Westderby 1.FC Köln - VfL Borussia Mönchengladbach

Gestart door Tom Bodde, apr 09, 2008, 20:55:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tom Bodde

Westderby 1.FC Köln - VfL Borussia Mönchengladbach, dd 7 april jl.

Reeds twee uur voor aanvang stonden er zo'n tienduizend fans voor de poorten van het Rhein Energie Stadion (Müngersdorfer Stadion). Ik kwam aan de praat met een tweetal vrienden; de één in het rood-oranje (het oerlelijke shirt waar Köln een jaar of negen geleden in speelde...) de ander in wit-groen-zwart. Ze vertelden me dat de rivaliteit tussen beide "Traditionsvereins" heel diep geworteld zit. Vorige week was de gigantische vlag van de grootste supportersvereniging van Borussia uit het clubhuis gestolen (de vrienden vermoedden dat de fans van Köln de daders waren).



Eénmaal binnen viel mij op dat het personeel hier nog altijd bijzonder vriendelijk is. Tijdens de WK in 2006 was mij dit reeds opgevallen, maar toen gooide ik dat onder de noemer "training i.h.k.v. het WK", wat tenslotte een voetbalfeest moest zijn... Maar ook deze avond; echt iedere steward, security-beamte, worst-verkoper en biertapper wenste me een fijne avond/prettige wedstrijd/smakelijk eten. Erg prettig om te ervaren.

Ik had een prima plaats onder aan de lange zijde, op rij 2. Nou ja, ik mocht hoe dan ook niet klagen, want ik had via via nog een kaart kunnen bemachtigen voor deze derby, die al twee maanden uitverkocht was... Tien minuten voor aanvang klonk het clublied, dat werd begeleid door een schitterende fanchoreografie op de Südtribüne.





De wedstrijd was van de eerste tot de laatste minuut boeiend. Gladbach had de gehele strijd het beste van het spel, maar Köln speelde gepassioneerd, hartstochtelijk begeleid door de 47.000 thuisfans. Een heerlijk voetbalavondje in derby-sfeer was het gevolg, en ik baalde dat secondes zo snel wegtikten... Na de 0-1 vreesde ik een snelle beslissing in het voordeel van de koploper in de Tweede Bundesliga, maar de VfL verzuimde de 0-2 te maken.



Vijf minuten voor het einde van de wedstrijd kwam op de Südtribune de supportersvlag van Gladbach tevoorschijn. Een hels fluitconcert barstte los in het VfL-vak. Toen vervolgens het spandoek (ik schat 10x10 meter) in stukken werd gescheurd, was de hel los, en werd in het uitvak alles wat maar kon branden in de fik gestoken. Ook vlogen er vuurpijlen het veld op. De 'Schiri' kon niet anders dan het spel stil leggen. De stadionspeaker sprak het vak met Gladbach-fans overdreven dramatisch toe. Tenslotte waren het de Köln-supporters die de provocatie begonnen waren...

Vanaf dat moment stond iedereen op onze zitribune op zijn stoeltje. Van zitten was geen sprake meer. Roel Brouwers had vervolgens zijn zenuwen niet meer in bedwang en schoffelde de doorgebroken spits van Köln op de rand van de 16 onderuit. Na een lichte aarzeling (en gesteund door 47.000 kelen) legde de scheids de bal op de stip; 92e minuut. De ontlading na de 1-1 was verrukkelijk...

Dat ik vervolgens 45 minuten in de file stond alvorens ik ook maar 500 meter gereden had, war mir Scheiss-egal. Om 2.15 uur kroop ik uiteindelijk in bed, maar 48 uur later ben ik nog steeds aan het nagenieten... Viva Colonia! 

TeeZee

Schitterende foto's zeg. Wat voor camera gebruik je, Tom?

Het stadion van Keulen lijkt wel een beetje op dat van PSV. Kreeg je trouwens geen tranen in de ogen van de rook? (grapje)

Tom Bodde

Niet van de rook, wél van het clublied (sorry Joost, het is dat TeeZee erom vroeg ;-)))
Ik gebruik altijd twee camera's. Een ouderwetse spiegelreflex met rolletje (800 asa bij lichtwedstrijden) en sinds een jaar heb ik nu een Samsung digitale camera 7,2 megapixels. Die stel ik dan altijd in op 'avond', 'sport', 'niet-flitsen' en 800 asa... dit alles ivm de sluitertijd...

Joost

Citaat van: Tom Bodde op apr 09, 2008, 20:55:23
Westderby 1.FC Köln - VfL Borussia Mönchengladbach, dd 7 april jl.


Vijf minuten voor het einde van de wedstrijd kwam op de Südtribune de supportersvlag van Gladbach tevoorschijn. Een hels fluitconcert barstte los in het VfL-vak. Toen vervolgens het spandoek (ik schat 10x10 meter) in stukken werd gescheurd, was de hel los, en werd in het uitvak alles wat maar kon branden in de fik gestoken. Ook vlogen er vuurpijlen het veld op. De 'Schiri' kon niet anders dan het spel stil leggen. De stadionspeaker sprak het vak met Gladbach-fans overdreven dramatisch toe. Tenslotte waren het de Köln-supporters die de provocatie begonnen waren...

Vanaf dat moment stond iedereen op onze zitribune op zijn stoeltje. Van zitten was geen sprake meer. Roel Brouwers had vervolgens zijn zenuwen niet meer in bedwang en schoffelde de doorgebroken spits van Köln op de rand van de 16 onderuit. Na een lichte aarzeling (en gesteund door 47.000 kelen) legde de scheids de bal op de stip; 92e minuut. De ontlading na de 1-1 was verrukkelijk...

Dat ik vervolgens 45 minuten in de file stond alvorens ik ook maar 500 meter gereden had, war mir Scheiss-egal. Om 2.15 uur kroop ik uiteindelijk in bed, maar 48 uur later ben ik nog steeds aan het nagenieten... Viva Colonia! 

Het 'vervelende' voor BMG en Köln is dat twee dagen eerder de wedstrijd tussen SG Eintracht Frankfurt en 1.FC Nürnberg, ook werd stilgelegd vanwege vuurwerk. Dat kan beide clubs wel eens een flink probleem opleveren. Alemannia-Nurnberg moest ooit worden overgespeeld voor een leeg stadion nadat de trainer van Club een plens bier over zijn kop kreeg omdat hij de boel liep te provoceren. Overigens kreeg Sef Vergoossen ooit tijdens MVV-Roda een met urine gevulde beker over zijn hoofd waarvoor de club uit de afvallige stad nooit gestraft is maar dat terzijde.

Köln is de enige club waar mijn favoriete spreekkoor 'Ihr seit nür ein Karnevalsverein' niet leuk is om te zingen aangezien de hele club Karneval ís. Ze draaien voor de wedstrijd daarom ook de volledige CD van Die Höhner. Als pesterijtje draaien ze bij Aken wanneer Keulen langskomt dan de hele tijd Akense Karnevalsmuziek.

Gladbach gaat promoveren daarom had ik liever gezien dat ze ook hadden gewonnen. Want alles liever dat TSG 1899 Hoffenheim als kampioen.  Het stadion is zeker niet lelijk, op de buitenkant na dan, het enige dat ik er aan vond mankeren is dat je nergens echt beschut kan staan. Maar op dat van PSV lijkt het zeker niet. Gek ook weer dat voor zo'n beladen derby staanplaatsen wel mogen maar dat de UEFA in haar koppigheid het verbiedt.

Tom Bodde

CiteerGek ook weer dat voor zo'n beladen derby staanplaatsen wel mogen maar dat de UEFA in haar koppigheid het verbiedt.

In Duitsland altijd en overal staanplaatsen. En zo hoort het! Ik was laatst bij de Ruhrpottderby: BVB-S04; daar staan gewoon 27.000 mensen op de Gelbe Wand achter het doel (grootste staantribune van Europa); ik had na de wedstrijd gewoon hoofdpijn van de herrie...

In het oude Parkstadion was ik in 1997 getuige van de Uefa-Cup wedstrijd FC Schalke 04-Valencia CF. Ik had een (door Uefa opgelegde) zitplaats in een ouderwets staanvak. We kregen allemaal een kussentje waarmee we op de betonnen ondergrond moesten zitten. Het zicht op het veld werd onderbroken door stalen hekjes die her en der in het staanvak stonden opgesteld. Voor aanvang kwam de stadionspeaker het veld op met een fototoestel in de hand. We moesten allemaal gaan zitten, waarna hij de foto op zou sturen naar de Uefa, verklaarde de omroeper. Vervolgens hebben we uiteraard de hele wedstrijd gestaan, en zijn de kussentjes massaal het veld op gegaan...


Hugo

Citaat van: Tom Bodde op apr 09, 2008, 21:38:22
In Duitsland altijd en overal staanplaatsen....

Nou bijna overal dan. Jouw geliefde LTU Arena is 100% zitplaatsen en ik dacht de Allianz Arena idem, maar dat weet ik niet zeker.

Joost

Citaat van: Groundhopping on the moon op apr 12, 2008, 22:56:35
Citaat van: Tom Bodde op apr 09, 2008, 21:38:22
In Duitsland altijd en overal staanplaatsen....

Nou bijna overal dan. Jouw geliefde LTU Arena is 100% zitplaatsen en ik dacht de Allianz Arena idem, maar dat weet ik niet zeker.

Van de Allianz ben ik vrij zeker dat daar staantribune is. Het stadion van Hertha is volledig zitten.

Stadionhopper

Citaat van: Tom Bodde op apr 09, 2008, 20:55:23
Roel Brouwers had vervolgens zijn zenuwen niet meer in bedwang en schoffelde de doorgebroken spits van Köln op de rand van de 16 onderuit. Na een lichte aarzeling (en gesteund door 47.000 kelen) legde de scheids de bal op de stip; 92e minuut. De ontlading na de 1-1 was verrukkelijk...


Roel Brouwers schoffelde de Köln speler helemaal niet neer. En als hij hem geraakt had was het dik 2 meter voor het zestien meter gebied. Dit was een schandalige beslissing van de schiri. Zoals zo vaak werd Köln geholpen door het arbitrale trio. Ik heb de wedstrijd in zijn geheel gezien. Gladbach had verdiend om te winnen en gelukkig zijn ze terecht kampioen geworden van de 2. Liga....
ES GIBT NUR EINE BORUSSIA!!!
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

hgrm

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Ici c est Paris

Köln, leuke stad, sympathieke club. Ik zou er zaterdag eens naar het stadion gaan kijken, maar het weer gooide roet in het eten.