De Eredivisie 2008/2009

Gestart door TeeZee, jul 18, 2008, 18:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Wat denkt Roda JC er mee op te schieten? Is het realistisch te denken dat ze nu ineens wel de strijd aan kunnen gaan met de subtop bestaande uit FC Twente, Heerenveen, AZ, FC Groningen, NAC, NEC en Ajax?

Joost

Citaat van: TeeZee op okt 07, 2008, 13:04:45
Wat denkt Roda JC er mee op te schieten? Is het realistisch te denken dat ze nu ineens wel de strijd aan kunnen gaan met de subtop bestaande uit FC Twente, Heerenveen, AZ, FC Groningen, NAC, NEC en Ajax?
Roda hoopt er de negatieve spiraal mee te doorbreken. Meedoen om Europees voetbal is belachelijk maar deze selectie zou toch wel kunnen meedoen om plek 9 en niet om plek 17.

TeeZee

Maar is het realistisch om te veronderstellen dat Roda zich onder Atteveld niet zou kunnen handhaven? Als er dan toch geen Europees voetbal in zit, maakt het ook niet uit of je nou 12e of 15e wordt. Nu moet er een nieuwe trainer komen die tijdens het seizoen moet proberen om dingen dusdanig te veranderen dat ze meer punten halen. Dat is toch geen goed beleid?

Ik kan me herinneren dat jij, zoals het een echte supporter betaamt, soms weinig sympathie kon opbrengen voor enkele arbitrale beslissingen. Of dat Roda sommige wedstrijden eigenlijk had moeten winnen. Als we al die wedstrijden met terugwerkende kracht als gewonnen beschouwen voor Roda, waar had Atteveld dan gestaan. D.w.z. in hoeverre wordt Atteveld ook afgerekend op niet-beheersbare en toevalsgevoelige elementen van het voetbal, zoals een bal op de paal of een onterecht gegeven pingel?

Joost

Citaat van: TeeZee op okt 07, 2008, 13:19:28
Maar is het realistisch om te veronderstellen dat Roda zich onder Atteveld niet zou kunnen handhaven? Als er dan toch geen Europees voetbal in zit, maakt het ook niet uit of je nou 12e of 15e wordt. Nu moet er een nieuwe trainer komen die tijdens het seizoen moet proberen om dingen dusdanig te veranderen dat ze meer punten halen. Dat is toch geen goed beleid?

Ik kan me herinneren dat jij, zoals het een echte supporter betaamt, soms weinig sympathie kon opbrengen voor enkele arbitrale beslissingen. Of dat Roda sommige wedstrijden eigenlijk had moeten winnen. Als we al die wedstrijden met terugwerkende kracht als gewonnen beschouwen voor Roda, waar had Atteveld dan gestaan. D.w.z. in hoeverre wordt Atteveld ook afgerekend op niet-beheersbare en toevalsgevoelige elementen van het voetbal, zoals een bal op de paal of een onterecht gegeven pingel?
Of Roda zich onder Atteveld had gehandhaafd is niet te zegge want dat scenario is onbekend. Sowieso of we ons handhaven is totaal onbekend. Echter, ik denk dat deze spelersgroep toe is aan een andere aanpak, een andere trainer. Geen kwaad woord verder over Atteveld en het eerste deel zijn periode was erg goed maar zijn methode is uitgewerkt. Dan kun je nog het seizoen aanmodderen of hopen op verbetering maar je kunt ook proberen er nog wat ervan te maken en het met een nieuwe trainer proberen. Ik ben overigens van mening dat Roda beter in de zomer afscheid had kunnen nemen van Atteveld.

De arbitrage heeft inderdaad niet meegezeten voor 'm en je kunt bijna stellen dat hem dat Europees heeft gekost. In 2006-2007 eindigde Roda op 1 punt van FC Groningen. De onderlinge wedstrijd in het PLS werd door blunders van de arbitrage verloren. Maar als je dat weglaat dan zat er de laatste maanden van vorig jaar geen bezieling meer in het elftal en dat werd alleen maar erger. Tegen Twente moet Roda een duidelijke penalty krijgen maar wordt het verder totaal overklast door de Tukkers en tegen NAC was het tweede Bredase doelpunt nooit mogen vallen maar schreef VI terecht dat het wel sabotage tegen de trainer leek zoals de spelers rondliepen.

TeeZee

Is het een gerechtvaardigde conclusie dat het feitelijk gezien niet aan Atteveld lag, maar aan de zwakke instelling van de groep spelers?

Joost

Citaat van: TeeZee op okt 07, 2008, 13:49:14
Is het een gerechtvaardigde conclusie dat het feitelijk gezien niet aan Atteveld lag, maar aan de zwakke instelling van de groep spelers?
Dat is iets te zwaar gesteld. Houdt het op half-half. Maar aangezien je je spelersgroep niet ontslaat...

TeeZee

Citaat van: Joost op okt 07, 2008, 13:51:09Maar aangezien je je spelersgroep niet ontslaat...
Dat is het dus. Als Roda/Van Geel echt meent dat Atteveld het veld moest ruimen, ontkomen ze er mijnsinziens ook niet aan om de spelersgroep (geleidelijk) op te schonen.

hgrm

De trainer is een belangrijkere factor dan je denkt. In de zaal heb ik diverse malen gezien dat de 'houdbaarheid' van een trainer beperkt kan zijn. Een trucje kan een tijdje werken, maar als de spelers (of de tegenstander) het door krijgt, is het zomaar afgelopen. Of een trainer kan met de ene spelersgroep gigantische successen bereiken, terwijl hij met een andere groep helemaal niks kan.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Ici c est Paris

Citaat van: Joost op okt 07, 2008, 12:06:31
Roda eindigde 1 punt achter Groningen als 6de en verloor in de play-offs van FC Utrecht en met name Michel Vorm.

Kan ik me nog wel herinneren ja. Uit was het meen ik een zeer opgefokte wedstrijd, zo vloog Atteveld een Utrechter aan waarop van Loen weer Atteveld aanvloog, en thuis zijn 'we' door Roda compleet weggespeeld. Dankzij Michel Vorm inderdaad bleef het bij 0-0, en door de 1-1 in de uitwedstrijd gingen we door.

TeeZee

Citaat van: hgrm op okt 07, 2008, 14:34:13
De trainer is een belangrijkere factor dan je denkt. In de zaal heb ik diverse malen gezien dat de 'houdbaarheid' van een trainer beperkt kan zijn. Een trucje kan een tijdje werken, maar als de spelers (of de tegenstander) het door krijgt, is het zomaar afgelopen. Of een trainer kan met de ene spelersgroep gigantische successen bereiken, terwijl hij met een andere groep helemaal niks kan.
Dat is eigenlijk best een trieste constatering. De gemiddelde trainer heeft dus slechts een beperkt arsenaal aan "trucjes" en is blijkbaar niet in staat tot vernieuwing en aanpassen aan veranderende situaties. Van een trainer/coach/manager die zijn vak daadwerkelijk verstaat mag je verwachten dat hij/zij in kan spelen op groepsprocessen en deze naar zijn/haar hand kan zetten, juist ook als de groepssamenstelling verandert. Dat laatste pleit ook voor het inspraak moeten hebben van de trainer in de samenstelling van een groep, want de eerlijkheid dient te vermelden dat sommige mensen domweg niet samen kunnen werken.

Stadionhopper

Houdbaarheidsdatum? Ik noem een Rehagel, Finke, Foppe de Haan, Ferguson, Wenger en zelfs Ron Jans.... stuk voor stuk trainers die lang aan het roer zitten/zaten bij dezelfde club.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

hgrm

Citaat van: TeeZee op okt 07, 2008, 17:33:40
Dat is eigenlijk best een trieste constatering. De gemiddelde trainer heeft dus slechts een beperkt arsenaal aan "trucjes" en is blijkbaar niet in staat tot vernieuwing en aanpassen aan veranderende situaties. Van een trainer/coach/manager die zijn vak daadwerkelijk verstaat mag je verwachten dat hij/zij in kan spelen op groepsprocessen en deze naar zijn/haar hand kan zetten, juist ook als de groepssamenstelling verandert. Dat laatste pleit ook voor het inspraak moeten hebben van de trainer in de samenstelling van een groep, want de eerlijkheid dient te vermelden dat sommige mensen domweg niet samen kunnen werken.

Een gemiddelde trainer heeft een persoonlijkheid, manier van doen, repetoire oefenstof en is een kind van zijn generatie. Dat houdt op een bepaald moment op. Bij sommigen is dat duidelijker en eerder aan de orde (Korbach, bijvoorbeeld, moet je niet langer dan anderhalf seizoen voor de groep hebben), bij anderen duurt het langer. Alleen heel groten zijn in staat om zichzelf voortdurend te blijven ontwikkelen en houden het dus lang uit aan de top. Dat is slechts weinigen gegeven. De gemiddelde trainer moet gewoon na een seizoen of 3, 4 vertrekken. Doet-ie dat niet zelf, dan wordt-ie wel geholpen....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Sebastiaan_W

#57
Ik ben gister naar de derby van Twente geweest. Deze derby viel me heel erg tegen! Van supporterskant was er één groep die de sfeer maakte en dat waren de 1.000 heraclieden. Dit was ook het maximaal aantal kaarten wat Heracles kreeg voor haar supporters, maar volgens mij hadden er nog wel 200 kaarten bij gekund.

Eerst dacht ik dat de derby meer leefde bij de Heracles supporters dan bij de Twente supporters, maar gedurende de wedstrijd kwam ik erachter dat Twente gewoon een overhypde provincieclub is. Na de 1-0(in de 81e minuut) begon vak-p pas te zingen en te doen etc.

Overwinning was ook erg geflatteerd. Twente had het betere voetbal, maar wist amper een kans te creëeren en Heracles had een aantal gevaarlijke kansen waaruit ze hadden moeten scoren. Gelijkspel was terecht geweest.

Verder vond ik het stadion zoals het er nu uit ziet wel wat hebben, maar ik geloof dat ze aan het eind van het seizoen de 2e ring willen voltooien. Dan wordt het gewoon een kopie van het Philips stadion. Daarbij zag ik toch een aantal lege plekken in het stadion.

Wat verder opviel was dat er een moment van stilte in acht genomen werd voor Ab Gritter. Alle toeschouwers in het stadion stil, maar de spelers stonden nog in de catacomben en na pakweg 30 seconden wordt You'll never walk alone(een lied waarmee de Twente fans zich associëren) ingezet en komen de spelers het veld opgelopen. Kwam erg raar over.

Sebastiaan_W

Hier nog wat foto's van FC Twente - Heracles


De Grolsch Veste


spelersopkomst met op de achtergrond de fanatieke aanhang van FC Twente.


1.000 meegereisde Heraclieden


lange zijde

Ici c est Paris

Mooie foto's! Vooral die 1e vind ik een plaatje.