Honkbal hoofdklasse 2008-2009

Gestart door hgrm, apr 24, 2009, 12:45:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

We zijn alweer tweeënhalve week ver in het honkbalseizoen; er zijn inmiddels 5 van de 42 wedstrijden gespeeld. De competitieopzet is zodanig dat de 8 ploegen elkaar 3 maal thuis en 3 maal uit treffen. Daarna spelen de bovenste 4 play-offs om de titel en de onderste 4 tegen degradatie. De verliezer van de degradatie-play-offs speelt een meerkamp tegen de winnaar van de eerste klasse, mocht die ambities hebben te promoveren.

Na vijf wedstrijden begint er al een klein beetje tekening te komen in de stand. Amsterdam, Neptunus en Hoofddorp Pioniers zijn nog ongeslagen. Amsterdam heeft alles gewonnen, Pioniers en Neptunus hebben hun eerste onderlinge duel gelijk gespeeld. Onderin zijn ADO en RCH nog puntloos. Sparta/Feyenoord heeft één pot gewonnen, tegen nummer laatst RCH.

Het middenveld wordt momenteel gevormd door Kinheim en HCAW. Kinheim heeft in het eerste weekend de dubbel verloren tegen Amsterdam en ook een vooruitgespeelde wedstrijd tegen de Hoofdstedelingen werd verloren. Tegen RCH werd in het tweede weekend tweemaal gewonnen. HCAW won ook tweemaal van RCH en verloor tweemaal nipt van Neptunus. De wedstrijd van gisteravond, tussen HCAW en Kinheim in Bussum, had dus al een beetje de lading van 'afhaken' of 'meedoen'.

Kinheim startte met international David Bergman op de heuvel. Deze uitstekende pitcher stond welgeteld één honkslag toe in de eerste 6 innings en gooide geen enkele keer 4 wijd. Voor HCAW begon Kevin Miner. Na een zeer ongelukkige invalbeurt van afgelopen zaterdag herstelde de rechtshander zich sterk en hield hij 7 innings lang de slagploeg van Kinheim aardig in bedwang. Helaas maakte het veld wat fouten, zodat er toch 3 Haarlemse punten op het bord stonden toen de tweede helft van de 7e inning begon.

Bart Gabriëls liet zien dat David Bergman ook maar een mens is door de bal hard weg te slaan naar het linksveld. Daarna kwam Australiër Jason Rees aan slag. Behalve dat Rees een erg goede verre velder is, heeft hij ook een behoorlijke tik in de knuppel. Al twee keer sloeg hij de bal over de hekken en ook nu was de bal weg voor een homerun: 2-3. De gefrustreede Bergman maakte de inning hierna uit met drie keer drie slag.

Terwijl reliever Rutger Zwaal en het Bussumse veld de zaak goed dicht hielden, ging HCAW door. Bergman en zijn vervangers werden in de 8e inning flink geraakt. Onder andere door een bijzonder fraaie stootslag liepen de honken vol. De gelijkmaker en de 4-3 voorsprong waren al op het bord verschenen, toen Adrian Anthony aan slag kwam. Op twee slag sloeg hij de bal de lucht in. De catcher en de eerste honkman probeerden de bal te vangen, maar knalden tegen elkaar. Bal op de grond: fout slag en nog een kans. En deze kans liet Adrian zich niet ontgaan. Hij legde de bal tegen de hekken, waarop drie lopers binnenkwamen. Even later kwam ook Anthony zelf binnen: 8-3. In de laatste slagbeurt kwam Zwaal niet meer in de problemen, waardoor HCAW aanhaakt bij de top en het in Haarlem crisis is.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Maroboduus

Hoeveel toeschouwers komen er gemiddeld bij de wedstrijden in de honkbal hoofdklasse kijken en wat is de grootste Zuschauermagnet?

Het terrein van HCAW in Bussum is volgens mij vanuit de trein goed zichtbaar. Is misschien een idee om tzt nog wat foto's van honkbalterreinen te plaatsen? Ben er in elk geval zelf wel benieuwd naar.

hgrm

Helaas is de toeschouwersbelangstelling niet supergroot. Zondag was ik in Rotterdam bij Neptunus. Er kunnen er iets van 3000 zitten, maar als het er 100 à 150 waren heb je het wel gehad...

Mijn schattingen:

ADO, Sparta/F: 50 - 100
RCH, Kinheim, Neptunus: 100-150
Amsterdam, Hoofddorp: 150-200
HCAW: 250-500

HCAW is, zeker als er leuk gespeeld wordt, wel de grootste toeschouwersmagneet. HCAW heeft ook als enige een fanclub en, zeker tijdens spannende innings, is er ook nog wel iets dat op 'sfeer' lijkt. Zoals het spreekkoor "Eén wijd, twee wijd, drie wijd, GROOOOOOOTE WIJD" als de pitcher van de tegenpartij de ballen niet over de plaat krijgt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Vandaag was er topoverleg aangaande de strategische toekomstvisie betreffende het forum en dat vond plaats tijdens een honkbalwedstrijd tussen Neptunus uit Rotterdam en Hgrms HCAW uit Bussum.

Ondergetekende had nog nooit een honkbalwedstrijd bezocht en moet toegeven dat het niet tegenviel. Honkbal is een leuke kijksport. Sfeer was er niet of nauwelijks in het stadion, dat grotendeels gevuld was met de lokale nog al volkse bevolking. D.w.z. dat er weinig geluid werd geproduceerd. Aan de andere kant was het wel leuk om te zien dat veel mensen op de tribunes hun schrijfblokje hadden meegenomen om de scores te noteren, als ware het rondetijden bij schaatsen.

De Rotterdammers waren veel te sterk en de negende inning werd niet eens gehaald doordat Neptunus na 6 innings al op een 13-0 voorsprong stond. Dat was dan ook de eindstand. Ondergetekende was daar wel tevreden over, want ondergetekende houdt erg van MOOI honkbal. Overigens was het te prijzen dat HCAW geen catenacciohonkbal ging spelen en de spelers met z'n allen voor de thuisplaat gingen liggen, nee, het probeerde mee te honkballen maar was helaas (voor hun dan) kansloos tegen het prachtig en uiterst briljant combinerende Neptunus. Visbeen (ex-Volendam) probeerde het nog door zijn fameuze notenkrakersslag te proberen, maar faalde jammerlijk tegen een ontketend en misschien wel beste Neptunus ooit.

Het was een bijzonder vermakelijke middag, wat zeker voor herhaling vatbaar is. Ik hoop dat ik in juli tijd heb om naar ADO - HCAW te gaan. De terugreis verliep nog via de voetbalstadions van DHC (Delft) en VUC (Den Haag), maar die waren helaas beide niet toegankelijk. Vooral DHC was een soort Fort Alcatraz, omdat ze de slotgracht juist bijgevuld hadden met heel duur bronwater.

Tot slot iets over het weer. Zeer aangenaam, al dreven er wat wolkenvelden voor de zon. Ondergetekende was juist voorbereid op zeer agressieve zonneschijn en had zich ingesmeerd met factor 40, iets met lange mouwen aangetrokken en zelfs een pet op gezet.

Hieronder enkele foto's.
















Ici c est Paris

Met je bek achter een net! Wat een kutvak!

TeeZee

Citaat van: Ici c est Paris op jun 01, 2009, 02:41:59
Met je bek achter een net! Wat een kutvak!
Dat net hangt daar zodat je niet met een bek zonder tanden in dat kutvak komt te zitten. Een foutslag scheert nog al eens de tribunes in.

hgrm

Bovendien, dit net, de backstop geheten, maakt deel uit van het spel.
Als een gepitchte bal niet door de catcher gestopt wordt (doorgeschoten bal) of langs de catcher heen wordt gegooid (wild pitch), dan geeft dit de honklopers de gelegenheid om een honk te stelen (en zelfs een punt te scoren als de honkloper op 3 stond). De backstop zorgt ervoor dat dit een beetje binnen de perken blijft en de bal slechts zover weg kan rollen dat er niet meer honken gestolen kunnen worden. Aan de andere kant beschermt de backstop de slagman, in de zin dat als hij een foutslag slaat en de bal hoog naar achteren gaat, de bal in de backstop komt. Zou dit niet gebeuren, dan had de catcher een vangkans.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Ici c est Paris

Heren, was het sarcasme in mijn post niet duidelijk genoeg?:-) Een honkbal terugkoppen lijkt me niet zo prettig. Anyway, leuk verhaal, en ik verbaas me over de grootte van dat stadion, althans het ziet er aan de buitenkant vrij imposant uit.

hgrm

Er passen er 4000, met tijdelijke tribunes 6000, in. Die zijn er bijna nooit. Niet in de competitie, niet bij de play-offs, zelfs niet als Neptunus Europacup speelt. Die zijn er alleen als het Nederlands team speelt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Ik ben er destijds geweest tijdens het WK. Toen was het erg gezellig, mede door het uitverkocht huis en de zege op Zuid Korea geloof ik. Ik vind Honkbal heerlijk om te zien maar het teletoeterniveau dat er in Heerlen gespeeld wordt is het aanzien niet waard.

hgrm

Tja, in het zuiden des lands is er weinig aan honkbal overgebleven. Ik geloof dat er een club uit Maastricht in de Belgische competitie speelt. Geen idee wat dat voor niveau is, maar gezien de uitslagen in de Europacup van Belgische clubs heb ik er weinig vertrouwen in.
In Brabant hebben PSV en Twins (Oosterhoud) hoofdklasse gespeeld, maar die hebben zich teruggetrokken wegens de kosten. Wat er nu over is, is een competitie met 3 Zuidhollandse clubs (ADO, Neptunus en Sparta/Feyenoord) en 5 Noordhollandse clubs (RCH, Kinheim, Pioniers, Pirates en HCAW).

In plaats van de driedubbele competitie die nu gespeeld wordt, zou ik het veel leuker vinden als er wat meer clubs zouden zijn in de hoofdklasse. Almere, UVV, PSV en Twins hebben de infrastructuur om hoofdklasse te spelen. De bond(scoach) vindt echter dat het niveau te veel verwaterd bij een grotere competitie.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op jun 02, 2009, 10:35:32
Tja, in het zuiden des lands is er weinig aan honkbal overgebleven. Ik geloof dat er een club uit Maastricht in de Belgische competitie speelt. Geen idee wat dat voor niveau is, maar gezien de uitslagen in de Europacup van Belgische clubs heb ik er weinig vertrouwen in.
In Brabant hebben PSV en Twins (Oosterhoud) hoofdklasse gespeeld, maar die hebben zich teruggetrokken wegens de kosten. Wat er nu over is, is een competitie met 3 Zuidhollandse clubs (ADO, Neptunus en Sparta/Feyenoord) en 5 Noordhollandse clubs (RCH, Kinheim, Pioniers, Pirates en HCAW).

In plaats van de driedubbele competitie die nu gespeeld wordt, zou ik het veel leuker vinden als er wat meer clubs zouden zijn in de hoofdklasse. Almere, UVV, PSV en Twins hebben de infrastructuur om hoofdklasse te spelen. De bond(scoach) vindt echter dat het niveau te veel verwaterd bij een grotere competitie.

Het is inderdaad een Randstedelijk aangelegenheid tegenwoordig. Maar volgens mij is buiten het voetbal alleen basketbal echt landelijk verspreid.

TeeZee

Citaat van: Joost op jun 02, 2009, 11:11:00
Het is inderdaad een Randstedelijk aangelegenheid tegenwoordig. Maar volgens mij is buiten het voetbal alleen basketbal echt landelijk verspreid.
Hockey, schaatsen, tennis.

Joost

Citaat van: TeeZee op jun 02, 2009, 11:13:29
Hockey, schaatsen, tennis.
Hockey wordt alleen hoog gespeeld in de randstad en brabant. ik was ijshockey nog vergeten.

King Nothing

Citaat van: Joost op jun 02, 2009, 11:11:00
Het is inderdaad een Randstedelijk aangelegenheid tegenwoordig. Maar volgens mij is buiten het voetbal alleen basketbal echt landelijk verspreid.
Late reactie:

Handbal! Gemeente Emmen heeft 3 Eredivisieclubs (E&O Heren en Dames en Hurry Up uit Zwartemeer) en ook in Limburg spelen een paar Eredivisieclubs.
Hockey wordt ook in Groningen op hoofdklasseniveau gespeeld. Volleybal is ook redelijk verdeeld over Nederland dacht ik.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad