Hoofdmenu

Saison 2008/09

Gestart door Sebastiaan_W, mrt 09, 2008, 09:25:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

Waar we in Nederland al jaren steggelen over het wel of niet invoeren van een topklasse onder de eerste divisie(waar ik een absolute voorstander van ben), daar staat in Duitsland aankomend seizoen aardig wat te veranderen. In Duitsland is er al jaren een promotie/degradatie mogelijk tussen de diverse Ligen, maar vanf komend seizoen bestaat de Duitse 3de divisie uit één Liga ipv 2 om het voetbal verder te professionaliseren. Verder zal de 4de liga, welke nu nog uit 9 oberligen(Nord, NOFV-Nord, NOFV-Süd, Nordrhein, Westfalen, Hessen, Südwest, Baden-Württemberg en Bayern) bestaat, gaan bestaan uit 3 Regionalligen(Nord, West en Süd) en zo zal de voetbalpiramide in Duitsland verder naar beneden gaan.

De nieuw te vormen 3. Liga zal bestaan uit 20 teams en dat zijn de 4 degradanten van de 2. Bundesliga, de nummers 3 t/m 10 van de Regionalliga Nord en de nummers 3 t/m 10 van de Regionalliga Süd. In het overgangsjaar mogen maximaal vier II-teams uitkomen in de nieuw te vormen 3. Liga. Verder moeten de clubs die in deze divisie uit zullen komen moeten beschikken over een stadion van minimaal 10.000 toeschouwers, waarvan het stadion moet beschikken over minimaal 2.000 zitplaatsen en het stadion met voor minimaal 1/3 overdekt zijn. De vaste speeldag zal de zaterdag zijn voor deze Liga en de eerste speelronde is gepland op 26.7.2008

Het is erg interessant om volgend seizoen uit te komen in deze divisie, want de clubs krijgen bij aanvang van de competitie ongeveer 600.000 euro aan tv-gelden. Vooral in de Regionalliga Nord(volgens mij is dit de laatste 3 seizoenen de spannendste competitie ter wereld) is het erg spannend welke clubs er volgend seizoen in welke divisie er uit zullen komen. Met nog 13 speelrondes te gaan, bedraagt het verschil tussen de nummer 1 en nummer 13 maar 12 punten.



Hugo

Citaat van: witte leeuw op mrt 09, 2008, 09:25:20
... Verder moeten de clubs die in deze divisie uit zullen komen moeten beschikken over een stadion van minimaal 10.000 toeschouwers, waarvan het stadion moet beschikken over minimaal 2.000 zitplaatsen en het stadion met voor minimaal 1/3 overdekt zijn....

Zo dit een aantal 2e teams buiten de deur houden? De Regionalliga Nord vind ik prachtig maar al die 2e teams is een ergenis.

Joost

Citaat van: Groundhopping on the moon op mrt 20, 2008, 23:24:43
Citaat van: witte leeuw op mrt 09, 2008, 09:25:20
... Verder moeten de clubs die in deze divisie uit zullen komen moeten beschikken over een stadion van minimaal 10.000 toeschouwers, waarvan het stadion moet beschikken over minimaal 2.000 zitplaatsen en het stadion met voor minimaal 1/3 overdekt zijn....

Zo dit een aantal 2e teams buiten de deur houden? De Regionalliga Nord vind ik prachtig maar al die 2e teams is een ergenis.
Vast niet. Werder, HSV en Karlsruhe voldoen niet aan de eisen maar wijken nu ook al regelmatig uit naar de stadions van het eerste team. Dortmund speelt op Rote Erde en de Munchener clubs spelen op de Grünwalderstraße. Alleen Stuttgart speelt in een te klein stadion. Ingolstadt heeft een groter probleem denk ik. Grappig trouwens dat Alemannia met 3632 stoeltjes en 9232 overdekte plaatsen ook maar net aan de eisen voldoet. Het stadion van Jena heeft 4020 overdekte plaatsen op een capaciteit van 12.000 en bij Aue en Augsburg is de boel al helemaal niet voor 1/3 overdekt.

Hugo

Citaat van: Joost op mrt 20, 2008, 23:53:39
Vast niet. Werder, HSV en Karlsruhe voldoen niet aan de eisen maar wijken nu ook al regelmatig uit naar de stadions van het eerste team. Dortmund speelt op Rote Erde en de Munchener clubs spelen op de Grünwalderstraße. Alleen Stuttgart speelt in een te klein stadion. Ingolstadt heeft een groter probleem denk ik. Grappig trouwens dat Alemannia met 3632 stoeltjes en 9232 overdekte plaatsen ook maar net aan de eisen voldoet. Het stadion van Jena heeft 4020 overdekte plaatsen op een capaciteit van 12.000 en bij Aue en Augsburg is de boel al helemaal niet voor 1/3 overdekt.
Bayern II - 1860 II zien op de Grünwalderstraße staat wel op mijn verlanglijstje. Augsburg krijgt nog wel een jaartje dispensatie en Aue is toch voor de helft overdekt?

Als de 1/3 overdekt niet gehaald worden kan de onoverdekte capaciteit toch worden verkleind?

Hugo

In de Regionalliga Nord is het, bijna traditioneel erg spannend. 1 en 2 promoveren naar de 2.Bundesliga en 3 - 10 spelen komend seizoen in de nieuwe 3.Bundesliga. De rest speelt op (regionaal) 4e nivo. Het eerste slachtoffer is eigenlijk al gevallen. RW Essen gaat plaats 10 niet meer halen en speelt komend seizoen op nivo 4. Jammer maar dan staat wel de kraker Preussen Münster - RW Essen op het programma, altijd een beladen wedstrijd, ik zet um vast op mijn verlanglijstje voor 2008/09. Bovenin vind ik de posities van RW Ahlen en Kickers Emden verassend. En om de spanning te benadrukken;  Fortuna Düsseldorf steeg door de overwinning van gisteravond van plaats 10 naar 2. 

Vanmiddag het Freundshaftspiel Magdeburg - Eintracht Braunschweig. De winnaar mag nog hopen op 3.BL, de verliezer is exit. Vanmiddag ook nog RW Oberhausen - Kickers Emden en de kraker Dynamo Dresden - RW Erfurt. Een goede site om het (lagere) voetbal in Duitsland te volgen is; http://www.fussballdaten.de/


hgrm

Rot Weiss tegen Schwarz Weiss in de Regionalliga lijkt me ook leuk, volgend jaar.
Wat ik wel erg jammer vind, is het ongelofelijke aantal tweede teams van bundesligisten dat zich gaat plaatsen voor de Regionalliga. Zo'n beetje de helft van de teams. Het wordt tijd dat er een aparte competitie voor tweede teams komt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Citaat van: hgrm op mei 03, 2008, 11:50:06
Rot Weiss tegen Schwarz Weiss in de Regionalliga lijkt me ook leuk, volgend jaar.
Lijkt me geen derby die erg leeft, daarvoor zijn de verschillen te groot. Maar 10.000+ op Uhlenkrug zou wel mooi zijn.

Citaat van: hgrm op mei 03, 2008, 11:50:06
Wat ik wel erg jammer vind, is het ongelofelijke aantal tweede teams van bundesligisten dat zich gaat plaatsen voor de Regionalliga. Zo'n beetje de helft van de teams. Het wordt tijd dat er een aparte competitie voor tweede teams komt.

Helemaal eens, maar dat zal niet gaan gebeuren. Daarvoor hebben de grote clubs te veel macht.

hgrm

Ik denk dat het zeker wel kan gaan leven. In het verleden was het een echte derby. Niet alleen noord (RW) tegen zuid (SW), maar ook "stalen neuzen" (RW)  tegen "lakschoenen" (SW). Dat soort dingen kunnen best diep zitten.

Wat betreft de tweede teams: volgens mij zit er wel beweging in. Als volgend seizoen blijkt dat de toeschouwersaantallen en publieke belangstelling tegenvallen, dan zal toch iemand daar conclusies uit gaan trekken...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Citaat van: hgrm op mei 03, 2008, 12:12:14
Wat betreft de tweede teams: volgens mij zit er wel beweging in. Als volgend seizoen blijkt dat de toeschouwersaantallen en publieke belangstelling tegenvallen, dan zal toch iemand daar conclusies uit gaan trekken...
Ik hoop met je mee.

Maar als ik naar de ranglijst kijk valt het aantal 2e teams best wel mee. Maximaal 2 van de 8. HSV II doet het vaak een stuk beter dan dit seizoen?

Voordeeltje van die Amateure is wel dat je nog eens een serieuze wedstrijd kan zien in een historisch stadion als Rote Erde. Daar was jij (hgrm) ook al geweest zag ik? Welke wedstrijd was dat?

hgrm

Zoals het er nu voor staat:

Energie Cottbus II, Hamburg II en Wolfsburg II = 3 uit de Regionalliga Nord
1860 II en KSC II  = 2 uit de Regionalliga Süd

Hertha II en Hansa II = 2 uit Noordoost
Leverkusen II, Gladbach II en Köln II = 3 uit Nordrhein
Schalke II en Bochum II = 2 uit Westfalen
Frankfurt II en Wehen II = 2 uit Hessen
Mainz II en Lautern II = 2 uit Zuidwest
Freiburg II = 1 uit Baden-Würtemberg
Fürth II en Nürnberg II = 2 uit Bayern

Dus dat is 19 van 54 ploegen, da's meer dan een derde.

En er zitten er nog een paar (Hoffenheim II, St Pauli II) op het vinkentouw

Wat betreft Rote Erde: ik heb daar Dortmund II-Hertha II gezien. Hele leuke wedstrijd, 4-2 voor Dortmund maar nauwelijks toeschouwers (625 geloof ik, terwijl er makkelijk 25000 in kunnen). Maar het stadion is een bezoekje waard. Zeker -zoals in mijn geval- als het te combineren is met een 17.30 wedstrijd in Bochum.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Jij had het inderdaad over de Regionalliga en daar zijn het er veel, ik zat met mijn hoofd bij de 3.Bundesliga en daar valt het aantal (nog) mee.

hgrm

Ja, daar mogen er maar 4 in spelen, voorlopig. Gaat na verloop van tijd wel veranderen...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op mei 03, 2008, 12:35:20
Ja, daar mogen er maar 4 in spelen, voorlopig. Gaat na verloop van tijd wel veranderen...

Ik weet het niet, de 3. Liga gaat een succes worden daarover zullen we het allemaal wel eens zijn. Je krijgt nu een divisie waarin 16 eerste elftallen spelen, daar zitten een geweldig aantal teams bij die flinke aantallen toeschouwers trekken. Zeker wanneer de 3. Liga nog meer media-aandacht zal krijgen. Die 4 tweede teams worden toch een vreemde eend in de bijt door die lege stadions.

Sebastiaan_W

Sinds ik de Regionalliga Nord zeer intensief volg is het al spannend, persoonlijk vind ik dat de spannendste en leukste competitie die er is. Met nog 7 speelronden te gaan is het nog steeds niet te zeggen, wie er promoveert en wie er volgend seizoen in de 3. Liga uit zal gaan komen. Het zal wel weer op de laatste speeldag beslist worden.

Ik hoop van harte dat RW Erfurt volgend seizoen in de 3. Liga uitkomt en dan staat de Thüringer derby RW Erfurt -CZ Jena op mijn verlanglijst!

Sebastiaan_W

De eerste club die volgend seizoen uit zal komen in de nieuw te vormen 3. Liga is bekend. Carl Zeiss Jena is hedenavond gedradeert uit de 2. Bundesliga. Er werd met maar liefst 5-0 verloren van mede degradatiekandidaat Erzgebirge Aue. Ook Paderborn greep zijn laatste strohalm door vanavond te winnen.

Al verwacht ik dat beide clubs volgend seizoen ook uit zullen komen in de 3. Liga, beide clubs moeten in de laatste 2 competitiewedstrijden namelijk de volle buit pakken.

Erzsgebirge Aue mag de volgende competitieronde op bezoek bij TuS Koblenz, die in degradatiegevaar verkeren door 8 punten aftrek. De laatste competitieronde krijgen ze 1860 München op bezoek. Paderborn mag van het weekend naar Wiesbaden en de laatste competitieronde spelen ze thuis tegen Borussia Mönchengladbach. Persoonlijk zie ik het beide clubs niet halen.

In de strijd tegen de laatste degradatieplaats zijn nog 8 clubs verwikkeld. Kickers Offenbach, 1. FC Kaiserlautern, VfL Osnabrück en TuS Koblenz hebben de slechtste papieren om eruit te vliegen.