Hoofdmenu

Wadi Degla

Gestart door hgrm, jan 25, 2008, 14:13:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

In België is Lierse SK onlangs overgenomen door de Egyptische investeringsmaatschappij Wadi Degla. Er wordt gesproken over fusies, Championsleague, een stadion van 40.000 plaatsen en meer van die onzin. Gisteren werd bekend dat Wadi Degla ook Turnhout flink wat geld gaat toeschuiven.

Nu vraag ik me af: je bent Egyptenaar, je bent loaded en hebt tantu doeku. Waarom ga je dan geld steken in twee Belgische provincieclubjes die op sterven na dood zijn? Associaties met het verhaal van gokchineed Ye komen nadrukkelijk naar boven. Ook dat had met Lierse te maken.

Wat is het addertje onder het gras. Op welke manier wordt er een piramidebouwer stinkend rijk over de rug van het Belgische voetbal? Of zie ik het te pessimistisch en zit er gewoon een excentrieke sheik die toevallig vlamofiel is achter?

Han, heb jij wel eens van die gasten van Wadi Degla gehoord?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Rinus A.

Citaat van: hgrm op jan 25, 2008, 14:13:30
In België is Lierse SK onlangs overgenomen door de Egyptische investeringsmaatschappij Wadi Degla. Er wordt gesproken over fusies, Championsleague, een stadion van 40.000 plaatsen en meer van die onzin. Gisteren werd bekend dat Wadi Degla ook Turnhout flink wat geld gaat toeschuiven.

Nu vraag ik me af: je bent Egyptenaar, je bent loaded en hebt tantu doeku. Waarom ga je dan geld steken in twee Belgische provincieclubjes die op sterven na dood zijn? Associaties met het verhaal van gokchineed Ye komen nadrukkelijk naar boven. Ook dat had met Lierse te maken.

Wat is het addertje onder het gras. Op welke manier wordt er een piramidebouwer stinkend rijk over de rug van het Belgische voetbal? Of zie ik het te pessimistisch en zit er gewoon een excentrieke sheik die toevallig vlamofiel is achter?

Han, heb jij wel eens van die gasten van Wadi Degla gehoord?

Je krijgt een gemiddelde voetbalclub echter niet zomaar in handen. Met deze clubs is dat misschien anders, weinig regelgeving en weinig verzet van de met fusies doodgegooide fans van een club die op het punt staat failliet te gaan?

Han

Citaat van: hgrm op jan 25, 2008, 14:13:30
In België is Lierse SK onlangs overgenomen door de Egyptische investeringsmaatschappij Wadi Degla. Er wordt gesproken over fusies, Championsleague, een stadion van 40.000 plaatsen en meer van die onzin. Gisteren werd bekend dat Wadi Degla ook Turnhout flink wat geld gaat toeschuiven.

Nu vraag ik me af: je bent Egyptenaar, je bent loaded en hebt tantu doeku. Waarom ga je dan geld steken in twee Belgische provincieclubjes die op sterven na dood zijn? Associaties met het verhaal van gokchineed Ye komen nadrukkelijk naar boven. Ook dat had met Lierse te maken.

Wat is het addertje onder het gras. Op welke manier wordt er een piramidebouwer stinkend rijk over de rug van het Belgische voetbal? Of zie ik het te pessimistisch en zit er gewoon een excentrieke sheik die toevallig vlamofiel is achter?

Han, heb jij wel eens van die gasten van Wadi Degla gehoord?

Een uiterst elitaire omnisportsvereniging, zoals meerdere (Al Ahly, Zamalek, Tersana, El Shams) voor de puissant rijke bovenlaag. De contributie per jaar staat gelijk aan drie jaarsalarissen van een gemiddelde werknemer, maar op haar beurt is dat minder dan zakgeld voor de leden. Haar visitekaartje is de tweede divisionist Wadi Degla, eigendom van de gelijknamige inversteerdersgroep die haar oogheeft laten vallen op de bouw van een busfabriek. Daarmee is een link gelegd met de gerenommeerde busfabrikant Van Hool in Lier.

Ik vermoed dat dat laatste gegeven de aanjager is voor samenwerking, niet alleen op economisch gebied.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Zuidwestelijk van Cairo ligt het governorate Fayoum. In die 'provinicie' ligt op háár beurt het volstrekt onbeduidende plaatsje Ibshawai El Malaq waar het plaatselijke Markaz Shabab de dienst uitmaakt. Sinds dit seizoen heet de club Markaz Shabab Wadi Degla Ibshawai en ze komen aanstaande woensdag op bezoek bij Grand Club in Hurghada. Mijn queeste naar het motief van de naamsverandering hoop ik dan af te kunnen ronden. Tot nu toe heb ik het moeten doen met lawaai-aannames van Egyptenaren die geen reet weten en zwanger van valse trots het antwoord 'ana misha arraf' (ik weet het niet) denken te kunnen omzeilen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Ik ontmoette vandaag Hazim Ghayrat, general manager van Wadi Degla Football Club uit Cairo, vergezeld van Mostafa Zakzoukh, oud-speler van Mokawiloon ( Arab Contactors), tegenwoordig football managing director. Beide heren staan aan het hoofd van deze  voetbaltak van de prestigieuze en elitaire omnisports-vereniging uit Maadi, Cairo, en zij onderhouden nauwe banden met wat zij omschrijven als 'the Arsenal Soccer School' .  Gedreven door kennishonger naar de strategie van de club en hun prominente aanwezigheid bij twee clubs in België nam ik een gelegenheids-interview met hen af.


De club dankt haar naam aan een in de buurt van Maadi gelegen natuurreservaat, genaamd Wadi Degla, waar onder andere gazellen in hun natuurlijke habitat een beschermde status genieten. Daarmee is ook de afbeelding van dit dartele dier in het embleem verklaard.






De sport- en voetbaltak Wadi Degla maakt op háár beurt weer deel uit van een zakelijk consortium, de Wadi Degla Investment Group,  dat zich onder andere bezighoudt met de aanleg van gas- en oliepijpleidingen, de utiliteitssector, transport, 'real estate' en de bouw van voetbalstadions.


Het 'moederteam' van het decadente Wadi Degla speelt vooralsnog alsnog een schaduwrol op de Egyptische voetbalkalender, hoewel de club momenteel wel de eerste plaats bezet in de onbeduidende derde divisie.


Wadi Degla Football Club is een commercieel voetbalbedrijf met een missie ,zo lieten beide heren weten. De club heeft zich tot doel gesteld om via haar eigen 'football academy', naar het model van Arsenal Soccer School, voetbal in Egypte op een hoger plan te brengen. Een andere ambitie-pijler onder het 'mission statement' van de club is de grenzen kunnen verleggen voor veelbelovende Afrikaanse spelers door de transfermarkt te verbreden tot aan bescheiden Europese voetballanden.


Met dat laatste gegeven is het meerderheidsbelang verklaard in de Belgische clubs Lierse SK en KV Turnhout. Gevraagd naar het motief  om juist voor België te kiezen luidde het antwoord dat in eerste instantie een markt gezocht werd waar nog sprake is van 'betaalbare salarissen'.  Het zou om die reden de uiteindelijke overgang van Afrikaanse spelers vergemakkelijken. In het geval van Lierse SK werd toegevoegd dat de transporttak van de Wadi Degla Investment Group in de markt van busvervoer geïnteresseerd is en de gerenommeerde busfabrikant Van Hool uit Lier uitgenodigd zou zijn voor een adviserende rol.


In Egypte mogen derde divisie-teams uitsluitend lokale spelers  opstellen zodat de moederclub, zélf uitkomend  op dat laagste niveau, niet als die springplank en parkeerstation kan dienen voor Afrikaans talent. De heren lieten weten dat Wadi Degla  juist dáárom voor aanvang van het seizoen 2008/09 hun oog hadden laten vallen op de onbeduidende tweede-divisionist Markaz Shabab uit Ibshawai- el Malaq als 'satellietclub' omdat op dát niveau wél buitenlandse spelers geregistreerd mogen staan; als parkeerstation en springplank voor Afrikaanse talenten.







Op de vraag waarom Wadi Degla juist een nietige tweede divisionist als satelliet verkoos, diep weggemoffeld in een oase op honderden kilometers afstand ten westen van Cairo, riepen de heren in koor 'goedkoop' en 'potentie'.  Op de vraag in hoeverre Markaz Shabab Ibshawai aansloot op de gewenste reputatie en strategie van Wadi Degla biedt een rinkelend mobieltje een welkom soelaas.


Op de vraag waarom ik dan vanmiddag geen exotische donkerzwarte gazelles heb zien dartelen in Markaz Shabab Wadi Degla Ibshawai werd zowel schoorvoetend als ontwijkend gereageerd. Dat is dan het pijnlijke moment om in een diepte-interview, geheel tegen mijn natuur in, even gas terug te nemen. Nadat de heren zich herpakt hadden werd mij te verstaan gegeven dat tijdens de komende 'transfer window' twee Nigeriaanse parels in Ibshawai hun opwachting gaan maken.


Momenteel staat Markaz Shabab Wadi Degla Ibshawai in de Egyptische tweede divisie op een degradatieplaats met één overwinning na tien wedstrijden. De twee Nigerianen kunnen we vanaf 2009/10 bewonderen in Turnhout of Lier. Om daarna weer mislukt op de bus terug naar Afrika te worden gezet. Enkele reis, aangeboden door Van Hool.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

wekke

Citaat van: Rinus A. op jan 25, 2008, 20:16:56
Je krijgt een gemiddelde voetbalclub echter niet zomaar in handen. Met deze clubs is dat misschien anders, weinig regelgeving en weinig verzet van de met fusies doodgegooide fans van een club die op het punt staat failliet te gaan?

De club stond op barsten. De schulden bleven zich opstapelen en Lierse zou voor altijd dat "omkoopploegske" blijven. Wadi Degla en Maged Samy waren zo wat de allerlaatste kans om de club niet in vereffening te laten gaan, het was voor hen dus niet zo moeilijk om Lierse in handen te krijgen. Ook Turnhout was een makkie. Zij hadden al seizoenen lang af te rekenen met financiële putten en hun laatste kandidaat investeerder (studio 100) haakte op het laatste moment af. De boeken waren zo goed als neergelegd tot Wadi Degla op de proppen kwam. Ook Verbroedering Geel stond op het verlang lijste, maar zij wilden liever fusioneren met Meerhout.


Ik ben zelf seizoenskaarthouder van Lierse. Het is merkwaardig hoe goed de support is gebleven. In tijden van al dan niet faillisement, het gokschandaal, ... de supporters bleven altijd op post.  Nu voel je terug de hoop in het stadion, de hoop om na alle miserie terug voorwaarste stappen te maken.






Hugo

Citaat van: wekke op dec 04, 2008, 14:15:17
Ik ben zelf seizoenskaarthouder van Lierse. Het is merkwaardig hoe goed de support is gebleven. In tijden van al dan niet faillisement, het gokschandaal, ... de supporters bleven altijd op post.  Nu voel je terug de hoop in het stadion, de hoop om na alle miserie terug voorwaarste stappen te maken.

Hopenlijk komt Lierse snel weer terug in 1e Klasse, die horen er toch wel bij. Klopt het dat ze een nieuwe tribune aan het bouwen zijn op het Lisp?

wekke

Citaat van: Hugo op dec 04, 2008, 14:52:38
Hopenlijk komt Lierse snel weer terug in 1e Klasse, die horen er toch wel bij. Klopt het dat ze een nieuwe tribune aan het bouwen zijn op het Lisp?

Het plan was er om voor het seizoen den berg (staanplaatsen langs de zijkant) te vernieuwen en achter het doel (de plaats zonder supporterstribune) een bezoekersvak te maken. Deze plannen zijn in de koelkast gestoken tot volgend seizoen wegens te korte tijdspanne.

Hugo

Citaat van: wekke op dec 04, 2008, 15:16:31
Het plan was er om voor het seizoen den berg (staanplaatsen langs de zijkant) te vernieuwen en achter het doel (de plaats zonder supporterstribune) een bezoekersvak te maken. Deze plannen zijn in de koelkast gestoken tot volgend seizoen wegens te korte tijdspanne.
"Den Berg" is wel de mooiste tribune op het Lisp, dus dat zou ik jammer vinden dat die zou verdwijnen.

wekke

Ik weet niet zeker of deze wordt afgebroken of enkel gerenoveerd. Het is in ieder geval wel nodig want de tribune was een paar seizoenen geleden al om veiligheidsredenen afgekeurd.

Han

Afgelopen week ben ik telefonisch benaderd door de eigenaar van Wadi Degla, de heer Maged Samy, om als clubgast in Cairo een interview af te laten nemen met nadere toelichting over de clubvisie, de ambities/toekomstplannen en de transferstrategie.

Mocht er van supporterszijde sprake zijn van een of twee prangende vragen dan moet ik in staat worden geacht die te gaan stellen. De kans is 50%.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

georgesv

Citaat van: Hugo op dec 04, 2008, 15:44:02
"Den Berg" is wel de mooiste tribune op het Lisp, dus dat zou ik jammer vinden dat die zou verdwijnen.

indeed!

wekke

Citaat van: Han op dec 04, 2008, 22:03:08
Afgelopen week ben ik telefonisch benaderd door de eigenaar van Wadi Degla, de heer Maged Samy, om als clubgast in Cairo een interview af te laten nemen met nadere toelichting over de clubvisie, de ambities/toekomstplannen en de transferstrategie.

Mocht er van supporterszijde sprake zijn van een of twee prangende vragen dan moet ik in staat worden geacht die te gaan stellen. De kans is 50%.

Indien Lierse ter sprake komt dan heb ik wel een vraag. Maged Samy wou een grote kempense fusieclub met Lierse als basis. Ik stel me dan de vraag hoe hij dit wou realiseren en of hij dit nog steeds realistisch acht.

Han

Citaat van: wekke op dec 04, 2008, 22:37:06
Indien Lierse ter sprake komt dan heb ik wel een vraag. Maged Samy wou een grote kempense fusieclub met Lierse als basis. Ik stel me dan de vraag hoe hij dit wou realiseren en of hij dit nog steeds realistisch acht.

Lierse is juist de aanleiding voor het 'vervolg-interview'. Twee weken geleden ontmoette ik de 'secondant' van Maged Samy en tijdens mijn onderonsje met hem raakte ik geboeid door de 'ontwikkelingen'. Ik ga jouw vraag dan ook zéker stellen omdat dat boeiend en legitiem is.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed