NAC bant de trommel

Gestart door TeeZee, jan 03, 2008, 20:00:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hgrm

http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/football/eng_prem/7168641.stm

Na het lezen van het bovenstaande bericht, denk ik dat in onze Nederlandse Identikittm stadion elk beetje herrie welkom is.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Mee oneens, sfeer in een stadion moet niet geforceerd zijn. Is er geen sfeer dat uit zichzelf ontstaat, dan maar niet. Dan is de "chemie" er blijkbaar niet. Wat de oorzaken daarvoor zijn? Moeilijk aan te geven. Misschien doordat voetbal te duur, te weinig exclusief, te voorspelbaar geworden is.

Ik vind het overigens klasse van Ferguson dat hij zonder schroom gezegd heeft dat het op Old Trafford te stil was. Hij heeft gelijk. Aan de andere kant, ligt dat aan de supporters of aan het format voetbal zoals ons dat opgedrongen wordt door de grote clubs cq UEFA?

We mogen zolangzamerhand ook wel af van de mythe dat het in Engeland overal en altijd bomvol zit. We moeten af van het broodje aap verhaal dat de sfeer al-tijd goed is. Dat is namelijk niet waar. Ook in Engeland, ook in de lagere divisies, valt het soms zwaar tegen. Geloof dus niet de verhalen van mensen die keer op keer met meer superlatieven terugkomen. Dat is waarschijnlijk meer zelfrechtvaardiging dan de realiteit, mee moeten gaan in een sprookje om niet toe te hoeven geven dat je onterecht in het fabeltje geloofde.

Niettemin vind ik wel dat Engeland, en vooral ook Schotland, qua sfeer gemiddeld genomen goed is. Het is toegeven wel cultuurgebonden en persoonsgebonden, wat iemand het meeste waardeert. Er zullen best mensen zijn die trommels sfeerverhogend vinden. Daarom zullen de discussies daarover nooit sluitend zijn.

hgrm

Voor sfeer moet je over het algemeen niet in de hoogste divisies, waar dan ook zijn. Wat dat betreft hebben ervaringen als Feyenoord-Sparta (stilste derby ooit) en Liverpool-Bolton (YNWA is mooi, maar verder letterlijk bijna in slaap gevallen door de slechte wedstrijd èn het volledig ontbreken van sfeer) mer wijzer gemaakt. De enige uitzondering is de Bundesliga, waar door prijsbeleid en staanplaatsen nog fans van het oude stempel zijn. En natuurlijk in elke competitie wel een club die er uitspringt (Pompey, FC Utrecht, Standard...)

Bij veel clubs in de lagere divisies is het beter gesteld. De meeste clubs hebben een klein actief groepje, bij sommige clubs is het echt een happening. Ik denk hierbij aan Eendracht Aalst, IJsselmeervogels, RW Essen...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: hgrm op jan 06, 2008, 12:21:26Bij veel clubs in de lagere divisies is het beter gesteld. De meeste clubs hebben een klein actief groepje, bij sommige clubs is het echt een happening. Ik denk hierbij aan Eendracht Aalst, IJsselmeervogels, RW Essen...
Ik moet onmiddellijk aan Bangor City denken. 900 Man op een enkele tribune van Wrexhams Racecourse Ground. Bijna totaal leeg stadion dus, maar wat een lawaai. Okee, ik moet toegeven: ze beukten vooral op de achterkant van de tribune. Maar er was ook voortdurend gezang, en daar gaat het om. Lachwekkend (in de positieve zin van het woord) was die ene Joegoslaaf (het was een Europacupwedstrijd) met z'n megafoon.

Dus er mag wel geconcludeerd worden dat een derby niet altijd sfeer garandeert en een volle bak ook niet. Gelukkig maar. Een op papier niet spectaculaire wedstrijd kan in werkelijkheid heel erg meevallen. Hm, ik moet dat de komende tijd vaker doen. Gewoon een wedstrijd uitzoeken die op voorhand niets bijzonders lijkt te hebben.

hgrm

Citaat van: Albion op jan 06, 2008, 12:26:17
Ik moet onmiddellijk aan Bangor City denken. 900 Man op een enkele tribune van Wrexhams Racecourse Ground. Bijna totaal leeg stadion dus, maar wat een lawaai. Okee, ik moet toegeven: ze beukten vooral op de achterkant van de tribune. Maar er was ook voortdurend gezang, en daar gaat het om. Lachwekkend (in de positieve zin van het woord) was die ene Joegoslaaf (het was een Europacupwedstrijd) met z'n megafoon.


Met andere woorden: trommelen werkt dus sfeerverhogend, zolang het maar op de achterkant van de tribune gebeurt
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: Albion op jan 06, 2008, 12:26:17

Dus er mag wel geconcludeerd worden dat een derby niet altijd sfeer garandeert en een volle bak ook niet. Gelukkig maar. Een op papier niet spectaculaire wedstrijd kan in werkelijkheid heel erg meevallen. Hm, ik moet dat de komende tijd vaker doen. Gewoon een wedstrijd uitzoeken die op voorhand niets bijzonders lijkt te hebben.

Ik heb dit seizoen genoten van Omniworld-RBC Roosendaal en RW Ahlen-RW Erfurt. De derby Chester-Shrewsbury strijdt daarentegen samen met FA Cup 1st Round Peterborough-Burton Albion om het predikaat slechtste wedstrijd waar ik ooit bij was.

hgrm

En dat terwijl ik met horror-gevoelens terugdenk aan Omniworld-Volendam
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: hgrm op jan 06, 2008, 12:39:14Met andere woorden: trommelen werkt dus sfeerverhogend, zolang het maar op de achterkant van de tribune gebeurt
Nee, als het maar niet trommelen om het trommelen is.

Vaan

#23
Vocale aanmoediging\- aanmatiging, ratels, geleuter op tribune of sofa over spelsituaties, scheidsrechters en wat dies meer zij, trommels, handjeklappen, megafonie.

Dat is niet zoals ik voetbal graag consumeer.
Die liefde beleef ik het liefst stil geconcentreerd, met de vuist 90 minuten gebald en twee wanneer de juiste club scoort.
De trommels echter, noch het stembandenmisbruik storen mij of verhogen mijn vreugde.
Per slot van rekening doe ik de televisie niet aan voor de sfeer of degenen die zeggen sfeer te maken in een stadion.
Ik kan me op dat vlak niet goed identificeren met personen die in rivaliteit zwelgen voor wat betreft de sfeer in 'hun' stadion en ben daarom misschien wel een vreselijk mens.

Een stadion zwijgende massa, die volkomen gefocussed en eensgezind de wens om die dag te winnen als emotiegebalde paradoping via wilskracht probeert over te brengen op de favoriete elf en zodoende bij te dragen aan een voor de tegenstander volkomen nieuw en vermoedelijk intimiderende situatie.
Een utopie misschien.
Toch zou ik dat graag een keer willen meemaken.

Laurens Jobse

Ik ga zelf vrij vaak naar NAC, en bij nac is het standpunt, sfeer maak je met je mond, zingen en schreeuwen, ze willen geen dwijlbands, muziek door de geluidsinstalatie e.d. en ik moet zeggen dat de laatste wedstrijd die ik gezien heb bij Nac ( Utrecht 1-0 / Twente 1-0 en Ajax 4-2 ) was het gewoon kippevel. en dat zonder trommels/muziek enz...

Misschien leuk om het volgende artikel uit het Algemeen dagblad met jullie te delen.

CiteerBier, voetbal en kunstlicht

Door SJOERD MOSSOU

BREDA - Succescoach Ernie Brandts moet na dit seizoen vertrekken, want volgens de clubleiding 'hoort spectaculair voetbal bij het Avondje NAC'. Maar wat is dat eigenlijk, het Avondje NAC?

Het zal het grote publiek grotendeels ontgaan zijn, maar in Breda woedde anderhalf jaar geleden een nogal hevige bieroorlog.

De NAC-directie stond op het punt een deal te sluiten met het van oorsprong Oost-Brabantse Bavaria, ten koste van de jarenlange machthebber Inbev (Jupiler/Oranjeboom), dat vroeger een brouwerij had in de stad.

Breda stond in brand. Opinies in het lokale dagblad, internet-polls, spandoeken en hevige protesten van supporters, die weigerden 'Oost-Brabantse uilenzeik' te gaan drinken. Het oorlogje had iets tragikomisch, maar zakelijk gezien was het een bloedserieuze strijd; geen club in Nederland zet per toeschouwer meer liters bier om dan NAC. De totale bieromzet komt zelfs dicht in de buurt van die in de Kuip en de Arena, stadions met tweeënhalf keer zo veel capaciteit.

In Breda zijn ze trots op dat gegeven. The only thing we fear, is running out of beer staat er op een groot spandoek dat wekelijks op de lange zijde hangt. Na iedere thuiswedstrijd van NAC gaat het feest tot midden in de nacht door, winst of geen winst. In supporterscafé Beatrix, brasserie Le Carnac of de sponsorruimtes; in geen voetbalstadion in Nederland gaat het licht later uit.

Het Avondje NAC is meer dan een gecultiveerd begrip uit een ver verleden. Het bestaat nog steeds en de Bredase aanhang waakt verbeten over zijn cultuurgoed. Trommels zijn ten strengste verboden, deuntjes na een doelpunt zijn not done en NAC-supporters zingen zo veel mogelijk liedjes die in andere stadions niet te horen zijn. In een heus cultuurhandvest is vastgelegd dat vlak voor de wedstrijd alleen het klassieke clublied gedraaid mag worden. En de commerciële afdeling mag de supporters nooit of te nimmer lastigvallen met sms-spelletjes of een gesponsorde mascotte. Ook dat staat zwart op wit.

,,Aantrekkelijk en spectaculair voetbal hoort ook bij het Avondje NAC,'' zei voorzitter Willem van der Hoeven onlangs. Het voetbal zoals NAC dat onder Ernie Brandts speelt, zo luidde de onderliggende boodschap, past eigenlijk niet binnen de clubcultuur.

Dat laatste is slechts gedeeltelijk waar. Werklust is altijd een voorwaarde geweest bij NAC, maar 'aantrekkelijk voetbal' is ook voor Bredanaars een ruim begrip. De ploeg van Brandts mag dan wat behoudend voetballen, het team straalt wél eendracht en strijdbaarheid uit.

Het Avondje NAC werd min of meer toevallig geboren op 27 december 1975. In een vriendschappelijke wedstrijd tegen Fortuna Düsseldorf maakte de Bredase club voor het eerst gebruik van zijn gloednieuwe lichtmasten. Trainer Bob Maaskant - vader van de nieuwe hoofdcoach Robert - was direct verliefd op het sfeertje bij kunstlicht, dat het compacte stadion aan de Beatrixstraat nog knusser maakte dan het al was. Al snel besloot NAC al zijn thuiswedstrijden op zaterdagavond om 19.30 uur te gaan spelen, destijds zeer ongebruikelijk in Nederland.

Het Avondje werd razendsnel een begrip. Omdat het oude NAC-stadion op loopafstand van de binnenstad lag, konden supporters letterlijk vanuit het café de tribunes oprollen. Het elftal van Maaskant - met lokale helden als Tom Smits, Addy Brouwers en Ad Krijnen - stond garant voor aanstekelijk vechtvoetbal. Een wedstrijd van NAC werd in Breda een vast onderdeel van het uitgaan en clubsecretaris Eugène Lemmens gooide er een heuse slogan tegenaan: 'Een Avondje NAC? Ja gezellig.'

De Bredase club kende in de jaren zeventig en, tachtig ook moeilijke tijden. Het degradeerde geregeld en kende grote financiële problemen, maar het Avondje NAC bleef bestaan. Excessen waren er ook, met het asbakincident van 1979 als beroemdste voorbeeld. Grensrechter Henk Matena kreeg in de 73ste minuut van NAC-Feyenoord een asbak tegen zijn hoofd gegooid en het duel werd gestaakt.

De verhuizing naar het huidige stadion in 1996 zette een rem op het Avondje NAC. Supporters hadden lang moeite hun plek te vinden en de sfeer was vaak beduidend minder dan aan de Beatrixstraat. Pas de laatste jaren hervond de club zijn oude charme, met dank aan de eigenzinnige aanhang.

De sfeer kan echter ook hard en cynisch zijn. Toen NAC tussen grofweg 2004 en 2006 vaak dramatisch speelde, roerde het publiek zich hevig. Gezellig werd het in die jaren pas ná de wedstrijd, aan de bar. Dit seizoen was het bekerduel met Ajax (4-2) weer zo'n klassiek voorbeeld van een hartstochtelijk Avondje NAC. Bavaria, de brouwerij die de bieroorlog won, voer er wel bij.

TeeZee

Er is altijd veel kritiek op NAC door supporters van andere clubs, maar ik kan me helemaal vinden in hun standpunt.

reemstercarp

De voetbalbeleving is cultuurgebonden denk ik.

In Nederland vind ik trommels vaak vervelend. Maar in Argentinië vormen trommels een waar onderdeel van de supporterscultuur. Zij spelen de ritmes van de liederen die ingezet worden. Zij dirigeren, het stadion zingt en klapt mee. De typische "cumbia" ritmes klinken veel lekkerder dan het autistisch rammen op trommels zoals hier in Nederland gebeurd. Je krijgt gewoon zin om te dansen in de argentijnse stadions, in plaats van op je stoeltje te zitten... Toen door interne supportersproblemen er geen trommels het stadion inmochten werd het wel erg stil, het leek wel West-Europa.




TeeZee

Deze week staat er een uitgebreid stuk over "het avondje NAC" in de VI. Als ik dat allemaal zo lees, dan hoop ik gewoon dat het een exacte weergave van de werkelijkheid is. Fantastische club. Okee, ik heb niks met bier, maar de passage waarin gesteld wordt dat de gemiddelde NAC-supporter niks moest hebben van het voetbal van Ajax in 1995, dat schept toch een band.

TeeZee

Citaat van: hgrm op jan 06, 2008, 12:45:31
En dat terwijl ik met horror-gevoelens terugdenk aan Omniworld-Volendam
Grappig citaat, een maand of 10 later.

hgrm

Dat was ook wel de slechtste, koudste wedstrijd die ik in tijden gezien heb. Reden genoeg om terug te gaan naar Omni: slechter kon het niet worden. En dat bleek ook wel....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen