Hoofdmenu

Servië

Gestart door Tmen, nov 04, 2013, 13:18:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nort

Citaat van: John074 op mrt 06, 2019, 19:36:23
4 zelfs!
Bij overige clubs zijn er ook wel problemen onderling, maar idd het is jammer dat ze daar onderling ruzie hebben en 4 verschillende groepen hebben bij Partizan. Bij Rode Ster is dat niet het geval en is het één geheel, wat er super uit zag.

En tja, dat de toeschouwersaantallen wat hoger zijn bij deze wedstrijd heeft als reden dat dit de enigste 'grote' tegenstander in de competitie is, en mij is verteld dat ze door de slechte economische situatie daar ook niet altijd kaarten kunnen veroorloven. En je hebt bij deze wedstrijden erg veel Russen en Grieken op de tribune doordat beide clubs bevriend zijn met clubs uit die landen
Er zijn altijd 1.000 redenen te verzinnen om niet te gaan, maar als er CL gespeeld wordt kan men opeens wel het 12 dubbele van een reguliere kaart betalen.

Die vriendschapsbanden zijn ook niet bevordelijk voor de oprechte support. Die zijn voor 95% ontstaan om lekker over de grens te rellen.

Ieder zijn beleving, maar om nu te stellen dat het de 'beste'beleving is, lijkt me redelijk overtrokken.

John074

Citaat van: Nort op mrt 06, 2019, 20:18:54
Er zijn altijd 1.000 redenen te verzinnen om niet te gaan, maar als er CL gespeeld wordt kan men opeens wel het 12 dubbele van een reguliere kaart betalen.

Die vriendschapsbanden zijn ook niet bevordelijk voor de oprechte support. Die zijn voor 95% ontstaan om lekker over de grens te rellen.

Ieder zijn beleving, maar om nu te stellen dat het de 'beste'beleving is, lijkt me redelijk overtrokken.
Tuurlijk, daar leeft men voor daar. En die vriendschapsbanden, mag ik vragen welke club je zelf support? Want vrijwel elke club heeft vriendschappen over de grens. En ben ook wel benieuwd voor welke club(s) je in het buitenland sympathie hebt..
En ik zei echter alleen dat dit mijn mooiste ervaring ooit was, of je het er nog eens bent of niet, dat is mijn mening.

Nort

Citaat van: John074 op mrt 06, 2019, 22:24:17
Tuurlijk, daar leeft men voor daar. En die vriendschapsbanden, mag ik vragen welke club je zelf support? Want vrijwel elke club heeft vriendschappen over de grens. En ben ook wel benieuwd voor welke club(s) je in het buitenland sympathie hebt..
En ik zei echter alleen dat dit mijn mooiste ervaring ooit was, of je het er nog eens bent of niet, dat is mijn mening.
Ik ben voor PSV en gelukkig doen wij niet aan vriendschapsbanden. Uiteraard ben ik op de hoogte van de relatie tussen de harde kernen van PSV en Charleroi, maar dat kun je en mag je niet serieus nemen.

In het buitenland ben ik neutraal, al staan bijna alle Duitse prof clubs, de topclubs in Europa en de Westerse ultras op de haatlijst.

Voor de rest ben ik niet zn haatdragend persoon :)

DanielsenAxedal

Eind oktober bracht ik met een vriend een bezoek aan FK Čukarički, een club uit de Servische hoofdstad Belgrado. In het Stadion na Banovom Brdu nam Čuka het op tegen FK Novi Pazar.

FK Čukarički heeft geen rijke historie. Hoewel de club al bijna honderd jaar oud is (stammend uit 1926), wist het pas rond de eeuwwisseling het hoogste niveau van het toenmalige Joegoslavië te bereiken. De grootste ster uit de clubgeschiedenis is Aleksandar Kolarov, hij speelde zijn eerste twee seizoenen betaald voetbal bij Čuka. Later zou de linksback vooral bij Manchester City van grote waarde zijn. De laatste tien jaar zijn de beste seizoenen die FK Čukarički ooit heeft gekend. De kleine club wist zich hierin vier keer achter grootmachten Crvena Zvezda en Partizan Belgrado te nestelen en mocht daarom Europees spelen. Zo ook begin augustus tegen FC Twente in de Conference League. Twente bleek een trede te hoog te zijn voor de zwart-witten: voor de Serviërs was dit het eindstation in de kwalificatierondes.

Je hebt 300 Servische dinar (€2,56) cash nodig om binnen te komen. Er is geen enkele drink- of eetmogelijkheid. Wel mag je weer uit het stadion om even naar de supermarkt te gaan beneden de berg, om een versnapering te halen. Drinken meenemen is verboden. Bij het stadion valt op dat er slechts twee tribunes zijn. De hoofdtribune met bovenin de VIP en aan de andere kant een mooie uitgestrekte tribune waarop de letters van de club zijn afgebeeld. Daarachter staan rijen aan bomen die de herfstkleur uitstralen. De korte zijden bestaan uit een trainingsveld en een kleine betonnen muur met het scorebord.

In het Stadion na Banovom Brdu passen 4.070 toeschouwers, echter krijgt de thuisclub het hooguit voor een kwart vol. De hoofdtribune is karig gevuld en aan de andere kant zijn ook weinig mensen te tellen. Het uitvak is bijna helemaal leeg. Er is wel bijzonder veel politiekracht aanwezig in het stadion, bijna even veel als het aantal supporters. We vragen ons af waar de fanatieke supporters van FK Čukarički zijn, maar die hebben ze helemaal niet. Van Novi Pazar weten we alleen dat die een reis van vier uur moeten maken vanuit het verre zuiden van Servië.

Na tien minuten spelen komt plots de supportersbus van Novi Pazar aan bij het uitvak. Het zijn de supportersgroepen Torcida Sandžak en Ekstremi, twee van de drie ultragroepen van Novi Pazar. De derde groep, Ultra Azzurro, lijkt te ontbreken aangezien er van hen geen doek tevoorschijn komt. Zonder trommel, altijd fijn, maar met meerdere leiders voor de groep maken de supportersgroepen van Novi Pazar veel geluid. De supporters creëren door veel variatie te gebruiken een leuke sfeer in het stadion. De eindstand op het bord komt uit op 2-2, wat ze bij Novi Pazar als overwinning vieren.



Futbology: DanielsenAxedal
Twitter.com/DanielsenAxedal
Tiktok.com/@danielsenaxedal
Flawed Football: boerenkoolvoetbal.wixsite.com/website

AthleticHolanda

Leuk, bedankt voor het delen.

Misschien interessant om erbij te vermelden dat Novi Pazar een club is van de Servische Bosniakken, die in Servië een etnische minderheid vormen maar in het zuidwesten de meerderheid vormen. Novi Pazar is als het ware hun hoofdstad.

Wedstrijden tegen Servische clubs met fanatieke fans zijn zodoende vaak (politiek) zwaar beladen.

Bier und Bratwurst

Vond het een beste klim naar het stadion vanaf de tramhalte. Onderweg een paar eettentjes en de buurtsupermarkt op de hoek. Toen ik er was in augustus tegen Subotica waren er 5 ultra's met vlaggen en 1 banner van Cukaricki! Het uitvak was goed gevuld. Onder de hoofdtribune was toen alleen water te koop. de voorzitter bracht me een sjaal van de club omdat ik kwam kijken in hun stadionnetje en Twentefan ben.
Het ene stadion is het andere niet!

DanielsenAxedal

Citaat van: Bier und Bratwurst op dec 10, 2022, 23:22:05
Vond het een beste klim naar het stadion vanaf de tramhalte. Onderweg een paar eettentjes en de buurtsupermarkt op de hoek. Toen ik er was in augustus tegen Subotica waren er 5 ultra's met vlaggen en 1 banner van Cukaricki! Het uitvak was goed gevuld. Onder de hoofdtribune was toen alleen water te koop. de voorzitter bracht me een sjaal van de club omdat ik kwam kijken in hun stadionnetje en Twentefan ben.

Toch nog een beetje fanatieke thuissupport dus! Mooi dat je aan een sjaal kon komen.
Futbology: DanielsenAxedal
Twitter.com/DanielsenAxedal
Tiktok.com/@danielsenaxedal
Flawed Football: boerenkoolvoetbal.wixsite.com/website

DanielsenAxedal

Citaat van: AthleticHolanda op dec 10, 2022, 11:37:09
Leuk, bedankt voor het delen.

Misschien interessant om erbij te vermelden dat Novi Pazar een club is van de Servische Bosniakken, die in Servië een etnische minderheid vormen maar in het zuidwesten de meerderheid vormen. Novi Pazar is als het ware hun hoofdstad.

Wedstrijden tegen Servische clubs met fanatieke fans zijn zodoende vaak (politiek) zwaar beladen.

Van de Bosniakken had ik nog niet eerder gehoord, goed om te weten. Dit verklaart het een en ander inderdaad.
Futbology: DanielsenAxedal
Twitter.com/DanielsenAxedal
Tiktok.com/@danielsenaxedal
Flawed Football: boerenkoolvoetbal.wixsite.com/website