Hoofdmenu

Joost in Belgie

Gestart door Joost, jun 20, 2009, 23:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cafebac

Mooie foto's Joost!

Joost

Ik zal eens proberen om hier wat nieuw leven in te blazen. Ik ben er ook achter gekomen dat uploaden middels Flickr een stuk eenvoudiger werkt dan via het steeds maar weer fancier wordende Photobucket. Ooit was dat een gebruiksvriendelijke site, nu een drama.

Enfin, we waren op kraamvisite in Brussel dus dat werd gecombineerd met de derby is Vlaams-Brabant tussen Diegem Sport en KVW Zaventem. Hemelsbreed is het zo'n 3500m tussen de terreintjes aan het De Cockplein en de Quinkenstraat.

Beide teams kennen een geheel ander soortig verblijf in Derde Klasse. Diegem vecht al jaren om er maar gewoon in te blijven, Zaventem is ambitieuzer en wist al enkele keren de eindronde te halen voor promotie. Zo is het ook dit seizoen. Diegem kende een desastreuze start met 7 nederlagen maar heeft zich in de tweede periode goed hersteld en staat weer op een veilige 15e plaats, Zaventem won juist de eerste 7 duels op rij en heeft bovenin een gaatje geslagen.

Eerder dit seizoen won Zaventem in eigen huis met 5-0 in het 6e competitieduel.

Dit keer kon Diegem de buren wel aardig partij bieden, je zag dat Zaventem de betere ploeg had maar het spel golfde op en neer. Na een half uurtje besloot de laatste man van Diegem te gaan klungelen, de spits van Zaventem ontfutselde hem de bal en werd neergetrokken. Het gegeven voordeel leverde niets op waarna de scheidsrechter niets anders restte dan een rode kaart.

Dat leverde aanvankelijk weinig op voor Zaventem, wel kwam Diegem er steeds minder uit. Het beslissende moment was na een klein uur. Een geblokt schot van Zaventem viel net buiten het strafschopgebied tussen spelers in en van beide zijde werd een sliding ingezet. Wie de bal raakte was niet duidelijk vanaf 70 meter maar de scheidsrechter was onverbiddelijk, wederom rood voor Diegem. Dat leek vanuit mijn positie erg zwaar gestraft voor een duel om de bal. Dat waren de Diegemse supporters met me eens en er ontstond zowaar iets van sfeer.

Tot overmaat van ramp werd de vrije trap van richting veranderd en plofte hij buiten bereik van de sterke doelman in het doel. Tien minuten later werd de voorsprong verdubbeld waarna het duel rustig richting het einde kabbelde. In de slotminuten wist Zaventem zelfs nog twee goals te maken waardoor er een zware 0-4 op het bord kwam.

Het was een prima middag in Diegem. Leuk terreintje, heerlijk weer, flink wat toeschouwers en een aardige pot voetbal.

http://www.flickr.com/photos/94270529@N06/sets/72157639700419865/

Terranova

Prachtige serie foto's van R. Arquet v OC Nismes Joost !
Ik moest zelfs lachen bij die foto's van de reservebank !!

Joost

RUS Givry v RES Couvin-Mariembourg.

Prachtig terrein, erg mooie middag.

http://www.flickr.com/photos/94270529@N06/sets/72157640435336413/

Joost

Zaterdag 2 maart 2014
VC Herentals v KFCO Beerschot-Wilrijk
Belgie, 1. Provinciaal Antwerpen
St. Janneke

In Nederland ligt het amateurvoetbal beneden de rivieren dit weekend logischerwijs helemaal stil. Spelers, vrijwilligers en supporters storten zich massaal op de carnaval of gaan op wintersport. Ik houd het op iets er tussenin, echt carnaval vieren doe ik al jaren niet meer maar ik geniet wel van de toch bijzondere sfeer die er deze periode hangt. Een duel over de grens was gauw gevonden want toen ik zag dat Herentals Beerschot 3.0 ontving hoefde er niet verder gekeken te worden. Met veel dank aan W. die het ticket regelde dat ik van tevoren in Olen kon afhalen.

Het was een duel tussen stamnummer 9364 en 113 maar staat in de geschiedschrijving ook als duel tussen de nummers 97 en 13 in de boeken.
Zowel Herentals als de gasten kenden een woelige financiële historie en losten dat beide op een andere manier op.

Stamnummer 97 behoorde toe aan KFC Herentals. Een redelijke stabiele club die vooral tussen derde en vierde klasse op en neer ging. In de jaren 60 was dat nog een tree hoger toen 8 jaar achtereen Tweede Klasse werd gespeeld. Dat niveau werd ook bereikt in 1998 middels een kampioenschap in 3e Klasse. Na 1 seizoen Tweede Klasse werd echter al gelijk een fusie aangegaan met buurman Verbroedering Geel en verdween het stamnummer. Een echte fusie lijkt het niet want Geel speelde met hetzelfde nummer en naam gewoon verder en had geen enkele interesse in de verlaten terreinen in Herentals. Daardoor kon al 1 voetballoos seizoen een nieuwe club worden opgericht; VC Herentals. Met vallen en opstaan is de club 14 jaar later weer in de hoogste provinciale klasse beland en doet het zowaar mee bovenin.

De gasten uit Beerschot deden het anders. Eigenlijk is Beerschot geen club meer, Beerschot is een beweging supporters. Heel veel supporters die na het failliet aan het eind van het seizoen weer een nieuwe ploeg zochten om in te trekken. Het geeft precies aan wat  het grote probleem in Belgie en zeker in Vlaanderen is; op ieder niveau is de wil om hoger te spelen te sterk aanwezig. Je ziet vele clubs die veel geld investeren in spelers zonder lange termijnvisie. Het domweg accepteren dat een club een plafond heeft lijkt nauwelijks aanwezig. Die blinde ambitie opende ook de poorten in Wilrijk waar de Beerschotsupporters gebruik mochten komen maken van KFCO Wilrijk.

Het affiche tussen Herentals en Beerschot-Wilrijk was ook het duel tussen de winnaar van periode 2 en die van periode 1. Herentals verloor op 2 november op het Kiel met 4-1 en verloor sindsdien niet meer, 13 duels leverden 11 zeges en 2 gelijke spelen op. Beerschot kende vooral een enorm sterke heenronde waarin in 16 duels slechts 5 punten werden verspeeld. De voorsprong met Kerstmis was echt niet heel groot op FC De Kempen. Die kregen echter een enorme dip waardoor Beerschot ondanks een hooguit redelijke 13 uit 21 vooral uitgelopen is. De titel kan de Ratten dus niet meer ontgaan maar hoe zou het staan in duel met dé ploeg in vorm?

Ik was lekker vroeg aanwezig en had in Herentals tijd genoeg en besloot nog even de ijshockeybaan te bekijken. Ik dacht zelf eerst verkeerd te zitten want het was nog kleiner dan ik verwacht had en zelfs hoge boarding ontbrak. Onbegrijpelijk dat hier een club speelt die in de Nederlandse Eredivisie zo goed kan meedraaien. Buiten de baan trof ik nog twee wandelaar die vroeger of ik 'van hier' was want ze zochten de weg naar St. Janneke. Het bleken de ouders van een van de Beerschotspelers te zijn en we zaten letterlijk aan de andere kant van de stad.

Aangekomen bij St. Janneke zag ik dat de club het netjes had geregeld. Verkeersregelaars, parkings, gescheiden ingangen en volop discohits uit de boxen. Het was al gezellig druk en zo zou het ook blijven. Het is lastig tellen maar ik schat dat een 3000 man was waarvan zo'n 1600 van Beerschot.

De eerste helft viel een beetje tegen. Beerschot trok zich massaal terug en gokte op balverlies van Herentals om eruit te komen. Dat lukte sporadisch. Herentals zelf leek moeite te hebben met het zachte veld maar kwam na een kwartier beter in de wedstrijd. Het overwicht van de thuisploeg leverde 1 hele grote kans en een aantal mogelijkheden op.

Het overwicht van de thuisploeg werd na de rust beloond. Een hoekschop bleef hangen en werd hard, onderkant lat in het doel geschoten. Wat er daarna gebeurde was merkwaardig. Beerschot begon te voetballen en Herentals kwam zo goed als niet meer over de middenlijn. De 1-0 was een startsein geweest en Beerschotgoals leken een kwestie van tijd. Toch duurde het nog even, pas rond de 80e minuut vielen beide goals en was het 1-2. Bij de tweede goal leek ook de doelman in twee te worden geschopt maar de scheids keurde de goal goed. Ik stond er ook ver vanaf.

Daarna kwam de verwachte heethoofderij. Ik had het snel gespot en was op tijd weg. De lange staantribune was gescheiden door hekken met een tussenruimte. Aan beide kanten begonnen ze er mee te rammelen en er werd wat bier over en weer gegooid. Toegesnelde mannen in het thuisvak klommen eenvoudigweg over de reling en liepen naar het uitvak. Waarschijnlijk geschrokken door de enorme overmacht aan uitfans gebeurde er vrij weinig. Ook omdat de spelers van Beerschot-Wilrijk hun supporters tot kalmte maanden.

Na een korte pauze gingen we weer verder maar Herentals, dat zo goed voetbalde tot de 1-0 kwam niet eens in de buurt van de goal om er nog een punt uit te slepen.

https://www.flickr.com/photos/94270529@N06/sets/72157641769888385/

3434

1600/3000 van Beerschot, betekent dit dat Herentals in deze topper 1400 aanwezigen had? Lijkt me toch heel sterk :)  Zou het niet gewoon nog duizend man van Beerschot in de thuisvakken zijn en 400 van Herentals, ik was er niet bij dus ik kan niet oordelen.

Lijkt me absurd veel voor een ploeg op dat niveau die eigenlijk niet meer fans heeft dan de gemiddelde 3de/4de klasser.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Er zullen heus nog wat Beerschotfans tussen het thuispubliek hebben gestaan maar dat was een enkeling. Herentals meldt meer dan 2500 toeschouwers, Beerschot spreekt van 2800.

Dat er meer dan duizend uit Herentals waren daar ben ik wel zeker van. Het is natuurlijk ook een redelijke stad en dit was de match van het jaar. En dan doen ze het ook nog fantastisch.

Als Beerschot langskomt loopt het uit, zoiets zagen we ook al in Cite Sport Grace Hollogne v FC Liege. Daar stonden de thuisvakken ook vol terwijl er normaal geen 250 man staat.

wekke

Citaat van: 3434 op mrt 02, 2014, 23:53:16
1600/3000 van Beerschot, betekent dit dat Herentals in deze topper 1400 aanwezigen had? Lijkt me toch heel sterk :)  Zou het niet gewoon nog duizend man van Beerschot in de thuisvakken zijn en 400 van Herentals, ik was er niet bij dus ik kan niet oordelen.

Lijkt me absurd veel voor een ploeg op dat niveau die eigenlijk niet meer fans heeft dan de gemiddelde 3de/4de klasser.

Herentals had vroeger een flinke supportersbasis om op terug te vallen. In de provinciale reeksen durven ze wel eens te pieken in een derby of speciale wedstrijd. Toen VC Herentals en SKS Herentals elkaar enkele jaren terug voor het eerst troffen, waren er ook 1.500 toeschouwers aanwezig. Het voetbal leeft hier in de regio echt wel, maar het heeft 'speciale' wedstrijden nodig om echt goede toeschouwersaantallen te krijgen. Bovendien telt de regio Herentals tamelijk wat Antwerp fans waarvan er gisteren ook wel een pak aanwezig zullen geweest zijn.

Saltacampos

Bedankt voor de foto's. Die "rellen" zullen we dan maar als dronkemansovermoed klasseren zeker ? Jammer dat dat er soms bij komt.
Over land and sea

Joost

Zaterdag 22 maart
Racing Peer v KVV Weerstand Koersel
Belgie, 2e provinciaal A
Dommelstadion

Begin februari zag ik Racing Peer volkomen kansloos verliezen op bezoek bij Standaard Elen. Maar voetbal is een merkwaardig spelletje want Elen won sindsdien geen duel meer, 1 punt uit 5 potjes. RC Peer daarentegen won viermaal op rij en kreeg alleen tegen nummer laatst FC Nieuwe Kempen tegengoals en won die pot met 7-2. Een van die andere zeges was een knappe winstpartij op het veld van nummer 3 Gruitrode. Tegenstander Weerstand Koersel, vorig jaar gedegradeerd uit 1e provinciaal, kende een hele sterke heenronde maar loopt wat aan te modderen in de terugronde. Zodoende zijn de 10 punten voorsprong van begin januari verdampt en staat RC Peer zelfs bovenaan met 1 punt meer. Koersel mag wel nog een inhaalduel spelen. Een last minute beslissing om voetbal te gaan kijken bracht me daarom in Linde-Peer voor deze kraker.

Ik was niet de enige bezoeker want het was lekker druk, zo'n 650 toeschouwers. Die waren verdeelt over de twee tribunes die het Dommelstadion rijk is. Aan de ene zijde een hele klein overdekte staantribune met 4 treden, aan de andere kant de trots van de club; een hoofdgebouw met grote kantine, vip ruimte en zittribune. Geopend in 2006 en het zag er allemaal erg netjes uit.

Net als anderhalve maand geleden stelde RC Peer weinig voor. Koersel controleerde het duel, had mer de bal en was dreigender. Na een half uur veranderde dat plotsklaps. Een vrije trap van halverwege de helft van Koersel, tegen de zijlijn aan, werd door de keeper niet goed ingeschat. Hij was te laat en vlak voor hem werd de bal in het doel verlengd; 1-0. 2 minuten later een counter van RC Peer en 2-0 en nog een minuut later werkt de Koerselse keeper niet goed weg en kan RC Peer er 3-0 van maken.

De wedstrijd was natuurlijk gespeeld en na de pauze weer hetzelfde beeld als toen het 0-0 stond. Koersel kon rustig voetballen en RC Peer geloofde het wel. Al na tien minuten kwam er een reuzekans voor de thuisploeg, hun spits mocht alleen op doel af, legde breed en de makkelijkste kans van de dag ging naast. Halverwege de tweede helft ging een soortgelijke kans er wel in; 4-0.

Net als in de eerste helft vielen er ook nu 3 goals snel achter elkaar. Haast vanaf de aftrap wist Koersel eindelijk te scoren en 2 minuten later liet de keeper van RC Peer een vrije trap tussen zijn benen door glippen; 4-2. Even leek het alsof RC Peer de self-destruct-button had gevonden want Koersel zette alles op alles en in 20 minuten kon nog veel gebeuren. De aansluitingstreffer bleef uit ondanks dat paal en lat werden geraakt en met nog tien minuten te spelen rechte RC Peer de rug en speelde het duel rustig uit.

RC Peer heeft nu 4 punten meer dan Koersel en moet nog tweemaal spelen, Koersel mag drie keer spelen waaronder een inhaalduel volgende week. Mocht Koersel daarin slechts gelijkspelen dan kan RC Peer al over 2 weken de titel halen, ze hebben namelijk veel meer gewonnen duels dan Koersel en dat is doorslaggevend als teams in punten gelijk eindigen.

Voetballend gezien was het een topavond. Qua randvermaak ook. Een deel van de staantribune was afgeschermd met 3 linten in de kleuren van Racing Peer. Op dat stukje stond jeugd van tussen de 8 en 12 die zich als echte ultra's gedroegen. Vuurwerk en confetti vooraf, trommels, gezang en vlaggen. Alle bekende klassiekers kwamen voorbij net als nieuwe toppers als; 'Heho Racing, supporters van Koersel zijn watjes', 'Koersel kan niet mee ole ole' en 'welkom in de hel van Racing Peer'. Ik was eigenlijk aan het wachten op het moment waarop ze allemaal hun jassen en shirts uitdeden en met hun rug richting veld gingen dansen. Dat fenomeen is echter nog niet doorgedrongen in Belgie. Normaliter heb ik een bloedhekel aan kidsclubs maar deze bleven wel volhouden. Enkel in de tweede helft zwakte het wat af, mede omdat een klein deel zelf was gaan voetballen, en toen kwam er een nogal dubieuze man van middelbare leeftijd die de boel wat opzweepte.

De foto's;
https://www.flickr.com/photos/94270529@N06/sets/72157642784533993/
Erg slecht licht helaas dus het was lastig om er wat van te maken.

Joost

Het uitzoeken van een geschikt potje is soms een lastig karwei. Voor zondag 10 augustus waren er een aantal voorwaarden;
-          We wilden twee duels bezoeken
-          Ik had geen zin om al te lang in de auto te zitten
-          De terreinen moesten nieuw zijn voor ons beide
-          Minstens 1 affiche moet redelijk aantrekkelijk zijn
-          Het weer adviseerde een tribune met dak

Er stonden in België vooral bekerduels op het programma, zowel landelijk als provinciaal. En slechts een enkel duel begon om 19:00, dat maakte de keuze voor de tweede wedstrijd beperkt.
Daar ging de voorkeur uiteindelijk uit richting Thes Tessenderlo. Op basis daarvan werd de eerste wedstrijd gezocht in de buurt van Antwerpen en Brussel. Zo kwamen we uit in Merksem, extra mooi was dat ik beide terreinen al eens zag zonder wedstrijd. Dat was in een periode waarin ik nog wel graag ook andere terreintjes bezocht rondom een wedstrijd. In Belgie doe ik dat al jaren niet meer, de verrassing is veel leuker wanneer je er voor het eerst komt.

10-8-2014
KSC City Pirates v KV Turnhout A-A
Beker van Belgie, 3e ronde
Jef Mermansstadion

Toevalligerwijs een potje tussen twee teams met een bijzonder verhaal uit de zomer. KV Turnhout werd enkele jaren geleden overgenomen door Wadi Degla, de Egyptenaren die ook Lierse onder hun hoede hebben. Op 10 juli werd er vanuit Caïro gemeld dat met onmiddellijke ingang de ondersteuning aan de club werd stopgezet. Concreet betekend dat; geen spelers, geen geld. De club heeft besloten wel door te gaan en liet vele testers komen die voor een wedstrijdpremie wilden spelen. Niet iedereen is van goed genoeg niveau want 'Pezen in de Provincie' van VI zag een niet ingespeeld KV Turnhout met 14-1 verliezen van FC Oss, toch ook geen wonderploeg.

Thuisploeg City Pirates kreeg deze zomer de lachers op haar hand. Voorheen heette deze club namelijk Olse en later KSC Merksem en vorige zomer werd de club ook al 'gerebrand' naar KSC Merksem Antwerpen-Noord. Merksem behoort al sinds 1983 toe aan de gemeente Antwerpen en is meer een wijk dan nog een apart dorp. De Gemeente Antwerpen kent niet zo heel veel clubs die onder de vlag van de Bond voetballen en de laatste jaren verdwenen er ook een paar zoals de Luchtbalboys. De gemeente heeft daarom de voetbalclub benaderd om een project te beginnen dat niet alleen de jeugd van Merksem maar ook de aangrenzende wijken moet huisvesten. Daarom de nieuwe naam die ook de jeugd moet aanspreken. De club speelt komend seizoen op 2 terreinen in Merksem en het oude terrein van de Luchtbalboys.

Merksem werd vorig jaar 4e in 4C, Turnhout was subtopper in 3B. Op basis van de geschiedenis deze zomer vond ik de thuisploeg echter favoriet.

Merksem speelt haar duels in het Jef Mermansstadion, een prachtig terrein. Een oude, kleine zittribune, hoge lichtmasten en een volledig overdekte staantribune aan de lange zijde. Vroeger is hier regelmatig tweede klasse gevoetbald.

De eerste helft was het duel in evenwicht en dat bleek ook uit de ruststand: 1-1. Merksem opende de score, Turnhout maakte enigszins gelukkig gelijk toen de keeper een terugspeelbal matig verwerkte.
Na rust domineerde Turnhout en miste een paar enorme kansen. De naweeën van orkaan Bertha waren inmiddels aangekomen in Antwerpen. Voor de pauze had het eventjes heel hard geregend maar werd het weer droog. Na de thee leek het alsof de zondvloed was gekomen. Enorme regenval teisterde de spelers en het veld en binnen een kwartier was spelen bijna onmogelijk. Net toen het minder leek te gaan worden kwam er nog een fatale  wolkbreuk die het veld letterlijk omhoog hielp. Het kunstgras zat vol met bulten van water en lucht en kreeg het niet meer verwerkt.

De regen hield nog even aan zodat we nog wel een kwartier moesten wachten voordat het veilig was de tribune te verlaten. Woensdag wordt er opnieuw gespeeld, dan in Turnhout.



10-8-2014
Thes Sport Tessenderlo v Stal Sport 4-0
Beker van de Provincie Limburg, regio Beringen
Gemeentelijk Sportpark Tessenderlo

Op naar Tessenderlo waar duel twee op het programma stond. We kwamen 20 minuten voor aftrap bij het stadion en besloten nog even een hapje eten te gaan halen. De Eurosnack in het dorp leverde een heerlijke kip kebab maar was wel traag. Zodoende wandelen we net na de aftrap met een tas vol eten de grote tribune op.

Thes is 1e provincialer maar je kunt de club niet los zien van Looi Sport, de vroegere bespeler van het stadion. Looi Sport was dé ploeg van Tessenderlo en speelde van 1966 tot 1996 onafgebroken in de nationale klassen. In 1997 ging de club failliet. De gemeente wilde de overige clubs motiveren om in het gat te springen. Heidebloem Hulst, Schoot Sport en Penarol Engsbergen zijn dat. Hulst veranderde vast haar naam in Thes: Tessenderlo-Centrum, Hulst, Engsbergen en Schoot. Tot een fusie kwam het nooit, Schoot Sport hield er in 2002 zelf maar mee op en Penarol Engsbergen bestaat nog. Thes klom wel rap naar 4e klasse en hield het daar 4 seizoenen vol. In de afgelopen 4 jaar probeerde de ploeg tevergeefs om weer uit 1e provinciaal te klimmen.

Tegenstander Stal Sport is een 2e provincialer uit het nabijgelegen Koersel.

Het niveauverschil was enorm, Thes won met 4-0 maar Stal kwam vrijwel niet over de middenlijn en wist zelf niet op doel te schieten. Door de aanwezigheid van 'Breda' werd het toch erg gezellig.





Tenslotte reden we nog eventjes langs het verlaten terrein van Standard Viversel. Problemen met de gemeente deden deze 3e provincialer vorig jaar besluiten om forfait te geven.


syntric

Citaat van: Joost op aug 17, 2014, 21:19:23



Thuisploeg City Pirates kreeg deze zomer de lachers op haar hand. Voorheen heette deze club namelijk Olse en later KSC Merksem en vorige zomer werd de club ook al 'gerebrand' naar KSC Merksem Antwerpen-Noord. Merksem behoort al sinds 1983 toe aan de gemeente Antwerpen en is meer een wijk dan nog een apart dorp. De Gemeente Antwerpen kent niet zo heel veel clubs die onder de vlag van de Bond voetballen en de laatste jaren verdwenen er ook een paar zoals de Luchtbalboys. De gemeente heeft daarom de voetbalclub benaderd om een project te beginnen dat niet alleen de jeugd van Merksem maar ook de aangrenzende wijken moet huisvesten. Daarom de nieuwe naam die ook de jeugd moet aanspreken. De club speelt komend seizoen op 2 terreinen in Merksem en het oude terrein van de Luchtbalboys.

Mooi verslag, maar als ik een kleine correctie mag doen: het oude terrein van Luchtbalboys is volledig verdwenen, alle terreinen die de kinderachtig genaamde *spuwt het uit* City Pirates bespelen, liggen in Merksem :-) Was niks speciaals dat terrein van LBB, maar de wijk had wel iets, een eiland van grotendeels sociale woningen daar :-)
Groundhopper for life :-)

Joost

Dank voor de correctie. Ze bespelen ook een veld in Luchtbal, ik ging er vanuit dat het 't oude LBB terrein was. Maar dat lag een paar 100 meter verderop zie ik nu.

Ici c est Paris

Waar speelden die Luchtbalboys precies? Ik zie op foto's dat het nabij die grote flats moet zijn die je ziet als je vanuit Nederland Antwerpen nadert. Vind ik altijd een imposant gezicht.

Joost

Citaat van: Ici c est Paris op aug 17, 2014, 22:51:02
Waar speelden die Luchtbalboys precies? Ik zie op foto's dat het nabij die grote flats moet zijn die je ziet als je vanuit Nederland Antwerpen nadert. Vind ik altijd een imposant gezicht.
Aan de Canadalaan.