Engelse competitie 2008/2009

Gestart door TeeZee, jun 26, 2008, 15:56:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Citaat van: witte leeuw op sep 04, 2008, 15:58:51
Everton is ook op zoek naar een miljardair.
Ik las het op de Beeb inderdaad. Ze hebben helemaal gelijk, als ze zoals de afgelopen jaren net buiten de prijzen willen blijven vallen zonder er daadwerkelijk een kans op te maken, dan moeten ze zo snel mogelijk werk maken van:

1) een olieboer met oneindig veel geld, wij tanken wel door
2) een nieuw stadion, ovaalvormig, op een industrieterrein ver buiten de stad en liefst met alleen business seats
3) een fusie met Liverpool FC, nieuwe naam wordt Arab Halal Fried Chicken Liverpool United
4) enkele premier leaguewedstrijden afwerken in Azie
5) samenvattingen niet bij MOTD maar pay-per-view
6) iedere week een nieuw tenue
7) reclameprogrammaboekjes voor £30
8) het kopen van die dikke Braziliaanse rastapad van AC Milan voor £500m, puur om City af te troeven

Het is eigenlijk best simpel, een club naar de top leiden. De essentie is dat je je niet laat leiden door irrationele janksentimenten van je slaafse uitgeefvee trouwe supporters.

Sebastiaan_W

Citaat van: TeeZee op sep 05, 2008, 13:05:51


Het is eigenlijk best simpel, een club naar de top leiden. De essentie is dat je je niet laat leiden door irrationele janksentimenten van je slaafse uitgeefvee trouwe supporters.

Dat valt nog vies tegen. Kijk maar naar de toenmalige eigenaar van Dinamo Moskou die half Porto leegkocht, nadat ze de EC I wonnen.

CiteerDe essentie is dat je je niet laat leiden door irrationele janksentimenten van je slaafse uitgeefvee trouwe supporters.

Dat doen clubs als Arsenal, Manchester United, Liverpool, Real Madrid etc. toch al?
Ze verkopen minder seizoenskaarten aan de vaste supporters dan voorheen. Deze vrijgevallen plaatsen zijn voor toeristen die een wedstrijd van deze 'populaire' clubs willen bezoeken.

Dit verdient veel meer dan de seizoenskaarthouders, die kopen alleen in het begin van het seizoen hun spulletjes en iedere keer losse kaarten verkopen levert en meer op en de toeristen duiken nog even de fanshop in om hun geld uit hun zak te laten kloppen.

TeeZee

Citaat van: witte leeuw op sep 05, 2008, 14:03:44Dat doen clubs als Arsenal, Manchester United, Liverpool, Real Madrid etc. toch al?
Ze verkopen minder seizoenskaarten aan de vaste supporters dan voorheen. Deze vrijgevallen plaatsen zijn voor toeristen die een wedstrijd van deze 'populaire' clubs willen bezoeken.
Wrang genoeg zorgt dat er dan weer wel voor dat ik vrij eenvoudig aan een kaartje voor Man Utd kom.

Maar je hebt gelijk, het is een pot nat. Man City is nu niet ineens de duivel. Net zoals Chelsea dat niet was, waar o.a. de Man City fans geen goed woord voor over hadden. Uiteindelijk zijn we allemaal, stuk voor stuk, grote hypocrieten.

Clubs als Fulham, Reading en Wigan zijn het afgelopen decennium heel geleidelijk opgeklommen naar de Premier League. Dat heet dan een goed beleid volgens de kenners. Ik blijf liever bij de feiten. In die clubs is ook heel veel geld gepompt, alleen niet zoveel als in bijvoorbeeld Chelsea. Daarom duurde het langer.

Ik zie overigens ook een groot voordeel van een eventuele PL-coup van Man City: de Manchesterderby wordt opgewaardeerd. Tot nu toe was dat vooral een hele belangrijke wedstrijd voor City, maar nam United het niet zo vreselijk serieus omdat voor die club de wedstrijden tegen Liverpool groter zijn.

hgrm

Het Engelse systeem is inherent fout. En met het Engelse systeem bedoel ik de verplichting van de Football League en de Premier League dat clubs besloten (of naamloze) vennootschappen zijn. Dat betekent dat de gouden regel opgaat: whoever has the gold, makes the rules. Het is bijzonder makkelijk om als al dan niet goedwillende suikeroom aan genoeg aandelen van een club te komen om de touwjes volledig in handen te krijgen. Geen mens houd je tegen.

In veel andere landen (bijvoorbeeld Spanje en Duitsland) zijn de clubs verenigingen (of stichtingen gelieerd aan verenigingen of vergelijkbare structuren die de breedtesportvereniging beschermen bij een eventueel faillisement van de proftak). Er kan in zo'n situatie best een machtige, bijna omnipotente voorzitter zijn (die zich dan meestal president laat noemen), maar uiteindelijk is die verantwoording verschuldigd aan de algemene vergadering van de vereniging. Hoewel het presidium meestal behoorlijke armslag krijgt om een club professioneel te leiden, zal de algemene vergadering er een stokje voor steken als de belangen van de supporters geschaad dreigen te worden. Daarom zijn er in Duitsland geen miljardairs die een club als speeltje kopen, koop je er nog een sjaaltje voor 10 euro en is een kaartje er nog betaalbaar.

Gelukkig ziet men in Engeland langzamerhand ook het licht. Steeds meer clubs hebben een indirecte structuur, waarbij de club eigendom is van een vereniging (Trust) die op zijn beurt democratisch bestuurd wordt. Nu is het wachten totdat de eerste miljardair zich terugtrekt en zijn club aan de rand van de afgrond brengt. Hopelijk groeit er dan op de puinhopen iets moois.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Voordat ik verder ga over City wil ik zeggen dat hgrm een mooie inhoudelijke post geplaatst heeft.

Ik kwam onderstaande column tegen op de Beeb, een heerlijk cynische column.

Citaat van: BBC.co.ukField of dreams

I've met three Man City fans since Monday and each one of them has this strange dreamy face on, their eyes wide and unblinking, their arms prepared at any moment to lift their whole selves off the ground and float off into the clouds. I've seen similar expressions on them weird Yank evangelist preacher shows.

Frankly it's sickening. But on the other hand, if a businessman who earns more money per second than a Buddhist has earned in a thousand lifetimes is prepared to chuck his cash at a Premier League club then he couldn't pick a better club (apart from Boro). City, the also-rans, the yapping Chihuahua to United's wolfhound, the comical sideshow in the hotbed of the north west.

City fans'll tell you that they're the true Mancunians, that they're happy that way, that they don't need an international brand and borrowed loyalty from the other side of the globe.

Even the arrival of Thaksin Shinawatra seemed to have made everything worse. From the days of Peter Swales to big Malcolm Allison and his lavish spending on two-bit second-raters (Kevin Reeves and Steve Daley anyone?) to the desperate plummet to the third tier and Keegan's short-lived revival and the shoddy treatment of Sven, the blue half of Manchester have been watching footy from behind the sofa for years. But now it's time to trade in that lumpy beaten up old settee for a massive real leather corner suite and lie back with a dry martini and a bag of pistachios.

For Dr. Sulaiman has changed all that. He claims to have very deep pockets. I'm not sure where an Arabian gentleman keeps his pockets but I've no doubt he's right. They're going to buy Ronaldo for 135 million, Fabregas for God knows how much and this time next year Mark Hughes'll be gathering his squad together and saying 'Now gentlemen, I know you all met each other during the Nike commercial but now we're going to play football together.'

Not that Sparky's got much of a clue what's happening. It's pretty clear that who the club buys has little to do with his opinions anymore. It's a good job the transfer window's closed or he'd never play golf again. I can't see Robinho doing owt much meself. He looks a right fancy Dan. You'll get an Elano of a season out of him I reckon. Ten good games and then his form'll drop off as he puts more and more jumpers under his City top. He's no Shaun Goater, that's for sure.

City won't win owt this season, generally.

Of course, the main reason for excitement is that it'll get right up the noses of Man U, Chelsea and Liverpool. Chelsea fans are desperate to tell you that their success is not about the money. When City lift the title in 2010 or 2011 will they be telling us the same thing? Nah. Kenwright at Everton has accepted the fact that there's no way to compete without taking the begging bowl round the palaces of the world. It's not very dignified but Abramovich has changed the rules. Me Man City mate Danny says this is how the Premier League'll end up, as a weird billionaire's bagatelle where hugely wealthy businessmen faff about with their football teams like Greek Gods up on high.

And as 'Arry says, the old style British manager who used to have hapless chairmen begging them not to go around trying to buy anyone without asking, are a thing of the past. Soon they'll just be can-carriers, stoppers of the buck, scapegoats, the blokes whose backsides are tattooed with the words 'Kick Here'. Curbishley has had enough - but to be fair he shouldn't really go looking for players in the local hospitals if he wants to be successful.

Keegan's teetering on the brink, with Ashley unsure whether to pick up the Messiah's toys and out them back in the pram or let him do one. If they made a film of Kev's managerial career it'd be called 'Keegan's Run'. I've a lot of sympathy with old crybaby this time around, mind. If Dennis Wise is 'Director of Football' what the hell's left for Kev to do? Direct traffic? It's a nonsense of a situation and once again Newcastle have been lumbered with an owner who makes players disappear as quickly as pints.

Whether Hughesy can deal with a similar set-up is yet to be seen but owners rarely get it right. I still gag to think how much money Shevchenko got paid. If you want summat to keep a bench warm you can get a nice towel for a couple of quid. In fact I think it's time these massively wealthy individuals started to show a bit of initiative and assembled teams with a bit of a theme going on...

Imagine a team like this:

Palop; Dudu, Shittu, Higginbotham, Pantsil; Arshavin, Butt, Kaka, Fabregas; Messi, Ronaldo (work that one out). With Dunga as coach and Arsene Wenger as director of football... I mean that's a cracking line-up.

Long-term, it's not exactly what you'd call good for the game. There'll be a lot of City youngsters who'll wither on the vine or end up at Hull City or summat. But short-term, it'll just be wonderful to see the big boys getting a bloody nose. Mind, United got beat twice last year by Sven's men so they're pretty much City's patsies any road.
http://www.bbc.co.uk/blogs/robborobson/2008/09/manchester_city_dreaming.html

TeeZee

Over 8 minuten volgt de loting voor de tweede ronde van de Football League Trophy in het programma Soccer A.M. op Sky.

Hugo

Citaat van: hgrm op sep 06, 2008, 00:20:06
Het Engelse systeem is inherent fout. En met het Engelse systeem bedoel ik de verplichting van de Football League en de Premier League dat clubs besloten (of naamloze) vennootschappen zijn. Dat betekent dat de gouden regel opgaat: whoever has the gold, makes the rules. Het is bijzonder makkelijk om als al dan niet goedwillende suikeroom aan genoeg aandelen van een club te komen om de touwjes volledig in handen te krijgen. Geen mens houd je tegen.

In veel andere landen (bijvoorbeeld Spanje en Duitsland) zijn de clubs verenigingen (of stichtingen gelieerd aan verenigingen of vergelijkbare structuren die de breedtesportvereniging beschermen bij een eventueel faillisement van de proftak). Er kan in zo'n situatie best een machtige, bijna omnipotente voorzitter zijn (die zich dan meestal president laat noemen), maar uiteindelijk is die verantwoording verschuldigd aan de algemene vergadering van de vereniging. Hoewel het presidium meestal behoorlijke armslag krijgt om een club professioneel te leiden, zal de algemene vergadering er een stokje voor steken als de belangen van de supporters geschaad dreigen te worden. Daarom zijn er in Duitsland geen miljardairs die een club als speeltje kopen, koop je er nog een sjaaltje voor 10 euro en is een kaartje er nog betaalbaar.

Gelukkig ziet men in Engeland langzamerhand ook het licht. Steeds meer clubs hebben een indirecte structuur, waarbij de club eigendom is van een vereniging (Trust) die op zijn beurt democratisch bestuurd wordt. Nu is het wachten totdat de eerste miljardair zich terugtrekt en zijn club aan de rand van de afgrond brengt. Hopelijk groeit er dan op de puinhopen iets moois.

Ik kan mij redelijk vinden in bovenstaande verhaal. Echter ook in Duitsland en Nederland (Het betaalde voetbal is een volwassen bedrijfstak geworden hahaha) gaat het helaas vaak genoeg fout op financieel gebied.  Ik weet ook niet of je fans met al hun emoties veel macht/inspraak moet geven.

hgrm

Zolang er betaald voetbal (al dan niet legaal betaald) is, zullen er clubs hun hand overspelen. Dat gebeurde in de 19e eeuw (Accrington, Stoke), dat gebeurde in het interbellum (ABTS Bremen, Pommeria Stettin), dat gebeurde in de naoorlogse jaren (Rigtersbleek, Zwolsche Boys) en ook in de recentre tijd (Bohemians Praag, VfB Leipzig, Zwart Wit'28).
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Mach

Citaat van: hgrm op sep 06, 2008, 13:17:57
Zolang er betaald voetbal (al dan niet legaal betaald) is, zullen er clubs hun hand overspelen. Dat gebeurde in de 19e eeuw (Accrington, Stoke), dat gebeurde in het interbellum (ABTS Bremen, Pommeria Stettin), dat gebeurde in de naoorlogse jaren (Rigtersbleek, Zwolsche Boys) en ook in de recentre tijd (Bohemians Praag, VfB Leipzig, Zwart Wit'28).

Is toch ook niet zo gek? Door al die geldstromen functioneren clubs vrijwel net als gewone bedrijven. En van gewone bedrijven vind men / is het heel normaal als er zo nu en dan één failliet gaat. Voetbalclubs zijn hier natuurlijk ook niet immuun voor, maar men wil niet dat het gebeurt. En dus krijg je om de zoveel tijd allemaal kunstgrepen om het niet te laten gebeuren. En juist omdat clubs niet failliet 'mogen' gaan bevind je je als bestuurder heel erg op glad ijs. Je zou bijna geen risico's meer nemen, maar dat kan niet. Je zult beleid moeten uistippelen en je zult beslissingen moeten nemen wat eigenloijk inherent is aan risico's nemen. En als je risico's neemt dan kan het fout gaan, heel simpel.

Ik snap ook niet waar iedereen zich zo druk om maakt. Al die clubs waren al professioneel toen men er supporter van werd. Als je er niet tegen kan dat een club failliet gaat dan moet je niet een professionele voetbalclub gaan supporteren, maar lekker naar het amateurvoetbal gaan. En dingen als 'het zit in mijn bloed' daar geloof ik niet in. Dat wordt vaak ook nog gevolgd door 'het is ONZE club', yeah right. Je mag je verbonden voelen en je visie hebben hoe de club zich moet gaan ontwikkelen, maar je blijft een supporter / klant. En als je eigenaar wilt worden? Prima, dan moet je als supporters zelf je geld er in stoppen en dan kijken hoe je het wilt runnen. Maar ik geloof niet zo in al die supporterstrusts als super oplossing, en het maakt clubs ook absoluut niet immuun voor financiele problemen en failliesementen. Niet dat ik ze verkeerd vind, maar als ze zich teveel met beleid gaan bezighouden dan moet ik nog zien of er zo'n goed beleid uit volgt. Het zou hetzelfde zijn als dat we met de gehele NL bevolking via referenda en stemmen elke wedstrijd de opstelling en taktiek van het NL elftal zouden bepalen. Dan heb ik toch liever geen inspraak en Guus Hiddink aan het roer.

hgrm

Citaat van: Mach op sep 07, 2008, 13:32:02
Is toch ook niet zo gek? Door al die geldstromen functioneren clubs vrijwel net als gewone bedrijven. En van gewone bedrijven vind men / is het heel normaal als er zo nu en dan één failliet gaat. Voetbalclubs zijn hier natuurlijk ook niet immuun voor, maar men wil niet dat het gebeurt. En dus krijg je om de zoveel tijd allemaal kunstgrepen om het niet te laten gebeuren. En juist omdat clubs niet failliet 'mogen' gaan bevind je je als bestuurder heel erg op glad ijs. Je zou bijna geen risico's meer nemen, maar dat kan niet. Je zult beleid moeten uistippelen en je zult beslissingen moeten nemen wat eigenloijk inherent is aan risico's nemen. En als je risico's neemt dan kan het fout gaan, heel simpel.

Ben ik het niet mee eens. Er zijn welliswaar behoorlijke geldstromen in een club, maar een voetbalclubs is in principe een non-profit organisatie. Derhalve zou een club zich ook moeten beschermen tegen de mogelijke gevolgen van financiële crises. Dit kan bijvoorbeeld door de proftak en de breedtesporttak te scheiden, zodat een faillisement van de proftak in feite slechts betekent dat het eerste elftal uit de competitie wordt genomen en een club weer van onder af aan opnieuw begint. Maar dat werkt natuurlijk alleen als er geen kunstmatige scheiding is tussen profvoetbal en amateurvoetbal zoals in Nederland.

Citeer
Ik snap ook niet waar iedereen zich zo druk om maakt. Al die clubs waren al professioneel toen men er supporter van werd. Als je er niet tegen kan dat een club failliet gaat dan moet je niet een professionele voetbalclub gaan supporteren, maar lekker naar het amateurvoetbal gaan. En dingen als 'het zit in mijn bloed' daar geloof ik niet in. Dat wordt vaak ook nog gevolgd door 'het is ONZE club', yeah right. Je mag je verbonden voelen en je visie hebben hoe de club zich moet gaan ontwikkelen, maar je blijft een supporter / klant. En als je eigenaar wilt worden? Prima, dan moet je als supporters zelf je geld er in stoppen en dan kijken hoe je het wilt runnen. Maar ik geloof niet zo in al die supporterstrusts als super oplossing, en het maakt clubs ook absoluut niet immuun voor financiele problemen en failliesementen. Niet dat ik ze verkeerd vind, maar als ze zich teveel met beleid gaan bezighouden dan moet ik nog zien of er zo'n goed beleid uit volgt. Het zou hetzelfde zijn als dat we met de gehele NL bevolking via referenda en stemmen elke wedstrijd de opstelling en taktiek van het NL elftal zouden bepalen. Dan heb ik toch liever geen inspraak en Guus Hiddink aan het roer.

Een supporterstrust kan ook geen geld van hun rug snijden. Als een club niet levensvatbaar is, is diezelfde club met een trust ook niet levensvatbaar. Het wordt een ander verhaal als je kijkt wat er aan het gebeuren is in de hoogste divisie van het Engelse voetbal. Een deel van de clubs is opgekocht (vooral door de Amerikanen) om uiteindelijk als cash cow te gaan dienen (analoog aan het Amerikaanse profsportgebeuren), een deel is opgekocht door egotrippers uit Rusland of andere tweedewereldlanden. Met het risico dat deze figuren vroeg of laat hun interesse verliezen en een club vol schulden achterlaten. Dit soort excessen kunnen door een trust voorkomen worden, omdat democratie altijd een dempende en vertragende werking op besluitvorming heeft.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Ook een trust van een voetbalclub krijgt ooit te maken met de keuze voor ambitie of voor blijven meespelen in de marge. Ambitie betekent dat er geld nodig is, het is niet anders. Veel geld. Iemand die er veel geld in pompt zal ook inspraak willen in het gehele beleid. Kortom, met geld haal je automatisch een bedrijfsstructuur binnen en is je trust waardeloos. Overigens  heb ik de stellige overtuiging dat wat voor structuur je ook bedenkt, je uiteindelijk toch te maken krijgt met het fenomeen "macht".

Ik volg met veel interesse een club als AFC Wimbledon, wat ik nog altijd een mooi initiatief vind. Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt zodra ze hun doel, promotie naar de League, hebben bereikt. Er zal ongetwijfeld een nieuw doel gesteld gaan worden, uitkomen in dezelfde competitie als MK Dons en er voorbijgaan. Of dat alleen met behulp van supportersliefde gaat lukken is twijfelachtig (vooral omdat het aantal supporters voor amateurbegrippen groot is, maar in de League weinig voor zal stellen).

hgrm

Tuurlijk krijg je te maken met macht en geld. Maar als je een trust hebt, zijn er genoeg checks and balances ingebouwd dat de ergste excessen, zoals die nu voorkomen in de PL worden voorkomen. Het gaat meer op de Bundesliga lijken, wat stuctuur betreft. Niet dat het daar perfect is, maar wel een stuk beter dan in de PL.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Komend weekend is er een aantal interessante wedstrijden, waar ik me nu al op verheug. In de Premier League ontmoeten Liverpool en Man Utd elkaar op Anfield, voor beide clubs is deze wedstrijd meer beladen dan de wedstrijden tegen de stadsgenoten.

Man City ontvangt Chelsea, of is het andersom? Ik haal die clubs steeds vaker door elkaar. De nieuwe aankoop van City, Robinho, had er ook al moeite mee. Ik hoop dat Robinho speelt, scoort, zijn badge kust en na afloop dolgelukkig zegt te zijn bij Chelsea.

Arsenal speelt soms geniaal, dan weer matig. De uitwedstrijd tegen Blackburn wordt er eentje uit de laatste categorie. Blackburn is een club die vaak lastig is voor de grotere clubs.

In de lagere divisies vind ik Accrington Stanley v Notts County (ik wil de omgekeerde versie als 92e doen) en Luton v Aldershot op papier al heerlijk om naar te kijken. Gelukkig ben ik er niet bij, want dan zouden die wedstrijden in 0-0 of 1-1 eindigen.

Enjoy the weekend!

TeeZee

De Premier League bestaat inmiddels 16 seizoenen, we zijn nu met het 17e bezig. De Premier League is een begrip geworden en heeft een enorme bak geld weten te genereren.

Het is de vraag in hoeverre de Engelse voetballer en de Engelse supporter ervan heeft geprofiteerd. De supporter ziet in ieder geval snel en vaak heel goed voetbal, of die genietende supporter Engels is weet ik echter niet. Misschien wil de authentieke (wat dat dan ook mag zijn) Engelse supporter gewoon authentiek Engels voetbal zien. Waarschijnlijk groeit de supporter gewoon mee met de realiteit, d.w.z. dat er steeds minder Britten in de Premier League spelen.

Even de harde feiten, nu we wellicht veranderingen gaan zien doordat clubs buiten de traditionele (moderne) top-3 (Man Utd, Liverpool, Arsenal) d.m.v. extern geld proberen de titel te halen. Zoals Chelsea dat met succes deed door na 50 jaar weer eens kampioen te worden. Chelsea was het eerste schaap, Man City volgt. Man Utd probeert intussen met extern geld aan de top te blijven, een subtiel verschil.

Zestien seizoenen, 4 verschillende kampioenen: Man Utd, Blackburn Rovers, Arsenal en Chelsea.

Zestien seizoenen, 10 verschillende clubs bevolkten de top-3: Man Utd, Aston Villa, Norwich City, Blackburn Rovers, Newcastle United, Nottingham Forest, Liverpool, Arsenal, Chelsea en Leeds United

De laatste drie seizoenen wisten alleen Man Utd, Arsenal, Liverpool en Chelsea in de top-4 te komen. De laatste die er tussen wist te komen was Everton, in het jaar dat Liverpool de Champions League won.

De afgelopen dagen hebben we veel gepraat over Man City, het is erg spannend of het die club gaat lukken om de competitie lichtjes op te schudden. Als dat gebeurt, dan zullen nog veel meer puisant rijke energieboeren een club proberen te kopen. Krijgen we dan een reshuffle? Verdwijnen de oude waarden, zoals dat heel gebruikelijk was (Huddersfield was in de jaren 50 een grootmacht, where are they now?) gedurende een periode van enkele decennia. Wat we nu "normaal" vinden, zou weleens snel kunnen veranderen.

Dat zou een erg positief neveneffect zijn van de geldwaanzin, dat de competitie daadwerkelijk weer competitief wordt met kansen voor iedereen. Stel je voor dat de Premier League even spannend zou worden als de Blue Square Premier, waar je van tevoren bijna niet weet hoe het zal gaan verlopen.

Het prikkelt.

Pieros

Op zich ben ik erg tegen commercie, maar zoals ik het nu zie hoeft de overname van Man City inderdaad niet slecht zijn voor het Engelse voetbal. Hoeveel geld je ook in een club pompt, er kunnen nooit meer dan 11 spelers op het veld staan. Dus er is een limiet aan "kwaliteit". Daarnaast is deze kwaliteit ook geen vaststaand iets. Een ploeg die het ene seizoen alles wint, kan het seizoen erop een stuk minder voetballen. Dus betekent geld geen garantie voor succes, maar is dat succes wel wat die grote eigenaren/investeerders trekt. Hierdoor krijg je een mooi schouwspel tussen de rijke clubs. Wanneer Man City dadelijk met grote aankopen succes zal behalen, zal dat zeker andere rijkaards naar Engeland trekken. Allemaal hopend op dat succes. Zolang ze alleen maar op het veld investeren, vind ik het best. Structuren zullen doorbroken worden, wat de competities alleen maar leuker maakt. Wat te denken aan een Wycombe Wanderers die met een rijke eigenaar over 6 jaar promoveren naar de Premier League, of een Blackburn Rovers die doordat ze niet de goede rijkaard kunnen vinden over 10 jaar in de Conference voetballen. Het zou wel kloten zijn wanneer ze de club om zeep helpen vanwege de commercie. Een ander tenue, een andere clubnaam of eventueel een andere speelstad, alleen maar om meer centen binnen te halen. Ik hoop dat dat niet gaat gebeuren.