Hoofdmenu

Hongarije

Gestart door foxalert, jun 21, 2011, 20:39:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cyclebob

Grappig verhaal! Ik ben komende tijd vaker per jaar in Budapest dus zoek nog even rond op voetbal gebied.
Tot nu toe alleen 1x bij Ferencvaros geweest, maar wil verder de oudere, kleinere clubs bezoeken.
Dit weekend speelt alles uit op BKV Elore na, maar die spelen op zondag wanneer ik weer in vliegtuig zit.
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

jurien

Hoe zit het met de nazi's bij ferencvaros?

Thijs

Citaat van: jurien op aug 08, 2014, 03:47:07
Hoe zit het met de nazi's bij ferencvaros?

Ik ben vorig seizoen bij Ferencváros - Kecskeméti geweest, dat nog in het Puskás Ferenc Stadion werd gespeeld. Nazi's, extreem-rechtse aanhangers of hoe men ze wil betitelen zijn daar inderdaad wel veel. Het was af en toe wel redelijk intimiderend hoe ze erbij lopen qua uiterlijk, uitingen en toestand. Een aantal haal je er wel zo uit met bijvoorbeeld white power tatoeages of t-shirts met nazi officieren en teksten erop, maar bij sommige dingen was het ook wel verwarrend. Een (bijna) kaal hoofd is daar bij veel mensen toch ook wel weer veel voorkomend zonder die bijbedoelingen. Een ander voorbeeld is dat bij de spelersopkomst het hele vak ze groet met de rechterarm omhoog. Dit leek veel op de Hitlergroet, maar dan zou het weer vreemd zijn dat alle spelers het ook deden, waaronder een toch vrij donkere Arsenio Valpoort en enkele Afrikanen. Ik durf wel te beweren dat er toen en later in de wedstrijd toch ook veel wel de groet maakten.

Wij dachten kaarten voor de hoofdtribune te hebben, maar bleken dus op het vak van de ultra's (Green Monsters) te staan. Tijdens de eerste helft kwam er een keer een groepje van achter ons vragen waar wij vandaan kwamen, maar nadat ze hoorden dat we Nederlands waren wilden ze in gebrekkig Engels wel met ons over voetbal praten. "If you were from Romania, we would kill you" was wel een van de uitspraken. Vlak erna hebben ze voor de WK-kwalificatiewedstrijd met veel Hongaren stennis lopen trappen in Boekarest.

Verdiep je als je er naartoe gaat wel even in de regelgevingen met betrekking tot het kopen van kaarten. Wij moesten eerst in een lastig te vinden, als noodkantoor dienende zeecontainer ons registreren en een clubcard aanvragen. Volgens mij gaan ze met ingang van dit seizoen in het nieuwe stadion spelen. Ik meen laatst ergens gelezen te hebben dat de eisen nu verscherpt zijn, omdat het nieuwe stadion een nieuw technologisch systeem heeft. Na vluchtig zoeken vond ik hier meer uitleg over het systeem: http://biosecgroup.com/attachments/article/44/BioSec_FTC_case%20study.pdf

Voor dit systeem zou men naast het opgeven van alle persoonlijke gegevens dus ook een scan van de hand moeten laten maken. De harde kern zou fel tegen deze maatregel zijn en hem willen boycotten. Zij vinden dit te streng en willen niets afgeven aan het corrupte bestuur of de corrupte voorzitter. Deze zou criminelen, waaronder een of meerdere moordenaars, gebruiken als beveiliging.

Zoals gezegd heb ik een aantal dingen dus van horen zeggen en van internet, dus ik zou je niet exact kunnen vertellen hoe de situatie nu is. Het is even wat anders dan bij ons, maar met wat biertjes hebben wij er eigenlijk prima naar heel slecht voetbal kunnen kijken.

Terranova

Nieuwe stadion van Ferencvaros is gisteren geopend tegen Chelsea;



Gaan ze het oude stadion afbreken? Ben er een aantal jaren geleden zonder wedstrijdbezoek geweest. Mochten toen gewoon foto's maken, erg gastvrij. Totdat we op last van de trainer (we stonden schijnbaar voor zijn raam te praten) weg moesten, LOL.

Thijs

Volgens mij zei een Hongaar mij toen dat het nieuwe stadion op de plek van de oude is gebouwd.

John Sleeuwenhoek

Citaat van: Thijs op aug 11, 2014, 15:35:40
Volgens mij zei een Hongaar mij toen dat het nieuwe stadion op de plek van de oude is gebouwd.

Klopt, het oude stadion is gesloopt en daar staat nu het nieuwe stadion.

Het Ferenc Puskas stadion is het nationale stadion.

Terranova

Citaat van: John Sleeuwenhoek op aug 11, 2014, 15:48:17
Het Ferenc Puskas stadion is het nationale stadion.

Ik vraag me af voor hoelang nog als ik het nieuwe stadion van Ferencvaros zie. Weet even de capaciteit van dit nieuwe stadion niet, maar van het FP stadion is de 2e ring afgesloten vanwege betonrot en ander achterstallig onderhoud.
Daarnaast is het natuurlijk erg ouderwets, met alleen een kleine hoofdtribune die overkapt is.


Thijs

Volgens de website van het nieuwe stadion, de Groupama Arena, bedraagt de capaciteit tijdens grote internationale wedstrijden 22.000 en tijdens normale competitiewedstrijden 23.700 plaatsen.

FC_Emmen

Iemand in Hongarije (Budapest) geweest onlangs? Het schijnt dat ze in Hongarije een soort clubcard verplichting hebben inmiddels, iemand die hier meer van weet? Ik ga volgend weekend namelijk naar Budapest en er worden dan 2 derby's gespeeld en het lijkt mij wel mooi om 1 van die te bezoeken.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

HRM1880

Citaat van: FC_Emmen op nov 16, 2015, 17:53:45
Iemand in Hongarije (Budapest) geweest onlangs? Het schijnt dat ze in Hongarije een soort clubcard verplichting hebben inmiddels, iemand die hier meer van weet? Ik ga volgend weekend namelijk naar Budapest en er worden dan 2 derby's gespeeld en het lijkt mij wel mooi om 1 van die te bezoeken.
Ze werken daar inderdaad met een clubkaart. Echter zijn veel fans niet akkoord met de manier waarop dit gebeurt en boycotten daardoor ook de wedstrijd. Dit leidt vaak tot een lage opkomst en gebrek aan sfeer. Best de dag voor de wedstrijd eens langsgaan bij de club in kwestie.

FC_Emmen

Citaat van: HRM1880 op nov 16, 2015, 18:08:18
Ze werken daar inderdaad met een clubkaart. Echter zijn veel fans niet akkoord met de manier waarop dit gebeurt en boycotten daardoor ook de wedstrijd. Dit leidt vaak tot een lage opkomst en gebrek aan sfeer. Best de dag voor de wedstrijd eens langsgaan bij de club in kwestie.
Inmiddels eindelijk antwoord op mijn mailtjes; op vertoon van je paspoort kan je als buitenlander daar gewoon aan de kassa kaarten kopen.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Semper Fidelis

Een kameraad van mij studeert voor een halfjaar in Boedapest en ben 11 t/m 14 november daarom daar te vinden. Ik zag dat er dat weekend een interlandweekend was. Iemand tips voor een interessante pot in één van de lagere niveaus of een stadion die het bezoeken waard is?

Olav

Citaat van: Semper Fidelis op sep 22, 2016, 12:48:20
Een kameraad van mij studeert voor een halfjaar in Boedapest en ben 11 t/m 14 november daarom daar te vinden. Ik zag dat er dat weekend een interlandweekend was. Iemand tips voor een interessante pot in één van de lagere niveaus of een stadion die het bezoeken waard is?

In de derde divisie wordt er wel gespeeld. Er was een heel mooi stadion wat wel iets weg had van een soort kerk met allerlei palen o.i.d. maar ik kan het beeld even niet voor me krijgen en de naam ben ik ook kwijt. Ik kom er nog op terug..!

Sebastiaan_W