Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De publiekswissel

Citaat van: De publiekswissel op aug 09, 2019, 12:51:25
Naast Sarajevo is Graz een stad waar ik graag kom. Ook deze zomer deden wij de stad weer aan. De plaatselijke SK krijgt dan wel een bezoek omdat wij dan heel toevallig daar zijn als ze thuis of in de buurt spelen. "Kijk schat, ze spelen thuis" ;-)
Een bezoek aan de Europese wedstrijd tegen Haugesund kon ik vergeten vanwege de straf die de UEFA had opgelegd. Wel bezocht ik een paar dagen later de uitwedstrijd tegen Wolfsberger AC met de ultras van Sturm Graz. In een uitverkocht uitvak met duizend schwoarzn was het genieten. Een corteo vanaf het kleine centrum van Wolfsberg (die speciaal voor deze dag een paar cafés hadden geopend voor de fans uit Graz), zicht op de prachtige Oostenrijkse bergen, een vol en knus stadion en een 0 - 1 overwinning van Sturm. Mijn vrouw lag in het zwembad naast het stadion en ik in het uitvak, beter kon het niet. Mooi begin van het seizoen!

Voor degene die het nog niet gelezen hadden: https://www.indehekken.net/sturm-graz-awayday-met-de-ultras-naar-karinthie/
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Semper Fidelis

Citaat van: Jehoentelaar op aug 11, 2019, 15:11:01
Gisteravond voor het eerst sinds mei 2017 een competitieduel gezien van FC Groningen in de Euroborg. Nooit zo'n bizarre pot voetbal meegemaakt als deze. Vuurwerk buiten het stadion, gemiste strafschoppen, twee rode kaarten en gekkies op het veld - en dat allemaal nog voor rust. Uitvak van FC Twente was wel lekker bezig.

Was er zelf bij in het uitvak en het was inderdaad een vrij bizar potje.

Jarowi

Niet echt een club/stadion die bij veel mensen boven aan het lijstje staat, maar toch blij dat ik het Jan Breydelstadiom heb bezocht.

https://www.ticketsandmatches.nl/club-brugge-kas-eupen/

ALenstra

Vorige week terug van een reis in het Verenigd Koninkrijk waar ik ook wat voetbalwedstrijden bezocht. In een eerder bericht van dit topic beschreef ik al een bezoek aan het nieuwe stadion van Tottenham Hotspur. Ik bezocht echter nog drie stadions waar ik nog nooit was.

Huddersfield Town-Derby County 1-2
Het stadion ligt ergens in de middle of nowhere aan het eind van een doodlopende weg. Is ook nogal nieuw. Wel behoorlijk fanatiek publiek. Ook heel veel away support. Mooi competitie-debuut voor Philip Cocu al waren de doelpunten wel makkelijk weggegeven door de thuisclub.

Portsmouth-Birmingham City 3-0
Fratton Park is een stadion die je absoluut gezien moet hebben zeggen groundhoppers wel eens. En daar is niks van gelogen. Heerlijk stadion met een prachtige voorkant aan het eind van een smalle straat. De sfeer was wat minder maar dat zal wel komen omdat er iets van 9900 toeschouwers waren. Ik denk dat de sfeer bij competitiewedstrijden beter is. Portsmouth won vooral omdat de gasten niet in hun sterkste opstelling waren gekomen.

Cardiff City-Luton Town 2-1
Mijn eerste Engelse wedstrijd buiten Engeland. Een nieuw stadion vlakbij de plek waar het oude stadion stond. Van Ninian Park is alleen nog een stadionpoort met hek overgebleven. In veel verkooppunten kan alleen cashless betaald worden. Het weer in Cardiff was nogal wisselend: zonneschijn afgewisseld door stevige regenbuien maar tijdens de wedstrijd bleef het zonnig en droog. Cardiff wist nog in blessuretijd een zege te pakken nadat de gasten kort ervoor nog gelijk hadden gemaakt.

Joost

Ik ben ooit in een klein kwartiertje van het stadion van Huddersfield naar het station gelopen. Zo afgelegen vond ik het niet.

Het is overigens al 25 jaar oud. Het oude Leeds Road stadium lag ernaast.

Saltacampos

Citaat van: Jarowi op aug 17, 2019, 13:15:25
Niet echt een club/stadion die bij veel mensen boven aan het lijstje staat, maar toch blij dat ik het Jan Breydelstadiom heb bezocht.

https://www.ticketsandmatches.nl/club-brugge-kas-eupen/
Vreemd dat je zegt dat je niet eerder aan Club Brugge had gedacht omdat er geen sfeer zou zijn, het is voor tegenstanders in wedstrijden die er toe doen net één van de meest intimiderende stadions in België.
Over land and sea

Jarowi

Citaat van: Saltacampos op aug 21, 2019, 22:39:58
Vreemd dat je zegt dat je niet eerder aan Club Brugge had gedacht omdat er geen sfeer zou zijn, het is voor tegenstanders in wedstrijden die er toe doen net één van de meest intimiderende stadions in België.

Laat ik voorop stellen dat ik weinig weet van het Belgische voetbal, helemaal in vergelijking met jou. Ik heb echter nog nooit gehoord (ook niet op dit forum) dat je naar Brugge moet voor de sfeer. Ondanks dat ik een leuke avond heb gehad, bevestigde de wedstrijd tegen Eupen dit ook.
Dat tegenstanders geïntimideerd zijn door de tribunes dicht op het veld, de 'naam' van Club Brugge en andere zaken geloof ik zeker. Echter het zou nog steeds niet het eerste stadion/de eerste club zijn waar ik mensen naartoe zal sturen.
Wat is volgens jou een club in België die ik zeker een keer moet bezoeken? Zoals gezegd ben ik nog een rookie (in België) en sta ik open voor tips.

Joost

Buiten de Ghelamco Arena en Staaijen zou ik eigenlijk ieder stadion in 1A en 1B een aanrader noemen.

FCT1980

Brugge stond voor ik er geweest was juist wel ergens bovenaan mijn lijstje.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Nort

Met AthleticHolanda naar het voetbal gaan is niet alleen gezellig, maar brengt ook een risico met zich mee. In een krappe tijd wordt je op slinkse wijze geïndoctrineerd met Spaans voetbal en voor je het weet heb je nog geen 24 uur later de vliegtickets geboekt. Gezien alleen de hoogste twee divisies competitief niveau speelden, was het niet de beste tijd om te gaan en zou een dubbel nog lastig worden.

La Liga maakte keurig vijf weken van te voren bekend op welke dagen er gespeeld gingen worden, totdat de Spaanse bond lastig ging doen. Alle vrijdag en maandag wedstrijden werden eenzijdig uit het programma geschrapt en op zaterdag of zondag ingepland. Uiteraard ging La Liga daar niet mee akkoord en pas vijf dagen voor de opening van het seizoen, kwam er witte rook. Een volledige ban op vrijdag en maandag is er niet van gekomen, maar het aantal wedstrijden op die dagen wordt wel flink gereduceerd. Nadeel was wel dat Girona van 21:00 naar 19:00 ging en daarmee een dubbel op zondag definitief van de baan was.


Op zaterdag was het eerst echter de beurt aan Mestalla en Valencia. De Franse TGV en, vanaf Barcelona, de Spaanse sneltrein brachten me in Valencia. Onderweg passeerden we de mooie witte stranden waar vakantie minnend Nederland hun lichaam bruin bakten. Voor mij weinig zon en al helemaal geen strand. Tussen aankomst in Valencia en de aftrap zat namelijk maar 90 minuten en dan wilde ik vooraf ook nog even mijn tas in het hotel afgooien.

Dat ging allemaal sneller dan verwacht en ruim op tijd kon de metro naar Mestalla gepakt worden. De route wees zich vanzelf en de eerste aanblik was fantastisch. Tussen de woonflats lag een indrukwekkende stukje architectuur. De verhalen over steile tribunes bleken niet gelogen en dat kan ook niet anders gezien de zeer beperkte ruimte. Met een zwart oranje buitenkant heeft het stadion een andere aanblik dan normaal en liet het me hunkeren om de tribunes te betreden.


Om zo goed mogelijk van Mestalla te kunnen genieten, had ik bewust een plekje gekocht op de hoogste tree pal achter het doel. Met €25,- was de wedstrijd tegen Sociedad gunstig geprijsd. Als Madrid of Barcelona neerstrijkt, gaan de prijzen meer dan drie keer over de kop en dan is het goedkoopste kaartje met €85 de duurste die er nu te verkrijgen was.

Na de klim van een paar honderd treden kon ik Mestalla in al haar glorie aanschouwen en dat stelde me niet teleur. Integendeel, het is een fantastisch stadion waarbij de elementen in uitstekende harmonie zijn. Een hoofdtribune met een verroest dak, twee korte zijdes met drie mega steile ringen en een kolos van een lange zijde die eveneens drie ringen kent én weer net boven de korte zijdes uitsteekt. Beter ga je ze niet snel krijgen, althans voor ons soort mensen. Er is nauwelijks ruimte voor skyboxen en luxe ruimtes in het stadion en dat is tegenwoordig wel een pré om structureel aan te haken bij de (sub)top op nationaal en internationaal niveau. ''Haters gonna hate'', maar dat is nu eenmaal de moderne realiteit.


De tribunes liepen lekker vol en ik had het getroffen dat uiteraard een vak langs mij een groepje ultra's met trommels zich positioneerden. Een Sociedad supporter, gehuld in het thuistenue, had het nog kwaaier en had letterlijk voor hetzelfde vak een kaartje en daar maakte helemaal niemand zich druk om. De decibellen van de trommels maakte mij voorwaardelijk doof, maar waren al verdwenen voor ze het veld reikten. In de 2e helft verplaatste ik me naar de hoogste tree van de lange zijde en vanaf daar had ik fenomenaal uitzicht over de stad en de heuvels. De ondergaande zon en de oranje vloed aan de horizon deed de rest. Mestalla in optima forma. Beter gaat het gewoon niet worden.

De wedstrijd was matig en vooral Valencia stelde me teleur. Toch kwam het na een uur spelen op voorsprong en kon het, daarna via een open doelkans en een strafschop, de score verdubbelen. Dat deed het niet en in de 101ste minuut van de wedstrijd kreeg het daarvoor de rekening gepasseerd. Strafschop. Ironisch genoeg werd er op dat moment ergens anders in de stad siervuurwerk afgestoken, een betere timing was voor de Sociedad fans onmogelijk. De strafschop werd benut en daarna hoefde er niet eens meer afgetrapt te worden. Onder een ziedend fluitconcert liep Mestalla leeg en kon ik nog een paar foto's schieten van misschien wel het meest complete stadion dat er bestaat.


De bouw van het nieuwe Valencia stadion is inmiddels hervat en ergens rond 2022 moet de verhuizing er dan toch van komen. Tot die tijd kan er nog genoten worden van Mestalla en dat kan ik iedereen aanraden om een keer te doen.

Het verslag van Girona volgt hopelijk ook nog ergens in deze dagen.

jdebruin96

Gave foto's en een leuk verslag Nort! Nu zit er toch wel haast bij om het Mestalla te zien.. :(

Saltacampos

Citaat van: Jarowi op aug 21, 2019, 23:26:15
Laat ik voorop stellen dat ik weinig weet van het Belgische voetbal, helemaal in vergelijking met jou. Ik heb echter nog nooit gehoord (ook niet op dit forum) dat je naar Brugge moet voor de sfeer. Ondanks dat ik een leuke avond heb gehad, bevestigde de wedstrijd tegen Eupen dit ook.
Dat tegenstanders geïntimideerd zijn door de tribunes dicht op het veld, de 'naam' van Club Brugge en andere zaken geloof ik zeker. Echter het zou nog steeds niet het eerste stadion/de eerste club zijn waar ik mensen naartoe zal sturen.
Wat is volgens jou een club in België die ik zeker een keer moet bezoeken? Zoals gezegd ben ik nog een rookie (in België) en sta ik open voor tips.
Voor alle duidelijkheid, het was maar een vraag en geen kritiek of zo hoor.
Ivm aanraders hangt het er een beetje vanaf waar je van houdt. Antwerp en Standard zijn ook zeer sfeervol, bovendien leuke stadions. Kortrijk vind ik ook heel leuk.
Als je van vergane glorie houdt, Union in 1B, ze lijken aan de weg terug te timmeren en hebben in Brussel een nieuw publiek kunnen aanboren dat een meerwaarde zoekt, leuke voetbalcafés in de buurt ook. Ik vind Beerschot of Lokeren ook wel leuk.
In lagere afdelingen Tilleur, schitterend, maar dan moet je voor het stadion gaan, want het voetbal is van een laag niveau. Dat soort dingen heb je veel: Hasselt, Diest, Lier, Racing Mechelen, Olympic Charleroi...
Over land and sea

EisernAssen

#5487
Afgelopen vrijdag de eerste trein gepakt naar Berlijn. Direct inchecken in het vertrouwde ibis hotel en een korte stadswandeling gemaakt over de Kurfürstendamm en het Alexanderplatz. Om 1900 uur stond de eerste wedstrijd op het programma. De stadsderby Hertha BSC II - BAK'07. Een niet al te enerverende wedstrijd. Vooral de tweede helft viel erg tegen. Hertha speelde continu heel armoedig de lange bal en wist uiteindelijk via een makkelijk gegeven penalty met 1-0 te winnen.
Zaterdag stond Lichtenberg 47 - Wacker Nordhausen op het programma. Ondanks dat ik al vaker in dit leuke stadionnetje was geweest had ik er nog nooit live voetbal gezien. Een prachtige locatie naast het oude hoofdkwartier van de stasi. Voor het oog van 544 toeschouwers, wat mij enigzins tegenviel, won de thuisploeg ietwat geflatteerd met 5-1. Een heerlijke Duitse voetbalmiddag. Met bratwurst, bier en zomerse weersomstandigheden.
Zondagmiddag speelde Tasmania Berlin thuis tegen Greifswalder FC. De wedstrijd stond voor 1400 uur gepland maar begon later omdat de scheidsrechter in de file stond. Hiermee kwam het programma een beetje in gevaar maar dat mocht de pret niet drukken. Deze wedstrijd leverde aardig wat vermaak op. Een stilstaande stadionklok, een iets te dikke linksback en een rokende assistent trainer en een stadionspeaker die wel heel graag zichzelf liet horen en zien. Dit affiche had het allemaal inclusief twee fantastische doelpunten. Ik schat dat er ongeveer 200 man aanwezig was waarvan een klein groepje van 10/20 man achter de dug out zich lieten horen en zien als fannatieke aanhang. Fantastisch. Mede door een hele slechte arbitrage wat voor enkele Duitse scheldpartijen en gele kaarten zorgde verloor Tasmania met 1-2. Ze hadden bij Tasmania overigens heerlijke bratwursten.
Na de wedstrijd direct naar het hotel om het ticket op te halen voor het toetje van dit weekend. Een half uur van te voren kwam ik bij het stadion aan. Toen Frank Zander zijn beroemde Nur nach Hause live in het stadion inzette kwam ik met mijn bratwurst aan op de tweede ring van de Ostkurve. Hertha stelde erg teleur en verloor mede door een gescoorde penalty van Wout Weghorst met 0-3 van Wolfsburg. Op maandagochtend met een goed gevoel weer met de trein terug naar Nederland. Mooie herinneringen en twee nieuwe fansjaals rijker.
Erelijst: 196 doelpunten

AthleticHolanda

Op de misschien wel laatste zomerse dag van 2019 begon dan ein-de-lijk het Nederlandse amateur voetbalseizoen. Daar waar ze in onze buurlanden al weken bezig zijn besloot de KNVB twee jaar geleden om pas eind september met de competitie te beginnen, om zodoende te voetballen wanneer het in Nederland waait, regent, hoost en vriest. Gelukkig was dat vanmiddag nog niet het geval en was ik zo blij als een kind om weer eens in het zonnetje langs de lijn te kunnen staan.
De route naar Europese glorie in 2022 wordt door het merendeel van de deelnemers gezien als een oefentoernooi ter voorbereiding op de competitie. De districtsbeker wordt doorgaans allerminst serieus genomen maar bij gebrek aan beter voldeed het prima als vulling van de zondagmiddag.


Een van de vele clubs die al lang op de virtuele lijst stond om te bezoeken was het Nijmeegse Quick 1888. De oudste club van Nijmegen, en daarmee één van de oudste nog bestaande voetbalclubs van Nederland, werd in 1888 opgericht als cricket en voetbalclub. Tot op de dag van vandaag worden deze beide sporten nog beoefend en daarmee draagt Quick met recht het stempel van elitaire club. Misschien was het daarom niet eens zo vreemd dat de club in 2010 een allochtonenstop invoerde. In het linkse Nijmegen leidde dit tot weinig begrip en het haalde zelfs het landelijke nieuws, Quick wilde echter de clubcultuur bewaken en streefde naar een 50/50 verhouding.

Bij de invoering van het betaalde voetbal in 1954 besloot Quick een amateurclub te blijven en enkele jaren later verruilde Quick haar complex aan de Hazenkamp voor haar huidige terrein in Neerbosch-Oost. Een wijk waarin de demografie sindsdien flink is veranderd.
Omdat NEC wél besloot om het betaalde voetbal in te gaan groeide de Nijmegen Eendracht Combinatie uit tot de beste en populairste club van de stad. Iets waar Quick voor die tijd eveneens aanspraak op maakte, zo pakte de club in 1949 haar eerste en enige prijs op landelijk niveau; de KNVB Beker werd gewonnen. Een beker die destijd als wisseltrofee fungeerde, maar sinds 2017 pronkt een replica in de kantine. De enige zichtbare pronkstukken van ná de invoering van het betaalde voetbal zijn herinneringen aan de jubileumwedstrijd tegen de schuimtaartjes uit Castilië in 1988.


Dit nieuwe clubhuis is maar net iets ouder dan de replica. Sinds 2012 werd het complex namelijk gefaseerd vernieuwd en ondanks dat de club nu over prachtig clubhuis beschikt, heeft de vernieuwing voor de romantici enkel slechts gebracht. Het natuurgras werd voor kunstgras, inclusief lelijke omheining, ingeruild en nog erger; alle onoverdekte tribunes - een unicum in Nederand - werden verwijderd. Op de website van Extreme Football Tourism is de transformatie prachtig in beeld gebracht. Van een klein stadion werd het terrein veranderd in een standaard Nederlands amateurterrein. Al is het nog goed toeven op de graswal tegenover de hoofdtribune, het is de reden dat ik het bezoek aan deze club toch maar bleef uitstellen.


Quick bracht de afgelopen decennia door in de derde, tweede en eerste klasse en speelde afgelopen zomer nacompetitie voor promotie naar de eerste klasse. Op bezoek kwam BVC'12 uit het dorp Beek-Ubbergen, niet ver van Nijmegen. Deze typische dorpsclub speelde tussen 1997 en 2013 dertien seizoenen op het laagste niveau. Daarna gebeurde iets opmerkelijks bij deze dorpsclub, ze promoveerden namelijk vijf keer op rij en schopten het tot de Hoofdklasse. Momenteel zijn ze weer eerste klasser en spelen daarmee een niveau hoger dan de stadsclub.


Bij gratis entree, een zonnetje en een cricketwedstrijd op het bijveld trapten de twee teams af. Uiteindelijk kwamen zo'n honderd toeschouwers op het duel af. Zij zagen dat Quick aanvankelijk dapper stand hield maar twee doelpunten kort na elkaar zorgden voor een 0-2 ruststand. Ook na rust won BVC met 0-2 waardoor Quick in een groep met Alverna en DAW nu al kansloos lijkt voor kwalificatie. Bij BVC mogen ze voorlopig nog even blijven hopen op Europees succes in 2022.

Joost

Klein detail; in die poule gaan 2 clubs naar de volgende ronde.