The Pharaonic Logical Songs

Gestart door Han, feb 13, 2008, 22:31:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Ik ga proberen in dit topic via kleine anecdotes en intemezzo's zo nu en dan een tipje van de burka op te lichten uit een omgeving waarmee ik inmiddels een meer dan intense haat/liefde verhouding heb opgebouwd.

CiteerMeneer, ik wou graag Vodafone Mobile Access zodat ik een beetje kan satelliet-internetten.

Dat kan, mag ik svp uw naw-gegevens en uw vaste telefoonverbinding?

CiteerIk heb geen vaste 'landline', daarom wil ik graag mobile access.

Ik moet uw vaste telefoonnummer weten zodat ons hoofdkantoor in Cairo U kan bellen om uw identiteit te verifiëren. Daarna wordt uw abonnement geëffectueerd.

CiteerIk heb thuis geen vaste telefoonverbinding en op het werk ook niet. Ik zit namelijk zonder telefoonlijn in een hut op het strand.

Ja dan gaat het niet door he?

CiteerMag ik U dan mijn Vodafone mobiele nummer geven? Dan kunt U dát nummer bellen.

Nee meneer, mobiele nummers tellen niet. Daar wordt teveel mee gefraudeerd. U moet een vaste landline hebben anders mag komt U niet in aanmerking voor satellietinternet.

CiteerDan nodigt U mij eigenlijk uit tot corruptie. Dan geef ik U een landline-nummer van een bekende en dan instrueer ik hem om mijn naam te noemen als uw hoofdkantoor belt voor de verificatie van mijn identiteit.

Oh maar dat is geen probleem hoor. Zo doet iedereen dat.

CiteerHoe gaat de betaling?

Dat gaat per credit card.

CiteerMaar ik heb geen credit card

Ja, dan gaat het niet door he.

CiteerKan ik dan gewoon iemand anders voor mij laten betalen per credit card?

Geen probleem. Dan moet U een machtiging uitschrijven dat die persoon uit uw naam uw abonnement mag betalen en dan hebben wij zijn landline nummer nodig zodat ons hoofdkantoor zijn gegevens kan verifiëren.

CiteerVerder nog iets?

Ja, uw machtiging moet vergezeld gaan van een kopie van uw paspoort en de pagina met het stempel van uw laatste inreisdatum per vliegtuig.

CiteerIk heb een nieuw paspoort en die laatste inreisdatum staat in het oude paspoort dat is ingenomen door de Nederlandse Ambassade in Caïro. Mag ik ook een kopie geven van mijn werkvergunning?

Dat mag. Doet U er dan ook svp even een kopie bij van de inschrijving van de Kamer van Koophandel, uw tax card en uw bewijs van residentie?















Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Mach

Dingen regelen daar gaat dus een stuk sneller dan in Nederland.

Han

#2
Ik heb gisteren een bureaustoel bij U gekocht en mocht de sensatie meemaken gelanceerd te worden door het defecte persluchtsysteem.

CiteerDan gaan wij dat repareren

Ik wou graag onder garantie een 'korsie quidied' (nieuwe stoel)

CiteerJa dat gaat dus niet. (mesh mumkin). Morgen is ie klaar en kunt U hem afhalen

De volgende dag:

CiteerNou, het is opgelost. Dat is dus 20 pond (ashreen guinnae masri)

Maar het valt toch onder garantie?

CiteerJa maar dat is alleen in de winkel zélf

Ik betaal geen ene fuck.

CiteerJa maar dan houdt mijn baas dat in op mijn salaris!

Bel je baas maar even.

CiteerMag ik uw mobieltje lenen? Ik heb geen beltegoed. Trouwens, hij ligt nu te slapen en ik mag hem niet wakker bellen

Vervolgens neem ik de stoel zonder betaling mee uit de winkel onder luid protest van de verkoper. Een paar dagen later verneem ik dat hij door de manager/eigenaar van de winkel LE 20 afhandig is gemaakt en vervolgens ontslagen. Dat is Egyptisch personeelsbeleid.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

De souk-rat mentaliteit draait rond vicieuze en scrupuleloze sluwheid, loze beloftes, halve waarheden, halve leugens en perfect georkesteerde misverstanden en verwarring. Egypte is het vaderland van de master minded legende; het wordt gestuurd door het grote complot waarvan ieder tegelijkertijd slachtoffer en auteur is, alvolgens wat die dag het best van pas komt.  En wat is er mis zichzelf belachelijk te maken of zich onwaardig te gedragen voor een paar piasters?  Dat is op zichzelf toch een belachelijke en kinderachtige Westerse opvatting?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

In Egypte weet je tenminste door wie je belazerd wordt, in Nederland weet je alleen zeker dat alle prijzen harder stijgen dan het salaris van Jan Modaal.

Han

Een boek waarin kritiek wordt geuit op de Egyptische president Hosni Mubarak is in Egypte verboden. Dat heeft uitgever Palgrave MacMillan donderdag bekendgemaakt.

Het gaat om het boek 'Inside Egypt: Land of the pharaos on the brink of a revolution', geschreven door John Bradley. Het boek omschrijft de regering van Mubarak als een 'meedogenloze militaire dictatuur'. De autoriteiten reageerden niet happig op de mededeling van de uitgever.

De boekwinkel van de American University in Caïro bestelde vijftien exemplaren van het boek, zei Mark Linz, directeur van de uitgeverij van de universiteit. Maar de bestelling werd afgezegd nadat de censuurdienst had meegedeeld dat het boek niet mag worden verkocht in Egypte.

Er is een schone taak weggelegd om via heimelijke weg deze verboden vrucht toch binnen te smokkelen.

Ik zie en hoor meer en meer om mij heen dat sprake is van een verhoogde activiteit van veiligheidsdiensten om de onderdrukkingsknoet meer en meer te laten zwaaien; alsof sprake is van een intensievere paraatheid.

Onlangs moest ik mij melden bij de FBI hier waarom ik een tweede auto op mijn naam wilde laten registreren. Het wordt niet op prijs gesteld om dan met de nodige nonchalante bravoure aan te geven dat men blij mag zijn dat er westerlingen bereid zijn om te investeren in Egypte. De aanvraag is voorlopig afgewezen omdat mijn naam in mijn paspoort niet overeenkwam met de Arabische notatie op het bestelformulier van de auto in kwestie.

Dit soort georchestreerde pesterijtjes is orde aan de dag zodra lower civil servants hun machtsspelletje uitoefenen.

Ook heb ik onlangs geprobeerd een van mijn werknemers, die at random was vastgezet, uit de klauwen van de justitie te krijgen. De eerste poging mislukte omdat mijn advocaat niet ordentelijk genoeg gekleed zou zijn. Het enige wat dan rest is een blik van volstrekte minachting voor de nicotinejurk in kwestie.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Mach

Egypte is toch een merkwaardig land. Iets interessants waar ik nu al meermalen op ben gestuit is dat het christelijke geloof eigenlijk niets meer is dan een voortzetting van een oude Egyptische religie. D'r is daar in het verleden toch wel het menige gebeurd in die regio daar, en dan heb ik het nog niets een over die pyramide van Kfuru (waarvan ik nog steeds niet geloof dat het geweldige Egyptische volk die ooit gebouwd kan hebben, wel die pruts kopieën elders in de woestijn) en de Sfinx (welke één of andere farao zo nodig moest verkrachten met zijn eigen beeltenis). Fascinerend! Heb jij hier ook ideeën en theoriën over Han? Hoe kijkt men aan tegen die knuppel die aan het hoofd staat van het culturele erfgoed (Zawaki of zo)?

Han

Citaat van: Mach op aug 27, 2008, 14:07:11
Egypte is toch een merkwaardig land. Iets interessants waar ik nu al meermalen op ben gestuit is dat het christelijke geloof eigenlijk niets meer is dan een voortzetting van een oude Egyptische religie. D'r is daar in het verleden toch wel het menige gebeurd in die regio daar, en dan heb ik het nog niets een over die pyramide van Kfuru (waarvan ik nog steeds niet geloof dat het geweldige Egyptische volk die ooit gebouwd kan hebben, wel die pruts kopieën elders in de woestijn) en de Sfinx (welke één of andere farao zo nodig moest verkrachten met zijn eigen beeltenis). Fascinerend! Heb jij hier ook ideeën en theoriën over Han? Hoe kijkt men aan tegen die knuppel die aan het hoofd staat van het culturele erfgoed (Zawaki of zo)?


Dr Zahi Hawass wordt door vriend en vijand afgeschilderd als theatraal, gepassioneerd en controversieel. Zijn tegenstanders beschuldigen hem van een dictatoriaal bewind omdat hij als waar cultuurdespoot bepaalt waar er wel en niet afgegraven mag worden. Hem wordt verweten geen nader onderzoek van de ruimten onder de sfinx toe te staan omdat dat wellicht zaken aan het daglicht blootstelt die de gekoesterde idylle niet kan verdragen.

Over christelijk geloof: doel jij op http://nl.wikipedia.org/wiki/Koptisch-orthodoxe_Kerk


Het is aantrekkelijk om te denken dat de piramides op het plateau van Gizah niet gebouwd zijn door 'locals' maar die complottheorie is niet aan mij besteed eerlijk gezegd.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Tijdens de ramadan is het 'bon ton' om je, ingegeven door religieuze opvattingen, spiritueel verbonden te voelen met armlastigen en minder bedeelden. De ideologische verschijningsvorm is te vasten tussen zonsopgang en zonsondergang. In werkelijkheid ronkt men de dag door om zich vervolgens tussen zonsondergang en zonsopgang volleidg klem te vreten, te zuipen en te neuken.

Een andere ideologie wil dat het tijdens de ramadan 'not done' is om baksheesh (fooi en smeergeld, de pecunia-olie waarop de lokale economie drijft) aan te nemen. ook dáár is iets op gevonden. Gewoon de kantoren sluiten. Na de ramadan komen de analfabetische ratten in nicotinejurken weer uit hun holen gekropen om geheel succesvol de zaak te corrumperen.

Voorts een staaltje Egyptische logica: als je taxichauffeur niet in het bezit is van een geldig rijbewijs word je als passagier vastgezet wegens frauduleus optreden, samen met de chauffeur. Had je maar beter moeten weten.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Mach

Citaat van: Han op aug 27, 2008, 22:02:52

Over christelijk geloof: doel jij op http://nl.wikipedia.org/wiki/Koptisch-orthodoxe_Kerk

Nee nee. Er zijn theorieën over wie Moses nu eigenlijk is.

http://www.amazon.co.uk/Christianity-Egyptian-Religion-Ahmed-Osman/dp/1591430461/ref=wl_it_dp?ie=UTF8&coliid=ISJQZEZWCNIQW&colid=WGNLLC79I82C

Het monotheïsme zou in Egypte zijn ontstaan en vervolgens zijn verdreven, en toen enigzins verhuld weer opgestaan in het huidige Israel/Palestina.

Han

In Cairo wonen duizenden mensen op begraafplaatsen. Hun onderkomen is een grafzerk; een stenen optrekje van een willekeurige bemiddelde nabestaande uit een andere stand. Deze lijkenpikkers verzorgen en 'bewaken' het graf tegen een armzalige vergoeding.  Absolute paria's.

Als je een treetje hoger staat op de maatschappelijke ladder woon je in lemen en kartonnen golfplaatvilla's zonder toilet in Duweiqa, halverwege Moqqatam Mountain, het zuidoostelijke gedeelte van de stad. Gevluchte plattelanders die hun heil zoeken op de vuilnisbelten van Cairo vinden er hun armzalige domicilie.
Begin September werd een deel van Duweiqa bedolven onder vallende rotsblokken. De open riolering van een illegale 'shantytown' (sloppenwijk) bóven Duweiqa doordrenkte het poreuze rotsmassief;  met als tragisch gevolg een gigantische 'rockslide'.

Het dodental gaat niet bekend worden. Onmiddellijk na de ramp werden politie- en militaire eenheden gemobiliseerd om de ernstig getroffen overlevenden  letterlijk weg te meppen van de plek des onheil. Tot op de dag van vandaag. Het totalitaire regime hier is er alles aan geleden om met dit charme-offensief duizenden doden te verdoezelen.

Individuele weldoeners die gedurende de ramadan de getroffenen willen steunen met charitatieve voedselpakketten zijn niet welkom. Dat voorrecht is behouden aan 'betrokken' overheidsbekleders en dat ritueel  wordt fotografisch vastgelegd voor publicatie in politiek-correcte staatskranten.

Inmiddels is een deel van Duweiqa gebulldozerd en gepromoveerd tot massagraf.

Jaren geleden is op initiatief van de 'first lady' van Egypte, mevrouw Mubarrak, begonnen met de bouw van appartementenflats ten behoeve van  de bewoners van 'shantytowns' zoals Duweiqa. De appartementen worden nu opgeëist door de sukkels uit Duweiqa.

Echter; er is een probleem. De bewoners dienen met 38 gekopieerde documenten aan te tonen dat ze beschikken over een 'landline'; een vaste telefoonverbinding. Én dat ze kadastraal geregistreerd zijn in een illegale 'wijk'. Er ís geen telefoon in het illegale Duweiqa.

Inmiddels is echter voor een adequate oplossing gezorgd. Het merendeel van die appartementenflats is via het zieke en corrupte ambtenarenapparaat allang vergeven aan vriendjes die er geen recht op hebben.

Dat wilde ik even kwijt, geïnspireerd door de lokroep van Wilders om tanks te sturen naar probleemwijken in onze 'democratische monarchie'. Ik ben hier heel boos  over.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Nieuw staaltje Egyptische logica:

'Als ik op uw website een hotelkamer wil reserveren van 5 tot 7 mei 2009, en als betaalmiddel $ kies, is het resultaat:
Unlimited availibility for this period. Book now.'

'Als ik op uw website een hotelkamer wil reserveren van 5 tot 7 mei 2009, en als betaalmiddel € kies, is het resultaat:
No availibility for this period.'

De rooms division manager onlangs ter plekke geconfronteerd met dit staaltje tegenstrijdigheid. Het antwoord luidt dat er niets mis is met het reserveringssysteem. 'Omdat wij geen € accepteren is de melding dat er geen kamers beschikbaar zijn. Dat is dan toch logisch?'

'Waarom hanteert U dan de € als betaalmiddel?'

'Als service voor onze Europese gasten die via internet willen boeken'.

'Maar die lezen dan dat er geen kamers beschikbaar zijn'.

'Dan reserveren ze toch gewoon in $ ?.

Ik haak dan af want ik ben niet bestand tegen deze holheid.





Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Om de ramadan één uur minder ondraaglijk én cosmetischer te maken heeft het Egypte behaagt om als enige land in het Midden-Oosten vandaag de daylight saving time aan het winterritme aan te passen. Het is dus nu al in hoogzomer om 7.30 pm stikdonker en straks in december zie je om 4.30 pm  geen reet meer.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Als in Egypte een bedrijf een rekening moet betalen wordt standaard de betalingstermijn, ongeacht de deadline, niet in acht genomen. Bovendien krijgt de ontvangende partij een rekening gestuurd voor de gemaakte kosten van de manuren die de betalende partij heeft moeten maken om het geld aan de ontvangende partij over te maken.

Nog een voorbeeld:

Je moet binnen zes dagen per bancaire transfer (automatische incasso) je rekening betalen voor bv het verbruik van gas, water en electra. Als het geld niet binnen zes dagen binnen is op de bankrekening van de ontvangende partij krijg je een boete.

De ontvangende partij speelt onder een hoedje met haar bank en geeft de opdracht om automatische incasso's gedurende zes dagen niet te accepteren. Het toverwoord is dan 'system down'. Op de zevende dag doet alles het ineens weer en kan naast de automatische incasso de boete gecasht worden.


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

In het topic Hoe Het Was wordt naar aanleiding van een aantal foto's de vraag gesteld hoe Egyptenaren aankijken tegen de surrealistische, maniakele bewakingsdrift.

Ik vroeg het een zeer goed bevriende, gematigd links-intellectuele kennis, anderen laat ik niet toe in mijn social circle, en hij vroeg verschrikt wat ik met zijn antwoord ging doen.

Ik denk dat die verstijvende opmerking op een markante wijze weerspiegelt wat de autoriteiten voor ogen hebben.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed