De donkere aantrekkingskracht van derby's

Gestart door TeeZee, nov 22, 2008, 10:25:51

Vorige topic - Volgende topic

TeeZee

Citaat van: AthleticHolanda op nov 25, 2008, 20:40:01
Om het even heel zwart-wit te stellen, ja, natuurlijk zou dat kunnen. Als je om wat voor reden dan ook als buitenstaander voor de ene partij veel meer sympathie krijgt dan voor de andere, en als je daarin ver gaat dan zou je die andere kunnen gaan haten, ongeacht je afkomst, geloof etc. Niet dat dit waarschijnlijk ooit de meerderheid zal betreffen, maar toch zie je het geregeld...
Daar haak ik dus af, ik kan me daar helemaal niets bij voorstellen. Voorbeeld Je bent Venezuelaan, je wordt verliefd op het shirt van Celtic en haat DUS de Rangers. Je zegt je baan op als Sinaasappelplukker. Dan schiet je in mijn ogen enigszins door. Het komt voort uit het onzekere verlangen van de mens om ergens bij te horen, terwijl het beter is om meer bij jezelf te blijven.

CiteerAls ik een derby bezoek waarbij een partij openlijk fascistische liederen zingt, dan geniet ik waarschijnlijk van de tegenpartij die daarop zal reageren, en wie weet zing ik wel mee (met de tegenpartij) mocht ik in een vak zitten waar dat zou kunnen en achter het lied staan...
Kortom, de inhoud doet er bij derby's niet toe. Daarmee zijn we terug bij de openingspost, het gaat ons om het aantal decibellen. Dat is de uiteindelijke maatstaf.

AthleticHolanda

Citaat van: TeeZee op nov 25, 2008, 20:55:08
Daar haak ik dus af, ik kan me daar helemaal niets bij voorstellen. Voorbeeld Je bent Venezuelaan, je wordt verliefd op het shirt van Celtic en haat DUS de Rangers.

In mijn ogen is het, om bij dit voorbeeld te blijven, maar zoals bij veel derby's het geval is, dat beide clubs op erg veel fronten tegenpolen van elkaar zijn. Geen enkele Celtic fan zal, door de geschiedenis, politiek, geloof, fancultuur, clubcultuur etc. etc. etc. sympathie op kunnen brengen voor de Rangers.

Natuurlijk heb ik het dan niet over fans die verliefd worden op een shirt en daardoor supporter van een club zijn, dan heb ik het wel over fans die weten waar de club vandaan komt en waar ze nu voor staat.
Mocht deze Venezolaan inderdaad in eerste instantie verliefd worden op het shirt, maar daarna erachter komen dat het geen toeval betreft en dat de club precies past bij zijn eigen visie op bovenstaande zaken, dan valt het toch makkelijk voor te stellen dat deze Rangers haat?

Zoals ik al zei, het zal nooit de meerderheid zijn in zo'n geval, maar het bestaat zeker...

Citaat van: TeeZee op nov 25, 2008, 20:55:08Je zegt je baan op als Sinaasappelplukker.

Deze snap ik niet...?

Citaat van: TeeZee op nov 25, 2008, 20:55:08Het komt voort uit het onzekere verlangen van de mens om ergens bij te horen, terwijl het beter is om meer bij jezelf te blijven.

En wat als 'jezelf' perfect bij desbetreffende meerderheid past?

Ook dat is een mogelijkheid...

Citaat van: TeeZee op nov 25, 2008, 20:55:08Kortom, de inhoud doet er bij derby's niet toe. Daarmee zijn we terug bij de openingspost, het gaat ons om het aantal decibellen. Dat is de uiteindelijke maatstaf.

Voor een wedstrijdbezoek inderdaad een belangrijke factor. Maar er zijn toch veel meer dingen? Net zoals ik van de gezangen op de tribune kan genieten, kan ik dat ook van bijvoorbeeld de spandoeken, beleving etc.

De inhoud doet er zelfs het meeste toe, want dat is tenslotte wat de fans in dit geval trachten uit te dragen en zonder deze inhoud zouden veel derby's überhaupt niet bestaan.

Voor mij doet de inhoud er tenminste zeker toe, en ik ben er ook zeer zeker geïnteresseerd in. Of ik nu bij Dinamo Moskou-Spartak Moskou, Velez Mostar-Zrjinski Mostar, BVB-Schalke, Djurgardens-Hammarby ben. Ik probeer zeker te begrijpen wat er allemaal gezongen wordt, wat er op de spandoeken staat en wat er leeft. Daarbij geniet ik ook van het gezang, maar puur een wedstrijd van twee fangroepen die het hardste kunnen zingen van de wereld zou me minder interesseren dan één van de welbekende derby's...

Han

In het seizoen 1999/2000 bezocht ik in Bristol de wedstrijd tussen Rovers en Preston North End in de derde divisie. Bristol Rovers had gelet op de stand op de ranglijst uitsluitend baat bij een overwinning om aansluiting te kunnen houden met de koplopers uit Preston. Het gevolg was een vol huis met een aantrekkelijk luidruchtige entourage, ondanks de uiteindelijke (en uiteraard) terechte 0-2 nederlaag van de thuisploeg. De promotiekansen van Bristol Rovers hadden hiermee een vrijwel fatale breuk opgelopen.

Acht dagen later bevond ik me opnieuw in Bristol en opnieuw op Memorial Park, de thuishaven van Rovers; ditmaal voor de derby tegen het 'rode contingent' van de stad, namelijk City.

Als betrekkelijke buitenstaander zal een 'niet-betrokkene' nooit het sentiment kunnen voelen dat de intense rivaliteit of soms zelfs haatgevoelens voedt. Je bent feitelijk met recht een 'toeschouwer' bij een stadsderby. Wat je een week later wél registreert is een volkomen andere sfeer in de aanloop naar de kick-off; grimmigheid, animositeit en rivaliteit van een volstrekt andere orde. Je loopt op eieren en bent op je hoede omdat je, niet zichtbaar door neutrale kleding, getaxeerd wordt op je bewegingen en je doen en laten.

De sfeer was explosief en bij tijd en wijle 'electric'. Véél intenser dan de week ervoor. Voor beide ploegen leek het belangrijker om déze pot te winnen dan om te promoveren of te degraderen. Misschien is daarmee wel een van de karakteristieken van een onvervalste stadsderby benoemd.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: AthleticHolanda op nov 25, 2008, 21:12:54
In mijn ogen is het, om bij dit voorbeeld te blijven, maar zoals bij veel derby's het geval is, dat beide clubs op erg veel fronten tegenpolen van elkaar zijn. Geen enkele Celtic fan zal, door de geschiedenis, politiek, geloof, fancultuur, clubcultuur etc. etc. etc. sympathie op kunnen brengen voor de Rangers.

Natuurlijk heb ik het dan niet over fans die verliefd worden op een shirt en daardoor supporter van een club zijn, dan heb ik het wel over fans die weten waar de club vandaan komt en waar ze nu voor staat.
Mocht deze Venezolaan inderdaad in eerste instantie verliefd worden op het shirt, maar daarna erachter komen dat het geen toeval betreft en dat de club precies past bij zijn eigen visie op bovenstaande zaken, dan valt het toch makkelijk voor te stellen dat deze Rangers haat?

Niemand heeft een hekel aan een buitenlandse club; het is slechts een ingebeeld, huiddun en goedkoop lease-sentiment. Je bent niet met haat geboren; noch is sprake van een erfenis; het is slechts aangepraat.

Bovendien is haat betrekkelijk; evenals clubliefde. Als een ooievaar op weg naar Kerkrade een Roda-baby af moet leveren, een afslag mist en een noodlanding moet maken in Maastricht hebben we er een MVV-supporter bij. Het gaat dus eigenlijk echt helemaal nergens over.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Citaat van: Han op nov 25, 2008, 21:14:14
In het seizoen 1999/2000 bezocht ik in Bristol de wedstrijd tussen Rovers en Preston North End in de derde divisie. Bristol Rovers had gelet op de stand op de ranglijst uitsluitend baat bij een overwinning om aansluiting te kunnen houden met de koplopers uit Preston. Het gevolg was een vol huis met een aantrekkelijk luidruchtige entourage, ondanks de uiteindelijke (en uiteraard) terechte 0-2 nederlaag van de thuisploeg. De promotiekansen van Bristol Rovers hadden hiermee een vrijwel fatale breuk opgelopen.

Acht dagen later bevond ik me opnieuw in Bristol en opnieuw op Memorial Park, de thuishaven van Rovers; ditmaal voor de derby tegen het 'rode contingent' van de stad, namelijk City.

Als betrekkelijke buitenstaander zal een 'niet-betrokkene' nooit het sentiment kunnen voelen dat de intense rivaliteit of soms zelfs haatgevoelens voedt. Je bent feitelijk met recht een 'toeschouwer' bij een stadsderby. Wat je een week later wél registreert is een volkomen andere sfeer in de aanloop naar de kick-off; grimmigheid, animositeit en rivaliteit van een volstrekt andere orde. Je loopt op eieren en bent op je hoede omdat je, niet zichtbaar door neutrale kleding, getaxeerd wordt op je bewegingen en je doen en laten.

De sfeer was explosief en bij tijd en wijle 'electric'. Véél intenser dan de week ervoor. Voor beide ploegen leek het belangrijker om déze pot te winnen dan om te promoveren of te degraderen. Misschien is daarmee wel een van de karakteristieken van een onvervalste stadsderby benoemd.

Dit komt me bekend voor. Heb het meegemaakt op Villa Park, upper tier Holte End, Villa vs City. Driemaal geknuffeld worden door een wildvreemde ééncellige gemorft in het lichaam van een uit de kluiten gewassen bouwvakker. Of het viswijf naast me op de tribune bij Zuidvogels dat alles wat Huizen was 90 minuten lang voor (je raadt het al) rotte vis uitmaakte. Dat soort dingen maak je alleen mee op Derby Day.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Houseman

Citaat van: TeeZee op nov 25, 2008, 19:35:14
Die interesse deel ik, maar ik neem aan dat je -net als ik- tijdens het bezoeken van zo'n wedstrijd niet meedoet aan bepaalde liederen (bijvoorbeeld tegen het communistische leger o.i.d.). Dat bedoel ik met het buitenstaander zijn.

Als groundhopper doe ik over het algemeen niet mee aan welk lied dan ook. Ik geniet in stilte en observeer. In Turkije werd ons door Galatasaraysupporters een Turks lied geleerd waarin Fenerbahce bepaalde handelingen met betrekking tot hun achterste toegewenst werd. Om de heren tevreden te stellen hebben we dat eventjes meegezongen.