Veiligheid in het Groundhopland ...

Gestart door Denniz1974, nov 27, 2008, 21:04:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Terrorisme is onvoorspelbaar. Gisteren in Madrid of London, vandaag in Bombay, morgen misschien wel in de stoptrein van Amsterdam naar Amersfoort. Ook al ben je er bang voor, je kunt er simpelweg geen rekening mee houden.

Andere gevaren zijn reëler, maar ook vermijdbaar als je je goed voorbereid. Go with the flow is wat mij betreft het motto. Geen gekke dingen doen die locals ook niet doen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Denniz1974

Citaat van: AthleticHolanda op nov 29, 2008, 20:56:48
Het mag misschien raar klinken, maar op dit moment ben ik wel wat huiverig om alleen in Oost-Europa te gaan hoppen met het OV, het trekt me al heel lang maar vooralsnog wacht ik er even mee...

Deze opvatting deel ik helemaal, Hoe vaak hoor je niet van berovingen in bijvoorbeeld de trein in het oostblok ? Zelf was ik in 2006 in Sofia voor Lokomotiv Sofia - Feyenoord, maar werd na afloop dus beroofd ... van m'n Feyenoordpetje ...
tsja, nooit meer teruggezien, zelfs niet op ebay.com of zo ...

Maroboduus

Citaat van: TeeZee op nov 28, 2008, 19:22:21
Dat is wel wat hard, de topicopener is vader. Ik denk dat je dan toch meer nadenkt over zaken en voorzichtiger wordt. Mijnsinziens logisch. Bovendien zit er een verschil tussen je veilig voelen en veilig zijn.

Erg vreemde reactie. Alsof het vaderschap ineens een verzachtende omstandigheid is als het om een bepaalde mening gaat. Zo kunnen we nog wel even. Daarbij weet je helemaal niet of ikzelfs misschien niet allang vader ben.

CiteerDie kans is in beide gevallen even groot, namelijk 50%. Je wint wél of níet de Postcodeloterij en je komt wél of níet om bij een aanslag.

In de statistiek zou deze stelling natuurlijk afgedaan worden als je reinste larie en apekool.

Na de verduidelijk van de topicopener blijkt dus dat hij wel degelijk op de dreiging van terreurdaden e.d. doelt. Verderop lees ik dan nog zaken als "terrosime is onvoorspelbaar....je kunt er simpelweg geen rekening mee houden". Waarom zou je er überhaupt rekening mee willen houden? Er zijn dus echt mensen die deze hele stemmingmakerij serieus nemen en de dreiging van terreur als serieus te nemen gevaar (buiten Afganistan en Irak) inschatten? Daar kijk ik dan toch even van op.

Daarnaast is de vraag wanneer er met betrekking tot het thema "gevaar in het buitenland" sprake is van supportersgeweld. Waren de Leeds-fans die in Istanbul werden neergestoken het schlachtoffer van supportersgeweld, of lieten ze het leven omdat ze zich pertinent weigerden om ook maar het kleinste beetje respect te tonen voor het land en de cultuur waar ze zich op dat moment bevonden. Ik denk dat je in dat opzicht namelijk wel even na kunt denken en eventueel je gedrag aan kunt passen als je bepaalde landen gaat bezoeken. Voor sommige mensen is dat vanzelfsprekend, voor andere dus kennelijk weer niet.

Ben het verder voor de volle 100% met spons eens.

Rinus A.

Het neo-nazisme dat ik bespeurde binnen de harde kern van Karpaty Lviv, bracht mij wel op mijn hoede. Oekraïners die Hilter adoreren, het is even macaber als de neo-nazis die je momenteel in Israël aantreft. Het maakt alles plots erg onvoorspelbaar. Ik merkte maar al tegoed dat mijn germaanse uiterlijk de aandacht trok en bij deze figuren weet je dan echt niet meer of ze je nou moeten of niet.

Een trip die ik uit veiligheid mogelijk nooit meer maak is die naar de Faroër Eilanden. De landingsbaan op het vliegveld van Vagar is simpelweg te kort.

hgrm

Citaat van: Maroboduus op dec 01, 2008, 12:12:05
Citeer
Die kans is in beide gevallen even groot, namelijk 50%. Je wint wél of níet de Postcodeloterij en je komt wél of níet om bij een aanslag.

In de statistiek zou deze stelling natuurlijk afgedaan worden als je reinste larie en apekool.

Ik ben jaren geleden al gestopt met mijn pogingen om de schrijver van de oorspronkelijke bewering de beginselen van de kansrekening en statistiek bij te brengen....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Rinus A.

Citaat van: AthleticHolanda op nov 29, 2008, 20:56:48
Het mag misschien raar klinken, maar op dit moment ben ik wel wat huiverig om alleen in Oost-Europa te gaan hoppen met het OV, het trekt me al heel lang maar vooralsnog wacht ik er even mee...
Het is vooral omdat ik onbekend ben met de cultuur en de taal i.p.v. dat het er waarschijnlijk echt onveiliger is.

Alhoewel de grotere steden (Praag, Warschau, Budapest etc.) volgens mij allemaal al 'verwesterd' zijn...

Ik denk toch dat het mechanisme iets anders werkt. Juist waar de verwestering nog niet heeft plaatsgevonden, ben je relatief veiliger. In landen als Wit-Rusland en tot voor niet zo kort meerdere Oostbloklanden was de overheid een hele big brother. Criminaliteit was een heet hoefijzer, want je stond een verschrikkelijke straf te wachten. De grootste crimineel was de overheid en haar ambtenaren. Pas wanneer de verwestering toeslaat en de overheid geen macht en middelen meer heeft om het volk klein te houden, komt criminaliteit op. Die grote steden waar je van spreekt zijn, denk ik, veel onveiliger dan voorheen. Grote steden zijn per definitie natuurlijk ook onveiliger. Als je Rusland neemt, dan kun je in Moskou maar beter 8 ogen hebben, terwijl je voor ons ongekende gastvrijheid kunt verwachten als je door verlaten gebieden en kleine dorpen reist.

Ici c est Paris

Citaat van: Rinus A. op dec 01, 2008, 16:53:05
Ik denk toch dat het mechanisme iets anders werkt. Juist waar de verwestering nog niet heeft plaatsgevonden, ben je relatief veiliger. In landen als Wit-Rusland en tot voor niet zo kort meerdere Oostbloklanden was de overheid een hele big brother. Criminaliteit was een heet hoefijzer, want je stond een verschrikkelijke straf te wachten. De grootste crimineel was de overheid en haar ambtenaren. Pas wanneer de verwestering toeslaat en de overheid geen macht en middelen meer heeft om het volk klein te houden, komt criminaliteit op. Die grote steden waar je van spreekt zijn, denk ik, veel onveiliger dan voorheen. Grote steden zijn per definitie natuurlijk ook onveiliger. Als je Rusland neemt, dan kun je in Moskou maar beter 8 ogen hebben, terwijl je voor ons ongekende gastvrijheid kunt verwachten als je door verlaten gebieden en kleine dorpen reist.

Interessante zienswijze. Ik denk dat je gelijk hebt.

TeeZee

Citaat van: Maroboduus op dec 01, 2008, 12:12:05
Erg vreemde reactie. Alsof het vaderschap ineens een verzachtende omstandigheid is als het om een bepaalde mening gaat. Zo kunnen we nog wel even. Daarbij weet je helemaal niet of ikzelfs misschien niet allang vader ben.
Dat je het in een ander licht beziet wil niet zeggen dat het een vreemde reactie is. Bovendien snap ik dan weer niks van wat jij bedoelt met "verzachtende omstandigheden" voor een mening. Ik speculeer dat als jij vader zou zijn geweest je op een zalvender manier antwoord gegeven had. Alleen speculatie hoor.

CiteerIn de statistiek zou deze stelling natuurlijk afgedaan worden als je reinste larie en apekool.
Leugens, grote leugens, statistiek.

CiteerDaarnaast is de vraag wanneer er met betrekking tot het thema "gevaar in het buitenland" sprake is van supportersgeweld. Waren de Leeds-fans die in Istanbul werden neergestoken het schlachtoffer van supportersgeweld, of lieten ze het leven omdat ze zich pertinent weigerden om ook maar het kleinste beetje respect te tonen voor het land en de cultuur waar ze zich op dat moment bevonden. Ik denk dat je in dat opzicht namelijk wel even na kunt denken en eventueel je gedrag aan kunt passen als je bepaalde landen gaat bezoeken. Voor sommige mensen is dat vanzelfsprekend, voor andere dus kennelijk weer niet.
Als je het niet opzoekt is de kans nihil dat je betrokken raakt bij (supporters)geweld. En dat stel ik voor de landen waar ik voetbalwedstrijden bezocht heb, ik kan niks zeggen over wedstrijden in Argentinie o.i.d.

Han

Citaat van: Maroboduus op dec 01, 2008, 12:12:05In de statistiek zou deze stelling natuurlijk afgedaan worden als je reinste larie en apekool.
Eenieder die de geestelijke souplesse op weet te brengen om het onderscheid te willen duiden tussen het begrip 'kans' en 'waarschijnlijkheid' verwerpt jouw kansloze response. Verdiep je svp in deze exercitie alvorens je te verliezen in platitudes.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Met het risico in herhaling van zetten te belanden:

1) de begrippen "kans" en "waarschijnlijkheid" zijn synoniem.

2) "kans" is scherp gedefinieerd door de kansdefinitie van Laplace: kans is het aantal gunstige uitkomsten gedeeld door het totaal aantal mogelijke uitkomsten. Kans is dus een kwantitatief begrip

3) "mogelijkheid" is geen kwantitatief begrip. Het is dus correct om te zeggen "er zijn twee mogelijkheden, je wint de staatsloterij of je wint 'm niet".  Beide mogelijkheden hebben niet dezelfde waarschijnlijkheid, dus de kans op beide mogelijkheden is niet gelijk.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Stadionhopper

Citaat van: AthleticHolanda op nov 29, 2008, 20:56:48
Het mag misschien raar klinken, maar op dit moment ben ik wel wat huiverig om alleen in Oost-Europa te gaan hoppen met het OV, het trekt me al heel lang maar vooralsnog wacht ik er even mee...

Vertrek morgenavond met de nachttrein in mijn eentje naar Poznan. In het verleden ook weleens in mijn eentje naar Polen gereisd. Heb me geen moment onveilig gevoeld.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

AthleticHolanda

#26
Citaat van: Dennis1981 op dec 02, 2008, 16:11:51
Vertrek morgenavond met de nachttrein in mijn eentje naar Poznan. In het verleden ook weleens in mijn eentje naar Polen gereisd. Heb me geen moment onveilig gevoeld.

Heb je dan zo'n eigen coupé met slot erop of gewoon een (slaap)stoel? En hoe reis je (traject)?
Polen is net zo'n land waar ik twijfel of je beter kan vliegen (en dan evt. een stukje treinen) of net zoals jou een nachttrein nemen.

Qua fanatisme van de fans lijkt me de competitie in Polen echt interessant, vaak bengaals vuur, heel veel en hard gezang, maar ook vaak ongeregeldheden...

Het beste is het gewoon zelf ervaren dus ik denk dat ik er komend jaar maar eens werk van ga maken.

Ici c est Paris

Citaat van: Dennis1981 op dec 02, 2008, 16:11:51
Vertrek morgenavond met de nachttrein in mijn eentje naar Poznan. In het verleden ook weleens in mijn eentje naar Polen gereisd. Heb me geen moment onveilig gevoeld.

Wat kost zoiets je nou totaal? Lech Poznan lijkt me heel interessant.

Denniz1974

Citaat van: Ici c est Paris op dec 02, 2008, 19:16:07
Wat kost zoiets je nou totaal? Lech Poznan lijkt me heel interessant.

Hij heeft een enkele reis gekocht want hij wil nooit meer terugkeren naar Nederland !

Stadionhopper

Citaat van: Denniz1974 op dec 02, 2008, 20:39:37
Hij heeft een enkele reis gekocht want hij wil nooit meer terugkeren naar Nederland !

Inderdaad, enkeltje vanaf Düsseldorf kost me 49 euro en heb dan een ligplaats. Terug kan ik met iemand meerijden met de auto.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper