Hoofdmenu

Denemarken

Gestart door Sebastiaan_W, mrt 24, 2008, 08:31:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

Hier een link naar een Deense stadion site:
http://www.stadions.dk/

Hugo

zondag 1 augustus 2010
Randers 0 - 2 Nordsjælland
Essex Park, Tilskuertal; 4.842

Voor de keuze van de vakantiebestemming lieten wij ons ook dit jaar weer leiden door de vakantiewijzer. We kwamen uit bij Denemarken, daar werd uiteraard Legoland bezocht een ook een bezoek aan een voetbalstadion mocht niet ontbreken. In de buurt van de camping kon ik kiezen uit twee wedstrijden op de zondagmiddag. Randers - Nordsjælland om 14:00 uur en Silkeborg - Lyngby waar de aftrap om 16:00 uur was. Van zowel Randers als Silkeborg had ik nog nooit gehoord maar na even vluchtig googelen was duidelijk dat Randers het leukste stadion heeft. Randers werd vlot bereikt en na de afslag kwam het stadion al snel in beeld.

Het was de derde wedstrijd van het Deense seizoen. Het spelniveau viel mij niet tegen, het tempo lag hoog en er werd aanvallend gespeeld. Randers begon goed maar was slordig. Een aantal kansen werd vakkundig verprutst en vaak werd de moeilijkste oplossing gekozen. Nordsjælland profiteerde dankbaar en gooide met het tweede doelpunt vlak voor rust de wedstrijd al vroegtijdig in het slot. Randers probeerde het nog wel in de tweede helft maar de overtuiging ontbrak.

De toegangsprijs was 120 Kronen, een slordige € 18,-.  Dan moest je nog wel kiezen tussen een kaartje voor de staantribune of zitten. Later bleek dat je overal kan gaan staan of zitten. Typerend voor de relaxte sfeer rond de wedstrijd. Het handjevol aanwezig fans van Nordsjælland zaten dan ook tussen de thuisfans op de hoofdtribune. De catering was wel strak georganiseerd. Er waren veel verkooppunten waar bier, cola, chips, worst en dergelijke ruim voor handen waren. Met de worst plus brood, bij ons bekend als hot-dog, hebben we het nationale voedsel van Denemarken te pakken. Overal kom je ze tegen. Zo heeft elk tankstation een bakplaat waar de worsten liggen te pruttelen, de broodjes worden ter plaatse afgebakken en een scheut ketchup maakt het compleet.

Ook in Randers is een mascotte present. Een lui paard zonder een symphatieke uitstraling. In plaats van kinderen te entertainen stond hij de meeste tijd met een steward te kletsen. Toen hij eindelijk uitgepraat was betrapte ik hem erop dat hij een jongetje aan het bang maken was. Even later gerechtigheid toen een ander jongetje aan zijn staart trok. Het was wel typerend voor het niveau van de tweede helft dat mijn aandacht uitging naar het gedrag van de mascotte. Maar ook die saaie tweede helft kwam tot een einde en zo ook mijn debuut in Denemarken. Een nieuw land bezoeken is altijd leuk en zo ook Denemarken. Na de wedstrijd nog even tanken, boodschappen halen bij de supermarkt en toen kon het weer richting camping waar het zwembad weer wachtte.


Rare naam van stadion.


Leuke dubbeldekker achter het doel.


Even uitpuffen tijdens wedstrijd.


Goed uitzicht achter het doel.


Hoofdtribune met kantine achter glas.


De lekkere worst met ketchup.


Overzicht Essex Park.


Lange zijde.


De nare mascotte maakt onschuldig jongetje bang.


Gedrang voor het doel van Nordsjælland.

Joost

Citaat van: Hugo op aug 08, 2010, 23:34:40

De nare mascotte maakt onschuldig jongetje bang.

Geweldige foto!

Je hebt zo ongeveer al mijn ideeen over het Deense (of Scandinavische) voetbal bevestigd. Relaxed publiek, leuk stadionnetje en strakke organisatie.

Bossche Bol

Citaat van: Breda op jun 06, 2011, 16:27:35
Wanneer begint in Denemarken het seizoen 2011/'12 in de hoogste vier divisies? Ik kan op internet geen data vinden.
De 4e Divisie kan ik ook niet vinden.
Superligaen begint op 17 juli, 1. Division op 14 augustus, de 2. Division op 7 augustus.

http://www.dbu.dk/turneringer_og_resultater/love_og_regler/ovrige/~/media/Files/DBU_Broendby/turneringer/Datoplan/Datoplan%20%20Super1div2div%20efterr%202011%2020.pdf
Laatste nieuwe stadion: Städtisches Stadion an der Grünwalderstraße (Bayern München U19 - Viktoria Plzeň U19, 23-10-2013)

Jeje

Wat mensen uit mn klas zijn bezig een examenreis te regelen. Bestemming is Kopenhagen, we gaan rond Februari dus als het goed is is de competitie dan nog aan de gang volgens mij. Iemand nog tips? Ik dacht zelf aan Kopenhagen, Odense en misschien nog een bezoekje bij Malmo.

geraldando

Citaat van: Jeje op aug 31, 2015, 17:35:46
Wat mensen uit mn klas zijn bezig een examenreis te regelen. Bestemming is Kopenhagen, we gaan rond Februari dus als het goed is is de competitie dan nog aan de gang volgens mij. Iemand nog tips? Ik dacht zelf aan Kopenhagen, Odense en misschien nog een bezoekje bij Malmo.

Lekker in Kopenhagen rondstruinen en een dagje Malmo doen.
Kopenhagen is een prima stad voor een paar dagen weg en Malmo is op een half uur met de trein. En sla die kleine zeemeermin over. Is de verre wandeltocht niet waard.
Favoriete ground: Bosuilstadion

Jeje

Citaat van: geraldando op aug 31, 2015, 23:12:14
Lekker in Kopenhagen rondstruinen en een dagje Malmo doen.
Kopenhagen is een prima stad voor een paar dagen weg en Malmo is op een half uur met de trein. En sla die kleine zeemeermin over. Is de verre wandeltocht niet waard.

Thanks! Odense niet de moeite waard?

geraldando

Citaat van: Jeje op sep 01, 2015, 15:56:04
Thanks! Odense niet de moeite waard?

Ik zou de focus lekker op kopenhagen houden. Is genoeg te doen. En anders is een bezoekje aan Frederikstad ook wel de moeite waard. Dat is ook goed te doen vanuit Kopenhagen.
Favoriete ground: Bosuilstadion

Jeje

Citaat van: geraldando op sep 01, 2015, 15:58:07
Ik zou de focus lekker op kopenhagen houden. Is genoeg te doen. En anders is een bezoekje aan Frederikstad ook wel de moeite waard. Dat is ook goed te doen vanuit Kopenhagen.

Oke bedankt! Frederikstad is wel 5 uur met de auto ruim, dus dat wordt lastig.

AthleticHolanda

#9
Citaat van: geraldando op aug 31, 2015, 23:12:14
En sla die kleine zeemeermin over. Is de verre wandeltocht niet waard.

Dat misschien niet, maar de wandeltocht naar de zeemeermin toe, via verschillende bezienswaardigheden, vond ik dan wel weer de moeite. En tja, in Brussel wil je toch ook Menneke Pis zien?

Ik zou overigens ook in Kopenhagen blijven Jeje.

Houd er wel rekening dat ze in de Scandinavische landen lang winterstop hebben en misschien in februari nog niet voetballen. Zie op MaasWupperExpress (wereldbolletje hier links) enkele foto's van de stad en van de derby Brondby-Kopenhagen. :-)

EDIT: pas op de allerlaatste dag van februari voetballen ze weer, de lagere niveaus nog later.
http://www.superliga.dk/superligaen/ligaprogram.html

Jeje

Citaat van: AthleticHolanda op sep 01, 2015, 18:00:09
Dat misschien niet, maar de wandeltocht naar de zeemeermin toe, via verschillende bezienswaardigheden, vond ik dan wel weer de moeite. En tja, in Brussel wil je toch ook Menneke Pis zien?

Ik zou overigens ook in Kopenhagen blijven Jeje.

Houd er wel rekening dat ze in de Scandinavische landen lang winterstop hebben en misschien in februari nog niet voetballen. Zie op MaasWupperExpress (wereldbolletje hier links) enkele foto's van de stad en van de derby Brondby-Kopenhagen. :-)

EDIT: pas op de allerlaatste dag van februari voetballen ze weer, de lagere niveaus nog later.
http://www.superliga.dk/superligaen/ligaprogram.html
Bedankt voor de tips! Dan blijf ik ( naast het dagje Malmö) gewoon in Kopenhagen :)

Zag inderdaad dat ze in Zweden dit seizoen pas in April begonnen, en ook Denemarken begint inderdaad laat. Misschien een oefenwedstrijd met een beetje geluk en anders gewoon stadiontour en verder genieten van de stad!

Mooie foto's op je site! Misschien leuk om te weten, maar vlak voordat ik hier een account aanmaakte al een aantal van je verslagen gelezen :)

hgrm

Citaat van: AthleticHolanda op sep 01, 2015, 18:00:09
EDIT: pas op de allerlaatste dag van februari voetballen ze weer, de lagere niveaus nog later.
http://www.superliga.dk/superligaen/ligaprogram.html

Ware het niet dat februari volgend jaar 29 dagen telt.....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jeje

Kopenhagen dus: Parken en Osterbro Stadium liggen dicht bij elkaar. Zie ik nog een ground over het hoofd?

En nog algemene tips over Kopenhagen?


Zie nu dat ik 24 februari (alleen avond) 25 februari (hele dag) en 26 februari (alleen avond) in Kopenhagen zit en de tijd heb om dingen te bezoeken. Zal eens gaan kijken of er een leuke wedstrijd omstreeks Kopenhagen te zien is, 2e hoogste divisies helaas niet, zal eens verder speuren. Tips zijn uiteraard welkom :)

Bewussie

Voor het eerst een tripje naar Denemarken over 2.5 week. We dalen Zaterdagochtend om 08:15 uur neer in Kopenhagen en vliegen daar ook weer terug op Maandagavond 20:00 uur geloof ik. Persoonlijk ben ik echt van het bezoeken van wedstrijden in een stadion en ga ik alleen naar een "leeg" stadion als ik er langere tijd op vakantie ben (zoals mijn 15-daagse trip in Italie). Wedstrijdplanning:

Zat 23/04 15:00 uur: BK Frem - AB (2nd division - group 1)
Een pot op het derde niveau van Denemarken tussen twee oude grootheden. Beide komen uit Kopenhagen en zijn ver terug in de historie meermaals kampioen geworden in de hoogste divisie van Denemarken. Bijzonder is dat zij beide een oude grootheid zijn en daarnaast werd dezelfde wedstrijd in het begin van deze eeuw gewoon nog op het hoogste niveau gespeeld. Het stadion biedt plaats aan biedt plek aan 12000 man (waarvan 4400 zitplaatsen). Hopelijk zit het weer een beetje mee en trekt de pot wat publiek. Ik kijk er in elk geval naar uit. De pot wordt in stadsgedeelte Valby, waar wij ook ons appartement hebben. Allemaal makkelijk natuurlijk.

Zon 24/04 18:00 uur: Brondby IF - Aarhus (Superliga)
Brondby heeft mij op de een of andere manier altijd aangestaan om een keer te bezoeken. Ik kijk gewoon zeer zeker uit om plaats te nemen op de staantribune van Sydsiden. Verder heb ik niet een heel goed idee wat ik moet verwachten en dat wil ik eigenlijk nog een beetje zo houden.

Waarschijnlijk zal ik nog een keer een trip naar Kopenhagen willen maken, wanneer het schikt om in hetzelfde weekend zowel naar een thuiswedstrijd van FC Kopenhagen en Malmo te gaan kijken.

Ik denk persoonlijk dat redelijk wat mensen wel eens in Kopenhagen zijn geweest voor vakantie of groundhopping. Wellicht heeft iemand wat tips? Dat mag voetbalgerelateerd zijn, maar ook voor restaurants en zeker uitgaansgelegenheid op zaterdag/zondag!



hgrm

In het Hemelvaartsweekend ben ik van plan richting Hamburg (Pokalfinale in Stadion Hoheluft) en Kopenhagen te doen.
Dan zijn de play-offs in Denemarken bezig. Het zou leuk zijn een pot in Kopenhagen mee te pakken.

Het lijkt erop dat de wedstrijden nog niet zijn vastgesteld. Nu staat er zowel van FC Kopenhagen als van Brondby een wedstrijd op het programma. Heeft iemand enig idee of er kans is dat één van deze 2 naar de zaterdag gaat? Als ik weer op een normale tijd terug wil zijn in NL op maandagochtend, dan is het niet handig op zondag nog een pot in Denemarken te hebben....

Iemand enig idee?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen