Hoofdmenu

Courtisanewicht

Gestart door Breda, jul 06, 2009, 23:48:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Breda

asdf

Lek11

Citaat van: Breda op jul 06, 2009, 23:48:31En we moeten nu eindelijk eens af van het leggen van verband tussen Ajax en joden. Met de F-side zelf voorop.

Dat zal nooit gebeuren.

Stadionhopper

Citaat van: Breda op jul 06, 2009, 23:48:31
Ik had gehoopt dat iemand anders zou reageren, maar dat gebeurt niet, dus doe ik het maar zelf: Spons, ik vind je opmerkingen vaak heel raak en grappig, maar een uitdrukking als 'jodenstreek' gebruiken, in welke context dan ook, vind ik niet kunnen eigenlijk.

En we moeten nu eindelijk eens af van het leggen van verband tussen Ajax en joden. Met de F-side zelf voorop.

De club is opgericht door joden, het verband zal altijd blijven bestaan.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Sebastiaan_W

Citaat van: Breda op jul 07, 2009, 18:30:39
Het cultiveren is iets anders. Je hoort ergens anders ook niet zingen: "Christenen, christenen (of voor mijn part: 'islamieten, islamieten'), we worden kampioen". Waar nog bijkomt dat het tegenreacties uitlokt in het stadion en daarbuiten (zie hierboven, zou ik zeggen) die mijns inziens zéér onwenselijk zijn.

bij andere clubs gebruiken ze boeren of superboeren als geuzennaam.

spons

Citaat van: Dennis1981 op jul 07, 2009, 18:18:34
De club is opgericht door joden, het verband zal altijd blijven bestaan.

het was wel een van de eerste clubs die in de tweede wereldoorlog de joodse leden royeerde
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Han

Citaat van: Dennis1981 op jul 07, 2009, 18:18:34
De club is opgericht door joden, het verband zal altijd blijven bestaan.
Broodje aap. Hard Gras.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

spons

volgens het woordenboek :

jodenstreek :

´ jo - den - streek
de -woord
jodenstreken
gemene streek, vooral in zaken van koophandel

2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

spons

Citaat van: Breda op jul 07, 2009, 22:46:49
... en wat wil je hiermee bewijzen?

dat dit helemaal van toepassing is op de manier waarop 020 dacht Ellia binnen te kunnen halen
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

spons

2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Citaat van: Han op jul 07, 2009, 22:07:59
Broodje aap. Hard Gras.

Misschien niet opgericht door, maar wel met de Joodse Amsterdammers verbonden.

Mijn uit Amsterdam afkomstige vader zei altijd dat de Watergraafsmeer was wel degelijk een wijk was waar veel joden woonden en dat Ajax wel degelijk een club met een behoorlijk Joods gehalte.

Het is natuurlijk niet voor niks dat Ajax een rijke traditie heeft van Joodse voorzitters en bestuursleden. Waar natuurlijk niks mis mee is.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Bovenstaand is mij bekend en het is goed om te lezen dat wederom is benadrukt dat Ajax níet van origine een joodse club is. Dat de club door diverse invloeden uiteindelijk geassocieerd werd met joodse signatuur is fraai gedocumenteerd in een uitgave ooit van Hard Gras.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: Breda op jul 08, 2009, 23:28:56
Blijkbaar ben ik de enige hier die zich stoort aan het gebruik van de m.i. stigmatiserende term 'jodenstreek'. Maarja, je hoort ook allerwegen een term als 'kut-Marokkaan' tegenwoordig - dat schijnt ook normaal te zijn. Verder ben ik volgens mij ook de enige in het stadion die nog ineenkrimpt als een scheidsrechter voor 'h***enjong' wordt uitgemaakt. Ik berg mijn moraliserende lerarenvinger voorlopig maar weer op - zij het onder protest.

Ik weet niet of je 'grenzen' probeert te verkennen en sluit niet uit dat ook andere leden zich mogelijk storen aan de term 'jodenstreek' maar niet 'moraliserend' een vinger willen opsteken. Dat is een individuele afweging. Dat zou voor jou wellicht aanleiding zijn om dat 'geaccepteerde afstomping' te noemen. 

Ik probeer mij er óók een voorstelling van te maken dat jij niet de enige bent die zich stoort aan het bezigen van de term h***enjong in een stadion waar kennelijk andere normen en waarden mogen gelden. Waarom denk ik dat jij de verwensing 'courtisanewicht' ipv 'h***enjong wél acceptabel vindt?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: Breda op jul 09, 2009, 00:03:55
Dank voor je reactie. Ik beweer ook niet dat ik de exacte scheidslijn weet tussen wat wél en wat niet acceptabel is. Ik stoor me inderdaad - zoals je terecht opmerkt - aan de idée fixe van fans dat in een voetbalstadion dingen gezegd mogen worden die daarbuiten kennelijk 'not done' zijn. Ik stoor me daarenboven aan normvervaging op allerlei vlakken - of zoals jij het formuleert, geaccepteerde afstomping - en meer in het algemeen de gedachte dat veel, zo niet alles, moet kunnen, met name op het verbale vlak.

Misschien had ik wijselijk mijn mond moeten houden. Ik schrok er gewoonweg van dat op dit forum de term 'jodenstreek' werd gedebiteerd en verwachtte dat iedereen daaraan aanstoot zou nemen. Dat was een misvatting, zo blijkt; weer een illusie armer.


Ik probeer kennelijk tevergeefs te pleidooien dat er wellicht wel degelijk aanstoot wordt genomen maar dat dat niet betekent dat men de behoefte voelt dat ook daadwerkelijk te ventileren.



Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hielke

Op het Heerenveen-forum ben ik beheerder en kan ik dus posts van anderen aanpassen. De woorden '020' en 'jodenstreek' zou ik op ons eigen forum wegcensureren. Juist omdat de grens zo arbitrair is. Als iedereen, zeker op een clubforum, de gelegenheid krijgt om eigen omschrijvingen op andere clubs los te laten, dan krijg je een glijdende schaal. Dat is voor het niveau van zo'n forum slecht c.q. dodelijk. 

De Groningse spelling van Heerenveen, met een o, vind ik hier ook onder vallen. Dat moge duidelijk zijn.

Rokerman

Citaat van: Breda op jul 08, 2009, 23:28:56
Blijkbaar ben ik de enige hier die zich stoort aan het gebruik van de m.i. stigmatiserende term 'jodenstreek'. Maarja, je hoort ook allerwegen een term als 'kut-Marokkaan' tegenwoordig - dat schijnt ook normaal te zijn. Verder ben ik volgens mij ook de enige in het stadion die nog ineenkrimpt als een scheidsrechter voor 'h***enjong' wordt uitgemaakt. Ik berg mijn moraliserende lerarenvinger voorlopig maar weer op - zij het onder protest.

Ik kan je verzekeren....je bent niet de enige hoor. Ik val hier ook onder. Ik ben voorstander van achter je eigen team staan ipv de tegenstander proberen uit te dagen.....
FTM