Borussia Monchengladbach - 1860 Munchen

Gestart door Pieros, apr 29, 2008, 10:52:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieros

Borussia Monchengladbach - 1860 Munchen 2-2 (1-2)
1-0 Neuville
1-1 Di Salvo
1-2 Göktan
2-2 Neuville
Toeschouwers: 50.183
Zweite Bundesliga

Ik had eigenlijk vrij weinig met het Duitse voetbal. Ik keek vroeger weliswaar altijd samen met mijn vader naar Sportschau op zaterdagavond, maar daar bleef het dan bij. Al klopt dat niet helemaal. Iets voor de jaren halverwege 90 speelde ik samen met een paar vrienden het spel 'Bundesliga Manager' helemaal grijs. Wanneer je nu terug kijkt naar dat spel, slaat het nergens op, maar toen was het het einde. Ik weet nog dat ik een keer manager was van Borussia Monchengladbach en dat ik van die club een stabiele subtopper maakte. Vroegen de spelers teveel salaris, dan werden ze verkocht en kwam er weer een talent voor in de plaats. Sindsdien is die club een beetje blijven hangen, maar meer dan af en toe op teletekst kijken wat ze gedaan hadden zat er niet in. Ik had tenslotte weinig met het Duitse voetbal. Totdat ik in november naar Alemannia Aachen ben geweest. Dit beviel zo goed, dat ik daarna om mijn Duitse 'liefde' te bezoeken.

En zo gebeurde het dat ik op 27 april rond elf uur in de auto zat met Jeroen richting Monchengladbach. Ik had de kaarten online besteld en die lagen keurig anderhalve week van tevoren in mijn brievenbus. Dus daar hadden we geen zorgen meer over. Wel had ik wat zorgen over het parkeren. Ik ben een keer naar Nederland – Italië geweest in de Arena en daar hebben we voor en na de wedstrijd zó lang moeten wachten voordat we de auto geparkeerd hadden en voordat we weer richting huis konden. En bij Borussia zouden er waarschijnlijk net zo veel mensen op af komen, als bij die wedstrijd van het Nederlands elftal. Maar de zorg bleek ongegrond. Niks geen file, niks geen wachten, maar meteen doorrijden naar de parkeerplaats waar we de auto voor 5 euro konden neerzetten. Ondanks dat het nog ongeveer twee uur duurde voordat de wedstrijd zou beginnen, was het al aardig druk. Het viel ons op dat het allemaal heel gemoedelijk was. De 1860 supporters stonden gewoon tussen de thuissupporters en voor de echt dorstige onder ons kon je al wat nats krijgen op de parkeerplaats.

Toen we richting stadion liepen, kwamen we ook vier lichtmasten tegen. Die waren niet van het Borussiapark, dus werden we nieuwsgierig. Het bleek dat het een hockeystadion is, waar waarschijnlijk menigeen voetbalclub jaloers op zou zijn. Behalve over de kleuren van de stoelen, verwacht ik. Nadat we dit stadion op de gevoelige plaat hadden gezet, liepen we weer richting het voetbalstadion.

Wanneer je vanaf de parkeerplaatsen naar het stadion loopt, loop je als het ware op een grote boulevard. Deze boulevard loopt loodrecht richting stadion en terwijl ik daar liep, vergeleek ik die boulevard met die naar het oude Wembleystadion. Misschien lijken ze in het echt totaal niet op elkaar, maar voor mijn gevoel wel. Nadat we de kaartjes in de poortjes hadden gedaan, besloten we iets te eten. Er was genoeg keuze en Jeroen koos voor de braadworst met brood en ikzelf ging voor de pizza. We hadden tijd genoeg, dus besloten we om het stadion heen te lopen. Ook hier, net zoals op de parkeerplaats, was alleen heel gemoedelijk. We konden zo bij verschillende vakken naar binnen lopen, om het stadion van verschillende kanten te zien. Niemand die ons kwam controleren of ons raar stond aan te kijken.

Inmiddels was het buiten het stadion ook al een stuk drukker geworden.

We hadden nog tijd genoeg, maar hadden alles wel gezien. Dus zochten we onze plaatsen op. Bij het online bestellen van de kaarten, was er maar één staanvak waar je kaarten voor kon kopen. Helaas was dat vak al uitverkocht op het moment dat ik kaarten ging bestellen, dus besloten we om schuin boven het staanvak te gaan zitten, op vak 19A. Zo hadden we een mooi overzicht over het staanvak, maar eigenlijk het gehele stadion. De tijd tikte ondertussen door en zo werd het gelukkig twee uur. Het lied van Borussia Monchengladbach, "Elf van Niederrhein", knalde door de speakers en wanneer zo'n 45.000 man dat lied gaan meezingen, dan betekent dat gewoon kippenvel. De wedstrijd was inmiddels begonnen.

BMG begon heel sterk en creëerde kans op kans. Dit zou een gemakkelijk middagje worden. Helemaal nadat Neuville een vrije trap mooi inschoot, 1-0. Maar even later scoorde 1860 Munchen vanuit het niets de 1-1. Daarna daalde het spelniveau drastisch, maar in de laatste seconde van de eerste helft kregen we toch nog een doelpunt te zien, 1860 scoorde de 1-2.

In de rust even pissen, maar dat duurde erg lang. De rij schoot maar niet op, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat we vrij laat in de rij gingen staan. Zo kwamen we net van de WC af toen we iedereen hoorden juichen. De wedstrijd was dus al weer begonnen, maar het klonk niet als een doelpuntjuich. Het bleek dat BMG een penalty had gekregen. We waren net op tijd terug op de tribune om te zien dat Neuville zijn tweede van de dag had gemaakt. Daarna kabbelde de wedstrijd voort en bleek dat de spelers uit de 2de Bundesliga niet allemaal even tactisch. Gaten die dicht gelopen werden, spelers die alle ruimte van de wereld hadden maar niet aangespeeld werden en ga zo maar door. Dat terwijl er toch een paar spelers met Nederlandse ervaring op het veld stonden. Friend viel in, maar Paauwe en Brouwers hadden een basisplek. Daarnaast zaten Rafael en Touma nog op de bank. Op het veld gebeurde niet veel meer en hetzelfde gold voor de tribune. De sfeer was in het begin van de wedstrijd super, maar dit werd helaas steeds minder tijdens de wedstrijd met af en toe een positieve uitspatting. Toch krijgt de sfeer die middag een 7,5.

Vol van alle indrukken liepen we weer terug naar de auto. Op de parkeerplaats stond een man nog sjaaltjes te verkopen en aangezien deze een stuk goedkoper waren dan bij de clubshop (hier 5 euro en bij de shop 10/12 euro), besloot ik om met een groen Gladbach sjaaltje naar huis te gaan.

Ondanks dat ik weinig met nieuwe stadions heb, vind ik het Borussiapark een mooi stadion. Het heeft in mijn ogen iets weg van Celtic Park. Het is heel compact, maar je hebt als toeschouwer wel genoeg ruimte. Daarnaast is een gedeelte 'staan' en dat is altijd positief. 

Foto's worden later bijgevoegd, photobucket is ff niet bereikbaar.

TeeZee

Hoe gaat "Seit Ihr Bereit" in z'n werk in een ovaaltje?

Datzelfde vraag ik me overigens af voor Arsenals nieuwe onderkomen. Spreekkoren als "We're the North Bank of Ashburton Grove" zijn toch wat onlogisch geworden.

Pieros

Citaat van: TeeZee op apr 29, 2008, 14:42:30
Hoe gaat "Seit Ihr Bereit" in z'n werk in een ovaaltje?

Datzelfde vraag ik me overigens af voor Arsenals nieuwe onderkomen. Spreekkoren als "We're the North Bank of Ashburton Grove" zijn toch wat onlogisch geworden.

"Gewoon" per tribune, eerst achter de goal enz. Wij zaten in de hoek en de helft gaf voorkeur om met achter de goal mee te doen, de andere helft met de lange zijde tribune.