Wrexham The pride of North Wales + Everton vs. Sunderland

Gestart door Sebastiaan_W, apr 06, 2008, 08:54:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

Na het doornemen van de fixtureslijst zag ik een leuk voetbalweekend in november. In het weekend van 24/25 november zag ik de wedstrijden Everton – Sunderland en Wrexham – Chester City op het programma staan. Mijn vriendin en ik besloten om op zaterdag te vliegen en zondagavond weer terug te keren. Vroegtijdig heb ik de vliegtickets en een hotel in Wrexham geboekt en de tickets voor de wedstrijden zouden in de weken ervoor wel komen.

Soms gaat de tijd wel wat sneller dan je denkt en de woensdag voor vertrek ging ik achter de kaarten aan. Bij Wrexham was het geen probleem, maar met Everton ging het allemaal een stuk lastiger. Gebeld naar de ticketlijn, maar na ruim 20 minuten in de wacht te hebben gestaan vond ik het wel welletjes.

Zaterdagochtend de 24ste was het dan zover vroeg uit bed en door een goede vriend van me werden we naar Schiphol gebracht. Onze vlucht vertrok met een lichte vertraging en zat goed vol. Op deze vlucht zat een groepje Preston NE fans die weer terug gingen na een paar dagen A'dam voor de wedstrijd tegen Charlton, een Belgische Everton fan en ook werd Marinus Dijkuizen(wie kent hem niet!) nog gespot door mijn vriendin.

Op John Lennon Airport de 500 naar de stad genomen, om aldaar even te ontbijten. Achter ons zaten een paar zeer irritante limbo's en dan duurt zo een ritje van iets meer dan een half uur toch wel lang. Degene achter ons was wel de meest irritantse en kon gedurende de rit nog geen 5 seconden zijn waffel houden en sprak zichzelf constant tegen. Een vooerbeeldje: Eerst zijn Engelse wijken depressief en grauw en nog geen 3 minuten later vind meneer die Engelse wijkjes wel wat hebben en is het in ene erg leuk.....

Doordat deze stad, i.v.m. City of Culture 2008, één grote bouwput is duurde de trip naar het centrum wat langer. In het centrum uit de bus gesprongen en meteen naar Weatherspoons gelopen voor een heerlijk engels ontbijt! Na het ontbijt en een biertje de taxi gepakt om naar Goodison Park af te reizen.

De taxichauffeur was een fanatieke Liverpool supporter, bleek het totaal niet op te hebben met Everton en dacht dat ik een Ier was.... Nadat ik hem liet blijken dat ik het totaal niet heb op Liverpool F.C. en het maar een overhypte voetbalclub vind was het gesprek snel afgelopen.

Na een kort ritje kwamen we aan bij Goodison Park en zochten we de kassa's op. Iets van 2,5 uur voor de wedstrijd konden we alleen nog maar aan Restricted view kaarten komen en besloten we maar om die te nemen. Iets in mezelf zei doe het niet en ga lekker naar Tranmere – Swansea(had ik het nou maar wel gedaan), maar omdat ik graag een keer een wedstrijd wilde zien op Goodison Park besloot ik 2 kaarten te kopen.





Nadat we de kaarten hadden gekocht, begon het goed te regenen en renden we een pub in tegenover de Main Stand. Tussen 2 kroegen in was er een deur open met een oudere man voor de deur. Dit bleek ook de ingang te zijn tot een pub, je moest alleen de trap op naar boven. Hier was het nog heerlijk rustig en konden we genieten van een drankje.

Een uur voor kick-off besloten we onze plaatsen in het stadion te gaan opzoeken. We hadden kaarten voor Upper Gladys. Uiteindelijk bleken we op de bovenste rij in de hoek te zitten. Dit waren wel de meest restricted views plaatsen in het stadion. We keken tegen een paal aan en tegen de constructie voor het dak. En dat voor 30 pond p.p.




uitzicht vanaf onze plaatsen.

Langzaam aan liep het stadion goed vol en wij hoopte dat er nog wat plaatsen leeg zouden blijven, maar dit was valse hoop. Uiteindelijk kon de wedstrijd beginnen en dankzij Sunderland was dit al snel geen wedstrijd meer, maar maakte Everton er een prachtige show van voor eigen publiek. Waar Nederlandse clubs nog weleens achterover gaan leunen, bleef Everton maar gaan en gaf het een ware galavoorstelling weg. Nogmaals met dank aan het dramatisch slecht spelende Sunderland.


Weer een doelpunt voor The People's Club.

Irritante was het beperkte zicht in het stadion en de mensen die maar voor je langs blijven lopen. Zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. Komen 5 minuten na kick-off binnen en 5 minuten voor rust moeten ze al richting de omloop om drinken en eten te halen. Tussendoor gebeurde dit ook nog een paar maal. Dat viel me allemaal toch wel erg tegen en had toch wel spijt dat ik niet naar Tranmere tegen Swansea ben gegaan, maar Goodison Park is een geweldig stadion met een fantastisch publiek. Voor de rest kwam ik erachter dat ik geen gevoel heb bij Everton, al is het één van de leukere clubs in de Premier League en komt het bij mij sympathieker over dan hun stadsgenoot.

Zelf zijn we iets eerder weg gegaan om een taxi te bemachtigen en na een stukje de weg afgelopen te hebben bij het stadion ging dit zeer vlot. Op Lime Street even wachten voor de trein naar Chester en deze kwam met vertraging aan. De vertraging liep alleen maar op waardoor wij onze aansluiting miste en nu konden we mooi een uur wachten op de volgende trein richting Wrexham. Tijdens het wachten in de stationshal nog in gepsrek geraakt met een Swansea supporter die zijn club had zien winnen en een paar jongeren die met elkaar op de vuist wilden. Door tussenkomst bleef het bij een paar tikken.

Uiteindelijk kwam de trein richting Wrexham ook en wast het een kort ritje naar Wrexham General station. Aldaar moesten we nog 10 minuten in de kou op een taxi wachten die ons naar het hotel zou brengen. Naderhand bleek, dat als we het hadden gelopen er we met 5 minuten zouden zijn.

Na een lange dag waren we dan eindelijk in ons hotel(The Lemontree) waar we zeer vriendelijk werden ontvangen.



De volgende dag was het weer vroeg op, zodat we konden genieten van een ontbijt in ons hotel en omdat de derby om 12:00 zou gaan beginnen. Ontbijt was bij de prijs inbegrepen en je kon kiezen uit meerdere ontbijtmenu's en ook hoe je eieren wilde hebben bij het ontbijt. Ontbijt ging er dus prima in.

Tijdens het onbijt raakte ik in gesprek met een oudere man die een tafel naast me zat. Hij vroeg wat de plannen die dag waren en ik vertelde hem dat we naar de voetbal zouden gaan. Hij werd meteen enthousiast en vertelde me dat ik absoluut Wrexham moest supporten. Hij komt oorspronkelijk uit Wrexham en ze konden de support erg goed gebruiken. Ook het hotelpersoneel kwam dit ter ore en werden ook meteen enthousiast. De taxichauffeuse die ons naar het stadion zou brengen had precies hetzelfde. Iedereen leeft toch mee met de trots van North Wales en ik kreeg al een positief gevoel over deze club.

Daarna uitgecheckt en op naar het stadion, waar we ruim anderhalf uur voor de wedstrijd al waren. De kaarten lagen netjes klaar en nu was het wachten tot het stadion open zou gaan. Ik was wat plaatjes aan het schieten en opeens hoorde mijn vriendin mensen Nederlands praten en dit bleken 4 Nederlanders en een Belg te zijn.







Ze willen de 92 volmaken, maar voor hun hoeft het niet noodzakelijk met een wedstrijd. Als ze een rondje om de ground hebben gemaakt en een shawl hebben dan wordt deze afgevinkt en zo hebben ze afgelopen maart 24 grounds bezocht. Tsja.... Niet mijn ding, maar zo kan het dus blijkbaar ook.

Na een bezoek aan de fanshop ging ook het stadion open en had ik de mazzel dat The Kop nog fier overeind staat. In tegenstelling tot eerdere berichten dat deze tribune na het einde van vorig seizoen tegen de vlakte zou gaan. Ik hoop dat deze stand het nog een aantal jaar zal gaan volhouden, wat een prachttribune! Zelf zaten we op de Yale Stand. Onderwijl stroomde het publiek ook het stadion binnen en uiteindelijk kwamen er 7.687 toeschouwers op deze wedstrijd af, waaronder ruim 2.000 meegereisde Chester City fans.


The Kop


Nogmaals The Kop


Één lange dugout in Wrexham


De Chester fans die met de trein waren gekomen.


een volgepakte away stand, met iets van 2.000 Chester fans. Roberts Builders Stand


Mold Road Stand

Voor aanvang van deze wedstrijd stond Wrexham op de laatste plaats en Chester op een plek die aan het eind van het seizoen recht zou geven op de play-offs. Ook was het de eerste wedstrijd voor de nieuwe manager van Wrexham, Brian Little.

Om 12 uur was het dan zover en ging de wedstrijd beginnen. Al snel werd duidelijk dat Chester de betere voetballende ploeg was en Wrexham het moest hebben van passie, werk en vechtlust. Voetballend zat het bij Chester erg goed in elkaar en na 27 minuten kwam Chester op voorsprong, dankzij een prachtig afstandschot van Kevin Roberts. Van een meter of 25 schuin van de goal schoot hij op doel en keeper Williams zag dat hij kansloos was en was de 0-1 een feit.


De meest irritante voetballer van Chester, Kevin Ellison, werd even goed aangepakt.


Hij geniet nog wat na.

Chester bleef goed doorvoetballen en creëerde een paar goede kansen, maar door het slordig omgaan met deze kansen wisten ze niet te scoren. Wrexham gaf zich echter niet gewonnen en bleef vechten voor wat het waard was. Dit resulteerde in de 37e minuut in de gelijkmaker van Michael Proctor! Alles wat de Red Dragons een warm hart toe draagt ging compleet uit zijn dak! Ik betrapte me er zelf op dat ik ook van mijn stoel opsprong bij dit doelpunt! Iedereen werd compleet uitzinnig, prachtig gezicht!


1-1!

Helaas was de feestvreugde ruim 10 minuten later gestild, want Chester wist in de 5de minuut van blessuretijd met een 1-2 voorsprong de kleedkamers in te gaan. Erg jammer, maar eerlijkheidshalve moet ik toch toegeven dat Chester een leuk voetballende ploeg is waar het een stuk beter in elkaar steekt dan bij Wrexham.


Uitvak


Ff een bakkie voor in de rust.

Na de thee begonnen de spelers van Wrexham met nog meer vechtlust aan de 2de helft en Chester was hierdoor een beetje overdondert en kwam niet echt meer aan voetballen toe.  Met veel passie en inzet ging Wrexham op zoek naar de gelijkmaker. Ver in de 2de helft kwam deze gelijkmaker er ook, na een prachtige volley van Michael Proctor! Iedereen ging compleet door het dolle en ook ik stond weer op de tribune uit mijn dak te gaan.


Michael Proctor viert nog ff feest met de supporters op The Kop end.

Met nog een kwartier te gaan ging iedereen er nog eens goed voor zitten. Beide teams kregen nog wel enkele mogelijkheden, maar echt grote kansen waren er niet meer. Het bleef dan ook bij de 2-2, wat een terechte uitslag was van deze derbythriller!

Na de wedstrijd richting het station gelopen, wat praktisch naast het stadion is. Maar deze was afgezet door de Engelse M.E. We moesten even wachten tot de Chester fans op het perron stonden en dan konden wij ook de trein nemen. Dit ging allemaal vrij ordelijk, al moest een groep Wrexham fans worden weggejaagd bij het station door de Riot Police.

Na het vertrek van de trein met de Chester fans kwam onze trein en deze keer hadden we wel de aansluiting gehaald op Chester station voor de trein naar Liverpool. De vlucht naar Amsterdam verliep ook voortvarend en uiteindelijk waren we rond half 12 thuis.

Wrexham is voor mij veruit de mooiste club in de Engelse League waar ik tot nog toe ben geweest. Ik heb erg genoten van de wedstrijd en alles erom heen. Ik heb toch wel een zeer groot zwak voor deze club gekregen!

Al met al was dit een geslaagd weekend!

Gert

Helaas, helaas is deze geweldige club dinsdag uit de league gedonderd... Zat er al tijden aan te komen maar het doet toch pijn.

Mijn Wrexham-Chester was van een jaar eerder. Bijgaand een linkje naar mijn impressie:

http://home.tiscali.nl/~theraywilsonproject/wrexham.htm

TeeZee

Inderdaad doodzonde, hopelijk verdwijnen ze nu niet in de vergetelheid zoals Kidderminster, Cambridge en Rushden & Diamonds.

Hugo

Citaat van: Gert op apr 23, 2008, 16:52:15
Helaas, helaas is deze geweldige club dinsdag uit de league gedonderd... Zat er al tijden aan te komen maar het doet toch pijn.

Mijn Wrexham-Chester was van een jaar eerder. Bijgaand een linkje naar mijn impressie:

http://home.tiscali.nl/~theraywilsonproject/wrexham.htm

Ik heb er een Wrexham - Shrewsbury Town gezien in 2006. Dat was een topdag.

Exeter City gaat nu de status van grootste terrace in de FL overnemen?

Joost

Citaat van: Groundhopping on the moon op apr 23, 2008, 20:25:21
Citaat van: Gert op apr 23, 2008, 16:52:15
Helaas, helaas is deze geweldige club dinsdag uit de league gedonderd... Zat er al tijden aan te komen maar het doet toch pijn.

Mijn Wrexham-Chester was van een jaar eerder. Bijgaand een linkje naar mijn impressie:

http://home.tiscali.nl/~theraywilsonproject/wrexham.htm

Ik heb er een Wrexham - Shrewsbury Town gezien in 2006. Dat was een topdag.

Exeter City gaat nu de status van grootste terrace in de FL overnemen?

Laten we het hopen!