Hoofdmenu

Tot in de puntjes

Gestart door TeeZee, jun 20, 2008, 18:15:11

Vorige topic - Volgende topic

TeeZee

Mijn eerste groundhopreis was eigenlijk nauwelijks voorbereid. We hadden een reisbureau bezocht en die regelde de overtocht en het eerste B&B in Londen. Via internet kocht ik kaartjes voor Fulham v Bolton. Van Fulham wist ik nauwelijks dat het een Londense club was en hoe het stadion eruit zag zou een verrassing blijven totdat we de Stevenage Road op liepen.

We bleven een week, zouden doorrijden naar Crewe om iets op te halen bij een Engelsman. Eigenlijk zouden we naar Preston North End gaan, maar uiteindelijk gingen we daar naar de plaatselijke club. De derde club van die week werd Nottingham Forest. Niet van tevoren de fixturelists bekijken op internet, nee, we kochten een krantje om te zien wat er speelde. Dat heeft absoluut z'n charme.

Hotels allemaal vastleggen voordat de reis begint? Nee. Ter plekke vanaf een parkeerplaats een B&B bellen met de vraag of er kamers vrij waren.

Enfin, dat was meteen de enige keer. Daarna werd voor iedere trip alles minitieus voorbereid. Eigenlijk is dat best jammer, het avontuurlijke gaat er dan een beetje af. Aan de andere kant: als ik zie hoe een trip naar Sunderland v Newcastle kan verlopen (zie elders op het forum), dan blijft er zo nu en dan genoeg avontuur over!

Kortom, de 92 begon avontuurlijk en eindigt als een routineus zorgvuldig voorbereid avontuur.

Als we vakanties even buiten beschouwing laten (onder het mom van, ik ben er toch, even kijken welke wedstrijden er zijn), wie gaat er tegenwoordig nog op de bonnefooi?

Ici c est Paris

Het lijkt me fantastisch. Ben eenmaal vertrokken (Lierse) zonder ook maar enig idee te hebben van hoe het stadion eruit zou zien. Was best een prettig gevoel. Heb het alleen weleens geprobeerd zoals hierboven beschreven op vakantie, van PSG wist ik al dat ze thuisspeelden, bij Aachen kwam ik er op vakantie zelf pas achter. Helaas bleken in beide gevallen de wedstrijden uitverkocht.

Ik zou best weleens echt op de bonnefooi willen gaan, maar ik ben gezien mijn leeftijd nog aangewezen op het openbaar vervoer, dus is echt op de bonnefooi gaan niet echt mogelijk.

TeeZee

Citaat van: Ici c est Paris op jun 20, 2008, 21:44:06Ik zou best weleens echt op de bonnefooi willen gaan, maar ik ben gezien mijn leeftijd nog aangewezen op het openbaar vervoer, dus is echt op de bonnefooi gaan niet echt mogelijk.
InterRail?

Ici c est Paris

Citaat van: TeeZee op jun 20, 2008, 21:48:18
Citaat van: Ici c est Paris op jun 20, 2008, 21:44:06Ik zou best weleens echt op de bonnefooi willen gaan, maar ik ben gezien mijn leeftijd nog aangewezen op het openbaar vervoer, dus is echt op de bonnefooi gaan niet echt mogelijk.
InterRail?

Wat houdt dat precies in?

Overigens moet ik wel zeggen dat ik niet zo gauw op de bonnefooi zou gaan omdat ik nog zoveel duidelijke doelen heb. Ik denk dat als je in een bepaald gebied al best veel hebt gezien, zoals jij en een aantal anderen hier bijvoorbeeld in Engeland, dat je dan sneller eens op de bonnefooi gaat dan in mijn geval, maar ik kan het mis hebben.

Ici c est Paris

Interessant voor in de toekomst, absoluut, maar moet eerst maar even hard gaan werken. Dan kan ik pas na gaan denken over meerdaagse tripjes.

Han

Aan mijn eerste poging om Al Ahly vs Zamalek in Cairo te bezoeken in de herfts van 2004 koester ik geen vreugdevolle herinneringen.

Ik had tot in de puntjes geregeld dat ik een kaartje zou kopen op de zwarte markt; in de wetenschap dat de 'face value' van een ticket slechts €4 zou zijn.

's-Ochtends reed ik af als medepassagier van een Egyptische kennis die toch naar Cairo moest. Na twee kilometer werden we staande gehouden bij een police checkpoint waarmee dit land vergeven is. Ik had toen nog geen werkvergunning en ondanks een visumjaarstempel in mijn paspoort en het kopie van het koopcontract van mijn huis werd ik aangemerkt als 'toerist'

Toeristen, komend vanuit het zuiden richting Cairo, zijn aangewezen op busvervoer 'in beschermd konvooi' om 'veiligheidsredenen'.

Dat houdt in dat bij dat bewuste checkpoint zich rond 11.30 uur tientallen bussen verzamelen op een door soldaten omsingeld parkeerterrein; met piramide-veevervoer. Dan hebben we het dus over 1500 man verzameld kanonnenvoer dat een ideaal doelwit is voor een béétje Soedanese splintercel van Al Qaida.

So much voor veiligheidsmaatregelen. De ironische logica wil dat op de 500 kilometer lange terugweg vanuit Cairo op 'dezelfde Strecke' géén sprake is van konvooi-vervoer. Terroristen zitten namelijk alléén in de réchterberm richting Cairo.

Dan zit je dus 6 uur in een bus met een kamikazepiloot achter het stuur en zes mini-tv-schermen met op windkracht tien qua stereo Egyptische westerns met C-acteurs en bloeddonors die tomatenketchup opgeven na een welgemikt revolversalvo van de plaatselijke Clint Eastwood; en dan niet eens nagesynchroniseerd.

Ik kwam rond 6pm aan in Nasr City, een zuidelijke wijk die op 30 corrupte taxi-minuten ligt van het Estad Kholeya Al Harbey'a met een capacity van slechts 30.000. De wedstrijd zou daar gespeeld worden omdat het Cairo International Stadium gemoderniseerd werd ivm de ACN 2006. Een kolfje naar mijn hand want dat zou betekenen dat de zwarte markt volledig overspannen zou zijn én met de wetenschap dat ik met mijn Westerse portemonnaie hele vakken zou kunnen confisqeren ten koste van alle biedende Nubische sloebers. Ik wil gewoon een beetje privacy.

Enfin, het Estad Kholeya Al Harbeya'a is Arabisch voor Military Academy Stadium maar dat wist ik toen nog niet. Nu wel. Er was wél een zwarte markt maar die bestond uit net zoveel security als dat er toeschouwers waren.

De bus terug ging om 1am middernacht.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Ska P 187

Ik ben een keer op de bonnefooi naar Atalanta Bergamo gegaan. Ik was toenertijd bij een toen al ex vriendin in Milaan. Slecht idee, maar de mogelijkheid lag er nu eenmaal. Ik wist niet dat de lokale club, die week Milan, vanwege een scooterincident zijn wedstrijden ver buiten de stad moest spelen. (300 km ofzoiets)
Daar ik naar een paar dagen Milaan wel gezien had ben ik toen op de bonnefooi naar Bergamo gegaan met de trein. Meer om het stadje, dat leuk is, dan om het voetbal. Toen bleek dat de lokale voetbal club een wedstrijdje moest spelen kon ik het echter niet laten om de meute vanaf het station richting stadion te volgen.
Een zeer geslaagde bonnefooiactie mag ik wel zeggen. Leuk stadionnetje, redelijk gevuld, lekker veel vuurwerk, slechte wedstrijd.
´Georganiseerd´ heb ik nog nooit wat ondernomen. Of het zien van het speelschema in de krant en de daarbij onstane gedachten moeten meetellen.