Hoofdmenu

Frankrijk

Gestart door Tom Bodde, apr 13, 2008, 12:18:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Tom Bodde

De Franse Ligue 1 is een vaak vergeten competitie in Europa. Hoewel de ambiance meestal uitbundig is, zijn de wedstrijden veelal saai. Er wordt de gehele wedstrijd met tien man achter de bal gespeeld, zelfs bij een achterstand. Je hebt dan ook een grote kans het na negentig minuten met een 0-0 te moeten doen. De supportersliederen, die de gehele wedstrijd voortduren, en het merkwaardige "Búúúúúút" bij een goal, maken echter veel goed. Ik heb inmiddels zo'n 15 wedstrijden in Frankrijk gezien, en ben maar één keer (08-12-01: CS Sedan Ardenne-Stade Rennes 0-0) teleurgesteld de stadionpoort uit gelopen.

Mijn top 3 qua sfeer en entourage:
1. Stade Velodrome - Olympique Marseille,
2. Stade Félix Bollaert - RC Lens,
3. Stade du Ray - Olympique Gymnastic Club Nice.

Mijn top 3 verlanglijst: 
1. Stade de la Licorne - Amiens SC,
2. Stade du Roudourou - En Avant de Guingamp,
3. Stade Beaujoire - FC Nantes.
(moet in één vakantie te combineren zijn ;-)))

Hieronder een paar foto's van 28 augustus jl: Olympique Marseille - OGC Nice 0-2












Hugo

#1
Ik kan mij wel vinden in je verhaal.

De afstanden die ik soms in een weekendje Engeland afleg heb ik maar over voor een paar clubs in Frankrijk. Frankrijk is wel een heerlijk vakantieland en ik heb ook al een paar wedstrijden bezocht "vanaf de camping". Amiens zou ik ook graag nog wel eens willen bezoeken maar dat zou nog kunnen in combinatie met iets in Belgie. Het nivo qua clubs en toeschouwers wordt wel snel minder onder Lique 1.



Metz - Paris SG, augustus 2003

TeeZee

Ik heb zelf nog maar een wedstrijd gezien in Frankrijk en dat was vorig jaarValenciennes - AS Monaco. Een fantastische wedstrijd, een fantastische sfeer en zelfs fantastisch voetbal. Als het goed is plaatst reisgenoot hgrm binnenkort een nieuw topic over deze wedstrijd. Vorig jaar was Valenciennes bezig om een nieuw stadion te bouwen, ik vraag me af of ze daar inmiddels spelen of binnenkort gaan spelen. Het mooie was de naam van de nieuwe bak: Stade Nungesser II. Het huidige/vorige onderkomen heet(te) dus Stade Nungesser.

Tom Bodde

#3
Stade Nungesser is inderdaad héérlijk! Lekkere ouwe rommel, maar dicht op het veld met hartstochtelijk publiek. Een aanrader op rij-afstand... FC Metz idem dito; vooral de oude hoofdtribune en de 'drie-rings' tribune achter één van de doelen is top! (Ik droomde tijdens de saaie momenten in de wedstrijd helemaal weg door de Route du Soleil op de achtergrond...) Mooie foto, trouwens!

Joost

Frankrijk 2007-2008 in kaart.

Ligue 1, paars
Ligue 2, oranje
Championnat, turquoise






Hugo

2 dingen vallen mij hier weer op; de goede spreiding over het land en waarom heeft Parijs behalve PSG geen serieuze clubs? Nouja, moeten we PSG nog serieus nemen?

Ici c est Paris

Citaat van: Groundhopping on the moon op apr 21, 2008, 23:25:57
2 dingen vallen mij hier weer op; de goede spreiding over het land en waarom heeft Parijs behalve PSG geen serieuze clubs? Nouja, moeten we PSG nog serieus nemen?

Ga je mond spoelen, PSG moet je altijd serieus nemen. Op welk niveau het ook zou acteren.

Parijs is nou eenmaal geen echte voetbalstad. De mentaliteit van de mensen is heel anders. In de banlieues is voetbal wel heel populair, maar in het echte Parijs, nee, niet echt heel erg.

Joost

Citaat van: Ici c est Paris op apr 22, 2008, 01:53:18
Citaat van: Groundhopping on the moon op apr 21, 2008, 23:25:57
2 dingen vallen mij hier weer op; de goede spreiding over het land en waarom heeft Parijs behalve PSG geen serieuze clubs? Nouja, moeten we PSG nog serieus nemen?

Ga je mond spoelen, PSG moet je altijd serieus nemen. Op welk niveau het ook zou acteren.

Parijs is nou eenmaal geen echte voetbalstad. De mentaliteit van de mensen is heel anders. In de banlieues is voetbal wel heel populair, maar in het echte Parijs, nee, niet echt heel erg.

Voordeel is wel dat als ze degraderen er ook iedere week een Lique 2 wedstrijd live op tv komt bij Canal +, krijgen die clubs ook eens aandacht.

TeeZee

Citaat van: Ici c est Paris op apr 22, 2008, 01:53:18Parijs is nou eenmaal geen echte voetbalstad. De mentaliteit van de mensen is heel anders. In de banlieues is voetbal wel heel populair, maar in het echte Parijs, nee, niet echt heel erg.
Dit vind ik dus heel interessant. Als je tijd en zin hebt, zou je dan jouw kijk op die mentaliteit kunnen geven? Dat het in de buitenwijken populair is snap ik wel, dat is elders ook vaak zo. Maar wat is er anders in grote steden als bijvoorbeeld Londen en Madrid dan in Parijs? Geweldige stad, dat wel. Maar ik associeer het inderdaad totaal niet met voetbal.

Ici c est Paris

Citaat van: TeeZee op apr 22, 2008, 09:56:43
Dit vind ik dus heel interessant. Als je tijd en zin hebt, zou je dan jouw kijk op die mentaliteit kunnen geven? Dat het in de buitenwijken populair is snap ik wel, dat is elders ook vaak zo. Maar wat is er anders in grote steden als bijvoorbeeld Londen en Madrid dan in Parijs? Geweldige stad, dat wel. Maar ik associeer het inderdaad totaal niet met voetbal.

Ik vind het lastig om het te vergelijken met Londen of Madrid, want ik ben daar nog nooit geweest. Ik zal laten zien hoe ik het zie.

In het echte Parijs heb je praktisch geen 'gewoon' volk meer wonen. Het is allemaal heel elitair volk, en dat soort mensen verkiezen theater of opera of desnoods paardenrennen boven het voetbal. In de banlieues, is er wel een hele grote groep mensen die fanatiek voetballiefhebber is, maar de meeste mensen daar kunnen het zich simpelweg niet veroorloven om een seizoenkaart van pakweg 300 euro per persoon te hebben. Daar bovenop komt in het geval van PSG nog eens, dat de club met een gigantisch imagoprobleem te kampen heeft. Veel mensen blijven weg door de vele incidenten en problemen met supporters.

Ik dwaal nu een beetje af merk ik dus, maar het komt er op neer, voetbal in hartje Parijs leeft alleen als Frankrijk speelt, want dan staan alle Fransen achter Les Bleus, of ze nou wat met voetbal hebben of niet. En in de buitenwijken zijn de mensen gewoon niet in de financiele positie om naar het voetballen te gaan.

Hugo

Citaat van: Ici c est Paris op apr 23, 2008, 00:45:37

In het echte Parijs heb je praktisch geen 'gewoon' volk meer wonen. Het is allemaal heel elitair volk, en dat soort mensen verkiezen theater of opera of desnoods paardenrennen boven het voetbal. In de banlieues, is er wel een hele grote groep mensen die fanatiek voetballiefhebber is, maar de meeste mensen daar kunnen het zich simpelweg niet veroorloven om een seizoenkaart van pakweg 300 euro per persoon te hebben. Daar bovenop komt in het geval van PSG nog eens, dat de club met een gigantisch imagoprobleem te kampen heeft. Veel mensen blijven weg door de vele incidenten en problemen met supporters.

Ik dwaal nu een beetje af merk ik dus, maar het komt er op neer, voetbal in hartje Parijs leeft alleen als Frankrijk speelt, want dan staan alle Fransen achter Les Bleus, of ze nou wat met voetbal hebben of niet. En in de buitenwijken zijn de mensen gewoon niet in de financiele positie om naar het voetballen te gaan.

Er is dus geen middenklasse in Parijs?

Ici c est Paris

Jawel, maar die blijven weg door het slechte imago dat het voetbal heeft. Bij PSG zit het stadion praktisch nooit vol.

Hugo

Citaat van: Ici c est Paris op apr 23, 2008, 16:42:32
Jawel, maar die blijven weg door het slechte imago dat het voetbal heeft. Bij PSG zit het stadion praktisch nooit vol.

Is dat echt zo erg in Parijs? Kan me wel walgelijke beelden herinneren uit begin 90's van een politieagent die in het Parc des Princes doodgeschopt werd. Een beetje sensatie vind ik niet erg maar dat was walgelijk.

Waar komt het publiek van PSG vandaan? Directe omgeving stadion, geheel "groot-Parijs" of zelfs daarbuiten?

Ici c est Paris

Citaat van: Groundhopping on the moon op apr 23, 2008, 20:28:32
Is dat echt zo erg in Parijs? Kan me wel walgelijke beelden herinneren uit begin 90's van een politieagent die in het Parc des Princes doodgeschopt werd. Een beetje sensatie vind ik niet erg maar dat was walgelijk.

Waar komt het publiek van PSG vandaan? Directe omgeving stadion, geheel "groot-Parijs" of zelfs daarbuiten?

Klopt, ik weet welke beelden je bedoelt. Maar om je vraag te beantwoorden, ja, dat is echt zo erg in Parijs. De incidenten van alleen dit seizoen al zijn niet op 1 hand te tellen. Zo zijn dit seizoen al de auto's van Rothen en Armand (spelers) volledig vernield, is de spelersbus enkele malen op een zeer agressieve manier opgewacht, en afgelopen weekend nog werden er nog niet al te leuke leuzen op het eigen trainingscomplex geklad. Zo stond er o.a.: "Si on descend, on vous descend", wat je vrij mag vertalen als: Als wij zakken (degraderen), zullen jullie in elkaar zakken. Tel hierbij op dat in het verleden al meerdere malen spelers aan zijn gevallen (met name de donkere spelers), er vorig seizoen nog een fan omkwam bij rellen met de politie, er een grote concentratie extreem-rechts rondhangt bij PSG en er regelmatig confrontaties zijn tussen verschillende supportersgroepen (extreem-links tegen extreem-rechts), dan kan je je voorstellen dat PSG niet zo'n beste naam heeft, zachtjes uitgedrukt.

Het publiek van PSG komt vooral van het Ile-de-France ja, Groot-Parijs dus.

hoevenen lion

Zijn de kalenders voor de franse 2de klasse er ook al?