Hoofdmenu

Duitsland

Gestart door hgrm, feb 18, 2008, 23:23:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

ALenstra

De Duitse voetbalbond wil niet dat drie clubs in dezelfde competitie ook in hetzelfde stadion spelen.

hgrm

Als we toch bezig zijn: de promovendi naar de Regionalligen:

Bayern: geen
Westfalen: 26 juni bekend, waarschijnlijk Wiedenbrück en Ahlen
Schleswig-Holstein: mogelijk Phönix Lübeck
Rheinland-Pfalz: Schott Mainz (onder voorbehoud)
Nordost: TeBe Berlin, Luckenwalde
Niedersachsen: 27 juni bekend, twee van Hildesheim, Delmenhorst, VfL Oldenburg en Egestorf
Niederrhein: wordt in juni bekend gemaakt, mogelijk Straelen
Mittelrhein: Wegberg-Beeck
Hessen: waarschijnlijk Stadtallendorf en Hessen Kassel
Hamburg: mogelijk Ottesen
Bremen: mogelijk Oberneuland
Baden-Württemberg: waarschijnlijk Stuttgart II
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Cyclebob

Citaat van: hgrm op jun 16, 2020, 13:22:34
Als we toch bezig zijn: de promovendi naar de Regionalligen:
Schleswig-Holstein: mogelijk Phönix Lübeck
Trok mijn aandacht, Vfb Lübeck staat juist bovenaan in de Regionalliga en deze -ik dacht eerst Phoenix club - ook, met een beter doelsaldo dan Todesfelde, maar met een wedstrijd meer gespeeld. 
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

hgrm

#2208
Citaat van: Cyclebob op jun 16, 2020, 17:17:21
   Trok mijn aandacht, Vfb Lübeck staat juist bovenaan in de Regionalliga en deze -ik dacht eerst Phoenix club - ook, met een beter doelsaldo dan Todesfelde, maar met een wedstrijd meer gespeeld.

Zeker in het noorden hebben maar weinig clubs een licentie voor de RL aangevraagd. Van de clubs in Schleswig-Holstein zelfs alleen Phönix. Of ze promoveren, hangt af van Bremen en Hamburg. Normaal gesproken is er een promotiecompetitie tussen de kampioenen van Schlewig-Holstein. Hamburg en Bremen. Hoe dat nu gaat is me nog niet duidelijk. Omdat VfB Lübeck promoveert en er niemand degradeert uit de 3. Liga naar de RL Noord (SV Meppen is de slechtste noord-club en die zijn al veilig), is er een plaats over dus wellicht promoveren ze alle drie.

Phönix heeft niks te maken met het fenomeen phoenix-club van nu. De club is in 1924 ontstaan als een fusie van LBC (1903) en SV Phönix (1907) en is daarmee ouder (en in het begin ook succesvoller) als VfB. De laatste decennia zijn ze echter (veruit) de minste van de twee. De nam Phönix heeft te maken met de ruzie tussen de turners en de voetballers in de jaren 20.

In 1907 werd FC Lübeck opgericht. In 1912 sloot deze (kleine) voetbalclub zich aan bij Lübecker Turnschaft en ging door als diens voetbalafdeling. In de jaren 20 zagen de turners in Duitsland hun sport steeds meer aan populariteit inboeten ten gunste van voetbal. Zeker omdat turnen als "echt Duits" werd gezien en voetbal als tijdverspilling en Engelse import, was dat tegen het zere been van de nogal nationalistisch ingestelde turnbond.

Daarom kwam het in 1923 tot de zogenaamde Reinliche Scheidung: de turnbond verbood de aangesloten clubs om naast het lidmaatschap van de turnbond ook lid te zijn van een andere bond. Het idee was om de voetballers binnen de aangesloten verenigingen te isoleren van de DFB en de DFB-competities en zo het voetbal de kop in te drukken. Dit was een kapitale misrekening want de meeste voetbalteams binnen de turnclubs kozen ervoor zelfstandig door te gaan en zich bij de DFB aan te sluiten. Effectief betekende de Reinliche Scheidung het begin van het einde van het turnen als volkssport, precies het tegenovergestelde van wat de bedoeling was.

Ook de voetballers van de Lübecker Turnschaft werden weer zelfstandig en noemden zich daarom Phönix. Overigens bestaat de Lübecker Turnschaft nog steeds als breedtesportvereniging zònder voetbalafdeling.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

watergatehopper

Citaat van: hgrm op jun 16, 2020, 00:24:04
Hoe bedoel je? Dat zo'n club er onderdoor kan gaan of juist dat ze zich ten koste van de schuldeisers kunnen redden?


Wat mij betreft zitten er een aantal weeffouten in het voetbal die dit soort dingen veroorzaken.

Ten eerste is het voetbal zo ingericht dat de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer. Gedeeltelijk is dat onontkoombaar. In vergelijking met vroeger heeft het topvoetbal steeds meer exposure. Je kunt nu vanuit je luie stoel elke wedstrijd ter wereld zien die je wilt zien. Vroeger moest je de deur uit om live voetbal te zien, waardoor ook de kleine clubs meer publiek trokken. Daar doe je echter niks aan.

Wat niet onontkoombaar is, is dat de grote clubs wel erg veel geld naar zich toe harken en alleen maar kijken naar eigen korte-termijn belangen in plaats van de belangen van het voetbal als geheel. Dat zie je doordat de rijke clubs zichzelf het grootste deel van de taart geven aan TV-gelden met als gevolg steeds grotere verschillen en dus saaiere competities. Wat uiteindelijk ook weer in hun nadeel is. Maar je ziet het ook aan de rol die de grote profclubs spelen wat betreft de 'jong-clubs' in de eerste divisie en tweede divisie. Goed voor die clubs, slecht voor het voetbal in zijn geheel.

Het gevolg is dat de kleinere clubs alles op alles zetten om bij de grote jongens te horen. En dan komt het opportunisme om de hoek kijken: iedereen denkt te kunnen promoveren en wil het geld dat dat kost betalen met de opbrengsten van de promotie. Dat de meeste clubs niet promoveren en zichzelf daarmee opzadelen met schulden, schijnt niet bij hun op te komen.

Het volgende probleem is dat je wel erg makkelijk weg komt met een faillissement. Wat Kaiserslautern nu doet, is in feite een klap in het gezicht van clubs die door voorzichtig beleid en elke cent drie keer omdraaien het wel volhouden. De Unterhachings, Meppens en Sandhausens van deze wereld, zeg maar.

Dat de vereniging Kaiserslautern niet verdwijnt bij een faillissement vind ik prima, maar dat er zonder blikken of blozen doorgespeeld kan worden in de 3. Liga niet. Zelfs buiten corona-tijd had een faillissement maar 9 punten aftrek opgeleverd. Wat mij betreft zou het kiezen of delen zijn: ofwel overeenstemming bereiken met de schuldeisers, saneren en doorgaan. Ofwel faillissement, de hele proforganisatie liquideren en doorgaan op het niveau van het hoogste amateurteam (B-Liga, oftewel heel laag, in dit geval).

Eens... ik bedoel dat ze zich ten koste van schuldeisers zouden gaan redden.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Bier und Bratwurst

Citaat van: ALenstra op jun 16, 2020, 12:47:33
Türkgücü mag niet in het stadion aan de grünwalder strasse spelen. Het Olympiastadion is ook geen optie omdat te duur is. Blijft over uitwijken naar een andere stad. Ingolstadt en Augsburg worden hierin genoemd.

Toch heb ik gelezen dat ze wel degelijk in het Olympiastadion zouden gaan spelen.
Het ene stadion is het andere niet!

ALenstra

Inderdaad gaan ze er spelen. Maar niet alle wedstrijden. Ik heb begrepen dat het om 8 wedstrijden gaat. Voor de overige wedstrijden mogen ze toch in het stadion van München 1860 spelen.

Sebastiaan_W

Citaat van: ALenstra op jun 20, 2020, 10:18:20
Inderdaad gaan ze er spelen. Maar niet alle wedstrijden. Ik heb begrepen dat het om 8 wedstrijden gaat. Voor de overige wedstrijden mogen ze toch in het stadion van München 1860 spelen.

In het reglement staat dat er in hetzelfde stadion maximaal 50 wedstrijden mogen worden gespeeld. Hierdoor moet Turkgucu voor maximaal acht wedstrijden uitwijken.

Hunebed on tour

Een goed excuus om een keer het olympiastadion te bezoeken.

Koning Kriel

Citaat van: Sebastiaan_W op jun 20, 2020, 11:17:10
In het reglement staat dat er in hetzelfde stadion maximaal 50 wedstrijden mogen worden gespeeld. Hierdoor moet Turkgucu voor maximaal acht wedstrijden uitwijken.

Zal met name te maken hebben met het niet te vaak willen verschuiven van wedstrijden. Bijvoorbeeld in de laatste twee speelronde waarin iedereen tegelijk een keer uit en thuis speelt moet één ploeg twee keer uit voetballen als je het stadion met 3 ploegen deelt. In die rondes zal Turkgucu dus in ieder geval in het Olympisch stadion gaan spelen lijkt mij.

Bier und Bratwurst

yep koning Kriel
Het ene stadion is het andere niet!

Mrmtty20

Citaat van: Hunebed on tour op jun 22, 2020, 05:19:53
Een goed excuus om een keer het olympiastadion te bezoeken.
Vind ik ook, makkelijk combineerbaar met andere in de buurt dacht ik. Ik kijk al uit naar komend voetbalseizoen

ALenstra

Kaarten voor Borussia Dortmund zijn sowieso gewild en schaars. En dan nog is het afwachten hoeveel publiek er in mag. En zonder creditcard wordt het helemaal een probleem.

Mrmtty20

Citaat van: ALenstra op jun 22, 2020, 13:35:10
Kaarten voor Borussia Dortmund zijn sowieso gewild en schaars. En dan nog is het afwachten hoeveel publiek er in mag. En zonder creditcard wordt het helemaal een probleem.
Ik had het over het Olympiastadion in Munchen.

Nort

Citaat van: ALenstra op jun 22, 2020, 13:35:10
Kaarten voor Borussia Dortmund zijn sowieso gewild en schaars. En dan nog is het afwachten hoeveel publiek er in mag. En zonder creditcard wordt het helemaal een probleem.
Welke groundhopper of hoe je het wilt noemen, heeft geen creditcard?