Hoofdmenu

Coronavirus

Gestart door ALenstra, mrt 08, 2020, 12:51:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nort

Inderdaad! Ik ben echter wel benieuwd waarom je Easyjet als een malafide club(je) beschouwd.

TeeZee

Allemachtig, wat een krankzinnige feitelijke verslaglegging. Goed dat jullie weer thuis zijn.

Bier und Bratwurst

Wat een gedoe zeg!! Je mag blij zijn dat je weer thuis bent
Het ene stadion is het andere niet!

hgrm

Goed te horen dat je weer thuis bent, inderdaad.
Mag ik voorzichtig concluderen dat het met een sisser is afgelopen wat betreft een mogelijke besmetting aangezien het beschrevene zich ongeveer een maand geleden afspeelde?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: Bier und Bratwurst op apr 20, 2020, 22:24:00
Wat een gedoe zeg!! Je mag blij zijn dat je weer thuis bent

Citaat van: TeeZee op apr 20, 2020, 12:23:12Allemachtig, wat een krankzinnige feitelijke verslaglegging. Goed dat jullie weer thuis zijn.

Uiteindelijk voelt dat ook zo aan. De ontreddering heeft inmiddels plaats gemaakt voor 'berusting'.

Tijdens ons kerstverblijf in December 2019 overleed de zeer hoogbejaarde moeder van mijn vrouw in ons bijzijn in haar verzorgingshuis; we hebben er destijds, één dag voor de geplande retourvlucht, voor moeten annuleren en vervolgens levend vanuit een koffer de nasleep moeten regelen. Probeer eens een begrafenis te regelen rond Oud& Nieuw zonder fatsoenlijke wifi-dekking, zonder pc, zonder adressenbestanden, zonder vast logeeradres omdat je gedwongen verlengde verblijf niet gepland was, etc, etc. Probeer eens begrip te krijgen bij het malafide en incompetente Easyjet dat een overlijdensakte eist van de gemeente rond Oud & Nieuw en in het weekend vooraleer het in beweging komt om een omboeking te accepteren en te valideren. Het is tuig. Je wilt namelijk ondertussen een terugvlucht  boeken maar je ziet de ene na de andere mogelijkheid aan je neus voorbij gaan omdat dat EasyJet-tuig niet de overlijdensverklaring accepteert van een dienstdoend weekend-arts in opleiding die zélf de vredige en waardige dood in ons bijzijn bevestigde. Je wilt dus indachtig de annuleringsvoorwaarden omboeken maar je schoonmoeder is niet dood genoeg... 

Ons recente verblijf in Maart 2020 was onder andere een uitvloeisel van het overlijden van mijn schoonmoeder in December 2019. Nazorg. Wij hebben er prachtige herinneringen aan omdat het aanvoelde dat ze had gewacht op haar dochter en schoonzoon.

In onze verblijfsweek zou de moeder van mijn vrouw jarig zijn geweest. Het horrorscenario dringt zich op dat je traditioneel voor haar verjaardag overeenkomt, je de dag na aankomst al niet meer het verzorgingshuis in mag, ze alleen en eenzaam bezwijkt zonder haar dochter en schoonzoon die tevergeefs bij de voordeur aanbellen; en dan mag je een begrafenis zien te regelen zonder er bij te mogen zijn.

Ik dramatiseerde hier een realistisch scenario. We zijn er gelukkig aan ontsnapt. Het draagt bij aan relativeren en aan 'perspectiveren' in de wetenschap dat er sprake moet zijn van veel verborgen klein en groot sociaal leed; en dat het corona-effect veelomvattend is.


Citaat van: Nort op apr 20, 2020, 10:45:17Inderdaad! Ik ben echter wel benieuwd waarom je Easyjet als een malafide club(je) beschouwd.
Ik voeg er zonder gene de kwalificatie tuig en incompetent en misleidend aan toe.

Hierboven kreeg je opnieuw een voorproefje van hun dubieuze handelswijze.

Ik bespaar je hier hun timing over wijzigingstoeslagen en het niet honoreren van teruggave. Er blijft voldoende aanleiding over voor de kwalificatie malafide en incompetent.

Op de dag dat EasyJet medio Maart  zélf een zaterdagse terugvlucht van Adam naar Cairo annuleerde, bleef de vlucht 'gewoon'  actief op hun website en in hun app. Je kun zelfs nog boeken! Als experimentje activeerde ik 'onze' geannuleerde vlucht in hun app en kon 'gewoon' twee instapkaarten aanmaken om in te checken. 

Op de dag van onze gedwongen terugvlucht met EgyptAir hebben wij op Schiphol voorafgaand een bezoekje gebracht aan de balie van Easyjet voor opheldering over hun handelswijze.

'Op Schiphol aangekomen zijn we nog zo naïef om het volgende te denken. Misschien dat EasyJet tóch vliegt om haar belofte gestand te houden. Integendeel. De letterlijke reactie van de medewerkers van EasyJet; 'we weten echt niet waar u het over heeft; daar voor moet u bij EasyJet in Engeland zijn want hier hebben wij niets mee te maken. We vliegen niet'.

De bloemlezing is niet beperkt.

Alternatieve vluchten aankondigen en aanbieden per mail maar ze níet activeren op website of app.

Terug in Egypte, gecontacteerd worden door EasyJet om mijn ervaringen te delen per mail en vervolgens stil worden gezwegen.

Schermen met vouchers en omboekingen die uiteindelijk duurder uitvallen. Rookgordijnen aanleggen om reglementaire 'refunds' te willen omzeilen. Het zijn paupers. Ik voel geen enkele behoefte om te nuanceren. Tot op de dag van vandaag is de nasleep niet naar behoren opgevolgd. Dat men het daar druk heeft is geen argument. Dat roept het malverserende gezelschap over zichzelf af met haar dubieuze handelswijze.


Tot slot terug naar de vertrekdag op Schiphol voor enige nuance ten opzichte van het afpersende en blackmailende EgyptAir.

Na uit de catacomben van de vertrekhal naar de incheckbalie te zijn gerend met een kapitaal aan cash geld om de vlucht opnieuw te boeke, werden wij opgewacht door de station manager van EgyptAir.

'We hebben het allemaal nog eens goed nagekeken en een paar minuten geleden kregen wij uw vluchtbevestiging. U hoeft dus uit coulance niet opnieuw te boeken en te betalen'.

'U had achteraf helemaal niet hoeven pinnen want we hebben net uw betaling binnen gekregen van uw oorspronkelijke boeking. U mag dus voor het minder peperdure tarief alsnog vliegen dus u mag het gepinde geld houden'

Ik kon hem wel tongzoenen want ik had inmiddels redelijk last van 'mood swings'.

Ik zie ons nu, nu alles achter de rug is, en met terugwerkende kracht, in mijn verbeelding figureren op Schiphol in een 'film noir'. We verlaten in mijn ongebreidelde fantasie, volkomen uit het lood geslagen en met gebogen hoofd Schiphol, omdat we in mijn verbeelding niet beschikten over onze pinpassen, over de benodigde cash of dat ik, overmand door de stress, mijn pincode niet meer wist.

En dan zouden we nooit geweten hebben van het uiteindelijke bewijs van betaling dat ons alsnog naar Cairo en Hurghada gebracht zou hebben. En dat we dan volkomen uit het veld geslagen wegrijden in een taxi en dat de station manager ons buiten nog achterna holt, zwaaiend met twee tickets; maar we verdwijnen uit het zicht. You can check in anytime you like but you can never leave. De horror.

Citaat van: hgrm op apr 20, 2020, 22:43:39Goed te horen dat je weer thuis bent, inderdaad. Mag ik voorzichtig concluderen dat het met een sisser is afgelopen wat betreft een mogelijke besmetting aangezien het beschrevene zich ongeveer een maand geleden afspeelde?

Ik ben geen viroloog of anderzijds ervaringsdeskundige. We hebben nu geen verschijnselen die er op zouden duiden. In het straatbeeld wijken mensen voor ons omdat we als buitenaardse bezienswaardigheid een mondkapje dragen en chirurgenhandschoentjes. Alsof we besmet zijn...Dat schrikt af. Voor social distancing hoeven we zelf geen enkele inspanning te leveren. Oh, the irony...

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Voetbal kost de gemeenschap geld. Dit argument wordt te pas en te onpas aangehaald door criticasters om een uitwisseling van gedachten te verrijken met een clichématige dooddoener die door te veelvuldig gebruik beduidend aan zeggingskracht heeft ingeboet. Het roept beelden op van het uitgekauwde adagium 'no one likes us, we don't care' en de door volwassenen gedebiteerde schoolpeinretoriek 'wzawzdb'.

Voetbal levert de gemeenschap ook op; namelijk onder andere in immateriële zin. Het is een diffuus, abstract en kwalitatief begrip dat, gelet op vigerende polemieken, meerdere opvattingen kent.

Ik ben benieuwd hoe de (post)pandemische scenario's op de Europese lappendeken er uit gaan zien. Ik hoop niet dat angst in letterlijke en figuurlijke zin raadgever is.

Ik zie proefballonnen opgelaten worden die in een minder archaïsche setting wellicht kans van slagen zouden hebben gehad. De universeel onwrikbaar conservatieve houding is bijna hallucinant. Er lijkt geen ruimte voor non-conformistische oplossingen, geïnspireerd door lateraal denken. Teleurstellend.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Nort

Citaat van: Han op apr 21, 2020, 13:28:12
[...]
Dat verklaar het al een stuk meer en natuurlijk heel vervelend voor jullie.

Wat me wel in algemene zin verbaasd, is dat ook de premium airlines hier voor een groot gedeelte vrolijk aan meedoen en je van het kastje naar de muur wijzen. Alles drie keer duurder maken als je wil omboeken, etc. Qua dat betreft zijn het dus allemaal ratten en maken ze vies gebruik van het feit dat mensen in nood toch vliegen. Kijk naar KLM, al betaal je daar €1.500 voor een retour en mis je de heenvlucht om welke reden dan ook (b.v. je bent al via een andere airline op bestemming) dan vervalt je retour ticket ZONDER dat ze daar melding van geven. Ja het staat ergens verstopt in de algemene voorwaarden.


Budget airlines zijn ideaal als je voor weinig geld ergens heen wilt vliegen, maar moet je er absoluut niet van afhankelijk willen zijn. Ryanair annuleerde onze vlucht voor het Paasweekend, daarbij kregen we keurig de mogelijkheid om ons geld terug te krijgen. Maar inmiddels is de aanvraag ook al een maand geleden gedaan en hebben we enkel het bericht gekregen dat men druk is en dat het langer kan duren. Gelukkig gaat het hierbij om wat kleingeld en heb ik z'n vermoeden dat we het geld nooit gaan terug zien.

hgrm

Citaat van: Han op apr 21, 2020, 14:28:28
Voetbal kost de gemeenschap geld. Dit argument wordt te pas en te onpas aangehaald door criticasters om een uitwisseling van gedachten te verrijken met een clichématige dooddoener die door te veelvuldig gebruik beduidend aan zeggingskracht heeft ingeboet. Het roept beelden op van het uitgekauwde adagium 'no one likes us, we don't care' en de door volwassenen gedebiteerde schoolpeinretoriek 'wzawzdb'.

Voetbal levert de gemeenschap ook op; namelijk onder andere in immateriële zin. Het is een diffuus, abstract en kwalitatief begrip dat, gelet op vigerende polemieken, meerdere opvattingen kent.


Los van dat: het voetbal levert ook in materiële zin geld op.
Ik weet de precieze bedragen niet maar de totale omzet van de Eredivisie loopt in de honderden miljoenen. Dan heb ik het alleen over de directe omzet van de clubs, niet alle bedrijven en bedrijfjes die er mee te maken hebben (catering, gokken, TV, reclame etc.) Over dat geld wordt een smak belasting betaald, niet in het minst inkomstenbelasting van spelers. Probleem is alleen dat dat geld heel ongemerkt, als knollen in de spreekwoordelijke pot, binnenkomt bij de belastingdienst.

Terwijl als er een keer een geldstroom(pje) de andere kant op is, dat komt uit de gemeentelijke kas en de gemeentepolitiek minstens twee maanden en drie afgetreden wethouders lang over elkaar rollebolt. Dàt is mediageniek, dàt komt uitgebreid in de kranten en dat onthoudt men.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

spons

Citaat van: hgrm op apr 21, 2020, 16:08:41
Los van dat: het voetbal levert ook in materiële zin geld op.
Ik weet de precieze bedragen niet maar de totale omzet van de Eredivisie loopt in de honderden miljoenen. Dan heb ik het alleen over de directe omzet van de clubs, niet alle bedrijven en bedrijfjes die er mee te maken hebben (catering, gokken, TV, reclame etc.) Over dat geld wordt een smak belasting betaald, niet in het minst inkomstenbelasting van spelers. Probleem is alleen dat dat geld heel ongemerkt, als knollen in de spreekwoordelijke pot, binnenkomt bij de belastingdienst.

Terwijl als er een keer een geldstroom(pje) de andere kant op is, dat komt uit de gemeentelijke kas en de gemeentepolitiek minstens twee maanden en drie afgetreden wethouders lang over elkaar rollebolt. Dàt is mediageniek, dàt komt uitgebreid in de kranten en dat onthoudt men.

De accountantsrapporten waaruit blijkt dat het betaalde voetbal de gemeenschap en de overheid per saldo geld oplevert ipv kost worden angstvallig in een diepe la verborgen gehouden door de beleidsbepalers.

Ook politie en justitie gebruiken het voetbal maar al te graag om zich achter te verschuilen en aan te geven dat ze daardoor geen tijd hebben voor andere prioriteiten.
In Amsterdam is een keer een onderzoek geweest waaruit bleek dat een heel seizoen voetbal inclusief bekerwedstrijden, Europese wedstrijden en interlands 0,5% van de politiecapaciteit van dat jaar gekost had. Ze kunnen het bij de politie dus beter hebben over het schandalige hoge ziekteverzuim van ruim 7%.

2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Nou, meneer Rutte c.s. heeft gisteren zijn geloofwaardigheid verloren. Na een de zeer afgewogen aanpak van de laatste weken, heeft nu toch zwaar geblunderd.

Behalve dat er geen enkel perspectief is geboden door de sectoren die stil liggen (kappers, horeca etc) is het ook een megablunder om alle evenementen tot 1/9 te verbieden. Het getuigt van gebrek aan moed en vooral aan gebrek aan inzicht wat er in de samenleving leeft.

Dat er geen evenementen zijn waar grote hoeveelheden publiek op af komen worden toegestaan is prima, maar de boodschap had moeten zijn dat de overheid alle medewerking verleent aan evenementen die ook zonder publiek een grote doelgroep (via de media) kunnen bereiken. Ik denk dan niet alleen aan betaald voetbal of aan de TT en de GP Zandvoort. Maar ook aan festivals of concerten kunnen misschien wel 'op afstand'.

Het schijnt niet door te dringen hoe zeer verveling en het gevoel 'dat er niks kan, mag en gebeurt' invloed hebben op de bevolking. Daarvoor zijn de adviseurs en de beslissers blijkbaar veel te technocratisch. Het is dus een gemiste kans om niet in te zetten op evenementen zonder publiek en daarmee het moreel onder de bevolking weer wat op te vijzelen. Dat hebben ze in o.a. Duitsland wel begrepen; er wordt daar aan gewerkt dat de Bundesliga op 9 mei wordt hervat.

Vanochtend hoorde ik op radio 1 een gedragswetenschapper/psycholoog die ronduit zei dat het gebrek aan perspectief in het verhaal van Rutte kan gaan leiden tot opstand. Dat lijkt me een klein beetje overdreven, maar het helpt inderdaad niet mee om de discipline te bewaren....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Met de ballen klem in de workmate. Loyaliteitsspagaat. Duivels dilemma. Een zegen dat goedkoop scorende en modieuze betweters het niet voor het zeggen hebben.

Analoog aan de beeldspraak. Benieuwd welke wending de juridische en semantische haarkloverij gaat nemen in de voetbalpolemiek.




Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

Citaat van: hgrm op apr 22, 2020, 09:54:27
Nou, meneer Rutte c.s. heeft gisteren zijn geloofwaardigheid verloren. Na een de zeer afgewogen aanpak van de laatste weken, heeft nu toch zwaar geblunderd.

Behalve dat er geen enkel perspectief is geboden door de sectoren die stil liggen (kappers, horeca etc) is het ook een megablunder om alle evenementen tot 1/9 te verbieden. Het getuigt van gebrek aan moed en vooral aan gebrek aan inzicht wat er in de samenleving leeft.

Dat er geen evenementen zijn waar grote hoeveelheden publiek op af komen worden toegestaan is prima, maar de boodschap had moeten zijn dat de overheid alle medewerking verleent aan evenementen die ook zonder publiek een grote doelgroep (via de media) kunnen bereiken. Ik denk dan niet alleen aan betaald voetbal of aan de TT en de GP Zandvoort. Maar ook aan festivals of concerten kunnen misschien wel 'op afstand'.

Het schijnt niet door te dringen hoe zeer verveling en het gevoel 'dat er niks kan, mag en gebeurt' invloed hebben op de bevolking. Daarvoor zijn de adviseurs en de beslissers blijkbaar veel te technocratisch. Het is dus een gemiste kans om niet in te zetten op evenementen zonder publiek en daarmee het moreel onder de bevolking weer wat op te vijzelen. Dat hebben ze in o.a. Duitsland wel begrepen; er wordt daar aan gewerkt dat de Bundesliga op 9 mei wordt hervat.

Vanochtend hoorde ik op radio 1 een gedragswetenschapper/psycholoog die ronduit zei dat het gebrek aan perspectief in het verhaal van Rutte kan gaan leiden tot opstand. Dat lijkt me een klein beetje overdreven, maar het helpt inderdaad niet mee om de discipline te bewaren....

Ik heb toevallig hetzelfde stukje op de radio gehoord en hij overdreef inderdaad wel een beetje maar in de kern had hij volkomen gelijk.

Pinkpop, Zwarte Cross, TT, Grand Prix. Logisch dat het niet door kan gaan. Maar regionale evenementjes, waarom gaan we daarvoor nu al een verbod instellen tot 1 september. Zoiets vergt een veel lokalere aanpak en veel kortere verbodstijd.

De intelligente lockdown die we hadden was goed voor de korte termijn maar nu alle signalen wijzen richting een mogelijke versoepeling moet dat perspectief ook geboden worden. En wat er dan wordt versoepeld rammelt aan alle kanten.

Basisscholen mogen weer open na de meivakantie, maar dan wel de meivakantie van West-Nederland. Kinderen mogen de helft van de tijd naar school. De school in ons dorp heeft 30 kinderen in groep 1, 16 in groep 2. Concreet betekend het dat in het lokaal van groep 1 16 kinderen geen probleem zijn, in het lokaal van groep 2 wel.

En als kinderen dus hooguit ontvanger zijn en zelf geen andere kinderen of volwassenen besmetten (aldus het RIVM op basis van onderzoek in heel Europa), waarom dan uberhaupt maar halve klassen?

Op school mogen de kinderen wel gymmen, in een gymzaal. Maar als ze in diezelfde gymzaal, met minder kinderen, een sporttraining willen doen dan mag het niet. Tenzij je dan weer exact hetzelfde gaat doen op het pleintje ervoor.

De kapster waar ik zelf altijd naartoe ga is 25, ik ben zelf halverwege de 30. Dat zijn volgens de cijfers van het RIVM een leeftijdsgroepen die een verwaarloosbaar risico lopen. Waarom mag ik dan niet geknipt worden?

In de Noordelijke provincies is het virus vrijwel niet aanwezig. Waarom kan een dorpskermis daar niet doorgaan in augustus? Op Ameland is nog helemaal niemand besmet, waarom kan daar een sportschool niet open?

De genomen maatregelen tot nu toe waren prima maar dit was het moment om over te schakelen naar het beschermen van risicogroepen, lokalere aanpak en het bieden van perspectief voor de lange termijn. Niet voor het in stand houden van alle maatregelen en al helemaal niet voor een periode van nog eens vier weken.

TeeZee

Ik kan al die meninkjes niet meer serieus nemen. Mensen werken zich helemaal te pletter in de zorg en mensen willen in opstand komen omdat voetbal en festivals even niet doorgaan. Ga je schamen.

headout

Citaat van: TeeZee op apr 22, 2020, 14:26:33
Ik kan al die meninkjes niet meer serieus nemen. Mensen werken zich helemaal te pletter in de zorg en mensen willen in opstand komen omdat voetbal en festivals even niet doorgaan. Ga je schamen.
Hear hear.
http://groundhop.nl - Just another groundhop blog

hgrm

#164
Citaat van: TeeZee op apr 22, 2020, 14:26:33
Ik kan al die meninkjes niet meer serieus nemen. Mensen werken zich helemaal te pletter in de zorg en mensen willen in opstand komen omdat voetbal en festivals even niet doorgaan. Ga je schamen.

Dat vind ik erg kortzichtig.
Je kunt geen mensen maandenlang alles waarvoor ze werken en waaraan ze graag hun tijd en geld besteden, ontzeggen. Vakanties gaan niet door, evenementen gaan niet door. Zelf (georganiseerd) sporten mag niet, naar sport kijken kan niet. Dat kun je één, twee maanden volhouden maar geen half jaar. Vooral ook omdat het gaat om mensen waarvan het merendeel niet ziek of besmet is.

Natuurlijk zijn er dingen die nu niet kunnen. Met z'n allen in een stadion of met z'n allen hossen op Pinkpop moeten we nu nog niet doen. Maar er zijn ook een hele boel dingen die wel kunnen maar ook worden verboden. Als je daar geen verandering in brengt, dan nemen mensen het heft zelf in handen. Je zag al dat een behoorlijk deel van de bevolking regels aan de laars lapt als er een goede reden is om streng te zijn. Als die goede reden steeds meer wegvalt maar de regels niet versoepeld worden, zal een steeds groter deel van de bevolking de regels aan de laars lappen. Daar kun je van alles van vinden en wel of niet serieus nemen, maar dat is wel hoe het werkt en wat er straks in de zomer gaat gebeuren.

Dan had het dus van wijsheid getuigd om duidelijk te zijn dat er aan gewerkt wordt om bepaalde dingen die relatief veilig kunnen (zoals voetbal/TT/GP zonder publiek, Sail als TV-evenement en zo zijn er nog wel meer dingen te verzinnen), mogelijk te maken. Dan creëer je draagvlak om de dingen die nog niet kunnen ook echt niet te doen.


Dat gebeurt dus niet en daarin is het liberale karakter van deze regering weer zichtbaar.
De eerste anderhalve maand heeft men goed werk geleverd en de juiste maatregelen genomen. Maar nu we langzaam kunnen gaan afschalen, blijkt het dat hetgeen de Romeinen al wisten: Brood en Spelen bij onze regering niet bekend is. Aan brood wordt meteen gedacht, maar de spelen worden vergeten. Dat is vragen om ellende.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen