitse band


Sfeer zat er lekker in


Dit zou ook de eindstand zijn

Ruim voor aanvang van de wedstrijd was het stadion al helemaal vol en we hoopte op een heerlijke en spannend pot voetbal. Uiteindelijk werd het een spannend en saai potje zomeravondvoetbal, 0-0. Met deze uitslag schoten beiden clubs in eerste instantie niks op, maar uiteindelijk is Energie Cottbus alsnog gepromoveerd naar de Bundesliga en is Dyanom dresden afgezakt naar de Regionalliga Nord(3de divisie Duitsland)

Na de wedstrijd nog gekeken naar het gebeuren buiten, overal zag je gillende sirenes en groepjes Cottbus ultras rennen. Maar deze gasten kwamen met geen mogelijkheid bij de Dresden aanhang, die ongetwijfeld ook wel het één en ander geprobeerd zullen hebben. Bij het station aangekomen zagen we heel veel politie, maar de Dresden supporters zaten alweer in de trein. Wij gingen het centrum in en hebben tot laat nog op het terras gezeten, waar het zeer goed vertoeven was!


Van het stadion naar het station zag je vele Cottbus vlaggen hangen.


Wat veiligheid onderweg


4 waterkanonnen, verder hingen er ook nog 2 helikopters in de lucht en waren er 1.200 agenten op de been

Hier nog een beknopte geschiedenis van Energie Cottbus:
Energie Cottbus is opgericht in 1966 en kwam 21 jaar uit in de DDR-liga. Op 7 juli 1973 wist de club voor de eerste keer te promoveren naar de DDR-Oberliga, maar het seizoen erna degradeerde de club meteen weer naar de 2de klasse van de DDR. Dit overkam de club ook in de jaren 1974, 1976,1982 en 1987. Na het seizoen 88/89 wist de club voor het eerst niet te degraderen uit de Oberliga na een promotie.

Doordat Energie Cottbus als voorlaatste eindigde in het laatste Oberliga seizoen kwam de club het seizoen erna uit in de Oberliga(destijds de 3de divisie van Duitsland). In het seizoen 93/94 plaatste het zich voor de play-offs naar de 2. Bundesliga, maar helaas voor de club haalde ze dit niet. Door de goede klassering in dit seizoen plaatste de club zich voor de nieuw opgerichte Regionalliga.

Het seizoen 96/97 was een topseizoen voor de club. Het promoveerde naar de 2. Bundesliga door kampioen van de Regionalliga te worden en het wist de finale van de DFB-pokal te halen. De finale ging echter verloren tegen VfB Stuttgart.

Na het seizoen 00/01 wist de club te promoveren naar de Bundesliga. De club hield het 3 jaar vol in de Bundesliga, maar toen degradeerde het weer naar de 2. Bundesliga. In het seizoen 05/06 wist de club dit huzarenstukje te herhalen en dankzij een 3de plaats promoveerde de club weer naar de Bundesliga en op dit moment is Energie Cottbus de enige club uit de voormalige DDR die in de Bundesliga uitkomt(was ten tijde dat ik dit verslag maakte, inmiddels speelt Hansa Rostock, seizoen 07/08, ook op het hoogste niveau).

Sebastiaan_W

06/05/06 Hertha BSC - Hamburger SV 4 - 2

Na wat dagen te hebben rondgehobbeld in Berlijn was het zaterdag de beurt aan Hertha BSC. De enige club die we deze week hebben bezocht die niet is uitgekomen in de DDR-Liga. Voordat we naar het stadion zouden gaan, besloot ik om eerst even langs de drogist te gaan. De donderdag ervoor was ik op een terras te grazen genomen door een insect en vrijdag was mijn voet totaal opgezwollen. Vrijdag de hele dag door Berlijn gewandeld en vrijdagnacht nog het Berlijnse nachtleven ingedoken, was toch teveel voor mijn voet en zaterdagochtend was mijn voet niet alleen opgezwollen, maar kon ik er ook amper op steunen.

Bij de drogist aangekomen vroegen ze of ik gek geworden was en ik moest meteen linea recta naar het ziekenhuis. Na 3 uurtjes in het ziekenhuis verbleven te hebben konden we weer gaan en gingen we meteen door naar het stadion. Eigenlijk wilden ze me nog houden, maar ik geen koorts had en toegezegd had dat ik maandag bij thuiskomst meteen naar het ziekenhuis of mijn huisarts zou gaan lieten ze me gaan en voor de rest moest ik vooral met mijn voet omhoog gaan zitten/liggen. Prima, maar na de wedstrijd.

Na een rit met de S-bahn kwamen we 3 kwartier later aan bij het Olympiastadion. Het was nog geen 3 kwartier voor de wedstrijd dus het was al goed druk naar het stadion toe. De informatiebalie waar wij onze kaartjes konden halen was snel gevonden en nadat we de kaartjes hadden gingen we op zoek naar onze plekken in het stadion. Vooraf was dit voor ons alle drie de minste van de 4 wedstrijden die we zouden bezoeken.

Hertha kwam bij mij over als een 'grijze' club, groot stadion met een sintelbaan en van de wedstrijd hadden we ook niet al teveel verwacht. Maar niets van dit alles bleek waar. Ondanks de sintelbaan is het een prachtig stadion, het stadion was voor deze wedstrijd totaal uitverkocht, de sfeer was geweldig en de wedstrijd was misschien wel één van de beste die ik ooit gezien heb, misschien wel de beste!


Het Olympisch Stadion van Berlijn


Volledig uitverkocht




Hier heeft adolf dus ook toespraken gehouden


In Nederland was er zo een heisa om die helmpies, maar met de Duitse versie waren er dus geen problemen

Ook het uitvak zat stampensvol, maar aan het gejuich te merken en de clubartikelen te zien zaten er in ons vak en in de vakken om ons heen vele HSV fans. Geschat werd dat er zo'n 10.000 HSV fans in het stadion waren. De wedstrijd was een geweldige reclame voor het voetbal, met als eindstand 4-2 voor Hertha BSC.


Ruime uitvakken in Duitsland, rechts van de trap was ook nog een evengroot gastenvak


Marcelinho?


Goed zicht om de doelpunten terug te zien


Eindstand

Normaal ben ik niet zo van de tifo etc., maar wat de Ultras van Berlijn deden voor Kovac na de wedstrijd was erg mooi om te zien! Na het aanschouwen van de tifo taferelen, verlieten wij ook het stadion en hebben buiten het stadion nog van het zonnetje genoten en zijn naar het hostel gegaan waar ik de rest van de avond met mijn poot omhoog heb gezeten, uiteraard in de bar van het hostel.


begin van de tifo




Ereronde van de spelers na de laatste thuiswedstrijd van het seizoen

Wedstrijdstatistieken:
10. 0-1 Trochowski, 13. 1-1 Neuendorf, 19. 1-2 Lauth, 55. 2-2 Madlung, 69. N. Kovac, 72. 4-2 Pantelic
Toeschouwers: 74.218(uitverkocht)

Hieronder nog een beknopte geschiedenis van Hertha BSC:
Op 25 juli 1892 richtten de broers Fritz en Max Lidner, dan 16 en 17 jaar, een voetbalclub op met de naam BFC Hertha.De naam 'Hertha' komt van de stoomboot waar hun vader werkzaam op was. De boot had blauw met witte strepen, dus werden dat de clubkleuren.

In het seizoen 1905/06 boekt Hertha zijn eerste succes d.m.v. een kampioenschap.
Op 7 augustus 1923 sluit Hertha een samenwerkingsverband af met de Berliner Sport Club en wordt de naam verandert in Verein Hertha BSC. Door dit samenwerkingsverband kan de club voortbestaan, ondanks de hoge toeschouwersaantallen had de club financiële zorgen.

De succesvolste periode van de club was in de periode van 1926 t/m 1931. Hierin wist het 6x de finale van het Deutsche Meisterschaft te halen. De eerste 4x gingen deze verloren, maar in 1930(5-4 tegen Holstein Kiel) en 1931(3-2 tegen 1860 München) wisten ze deze finales wel winnend af te sluiten en waren ze kampioen van Duitsland. Hierna wist Hertha nooit meer een finale voor het 'Deutsche Meisterschaft' te halen.

Tijdens het Derde Rijk werd in 1933 het voetbal in Duitsland gereorganiseerd. De clubs werden onderverdeeld in 16 divisies en Hertha zou uitkomen in de Gauliga Berlin-Brandenburg. In deze divisie wisten ze in 1935, 1937 en 1944 de titel binnen te slepen, maar in de nationale eindrondes wist de club dan geen potten te breken.

Na de 2de wereldoorlog verbande de geallieerden velen organisaties, waaronder ook sport en voetbalclubs. Aan het einde van 1945 werd de club opgericht onder de naam, SG Gesundsbrunnen. Aan het eind van het jaar 1949 werd de naam weer gewijzigd in Hertha BSC Berlin.

Door de spanningen tussen de westers allianties en de Russen werd de stad opgedeeld in diverse sectoren. Met de daaropvolgende Koude Oorlog, leidde dit tot chaotische taferelen voor het voetbal in Berlijn. Het was Hertha verboden om tegen Oost-Duitse teams te voetballen, nadat ze in het seizoen 1949/50 enkelen spelers en de trainer van de Dresdense club SG Friedrichtstadt over hadden genomen, doordat ze dit ontvlucht waren. De clubs uit het oostelijke deel werden gedwongen om de Oberliga Berlin te verlaten om aan het begin van het seizoen 1950/51 uit te komen voor de nieuw opgerichte DDR-Liga.

Bij het oprichten van de Bundesliga in 1963 was Hertha kampioen van Berlijn en werd zodoende uitgenodigd om uit te komen in de Bundesliga. Door de Berlijnse Muur is het voor de club erg lastig om spelers naar Berlijn te halen en geeft een aantal spelers smeergeld om voor Hertha uit te komen. Door deze praktijken wordt Hertha door de bond teruggezet naar de Regionalliga.

In het seizoen 1968/69 keert Hertha weer terug naar de Bundesliga en de jaren 70 was een succesvolle periode voor de club. De club weet geen landskampioen te worden, maar door enkele hoge klasseringen mogen ze in de UEFA-cup uitkomen. Enige smet was dat ze in 1971 weer betrokken waren bij een omkoopschandaal en de club bleek een schuld van 6 miljoen D-mark te hebben. Hierdoor was de club gedwongen haar voormalige thuishaven "Die Plumpe" verkopen.

Aan het eind van het seizoen 1979/80 heeft Hertha evenveel punten als Bayer 05 Uerdingen, maar door een slechter doelsaldo(verschil van 2 doelpunten) degradeert de club naar de 2. Bundesliga. In het seizoen 82/83 komt de club weer uit op het hoogste niveau, maar degradeert hetzelfde seizoen weer naar de 2. Bundesliga. In de seizoenen 86/87 en 87/88 komt de clubs zelfs uit in de Oberliga Berlin(op dat moment het 3de niveau van Duitsland). In het seizoen 87/88 promoveert het naar de 2. Bundesliga en 2 jaar later weet het weer te promoveren naar de Bundesliga. Het verblijf in de Bundesliga bleef weer beperkt tot 1 seizoen. De daaropvolgende jaren speelt de club geen rol van betekenis in de 2. Bundesliga, maar in het seizoen 96/97 weet de club weer te promoveren naar de Bundesliga. Na 10 jaar is er dan eindelijk weer een Berlijnse club die uitkomt in de hoogste klasse van Duitsland(de laatste club was Blau-Weiss 90 Berlin). Sindsdien speelt de club onafgebroken in de Bundesliga, maar weet in die periode geen aansprekende prijs in de wacht te slepen.

Erelijst:
Landskampioen: 1930, 1931
Liga-pokal: 2001, 2002

Sebastiaan_W

07/05/06 1. FC Union Berlin - Babelsberg 03 1 - 0

Voor de zondag stond de derby tussen 1. FC Union Berlin en Babelsberg 03 uit Potsdam op het programma. Dit was de wedstrijd tussen de nummers 1 en 2 uit de Oberliga Nordost. Bij winst van Union Berlin kon Babelsberg alleen op punten nog gelijk komen met Union. Het doelsaldo was al ver in het voordeel van Union Berlin en alleen de kampioen promoveert naar de Regionalliga Nord.

Ver voor de wedstrijd gingen we al richting treinstation Köpenick, omdat we erg nieuwsgierig rondom de aankomst van de Babelsberg fans op station Köpenick. Rondom het station was al een aardige politiemacht aanwezig om de Babelsberg fans op te vangen en ze naar het stadion te begeleiden. Wij zaten bij het station heerlijk in het zonnetje te genieten van ons biertje en langzaam aan kwamen er steeds meer Babelsberg fans op het station aan en een uurtje later kwamen de ultras van Babelsberg aan, de groep waar het de agenten om te doen was.


Wachten op de Babelsberg aanhang


onder escorte naar het stadion





Na het aanschouwen van de taferelen en het weg zien geleiden van de Babelsberg groep onder een grote politieovermacht besloten wij ook om naar het stadion te gaan. Na een wandeling van een kleine 10 minuten kwamen wij ook bij het stadion, waar al beste rijen voor de ingangen stonden.

Op verzoek van de ticket manager hadden we de kaarten vrijdag al opgehaald en we werden toen hartelijk door hem ontvangen. In de fanshop aangekomen werd ons door de verkoopmedewerker gevraagd of we op de ticket manager wilde wachten, want die had onze kaarten en even later kwam hij met onze kaarten. Hij vond het geweldig dat wij, jongens uit Nederland, een wedstrijd van Union Berlin kwamen bezoeken en hoopte dat we in de toekomst nog een keer een bezoek zouden brengen aan zijn club. Ruim een half uur later gingen we weer weg. De volgende dag kwamen we hem ook nog tegen bij Hertha.

Het duurde een kleine 20 minuten voordat we eindelijk door de controle door waren en we de staantribune konden betreden. Wat een prachtig stadion, heerlijk gewoon! Het stadion bestaat uit 3 grote onoverdekte staantribunes die aan elkaar verbonden zijn en nog een kleine zittribune aan één van de lange zijdes. Het scorebord was voor een hokje in één van de hoeken op de onoverdekte tribunes en de stand moest met houten borden gewijzigd worden. Te hopen dat ze nog jaren in dit stadion mogen spelen!


harde kern staat achter één van de doelen


scorebord wat ook met de hand gewijzigd moet worden


zittribune






beetje aparte mascotte





Op de wedstrijd waren ruim 9.000 toeschouwers afgekomen en dat voor een duel in de 4de divisie van Duitsland een teken dat Union Berlin nog een echte volkclub is en de paar honderd Babelsberg supporters stonden ook al in het gastenvak.


gastenvak



Zelf stonden we op de onoverdekte staantribune aan de lange zijde en hadden we een goed zicht op het veld. Zonnetje op ons kop(was een graadje of 27 in de schaduw die dag) en een relaxt sfeertje kon de wedstrijd beginnen. De spanning was van de spelers en een groot aantal supporters af te lezen, maar na het laatste fluitsignaal konden de armen in de lucht. Union Berlin had met 1-0 gewonnen en directe concurrent Babelsberg kon alleen op punten nog gelijk komen. Dus na het laatste fluitsignaal was er nog een bescheiden feestje op de tribunes.








Babelsberg spelers bedanken hun fans

Wedstrijdstatistieken:
30. 1-0 Benyamina
Toeschouwers: 9.278

Hieronder nog een beknopte geschiedenis van 1. FC Union Berlin
De oorsprong van Union Berlin ligt in 1906. Toen werd de club SC Olympia 06 Oberschöneweide opgericht en spelen 3 jaar onder de vlag van BTuFC Union 1892. In 1910 ontkoppelen ze zich weer van de moedervereniging en uit respect wijzigen ze hun clubnaam in SC Union 06 Oberschöneweide.

Tussen de 2 wereldoorlogen in was het één van de beste clubs van Berlijn en wint het diverse regionale kampioenschappen. In 1923 weten ze zelfs de finale van de Deutsche Meisterschaft te halen, maar deze gaat met 3-0 verloren tegen Hamburger SV.

Net als vele organisaties en sportclubs werd ook deze club ontbonden, maar eind 1945 werd SG Oberschöneweide opgericht. Na een dramatisch seizoen degradeerde de club, maar dat seizoen promoveerde de club als SG Union 06 Oberschöneweide naar de nieuw opgerichte Oberliga Berlin.

In het seizoen 1949/50 eindigde de club op de 2de plaats in de Oberliga Berlin en had zich daardoor gekwalificeerd voor de nationale eindrondes. Echter, door het escaleren van de Koude Oorlog verbood de Sovjetautoriteiten de club om deel te nemen aan deze eindronde. Hierop vluchtte een groot aantal spelers en wat coaches naar het Westen van Berlijn en richtte de club SC Union 06 Berlin op. De spelers die in het oosten bleven gingen verder onder de clubnaam Union Oberschöneweide.

Tot de komst van de Berlijnse Muur in 1961 was SC Union 06 Berlin razend populair en speelde de club voor grote supportersaantallen in het Olympiastadion. Momenteel speelt de club als Union Berlin 06  in één van de lagere klassen in Berlijn.

De oostelijke club onderging enkele naamsveranderingen: BSG Motor Oberschöneweide(1951), SC Motor Berlin(1951), TSC Oberschöneweide(1957), TSC Berlin(1963). In 1966 werd de clubnaam gewijzigd naar 1. FC Union Berlin. De club werd de populairste club van Oost-Berlijn en was de aartsrivaal van de Stasi-club BFC Dynamo. De club wist echt nooit kampioen te worden van de DDR, maar wisten wel 1x beslag te leggen op de FDGB-pokal door Carl-Zeiss Jena in de finale met 2-1 te verslaan. In 1986 weten ze de finale ook te halen, maar verliezen ze met 5-1 van 1. FC Lokomotive Leipzig.

Na de val van de Muur komt de club, net als vele andere voormalige DDR-clubs, in de financiële problemen. De club weet 2x kampioen(1992/93 en 1993/94) te worden van de Regionalliga, maar door het weigeren van een licentie promoveert de club niet naar de 2. Bundesliga.

In 2000 vind de club weer een sponsor en gaat het de club weer voor de wind. In het seizoen 2000/01 wordt club zeer makkelijk kampioen van de Regionalliga Berlin en promoveert het naar de 2. Bundesliga. Ook wist Union dat seizoen de finale te halen van de DFB-pokal, maar moest het haar meerdere erkennen in Schalke 04. Het seizoen erop mag Union uitkomen in de UEFA-cup, na de 1ste ronde te hebben overleefd door het Finse FC Haka Valkeakoski te verslaan wordt het in de 2de ronde uitgeschakeld door Litex Lovech uit Bulgarije. 

In het seizoen 2003/04 degradeert de club naar de Regionalliga Nord en het seizoen erna(04/05) degradeert het meteen weer. Zodoende komt de club in het seizoen 05/06 uit in de  Oberliga-Nordost(4de divisie Duitsland). Dat jaar weet Union met veel overmacht kampioen te worden en komt het in het seizoen 06/07 uit in de Regionalliga Nord. Door een 12de plaats afgelopen seizoen komt Union in het seizoen 07/08 weer uit in de Regionalliga Nord.

Erelijst
Winnaar FDGB-pokal: 1968
Winnaar Intertoto-goep: 1986
Winnaar Berlin-Liga: 1920, 1923, 1940 en 1948
Winnaar Berlin-Pokal: 1947, 1948, 1994 en 2007



TeeZee

Toen ik nog kind was, was het eerste stukje geschiedenis dat ik heel bewust meemaakte de val van de muur. Daarom vind ik verhalen over Oost-Duitsland, de koude oorlog en communisme fascinerend en interessant. Het leukste stadion in dit prachtige topic lijkt mij dat van Chemnitzer (geweldig, al die Oost-Duitse professienamen). Ooit ga ik in die hoek eens uitgebreid geschiedenis snuiven en een wedstrijdje of wat bezoeken.

Citaat van: witte leeuwToch nog een stukje Ostalgie!!! voetgangerslicht in Chemnitz
Ik weet niet of je het zelf verzonnen hebt en of het een algemeen gebruikte uitdrukking is, maar wat is "Ostalgie" een goed gevonden woord.

Sebastiaan_W

#6
Citaat van: TeeZee op apr 12, 2008, 09:52:22
Toen ik nog kind was, was het eerste stukje geschiedenis dat ik heel bewust meemaakte de val van de muur. Daarom vind ik verhalen over Oost-Duitsland, de koude oorlog en communisme fascinerend en interessant. Het leukste stadion in dit prachtige topic lijkt mij dat van Chemnitzer (geweldig, al die Oost-Duitse professienamen). Ooit ga ik in die hoek eens uitgebreid geschiedenis snuiven en een wedstrijdje of wat bezoeken.

De geschiedenis van de laatste honderd jaar in Europa fascineert mij sowieso en vooral de Koude Oorlog, 2e wereldoorlog en het communisme. De stukken die ik van de voormalige DDR die ik heb gezien zijn prachtig en het blijft me boeien. De komende tijd hoop ik toch nog wel één of meerdere keren die kant op te gaan. Berlijn is een geweldige stad, wwar ik 4 dagen heb rondgelopen en wat gewoon te kort was en ook hoop ik de huidige stadions van oa Zwickau, Hallescher FC en Erzgebirge Aue snel te bezoeken.

Chemnitz was zeker geweldig, maar Union Berlin en het stadion van Energie Cottbus, wat midden in een park ligt, waren ook geweldig om te bezoeken. Helaas is het stadion van Cottbus al weer gedeeltelijk verbouwd, dus zul je dit zicht bij aankomst denk ik niet meer hebben.



Citeer
Citaat van: witte leeuwToch nog een stukje Ostalgie!!! voetgangerslicht in Chemnitz
Ik weet niet of je het zelf verzonnen hebt en of het een algemeen gebruikte uitdrukking is, maar wat is "Ostalgie" een goed gevonden woord.

Dat woord heb ik absoluut niet verzonnen, maar vind het ook een geweldig mooie uitdrukking en vandaar dat ik het gebruikt heb in mijn verslag


TeeZee

Wat nog wel aardig is: Chemnitz wordt ook wel het "Manchester van Saksen" genoemd. Manchester is een zogenaamd archetype voor wat betreft een stad die bekend is om het maken van textiel.