Hoofdmenu

Vraag het maar...

Gestart door TeeZee, jun 30, 2008, 21:46:14

Vorige topic - Volgende topic

Koning Kriel en 3 gasten bekijken dit topic.

Tjardo

Vraagje.

In mijn vele vakanties in Spanje menig amateurcomplex gezien, helaas heeft er de afgelopen 5 jaar een complete modernisering plaatsgevonden waardoor er nu veel hypermoderne sportcomplexen met kunstgras liggen. Echter kan ik me nog enkele échte spaanse amateurcomplexen herinneren. Altijd hoge muren aan de zijkant en het wedstrijdveld, that's it. Van gras was in de strijdarena niet tot nauwelijks sprake, het beige zand en de in het contrast uitspringende kalklijnen staan me nog altijd bij.

Maargoed nu mijn vraag, vanwaar die muren?

Enkele foto's om mijn vraag wat kracht bij te zetten;





Tevens ook een verkapte vraag of iemand nog van deze complexen kent die de moeite zijn.

AthleticHolanda

Volgens mij is dat puur omdat het vrijwel altijd stadions zijn die eigendom zijn van de gemeenten (Estadio Municipal ...) en die schermen het goed af. Er heeft inderdaad een flinke modernisering plaatsgevonden, al jaren geleden overigens, die niet geheel toevallig gelijk viel aan de opmars van de Spaanse nationale (jeugd)teams. De infrastructuur is echt gigantisch verbeterd in vergelijking met het verleden. Kunstgras is daar helaas een essentieel onderdeel van, want op die dorre ondergronden van weleer viel natuurlijk nauwelijks te voetballen.

Desalniettemin zijn er nog talloze 'traditionele' terreinen over. Op deze briljante website zijn er enkele te vinden. Ook hier een overzicht.
Voorbeelden van dat soort terreinen die ik zelf bezocht (met wedstrijd en gewoon gras, zonder kunstgras).
- Basarte - Amurrio
- Ategorri - Erandio
- San Lorenzo - Laredo
- Universitario CAU - Oviedo
- Gazituaga - Zamudio

Voetbal op zand of klei heb ik in Spanje nog nooit gezien, wel onlangs in Andalusië enkele van dat soort terreinen gepasseerd met de bus, dus ze zijn er wel degelijk. Ik heb overigens het idee dat men in Portugal nog wel in de fase zit waar Spanje voor de modernisering zat.

Sander11

Vraagje! Iemand met een clubcard van Excelsior hier... Ben op zoeken naar kaarten voor Excelsior - FC Den Bosch!
HEYA DEN BOSCH!

watergatehopper

#1218
Morgen ga ik naar Koninklijke Lyra en ik vraag me af wanneer een voetbalclub het predicaat Koninklijk mag voeren en waarom er zoveel verenigingen in België zijn die dit predicaat toegekend hebben gekregen. En hoe lang mag je dit vervolgens gebruiken? En hoe zit het na toekenning? Moet je hiervoor bijvoorbeeld iedere 10 jaar een aanvraag voor indienen of is het voor het leven? Het is in ieder geval niet echt bijzonder meer zo.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

3434

Vanaf 50 jaar, blijft altijd geldig.

Bron, mijn club: Koninklijke Patro Eisden Maasmechelen, in 1992 K. voor de naam gekregen (bestonden in dat jaar 50 jaar).
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Bier und Bratwurst

Citaat van: watergatehopper op mei 03, 2014, 14:37:04
Morgen ga ik naar Koninklijke Lyra en ik vraag me af wanneer een voetbalclub het predicaat Koninklijk mag voeren en waarom er zoveel verenigingen in België zijn die dit predicaat toegekend hebben gekregen. En hoe lang mag je dit vervolgens gebruiken? En hoe zit het na toekenning? Moet je hiervoor bijvoorbeeld iedere 10 jaar een aanvraag voor indienen of is het voor het leven? Het is in ieder geval niet echt bijzonder meer zo.


veel plezier bij lyra!


! GEWELDIGE CLUB!!! 
Het ene stadion is het andere niet!

GiertjeNL

Citaat van: GiertjeNL op apr 30, 2014, 23:04:17
Welke Europese competities spelen deze zomer gewoon door?

Niets mooiers dan jezelf citeren. Dus nogmaals welke competities spelen er in de zomer door?
Alleen Ierland lijkt mij sterk ;)

Jef400

Volgens mij Finland, Zweden en Noorwegen.

AthleticHolanda

Citaat van: GiertjeNL op mei 05, 2014, 10:40:15
Niets mooiers dan jezelf citeren. Dus nogmaals welke competities spelen er in de zomer door?
Alleen Ierland lijkt mij sterk ;)

http://www.kicker.de/news/fussball/intligen/intwettbewerbe/internationale-ligen.html

watergatehopper

Citaat van: Bier und Bratwurst op mei 03, 2014, 23:38:43

veel plezier bij lyra!


! GEWELDIGE CLUB!!!

Dank je. Ik heb een erg leuke middag gehad samen met Schip80. http://www.watergatehopper.nl/page/nieuws
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Saltacampos

Citaat van: watergatehopper op mei 03, 2014, 14:37:04
Morgen ga ik naar Koninklijke Lyra en ik vraag me af wanneer een voetbalclub het predicaat Koninklijk mag voeren en waarom er zoveel verenigingen in België zijn die dit predicaat toegekend hebben gekregen. En hoe lang mag je dit vervolgens gebruiken? En hoe zit het na toekenning? Moet je hiervoor bijvoorbeeld iedere 10 jaar een aanvraag voor indienen of is het voor het leven? Het is in ieder geval niet echt bijzonder meer zo.
Je krijgt dit als je 50 jaar onafgebroken aangesloten bent bij de bond en een aanvraag indient bij het paleis. Die kennen dat normaal altijd toe, die toekenning is voor altijd. Vroeger was het na 25 jaar, zo werd RC Gand in 1924 RRC Gand (opgericht in 1899). De clubs in België zijn er trots op.
Over land and sea

watergatehopper

Citaat van: rrcg1899 op mei 05, 2014, 15:13:32
Je krijgt dit als je 50 jaar onafgebroken aangesloten bent bij de bond en een aanvraag indient bij het paleis. Die kennen dat normaal altijd toe, die toekenning is voor altijd. Vroeger was het na 25 jaar, zo werd RC Gand in 1924 RRC Gand (opgericht in 1899). De clubs in België zijn er trots op.

Bedankt voor je reactie. Gezien jouw uitleg en het grote aantal clubs vind ik het nogal misplaatste trots dan. Maar goed, het zei zo. 
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

HRM1880

Citaat van: watergatehopper op mei 03, 2014, 14:37:04
Morgen ga ik naar Koninklijke Lyra en ik vraag me af wanneer een voetbalclub het predicaat Koninklijk mag voeren en waarom er zoveel verenigingen in België zijn die dit predicaat toegekend hebben gekregen. En hoe lang mag je dit vervolgens gebruiken? En hoe zit het na toekenning? Moet je hiervoor bijvoorbeeld iedere 10 jaar een aanvraag voor indienen of is het voor het leven? Het is in ieder geval niet echt bijzonder meer zo.
Je kan ze wel kwijtspelen. Zo veranderde KFCO Wilrijk zijn naam en werd het plots FCO Wilrijk Beerschot.


spons

In Nederland had Ajax bij het 100 jarige bestaan ook de arrogantie dat ze dachten de status koninklijk te kunnen krijgen, alleen waren ze vergeten dat je dan van onbesproken gedrag moet zijn :-)
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Joost

Citaat van: spons op mei 05, 2014, 23:11:44
In Nederland had Ajax bij het 100 jarige bestaan ook de arrogantie dat ze dachten de status koninklijk te kunnen krijgen, alleen waren ze vergeten dat je dan van onbesproken gedrag moet zijn :-)
Sef Vergoossen heeft een lintje gehad dus dat laatste argument is ook niet meer van toepassing.