De irrationele, nergens op gebaseerde, onverklaarbare sympathie

Gestart door hgrm, okt 28, 2008, 21:21:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Kennen jullie dat ook? Je zit te gluren op teletekst of op internet en opeens valt je oog op een naam. Een verzameling letters die een woord vormen. Een woord dat je raakt. Waarom? Hoezo? Waardoor? Geen idee. Werkelijk geen idee. Onderbewust trek iets je aan.

In de weken die komen, volg je de uitslagen, kijk je waar die verzameling letters in de ranglijst staan. Treur je een beetje mee met de onbekende fans, ver weg, bij een nederlaag. En juich je stilletjes bij een overwinning. Ondertussen ontstaat er een verlangen. Een verlangen om je geheime liefde te bezoeken. Je struint Internet af. Geschiedenis, stadion, fanscene. Je ziet alles door een roze bril. Zelfs het standaardste van de standaardovaaltjes is opeens mooi, omdat jouw geheime liefde er speelt.

Dan komt de grote dag. Je aanvaardt de reis, per boot, per vliegtuig, met de auto. Met vlinders in je buik denk je onderweg aan de ontmoeting met je geheime liefde die op het punt staat werkelijkheid te worden.

En dan is het zover. De magie is verbroken. Soms valt het mee, soms valt het tegen. Soms is het leuk, soms ook niet. Maar de magie is verbroken. Het geheim is geen geheim meer. De geheime liefde is verworden tot de zoveelste naam op je lijst met bezochte clubs. Geen club uit duizenden, maar dertien in een dozijn. Maar toch, zo nu en dan, toch houdt die naam een bijzondere klank.


Bij het bovenstaande kan ik wel een rijtje clubs invullen:

Racing Jet Wavre in België
Salernitana in Italië
Rheydter SV in Duitsland
Queen's Park in Schotland




Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Pieros

Citaat van: hgrm op okt 28, 2008, 21:21:41
Kennen jullie dat ook? Je zit te gluren op teletekst of op internet en opeens valt je oog op een naam. Een verzameling letters die een woord vormen. Een woord dat je raakt. Waarom? Hoezo? Waardoor? Geen idee. Werkelijk geen idee. Onderbewust trek iets je aan.

In de weken die komen, volg je de uitslagen, kijk je waar die verzameling letters in de ranglijst staan. Treur je een beetje mee met de onbekende fans, ver weg, bij een nederlaag. En juich je stilletjes bij een overwinning. Ondertussen ontstaat er een verlangen. Een verlangen om je geheime liefde te bezoeken. Je struint Internet af. Geschiedenis, stadion, fanscene. Je ziet alles door een roze bril. Zelfs het standaardste van de standaardovaaltjes is opeens mooi, omdat jouw geheime liefde er speelt.

Dan komt de grote dag. Je aanvaardt de reis, per boot, per vliegtuig, met de auto. Met vlinders in je buik denk je onderweg aan de ontmoeting met je geheime liefde die op het punt staat werkelijkheid te worden.

En dan is het zover. De magie is verbroken. Soms valt het mee, soms valt het tegen. Soms is het leuk, soms ook niet. Maar de magie is verbroken. Het geheim is geen geheim meer. De geheime liefde is verworden tot de zoveelste naam op je lijst met bezochte clubs. Geen club uit duizenden, maar dertien in een dozijn. Maar toch, zo nu en dan, toch houdt die naam een bijzondere klank.


Bij het bovenstaande kan ik wel een rijtje clubs invullen:

Racing Jet Wavre in België
Salernitana in Italië
Rheydter SV in Duitsland
Queen's Park in Schotland






Heel herkenbaar. Altijd onbewust op zoek naar de perfecte club met een: mooi stadion, prachtig shirt, authentiek logo, goede sfeer op de tribune enz. enz. Ik moet zeggen dat door internet wel een heel stuk van die magie verdwenen is. Vroeger wist je vaak niet meer dan de clubnaam en eventueel de speelplaats. De rest kwam eventueel mondjesmaat binnen via de krant, VI of via beelden uit het buitenland. Nu staan vaak van de kleinste clubs uit binnen/buitenland allemaal foto's online, waardoor je minder kunt ontdekken.

Clubs die ik gewoonweg moest bezoeken d.m.v. een bepaalde magie zijn Zwarte Leeuw en Dover Athletic geweest. Bij Berchem Sport had ik dat ook, maar de 3de keer viel erg tegen, waardoor ik er nu minder snel meer zal komen.

Maroboduus

Queen of the South FC
Eisenhüttenstädter FC Stahl
SpVgg Eintracht Glas Chemie Wirges
Partick Thistle FC
Saint Patrick's Athletic FC
West Bromwich Albion FC

Vroeger had ik dat ook met SpVgg Unterhaching, maar dat verdween toen de ploeg een paar jaar in de 1. Bundesliga speelde. Als kind von ik Sampdoria en Fiorentina ook magisch klinken, evenals Newell's Old Boys trouwens. En clubs met de woorden "Lokomotive" of "Traktor" in de clubnaam. Van de eerste zijn er nog wat overgebleven (wat dat betreft vind ik het schitterend dat VfB Leipzig naar de verdoemenis is en de fans zelf weer Lokomotive Leipzig in het leven hebben geroepen), van de tweede niet meer. De meest tot de verbeelding sprekende (voor mij althans) was trouwens sowieso een ijshockeyclub genaamd Traktor Chelyabinsk en die bestaat nog altijd naar het schijnt.


Maroboduus

Citaat van: Joost op okt 29, 2008, 12:25:27
Borussia Freialdenhoven.

Haha...ben je er trouwens ooit geweest? Is voor jou niet zo ongelooflijk ver weg.
Ben er zelf ooit met Dennis geweest toen de ploeg in de Oberliga speelde en het "grote" Fortuna Düsseldorf op bezoek kwam. Het jaar daarop verplaatste Freialdenhoven de wedstrijd tegen Düsseldorf wijselijk naar Solingen omdat het eigen terrein voor dergelijke wedstrijden niet bepaald geschikt is:-)



Joost

Citaat van: Maroboduus op okt 29, 2008, 12:29:50
Haha...ben je er trouwens ooit geweest? Is voor jou niet zo ongelooflijk ver weg.
Ben er zelf ooit met Dennis geweest toen de ploeg in de Oberliga speelde en het "grote" Fortuna Düsseldorf op bezoek kwam. Het jaar daarop verplaatste Freialdenhoven de wedstrijd tegen Düsseldorf wijselijk naar Solingen omdat het eigen terrein voor dergelijke wedstrijden niet bepaald geschikt is:-)

Nee. In tijden dat ik in Sittard studeerde ging ik iedere dag met de trein en kocht altijd Der Kicker. Een van de allereerste keren viel deze naam me op en sindsdien was dat a het wedstrijdverslag van Alemannia het eerste wat ik opzocht. Pas twee jaar geleden kwam ik er per toeval achter dat het echt heel dichtbij is. Ze degradeerden vrij snel en ik denk dat ik de mythe maar in stand houd en er nooit heen ga. Ik heb zo'n heel iddylisch beeld van.

Stadionhopper

Citaat van: Joost op okt 29, 2008, 13:16:30
Nee. In tijden dat ik in Sittard studeerde ging ik iedere dag met de trein en kocht altijd Der Kicker. Een van de allereerste keren viel deze naam me op en sindsdien was dat a het wedstrijdverslag van Alemannia het eerste wat ik opzocht. Pas twee jaar geleden kwam ik er per toeval achter dat het echt heel dichtbij is. Ze degradeerden vrij snel en ik denk dat ik de mythe maar in stand houd en er nooit heen ga. Ik heb zo'n heel iddylisch beeld van.

Zeer wijselijk besluit, nu spelen ze niet meer in de Oberliga. (of NRW Liga zoals die tegenwoordig heet). De Düsseldorf supporters konden het niet laten om 5 minuten voor tijd de bal te pakken en zelf te gaan voetballen. Bij aanvang van de tweede helft onstaken de Düsseldorf supporters enkele fakkels en hadden op een spandoek de volgende tekst staan: "Das ganze Dorf muss brennen!"

Een jaar later was ik er ook bij in Solingen, alles verliep wat gecontroleerder. De Düsseldorf supporters kregen zelfs de tribuneplaatsen toegewezen. De sfeer die er in Freialdenhoven hing die hing er niet meer in Solingen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Han

Reikhalzende sprookjesnamen:

Petrolul Ploieşti
Llansantffraid
Ski Og Lynn
Markaz Shabab Wadi Degla Ibshawai
Preston North End
Famagusta
Gottwaldov
Lanerossi
Estudiantes de la Plata
Ton Pentre
Robur et Velocitas

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Sebastiaan_W

Citaat van: Han op okt 29, 2008, 23:39:40
Reikhalzende sprookjesnamen:

Petrolul Ploieşti
Llansantffraid
Ski Og Lynn
Markaz Shabab Wadi Degla Ibshawai
Preston North End
Famagusta
Gottwaldov
Lanerossi
Estudiantes de la Plata
Ton Pentre
Robur et Velocitas



In Almelo heb je ook zo'n club: Luctor et Emergo.

Verder komen er bij de uitzendingen van MotD(FA-cup samenvattingen) en finalscores op de BBC ook geweldige namen voorbij als Nuneaton Borough en Leigh RMI.

Heeft de BBC dit jaar trouwens de uitzendrechten van de Fa-cup?

Joost

Citaat van: witte leeuw op okt 30, 2008, 12:46:26
In Almelo heb je ook zo'n club: Luctor et Emergo.

Verder komen er bij de uitzendingen van MotD(FA-cup samenvattingen) en finalscores op de BBC ook geweldige namen voorbij als Nuneaton Borough en Leigh RMI.

Heeft de BBC dit jaar trouwens de uitzendrechten van de Fa-cup?


Leigh RMI heet sinds dit seizoen Leigh Genesi met een flitsend logo en website. De BBC heeft alle rechten helaas verloren, ook die van de samenvattingen.


hoevenen lion

FC Zurich

Millwall FC
AFC Wimbledon

Voor de rest zijn er veel ploegen die ik wel volg maar er niet echt mee inzit of ze winnen of verliezen.

Maroboduus

Citaat van: Han op okt 29, 2008, 23:39:40
Reikhalzende sprookjesnamen:

Petrolul Ploieşti
Llansantffraid
Ski Og Lynn
Markaz Shabab Wadi Degla Ibshawai
Preston North End
Famagusta
Gottwaldov
Lanerossi
Estudiantes de la Plata
Ton Pentre
Robur et Velocitas



Inderdaad een prachtig rijtje. Zat zelf ook aan Llansantffraid te denken. Sowieso spreekt de Welshe competitie (qua clubnamen dan) tot de verbeelding. Cwmbran Town FC is ook zo'n club. En over Wales gesproken; ik ben ooit met de trein door het plaatsje met de langste plaatsnaam ter wereld gereden. Helaas was ik slecht voorbereid en wist ik helemaal niet dat we door die plaats zouden komen. Zodoende is het me niet zelf gelukt een foto van het beroemde bord te maken. Ik heb hem echter op het net gevonden:

De plaatselijke voetbalclub speelt onder de naam Llanfairpwll FC.