Stijgers & Dalers 2012/13

Gestart door Joost, apr 08, 2013, 15:51:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Terranova

Volgens mij zeg ik nergens dat ik het ingewikkeld vind, ik vind het systeem maar raar.
De nummer 2 uit de Tweede Klasse kan zomaar geen nacompetitie spelen, een play-off van 5 onderlinge duele in de hoogste klasse om uit te maken wie degradeert, een kampioenspoule na een volledige competitie om vervolgens de punten te delen door twee etc. etc. etc.  Dat is toch in zijn geheel wat anders dan de promotie/degradatie wedstrijden in Nederland. Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat een jaar of 10 geleden de nacompetitie in Nederland nog bestand uit 2 poules van 4 met thuis en uitwedstrijden. Dat vond men op een bepaald moment niet meer OK en verzon men wat nieuws. In die fase zouden ze in Belgie ook eens moeten belanden, want de huidige opzet is ronduit bagger.

Joost

Citaat van: Terranova op apr 09, 2013, 11:27:22
Volgens mij zeg ik nergens dat ik het ingewikkeld vind, ik vind het systeem maar raar.
De nummer 2 uit de Tweede Klasse kan zomaar geen nacompetitie spelen, een play-off van 5 onderlinge duele in de hoogste klasse om uit te maken wie degradeert, een kampioenspoule na een volledige competitie om vervolgens de punten te delen door twee etc. etc. etc.  Dat is toch in zijn geheel wat anders dan de promotie/degradatie wedstrijden in Nederland. Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat een jaar of 10 geleden de nacompetitie in Nederland nog bestand uit 2 poules van 4 met thuis en uitwedstrijden. Dat vond men op een bepaald moment niet meer OK en verzon men wat nieuws. In die fase zouden ze in Belgie ook eens moeten belanden, want de huidige opzet is ronduit bagger.

Over de Eerste Klasse kunnen we kort zijn, dat is ronduit lachwekkend.

Dat de nummer 2 van Tweede Klasse geen eindronde speelt is een logisch gevolg van de periodekampioenschappen, al is het een redelijk unieke situatie wanneer dat gebeurt want dan zou zowel de nummer 1 als 2 in de competitie geen periode hebben behaald.
In Nederland kan zoiets ook gewoon gebeuren. Bij ons spelen in de Eerste Divisie de 4 periodekampioenen en de 4 beste teams zonder periode in de nacompetitie. Theoretisch gezien zou daardoor de nummer 6 ook nacompetitie mislopen terwijl 4 lagere ploegen zich wel plaatsen.

Maar de huidige opzet waarin de voorlaatste uit Eerste eindronde speelt met 3 ploegen uit Tweede vind ik zelf een prima opzet. Het maakt de promotie wel eerlijker dan het knock-out systeem dat in Nederland gebruikt wordt.

HRM1880

Citaat van: Joost op apr 08, 2013, 23:46:23
Beerschot heeft haar licentieaanvraag voor Eerste niet goed genoeg kunnen verdedigen. De commissie oordeelde negatief over het verhaal. Mocht het ook in beroep niet lukken dan zakt de ploeg naar derde.

Wat dat exact voor gevolg heeft voor de p/d zal ik morgen eens uitzoeken.

Waarschijnlijk volgen er nog een stuk of drie beroepsrondes, gaat Beerschot in evocatie en beslist de burgerrechter er ergens in september over.
Moest Beerschot zijn licentie niet halen, mag Cercle meedoen aan de play-offs. Ook al verliezen ze play-off 3. Dan heb je namelijk al Beerschot die zeker degradeert en heb je Cercle nodig als vierde ploeg in de eindronde.
Ze zitten daar trouwens nog met een probleem moest Cercle de eindronde halen, ze moeten één van die weekends namelijk ook nog de bekerfinale spelen.
En om het feest helemaal compleet te maken. Woluwe heeft reeds de eerste periodetitel binnen, maar een licentie zit er op het eerste zicht niet meteen in. Dus hoe dan ook, de eindronde gaat nog een heel soepke worden.

3434

#18
Eerlijk gezegd heeft de man overschot van gelijk.

http://www.nr10.be/tweedeklasse/nieuws/item/excl-heist-reageert-op-licentieweigering-kbvb-is-een-grote-kloteboel

Zoals iedereen -behalve de bond zelf- weet, is 2de klasse een kerkhof. Zelf wil ik graag naar 2de klasse maar vrees ik voor de extra kosten (duurdere spelers, strengere eisen <-> toeschouwersaantal tussen 3de en 2de stijgt niet erg veel). We zijn er al ooit aan ten onder gegaan.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Het hing al maanden in de lucht maar inmiddels heeft de clubleiding zich uitgesproken. White Star Woluwe gooit de handdoek en zal komende week faillissement aanvragen.

Normaal geeft een ploeg dan algemeen forfait waarbij de eerste dertig dagen alle duels met 5-0 verloren worden. Daarna, mits de ploeg er echt mee stopt, vervallen alle uitslagen. Nu dat aan het einde van de competitie is weet ik niet hoe ze het gaan oplossen. Wel kan ik zeggen dat er qua eindronde en degradatieplaatsen momenteel niets zou veranderen qua rangschikking bij beide oplossingen.
Ook is het nog onduidelijk of WS Woluwe als eerste degradant wordt aangemerkt of dat ze de technisch gezien de competitie uitspelen en daarna wegvallen. In dat geval is er een extra stijger uit derde.

Aangezien WS Woluwe geen licentie kreeg en ook niet in beroep zal gaan vervalt haar plaats in de eindronde sowieso.

Joost

Ontwikkelingen na de inhaalduels van gisteren;

* La Louviere verloor voor de tweede keer op rij en kan de titel in 3B wel vergeten nu
* Londerzeel won en is alleen theoretisch nog niet zeker van de titel in 4B. naaste achtervolger Wijgmaal mag nog 4 keer spelen met 12 punten achter.
* Sprimont vergrootte het gat naar Namen in 4D naar 9 punten met nog 4 duels te gaan. Zaterdagavond spelen ze beide thuis en beter een beter resultaat is Sprimont kampioen.
* Solieres Sports verloor in 1e prov Luik verrassend in Raeren. Het gat met Spa blijft 5 punten met nog 7 duels te gaan, over twee weken spelen ze tegen elkaar.

3434

Citaat van: Joost op apr 11, 2013, 09:11:25

* La Louviere verloor voor de tweede keer op rij en kan de titel in 3B wel vergeten nu


Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik de uitslag zag.  La Lou was voor mij nog een serieuze titelkandidaat. Let op ze hebben wel 2 wedstrijden minder gespeeld als Virton maar zelfs als ze deze winnen komen ze slechts tot op 3 punten.

Alles zou al moeten meezitten + Bocholt moet het ook nog laten afweten.


Zaterdag zullen we na La Louvière v Patro en Virton v Bocholt meer weten.  De laatste match van het jaar is trouwens ook nog Bocholt - La Louvière.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Terranova

Ik zag dat Bochelter VV gewoon een club is uit het Bochelt waarvan ik nooit had verwacht dat ze daar vandaan zouden komen. Dacht altijd dat er in Belgie een aantal Bochelten lagen ofzo.
Het zou wat zijn als die tweede klasse gingen ballen, LOL.

Joost

Citaat van: 3434 op apr 11, 2013, 14:13:51
Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik de uitslag zag.  La Lou was voor mij nog een serieuze titelkandidaat. Let op ze hebben wel 2 wedstrijden minder gespeeld als Virton maar zelfs als ze deze winnen komen ze slechts tot op 3 punten.

Alles zou al moeten meezitten + Bocholt moet het ook nog laten afweten.


Zaterdag zullen we na La Louvière v Patro en Virton v Bocholt meer weten.  De laatste match van het jaar is trouwens ook nog Bocholt - La Louvière.

Hmm. Vbal4 had vanochtend nog maar 1 sterretje bij La Lou staan, vandaar mijn conclusie. Met die 2 extra inhaalduels hebben ze zeker nog kans.

3434

Ja het is ook ingewikkeld hé, ondertussen is het aangepast. Het snelste nieuws over lagere klassen (lees 3de & 4de) lees ik altijd hier: http://www.een.be/teletekst#myTeletext=0_0_0_545_01

Ik zie ons trouwens de 4de plaats niet vasthouden eerlijk gezegd.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Ik snap niet dat er nog geen TV zender een soap heeft gemaakt met de Belgische competitie als onderwerp.

Vandaag noteren we;
* WS Woluwe praat met investeerders en gaat alsnog in beroep tegen de licentieweigering
* Cercle speelt tegen Beerschot slechts onder voorbehoud het derde duel
* Oudenaarde betwist de speelgerechtigheid van een derde WS Woluwe spelers van het recente duel. Oudenaarde verloor uiteraard.

Tweede Klassers zonder licentie:
Boussu Dour Borinage
Heist
WS Woluwe

Licenties derdeklassers;
Goedgekeurd:
Racing Mechelen
Berchem Sport
Turnhout
Virton
Hamme
Bocholt
Deinze
Rupel Boom
Geel Meerhout
Hoogstraten
Woluwe Zaventem
Patro Maasmechelen

Geweigerd:
La Louviere

Grimbergen, Dender en Cappellen zagen om sportieve redenen af van het completeren van hun dossier

Terranova

Betekend dit dan ook dat Grimbergen, Dender en Cappellen van het toneel zullen verdwijnen ?

jona93

Citaat van: Terranova op apr 11, 2013, 16:16:49
Betekend dit dan ook dat Grimbergen, Dender en Cappellen van het toneel zullen verdwijnen ?

De leegloop van spelers bij dender begint er weer aan te komen ook door finalciele problemen. Maar ik maak me geen zorgen volgend seizoen kunnen we ook antreden in 3e klasse zal wel dan met jeugdspelers zijn enzo met de bedoeling voor op termijn weer een vaste waarde te worden in 2e
laatste wedstrijd: leeuwkens teralfene-vk liedekerke 25/11/12
volgende wedstrijd: panters okegem-ophasselt 02/12/12

Joost

Citaat van: Terranova op apr 11, 2013, 16:16:49
Betekend dit dan ook dat Grimbergen, Dender en Cappellen van het toneel zullen verdwijnen ?

Haha ik snap de verwarring maar dat is niet aan de orde. Deze clubs hebben een licentie voor tweede klasse aangevraagd. Op moment van aanvragen was promotie nog een mogelijkheid. Nu die kansen vervlogen hebben ze hun aanvraag teruggetrokken. Om in Derde te spelen is geen licentie nodig.

wekke

Citaat van: Joost op apr 11, 2013, 16:08:30

Tweede Klassers zonder licentie:
Boussu Dour Borinage
Heist
WS Woluwe

Ook Brussels heeft vooralsnog geen licentie.

Indien WS Woluwe het seizoen dan toch niet uitspeelt, dan kan het dit tot gevolgen hebben:
http://www.nr10.be/tweedeklasse/nieuws/item/faillissement-woluwe-zorgt-voor-chaos-in-het-klassement-wat-nu