Tweede Kamerverkiezingen Nederland 9 juni 2010

Gestart door TeeZee, mei 18, 2010, 09:54:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

spons

Citaat van: Joost op sep 07, 2012, 14:26:14
Niet helemaal. Ik was deze zomer in Australië bij een tante van mijn vriendin. Die tante is inmiddels halverwege de 70 en is in de jaren 60 geëmigreerd. Doordat ze steeds op het Nederlands consulaat haar paspoort heeft laten verlengen heeft ze nog steeds stemrecht in Nederland. Een Australisch paspoort heeft ze nooit aangevraagd dus hoewel ze woonde en werkte in Australië mocht ze daar niet stemmen en invloed uitoefenen.

Sinds haar emigratie is ze 5 keer teruggeweest in Nederland, in totaal nog geen 150 dagen. Haar beeld van Nederland was zo anders dan de werkelijkheid dat Hgrm's stelling voor haar in ieder geval wel opgaat.

Ik vind het terecht dat ze in Australie geen stemrecht heeft als ze zich zo verbonden voelt met dat land dat ze invloed wil kunnen uitoefenen had ze een Australisch paspoort aan moeten vragen.

Maar dit zijn uitzonderingsgevallen, maar hoeveel nederlandse expats wonen en werken er niet in het buitenland, moeten we die het stemrecht ontnemen ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Joost

Citaat van: spons op sep 07, 2012, 15:01:04
Ik vind het terecht dat ze in Australie geen stemrecht heeft als ze zich zo verbonden voelt met dat land dat ze invloed wil kunnen uitoefenen had ze een Australisch paspoort aan moeten vragen.

Maar dit zijn uitzonderingsgevallen, maar hoeveel nederlandse expats wonen en werken er niet in het buitenland, moeten we die het stemrecht ontnemen ?
In Australie mag je maar 1 paspoort hebben dus dan had ze haar Nederlandse pas moeten opgeven, dat had een aantal andere consequenties die ik helaas niet meer herinner.

Je moet wel een verschil maken tussen mensen die tijdelijk in het buitenland wonen en mensen die volledig vertrokken zijn.

spons

Citaat van: Joost op sep 07, 2012, 15:14:10
In Australie mag je maar 1 paspoort hebben dus dan had ze haar Nederlandse pas moeten opgeven, dat had een aantal andere consequenties die ik helaas niet meer herinner.

Je moet wel een verschil maken tussen mensen die tijdelijk in het buitenland wonen en mensen die volledig vertrokken zijn.

Wat is tijdelijk ? 40 jaar kan ook tijdelijk zijn als iemand uiteindelijk besluit terug te keren

Iemand die niet bereid is zijn of haar Nederlandse paspoort op te geven is in zijn of haar hart niet volledig vertrokken dus ik blijf erbij dat zo'n iemand terecht geen stemrecht heeft in het nieuwe land van vestiging.

2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Bij gemeenteraadsverkiezingen of provinciale verkiezingen vindt iedereen het normaal dat je stemt in de gemeente of provincie waar je woont en niet die waar je geboren bent, een emotionele band mee hebt of waar je sociale leven zich afspeelt.

Waarom zou je dan bij landelijke verkiezingen wel naar iemands nationaliteit kijken? Het gaat er om dat je ergens woont, deelneemt aan de maatschappij en bijdraagt aan de maatschappij. Ik vind het dan ook volkomen logisch dat je dus ook daar waar je woont, stemrecht hebt. Wel vind ik dat iemand ergens eerst een paar jaar moet wonen om zich een beeld van het politieke landschap te vormen, voordat ie zou mogen stemmen. Maar dat zou ook moeten gelden als iemand verhuist naar een andere gemeente of provincie.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: hgrm op sep 07, 2012, 12:45:05
Met alle respect, maar ik vind dat iemand die al 8 jaar niet meer in Nederland woont geen invloed hoort te hebben op de samenstelling van het Nederlandse parlement.

Zolang mijn zoon werkt en studeert in Nederland en ik er onder andere fiscale banden onderhoud wil ik de vrijheid hebben om mijn onvervreemdbare stemrecht te kunnen verzilveren. Bovendien kan mij het intellectuele recht niet ontnomen worden om invloed uit te willen oefenen op het parlementaire gezicht van Nederland in geval van terugkeer.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

spons

Citaat van: Han op sep 07, 2012, 22:46:50
Zolang mijn zoon werkt en studeert in Nederland en ik er onder andere fiscale banden onderhoud wil ik de vrijheid hebben om mijn onvervreemdbare stemrecht te kunnen verzilveren. Bovendien kan mij het intellectuele recht niet ontnomen worden om invloed uit te willen oefenen op het parlementaire gezicht van Nederland in geval van terugkeer.

Je hebt volkomen gelijk Han
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

spons

Citaat van: hgrm op sep 07, 2012, 21:52:06
Bij gemeenteraadsverkiezingen of provinciale verkiezingen vindt iedereen het normaal dat je stemt in de gemeente of provincie waar je woont en niet die waar je geboren bent, een emotionele band mee hebt of waar je sociale leven zich afspeelt.

Waarom zou je dan bij landelijke verkiezingen wel naar iemands nationaliteit kijken? Het gaat er om dat je ergens woont, deelneemt aan de maatschappij en bijdraagt aan de maatschappij. Ik vind het dan ook volkomen logisch dat je dus ook daar waar je woont, stemrecht hebt. Wel vind ik dat iemand ergens eerst een paar jaar moet wonen om zich een beeld van het politieke landschap te vormen, voordat ie zou mogen stemmen. Maar dat zou ook moeten gelden als iemand verhuist naar een andere gemeente of provincie.

Gaat het dan om dat iemand hier legaal of illegaal woont, samenwoont of in een huis van minimaal 350.000 euro en draagt iemand die niet werkt genoeg bij om te mogen stemmen en moet je ook minimaal 3 keer per jaar in het theater komen en welk IQ moet je minimaal hebben om sowieso een goed beeld te kunnen vormen van het politieke landschap ?

Dit is natuurlijk gekscherend bedoeld maar wat ik wil zeggen is dat ik vind dat je volledige onzin uitkraamt
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Verwijderd lid

Citaat van: spons op sep 08, 2012, 08:41:44

Dit is natuurlijk gekscherend bedoeld maar wat ik wil zeggen is dat ik vind dat je volledige onzin uitkraamt

dat zijn we van HGRM wel gewend als het om politiek gaat.

hgrm

Citaat van: spons op sep 08, 2012, 08:41:44
Gaat het dan om dat iemand hier legaal of illegaal woont, samenwoont of in een huis van minimaal 350.000 euro en draagt iemand die niet werkt genoeg bij om te mogen stemmen en moet je ook minimaal 3 keer per jaar in het theater komen en welk IQ moet je minimaal hebben om sowieso een goed beeld te kunnen vormen van het politieke landschap ?

Dit is natuurlijk gekscherend bedoeld maar wat ik wil zeggen is dat ik vind dat je volledige onzin uitkraamt

Een discussie over legaal en illegaal is ook een interessante. Het hele concept 'nationaliteit' is een gevolg van het negentiende-eeuwse gif dat nationalisme heet en dat twee wereldoorlogen heeft veroorzaakt. Inmiddels is het verworden tot een instrument om de rijkdom (en vooral de armoede) te houden waar het is.

Een bijdrage aan de maatschappij levert iedereen simpelweg door er te zijn. De trent om alles te willen meten in geld is onzinnig. Dat de traditionele spruitjesgeur van dit land wordt vermengd met die van kouseband en couscous zie ik als een verrijking.

Wat mij betreft hoeft een nieuwe inwoner van Nederland (of een terugkeerder) in de twee jaar dat hij de tijd kan nemen zich in de politiek te verdien, dit niet verplicht (middels inburgerings- of taalcursussen) te doen. Een groot deel van het electoraat dat we nu hebben ontstijgt het niveau SBS6 ook niet en heeft desondanks kiesrecht. Zodat we die situatie aanvaardbaar vinden, hoeven nieuwkomers wat mij betreft ook niet aan eisen te voldoen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: Meester op sep 08, 2012, 10:54:57
dat zijn we van HGRM wel gewend als het om politiek gaat.

maar HGRM speelt wel altijd de bal en niet de man.
Dus ik zou het waarderen als je deze opmerking terugneemt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

spons

Citaat van: hgrm op sep 08, 2012, 11:05:05
Een discussie over legaal en illegaal is ook een interessante. Het hele concept 'nationaliteit' is een gevolg van het negentiende-eeuwse gif dat nationalisme heet en dat twee wereldoorlogen heeft veroorzaakt. Inmiddels is het verworden tot een instrument om de rijkdom (en vooral de armoede) te houden waar het is.

Een bijdrage aan de maatschappij levert iedereen simpelweg door er te zijn. De trent om alles te willen meten in geld is onzinnig. Dat de traditionele spruitjesgeur van dit land wordt vermengd met die van kouseband en couscous zie ik als een verrijking.

Wat mij betreft hoeft een nieuwe inwoner van Nederland (of een terugkeerder) in de twee jaar dat hij de tijd kan nemen zich in de politiek te verdien, dit niet verplicht (middels inburgerings- of taalcursussen) te doen. Een groot deel van het electoraat dat we nu hebben ontstijgt het niveau SBS6 ook niet en heeft desondanks kiesrecht. Zodat we die situatie aanvaardbaar vinden, hoeven nieuwkomers wat mij betreft ook niet aan eisen te voldoen.

Ik denk dat we dan binnen een half jaar 2 keer zoveel inwoners hebben als nu en dat wordt toch een beetje krap ben ik bang.

2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

spons

Citaat van: Meester op sep 08, 2012, 10:54:57
dat zijn we van HGRM wel gewend als het om politiek gaat.

Ik vind dat ze HGRM per onmiddelijke ingang zijn stemrecht moeten ontnemen
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Citaat van: spons op sep 08, 2012, 11:11:04
Ik denk dat we dan binnen een half jaar 2 keer zoveel inwoners hebben als nu en dat wordt toch een beetje krap ben ik bang.

Dan keert de wal vanzelf het schip.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: spons op sep 08, 2012, 08:36:41
Je hebt volkomen gelijk Han

Hgrm heeft zich vergaloppeerd aan zijn stelling die ik met twee valide argumenten heb ontkracht. Hij ontzenuwt ze ook niet.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Citaat van: Han op sep 07, 2012, 22:46:50
Zolang mijn zoon werkt en studeert in Nederland en ik er onder andere fiscale banden onderhoud wil ik de vrijheid hebben om mijn onvervreemdbare stemrecht te kunnen verzilveren. Bovendien kan mij het intellectuele recht niet ontnomen worden om invloed uit te willen oefenen op het parlementaire gezicht van Nederland in geval van terugkeer.

Als je zoon zou werken en studeren (door wat voor omstandigheid dan ook) in Spanje, Slovenië of Soedan, had je er ook niks over te zeggen, evenmin over het fiscale beleid in Zweden, Zwitserland of Zuidafrika als je daar geld, goed of aandelen zou hebben.  En als je later besluit je leven in België, Bulgarije of Bhutan voort te zetten, heb je nu ook geen enkele invloed op de gang van zaken in die landen.

Met andere woorden: het is heel normaal dat je geen invloed hebt op het politieke gebeuren in landen waar je wel een belang zou kunnen hebben. Beide argumenten zijn dus in feite één en dezelfde: namelijk dat je vindt dat je op grond van je Nederlandse nationaliteit wèl invloed zou moeten hebben op het politieke gebeuren in Nederland ofschoon je er niet woont.

Dat argument heb ik wel degelijk ontkracht door te stellen dat het juist vreemd is dat je je stemrecht behoudt als je weggaat uit een land enerzijds omdat dit ook niet gebeurt als je vertrekt uit een gemeente of provincie en anderzijds omdat veel mensen dagelijks te maken hebben met het landsbestuur (namelijk buitenlanders in een land) volgens de zelfde onlogica geen stemrecht hebben.

Uiteindelijk is het natuurlijk een keuze die je maakt en waar het in feite op neerkomt is de vraag of je als groep een monopolie mag doen gelden op een stukje aarde. Nationaliteit en de rechten die daarmee samenhangen zijn middelen om dat monopolie te beschermen. Wat mijn antwoord op deze vraag is, mag genoegzaam bekend zijn.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen