NRW-doppel: Holländische Trainer und Deutsche Würste

Gestart door hgrm, okt 19, 2008, 00:46:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Zo aan het einde van de herfstvakantie was het weer eens tijd voor een leuke pot voetbal.  Dankzij de soms onnavolgbare programmering van de Duitse Oberligen (in Hamburg wordt geregeld zondagochtend om 10.45 uur afgetrapt, om maar wat te noemen) werden het er zelfs twee.

Na een bijna twee uur durende slalom tussen caravans, vrachtwagens en de gebruikelijke zaterdagse zondagsrijders werd de Duitse grensstad Kleef ruim op tijd bereikt. Het stadion werd snel gevonden. Zoals op www.stadionsuche.de al stond vermeld, ligt het Stadion am Welbershöhe bovenop een heuvel met een prachtig uitzicht over de stad. Nadeel is wel dat het er stervenskoud is, zeker nadat de zon na een kwartier achter de wolken verdwijnt om er de hele middag vrijwel niet meer achter vandaan te komen.

Het stadion wordt sinds de afgelopen zomer flink verbouwd. Inmiddels is de nieuwe zittribune in gebruik genomen, maar moeten de spelers nog wel door een provisorische spelerstunnel het veld op lopen omdat de kleedkamers onder het bouwwerk blijkbaar nog niet klaar zijn. Aan de overzijde van het veld bevindt zich een kleine overdekte staantribune die asymmetrisch is geplaatst tenopzichte van de middellijn. Dit en de behoorlijke hoeveelheid open terracing geeft het stadion, waarvan nauwelijks een steen ouder dan enkele jaren is, toch een bepaalde charme.

De club 1.FC Kleve is de laatste jaren bezig aan een opmars door de Duitse pyramide. Enkele jaren geleden werd de toenmalige Oberliga Nordrhein bereikt en vorig seizoen werd met een furieuze eindsprint het laatste ticket voor de Regionalliga West voor de neus van Schwarz-Weiss Essen weggekaapt (zie een eerdere bijdrage). De man achter dit succes is een bekende: de Nederlandse Duitser Arie van Lent, voormalig spits van o.a. Mönchengladbach, Werder Bremen en Eintracht Frankfurt is de trainer van Kleve.

De tegenstander van vandaag beweegt zich in tegengestelde richting. Eintracht Trier speelde niet zo lang geleden nog in de tweede Bundesliga. Mede door financiële problemen degradeerde de club uit de oudste stad van Duitsland twee keer. Vorig seizoen werd door een hoge klassering in de Oberliga Südwest wel een plaats in de Regionalliga afgedwongen. Ook bij Trier staat een bekende naam aan het roer: voormalig enfant terrible Mario Basler is nu de oefenmeester.

Kleve begon goed aan de wedstrijd en kreeg een paar niet te missen kansen, die toch gemist werden. Het doelpunt van Trier kwam dan ook uit de lucht vallen. Een verdediger van Kleve leed dom balverlies, waarna de keeper zijn fout niet kon herstellen. In de tweede helft kwam Kleve nog wel op gelijke hoogte, maar het slotaccoord was voor Trier: van Lent-Basler 1-2.


Aangezien de wedstrijd Wattenscheid-Alemannia Aachen II pas om 18.00 begon, kon ik op mijn gemak naar het hart van het Ruhrgebied rijden. Wattenscheid, tot 1975 een zelfstandige stad en daarna deel van de stad Bochum, is een typische vervallen industriestad. Nauwelijks een centrum maar wel veel vervallen arbeiderswijken en gesloten mijnen en fabrieken. De stadsbebouwing van Wattenscheid gaat in het noorden en westen naadloos over in die van Essen en Gelsenkirchen, waardoor een immens en troosteloos industrielandschap ontstaat dat aan alle vooroordelen over het Ruhrgebied voldoet.

Midden hiertussen staat het Lohrheidestadion uit 1954. Ovaal, athletiekbaan en veel staanplaatsen, hoe kan het ook anders in die oerduitse gebied dat eens de motor was van het Wirtschaftswunder. De lange zijden zijn uitgerust met zittribunes. Aan de ene kant een pompeus bouwsel dat de hele zijde in beslag neemt. Aan de andere kant een karakteristieke kleinere tribune met staanplaatsen ervoor.

Een jaar of 15 geleden zat het Lohrheidestadion vol als Bayern München, Schalke of Borussia Dortmund op bezoek kwamen. Tussen 1990 en 1994 speelde Wattenscheid in de Bundesliga. Wie herinnert zich de doelpunten van Souleyman Sane niet in de Sportschau op zaterdag. Daarna ging het bergafwaards met de zwartwitte Stadtteilverein uit Bochum. Twee jaar in de tweede Bundesliga, daarna Regionalliga. In 2004 een dramatisch Abstiegsendspiel bij Preussen Münster (ik was erbij) dat verloren werd. Wiederaufstieg een jaar later, nog een jaartje regionalliga en dan twee degradaties achter elkaar.

We schrijven inmiddels zomer 2007. De tweede degradatie, uit de Oberliga Westfalen naar de Verbandsliga is nog vers en het volgende, grotere probleem doemt alweer op. Schuldeisers rammelen aan de poort en het scheelt een haar of de roemruchte SG Wattenscheid 09 is failliet. De redding komt net op tijd en sportief gaat het ook voor de wind. In de Verbandsliga worden de 09er kampioen, zodat het seizoen 2008/2009 in de NRW-liga (ontstaan door een fusie van de Oberligen Nordrhein en Westfalen) gestart mag worden. 

De seizoensstart van Wattenscheid was uitstekend. Samen met mede-Traditionsverein Westfalia Herne stond men al snel bovenaan. Een 4-0 nederlaag bij de reserves van Fortuna Düsseldorf wierp Wattenscheid echter terug naar de derde plaats. De wedstrijd tegen Alemannia Aachen II, de nummer 5 en getraind door good-old Eric van der Luer, was dus van eminent belang om de aansluiting te houden.

Wattenscheid begon goed, al werd het geholpen door de Akense verdediging. Een voorzet werd met een prachtige zwevende kopbal in de kruising van het eigen doel gekopt: 1-0. Nog voor rust leek Aken gelijk te komen, maar vrij voor de keeper werd slechts de lat geraakt. Na rust stelden de mannen van van der Luer snel orde op zaken. Uit een strafschop werd het 1-1 en even later mocht een Akense aanvaller uit een corner ongestoord binnenschieten: 1-2.

De rest van de wedstrijd speelde Wattenscheid met het tactisch inzicht van een vijfjarige. Op drie aanvallers na had blijkbaar de hele ploeg een verbod om de middellijn over te steken, zodat er een gat van 40 meter lag tussen de achterhoede en de voorhoede. Een middenveld heb ik de hele tweede helft niet kunnen bespeuren. Het hoeft geen betoog dat de lange ballen van achteruit gemakkelijk te verdedigen waren, vooral ook omdat de afvallende bal consequent door Aachen kon worden opgepikt, bij gebrek aan een Wattenscheid-middenveld. Op de counter was Aachen steeds gevaarlijk. Dat de Domstedelingen nog slechts één keer scoorden, lag er vooral aan dat de geelzwarte aanvallers, tot grote wanhoop van van der Luer, geen benul schenen te hebben van het bestaan van zoiets als 'buitenspel'.

Al met al een geslaagde dag NRW-hoppen, waarvan binnenkort ook de foto's hier zullen verschijnen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

#1
De plaatjes:













Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Pieros

Ik denk dat er iets mis is gegaan, want ik zie zes keer dezelfde foto.

hgrm

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Wattenscheid ziet er wel heel troostig uit op deze manier.

hgrm

tja, 699 toeschouwers terwijl er 25 maal zoveel in kunnen....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Pieros

Stadion van Wattenscheid is een pareltje. Shit, weer eentje op mijn wensenlijst. Nog iets gemerkt van de samenwerking (volgens mij vooral tussen supporters) met Queen's Park?

hgrm

Wel over gelezen op de website, maar verder niks gezien. Geen Schotse vlaggen aan het hek o.i.d.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Citaat van: Pieros op okt 20, 2008, 08:18:00
Stadion van Wattenscheid is een pareltje. Shit, weer eentje op mijn wensenlijst. Nog iets gemerkt van de samenwerking (volgens mij vooral tussen supporters) met Queen's Park?

Ik vind het niet echt bijzonder. Ze zijn daar ook vriendjes met HSV.