De South Wales Derby

Gestart door hgrm, feb 12, 2014, 22:39:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Hoewel Swansea City in zwart en wit speelt, is het ongetwijfeld één van de meest kleurrijke clubs in het Engelse voetbal. Het begint er al mee dat het helemaal geen Engelse club is, maar een club uit Wales. Tot 1920 telde de Football League twee divisies met louter clubs uit Engeland. In 1920 werd de hoogste divisie van de Southern League en bloc opgenomen in de Football League als derde divisie. Een jaar later werd er ook in het noorden een derde divisie opgericht. Binnen twee jaar kwamen er 42 clubs bij, waarvan een aantal uit Wales. Inmiddels zijn er nog twee clubs uit Wales over in de League: Swansea en Cardiff.

Tot het midden van de jaren 60 was Swansea een middenmoter in de 2nd Division (nu: Championship), het decennium daarna werd vooral in de 3rd en 4th Division gespeelt. Totdat John Toshack manager werd. Onder zijn leiding promoveerde Swansea driemaal in vier jaar. Het eerste seizoen op het hoogste niveau werd afgesloten met een vijfde plaats. Daarna ging het even snel weer naar beneden: drie degradaties in 4 jaar. In de nineties en het begin van de noughties beleefde Swansea zwarte tijden. Financiële problemen en bijna-degradatie naar de Non-League (waarover de NOS de docu 'that final day' maakte: http://nos.nl/video/173794-sport-document-that-final-day.html) brachten de club aan de rand van de afgrond.

Na een strijd om het eigendom van de club, ging het vanaf 2003 weer omhoog. Er werd een nieuw stadion gebouwd en na 3 promoties binnen 10 jaar werd in 2011 de Premier League bereikt, als eerste club uit Wales. In de eerste twee seizoenen eindigde Swansea respectievelijk als 11e en 9e.



Flashback
Rond de jaarwisseling van 2004/2005 maakte ik mijn eerste solo-reis naar het Eiland. Op 1 januari stond een bezoek aan Vetch Field, het oude stadion van Swansea op het programma. Een half jaar voordat het definitief over zou zijn. Swansea deed een gooi naar promotie en speelde tegen Yeovil. Hoewel de wedstrijd met 2-0 verloren werd, lukte het aan het einde van het seizoen om de 4th Division te verlaten.

Vetch Field was destijds een allegaartje van tribunes. Een lage zittribune langs de ene zijlijn, een karakteristieke staantribune er tegenover, een uit veiligheidsredenen "onthoofde" dubbeldekker achter de ene goal en een moderne tribune die het begin had moeten zijn van een modernisering aan de andere kant. Kortom, het soort stadion waar je het als Groundhopper voor doet.










(Met dank aan TeeZee voor de laatste foto)


Terug naar 2014
Eén van de nieuwe eigenaren die in 2002 de club redde, is John van Zweden, de behangkoning van Den Haag. John is een echte voetballiefhebber die zijn passie graag deelt met anderen. Via John komen er elke wedstrijd vele Nederlanders in Swansea kijken. Ook wij hebben van de mogelijkheid gebruik gemaakt. Al in augustus hebben we kaarten geregeld voor Swansea-Cardiff, de South Wales Derby. Voor het eerst sinds enige tijd spelen Swansea en Cardiff weer op het zelfde niveau en voor het eerst ontmoeten de clubs elkaar op het hoogste niveau.

Net als 9 jaar geleden, regende het in Swansea. Bovendien waaide het zo hard dat ik nog maar net kon voorkomen dat één van mijn reisgenoten omver waaide. Het mocht de pret echter niet drukken. Het stadion zat bomvol en de Swansea supporters lieten zich horen. Het 'Hymns and Arias' rolde van de tribunes en de Cardiff-fans werd 'Swim away' toegezongen. Han wil vast wel uitleggen welk verhaal daar achter zit.

Al in de eerste minuut zette Emnes goed door waardoor Swansea direct een goede kans kreeg. De rest van de eerste helft was Swansea wel beter maar werd het niet echt gevaarlijk. Cardiff kon ook geen potten breken en stichtte slechts één keer, via Bellamy, gevaar.

De tweede helft was nog maar net onderweg toen Swansea de score opende via een snelle aanval over links. Omdat Cardiff nu wel moest komen en ruimte weggaf, werd het alleen maar leuker om naar te kijken. Na de 2-0 en 3-0 (kopbal Boni)  werd de sfeer op de tribunes steeds uitgelatener. Toen het laatste fluitsignaal klonk, werd de overwinning gevierd of het kampioenschap behaald was. Dat is wat overdreven; ook in de Premier League staat het onderin dicht bij elkaar. Ondanks dat Swansea nu op de 10e plaats staat, is het verschil met de degradatieplaatsen slechts 3 punten. Op één van die degradatieplaatsen staat Cardiff, hetgeen ze door de supporters van Swansea op duidelijke wijze werd ingepeperd.



Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Toch knap dat je voor deze pot aan tickets bent gekomen en een leuk stuk!

Je vergeet overigens Newport County!

Saltacampos

De eerste foto vind ik prachtig, met die mensen die in de regen in de rij staan om het stadion binnen te kunnen. Veel fraaier stadion dan dat nieuwe dat zoals zo vaak weliswaar comfortabeler zal zijn, maar niet de charme van het oude heeft. Wat is het tweetorige gebouw dat je op de achtergrond ziet ?
Over land and sea

hgrm

Citaat van: Joost op feb 13, 2014, 09:02:27
Je vergeet overigens Newport County!

Je hebt gelijk....Die zijn er ook weer bij.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

#4
Citaat van: hgrm op feb 12, 2014, 22:39:40Net als 9 jaar geleden, regende het in Swansea. Bovendien waaide het zo hard dat ik nog maar net kon voorkomen dat één van mijn reisgenoten omver waaide. Het mocht de pret echter niet drukken. Het stadion zat bomvol en de Swansea supporters lieten zich horen. Het 'Hymns and Arias' rolde van de tribunes en de Cardiff-fans werd 'Swim away' toegezongen. Han wil vast wel uitleggen welk verhaal daar achter zit.


In September 1988 kwam het na een clash op de Vetch Field tot ernstige schermutselingen buiten het stadion. Klopjachten verplaatsten zich naar het nabijgelegen strand waar tientallen Cardiff City-supporters de zee in werden gedreven door de Swansea City-aanhang. Sindsdien is 'swim away' een traditionele 'taunt'.

Ik schreef er ooit dít over en neem de vrijheid en gelegenheid dat hier te herhalen:

CiteerCardiff City-Swansea City.
Ik stond op de lange zijde ter hoogte van de cornervlag met links van mij zicht op het toen nog onoverdekte away end; het bleef tot een paar minuten voor de aftrap volkomen leeg.


Vijf minuten voor de kick-off kwam uit de verte een colonne van zeker zestig Swansea-bussen onder zware ME-begeleiding richting stadion.



De bussen stoppen en ongeveer drieduizend man Swansea verzamelt zich buiten het stadion. De gates gaan één minuut voor de aftrap open en drieduizend man Swansea stormt met ontbloot bovenlijf het away-end op, allen zwembewegingen makend en allen brullend: 'swim away, swim away, swim away!!!!'


De tribune waarop ik stond ontplofte werkelijk van woede. Vergeleken met deze zeer zwaar beladen derby is Feyenoord-Ajax een kinderpartijtje. Van de wedstrijd herinner ik me niets meer, ik weet de uitslag niet eens meer. Wat ik nog wel op mijn netvlies heb is een onvergetelijk away end dat 90 minuten lang 'swim away' bleef zingen, met ontbloot bovenlijf als zwemmers op het droge.


Zonder afbreuk te (willen) doen aan het smakelijke en mooie relaas van Hgrm neem ik óók bescheiden de gelegenheid te baat om hier originele dubbeldekker te laten zien dat jarenlang onderdak was voor away support op de Vetch Field:


Strangely Devoted or Mentally Disturbed