Hoofdmenu

Consumpties

Gestart door TeeZee, dec 06, 2008, 22:09:36

Vorige topic - Volgende topic

TeeZee

Wat eten we tijdens het groundhoppen?

In het stadion:
- pasty
- pie
En zeker niet altijd. Alhoewel een pasty erg lekker is (stuk deeg gevuld met aardappel, wortel, ui, erwten, vlees). Ik hou me verre van hamburgers, want die worden in Engeland zwart geserveerd op een broodje uit 1980.

Buiten het stadion/onderweg:
Op een dagtrip neem ik mijn eigen gesmeerde bammetjes mee. Verder mijd ik de Mac, de Burger King, de KFC en andere slechte febo-klonen. Liefst eet ik in een acceptabel restaurant. Tapas zijn favoriet, daarna italiaans. Maar een nette pub waar ze groente e.d. serveren vind ik ook prima. Soms haal ik wat uit een supermarkt, maaltijdsalades zijn prima te doen.

Stadionhopper

In Belgie standaard een hamburger met ajuin!
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

AthleticHolanda

Verschilt per land natuurlijk.

Maar in Duitsland ben ik echt fan van Nordsee die toch wel bijna in elke stad zit. Verder vind ik voor dagtrips een fastfoodketen wel geschikt, het kost weinig tijd, is niet duur en vult redelijk goed.
Voor langere trips gaat dat natuurlijk niet op, dan moet er wel goed gegeten worden.

In het stadion natuurlijk bratwurst, of gewoon een broodje hamburger, vind het wel grappig hoeveel (broodjes) hamburgers van elkaar kunnen verschillen.

hgrm

Ik houd me aan de drie V's:

Veel, Vlees en Vet.
De Zigeunerschnitzel in Duitsland is favoriet.
Fastfootketens vind ik over het algemeen wel plezierig voor de smaakpapillen, maar het vult nauwelijks.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

In het stadion in Engeland graag een chicken-mushroom pie. In Duitsland het Schnitzelbrotchen en in Belgie een hamburger.

Onderweg liefst iets dat redelijk fatsoenlijk is. TGI of Franky & Benny in Engeland zijn wat dat betreft wel prima.

TeeZee

Ik dacht dat jij een liefhebber was van curry.

Han

Voor wedstrijddagen in Engeland op dagtrip vries ik daags tevoren ontbijt en lunch in. Broodjes omelette en broodjes ham/kaas. Ook gaat een koelboxje in de achterbak van de auto met tonic en spa, aangesloten op de accu. Dat ritueel staat nú al vast voor 28 december 2008.

In grounds raak ik de catering nooit aan. Dat heeft met basaalmetabolisme te maken.

Op de terugweg tijdens dagtrips steevast een Burger King langs de snelweg. De keren dat ik staande op straat mijn toevlucht moest zoeken tot fish & chips in een natte azijnkrant betreur ik tot op de dag van vandaag.

Op meerdaagse trips mocht ik 's-ochtends tijdens het ontbijt in bij voorkeur Campanile Hotels al graag gratis en zorgvuldig een doggy bag met de lunch van de dag samenstellen. We moeten dan denken aan broodjes brie en andere Engelse Aufschnitt. Als de hotel manager zich te nieuwsgierig of gierig toonde zocht ik graag min of meer door die egoïstische overmacht gedwongen mijn toevlucht in die peperdure en overheerlijke tankstationplasticverpaktedriehoekssandwiches. We hebben het dan over eggs and cress, prawn, salmon en cottage cheese.

Voor het diner op meerdaagse trips trek ik met liefde ruim tijd en geld uit; maar al te graag Tandoori, waarbij de mulligatawny soup standaard voorgerecht was; een en ander na een willekeurig hoofdgerecht steevast afgejurkt met een capuccino en rookgerei. Als een Tandoori onverhoopt niet voorhanden is dan is het geen straf om copieus te genieten van een saignant baron de boeuf ala Wellington met een soubise van uien en champignons.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Denniz1974

Als ik, zoals vanmiddag, naar De Kuip ga, dan neem ik van huis altijd enkele pakjes chocolademelk mee en een aantal eierkoeken. De catering is in De Kuip zo slecht, dat je er accute maagkrampen van krijgt. Dan hebben we niet eens gesproken over de prijs die men voor die ellende vraagt.

Bij trips naar het buitenland verschilt het per keer wat ik eet en meeneem, al vind ik de Currywurst mit Pommes in Duitsland wel een echte topper ...

georgesv

ik ben geen expert in buitenlandse trips zoals velen hier. Ik kan enkel spreken voor belgie en enkele buitenlandse trips.
In Belgie hou ik ervan in het dorp/stad een lokale frituur op te zoeken en frieten te eten: goedkoop, vaak lekker, en vult de maag. + je hebt meteen een beetje de sfeer opgesnoven van de lokale bevolking. Het moet dan wel een authentieke frituur zijn, geen half-pitta geval ofzo.
Was er daar geen tijd voor, hou ik ervan in het stadion een hotdog te kopen. hamburger in noodgeval. ik prefereer hotdogs omdat me dat waarschijnlijk onrechtstreeks doet terugdenken aan mijn kindertijd :-) toen ging ik elke week naar de voetbal met mijn vader en kreeg ik elke match een hotdog :-)

in het buitenland vind ik een hamburger/braadworst kopen in of rond het stadion iets dat er deels bijhoort.
Zoals gezegd ik heb geen grote ervaring met zo'n trips, maar 1 geval bleef me bij: in rijsel kon je frieten kopen in het stadion en die opeten op de tribune.
Zoiets is in Belgie (hoogste klasses) ondenkbaar.

Hielke

In het stadion eet en drink ik bijna niets. Er gaat altijd wat drinken mee in de jaszak, mocht men het nodig vinden dit (om commerciële redenenen) af te pakken weiger ik voor veel geld een veel te grote beker cola, (nep)bier of koffieachtig bruin water te kopen. Eten doe ik voor of na de wedstrijd, om niet van de stadioncatering afhankelijk te zijn. De afknapper kwam vorig seizoen in Venlo, toen we het na een lange autorit moesten stellen met een vooroorlogs kadetje met lauwe Bockwurst. Voor de broodjes beenham in Enschede, een traktatie, maak ik uiteraard een uitzondering en sluit ik aan in de rij.

Afhankelijk van tijd en plaats eet ik bij McDonalds, maar als het even mogelijk is bij een Chinees of Italiaan, die altijd overal te vinden zijn.

Maroboduus

De stadioncatering laat ik normaal gesproken links liggen, zeker als men van de "consument" verlangt dat hij/zij een chipknip-achtige kaart aanschaft om het plastic voer mee te betalen. Zodoende waag ik mij enkel in de lagere divisie's aan de versnaperingen die men binnen de stadionmuren aanbiedt.

Buiten het stadion mijd ik de Amerikaanse fast-food ketens gelijk men in het oude Mesopotamië de melaatsen meed. Dit uit een mengeling van principes en zelfbescherming.
Zo stap ik in het Verenigd Koninkrijk en Ierland wel graag een chipper binnen om een portie fish and chips met wat extra salt and vineger te bestellen. Ook de pie's en de pasty's doen het goed. Nirvana wordt dan bereikt als men bijvoorbeeld zoals op Millmoor Ground in Rotherham ineens Pukka Pies blijkt te verkopen. Als slagroom op de taart spoel ik de boel graag weg met een pint smooth of één van de plaatselijke cask ales.

Hoewel ik het in Duitsland wel gehad heb met de naar het schijnt obligate bratwurst, gaat er zo af en toe nog wel een rindswurst of een feuerwurst in. Ook de frikadellenbrötchen met een flinke klodder curry-ketchup sla ik niet bij voorbaat af. Maar de Duitser zal ook zelf toe moeten geven dat hij wat betreft de worst zijn meerdere moet erkennen in de Polen en de Tsjechen. Boven het open vuur knapperig gebraden en geserveerd met een homp brood en wat mosterd smaken ze het best. Vooral in Tsjechië komt daar dan vaak nog een glas blond, overmatig schuimend Gambrinus bij. In Duitsland vind ik trouwens vooral 's zomers een glas hefe-weizen erg lekker.

Ik neem overigens ook graag een paar gesmeerde boterhammen en een appeltje en een banaantje van thuis mee.

HJanneman

Wat stadionvoedsel betreft wordt het ééntonig, want er is helaas niet zoveel variatie binnen de noordwest-europese stadions.
Vaak nuttig ik dan ook iets lokaals in de wijde omgeving of stadscentrum, iets wat ik graag verken, zoals anderen weer het rondje om het stadion doen(en er zijn er natuurlijk bij die beiden doen, de uitslovers;)).
Wanneer ik in België ben pak ik op het station vaak een verse wafel mee, want die geur komt je(in ieder geval op Antwerpen Centraal) al van ver tegemoed, en voldoet iedere keer aan de verwachting die ik krijg wanneer ik het ruik bij het uitstappen van de trein.
Dan ga ik vervolgens graag naar het marktplein met de toren om daar in de buurt een lokaal of ander speciaalbiertje te nuttigen, zoals in Antwerpen een bolleke De Koninck: nog niet direct het zware werk, want dat bewaar ik als slaapmutsje.
Wanneer het tijd wordt om een serieuze bodem te leggen prefereer ik in België dan ook de lokale frietkot, en inderdaad, zoals georgesv ook al aangaf, niet zo'n semi-kebabzaak, maar een echte frietkot met kaaskroketjes, krokandellen, etc.etc. op de kaart.
Tot nu toe namen we bijna altijd een hotel na een wedstrijd in België, dat betekende dat we na de wedstrijd nog wel een afzakkertje/slaapmutsje konden nuttigen, en dan ga ik niet voor een pilsener, maar voor een Barbar, Delerium Tremens of Chouffe, bijv..
Wat ik leuk vind aan het Belgische cafe-gebeuren is behalve de ongekende keuze aan bieren(in speciaalbierencafe's, maar dat is niet typisch Belgisch, want die vind je ook in de grote Nederlandse steden) dat ze je praktisch altijd gratis een schaaltje borrelnoten, pinda's of kaas bij de dranken serveren(ik heb er zelfs wel eens popcorn bij gekregen, aparte combinatie, maar toch).

Maar buiten België ken ik weinig principes, zo ben ik in Engeland al eens voor een wedstrijd bij een 'as much as you can eat for 8 pounds'-Chinees geweest en ook wel eens de dag begonnen met een breakfast bij de McD, een lunch bij de Burger King(mijn favoriet van de twee, als ik toch een keuze moet maken)en de dag afgesloten met een gloeiend hete Pie in het stadion, maar ik ben ook wel eens gaan dineren voor een wedstrijd bij een Indiaas Tandoori-restaurant.
Het ligt ook heel erg aan het reisgezelschap: als je met vrienden bent die vantevoren net de reis bij elkaar konden krijgen en eigenlijk alweer smachten naar de dag dat de studiefinanciering binnenkomt, dan ga je dus voor de grotere franchise's die ik eerder heb genoemd.
In Engeland negeer ik de lokale brouwsels meestal, maar als ik eenmaal bijv. een Carling heb gehad stap ik niet snel weer over naar een vastelandsbier(waar ze altijd veel van op de tap hebben, zoals Stella-Artois en Kronenbourg), omdat die kloof gewoon te groot is, dat is als bier drinken nadat je je tanden net hebt gepoetst(en sowieso drink ik niet veel tijdens zo'n dag).

Aankomende donderdag kan ik mijn lol in Duitsland vast niet op wanneer we overdag gaan 'dineren' en 'borrelen' op de weihnachtsmarkt van Stuttgart.

Joost

Citaat van: HJanneman op dec 11, 2008, 16:48:44
Wat stadionvoedsel betreft wordt het ééntonig, want er is helaas niet zoveel variatie binnen de noordwest-europese stadions.
Vaak nuttig ik dan ook iets lokaals in de wijde omgeving of stadscentrum, iets wat ik graag verken, zoals anderen weer het rondje om het stadion doen(en er zijn er natuurlijk bij die beiden doen, de uitslovers;)).
Wanneer ik in België ben pak ik op het station vaak een verse wafel mee, want die geur komt je(in ieder geval op Antwerpen Centraal) al van ver tegemoed, en voldoet iedere keer aan de verwachting die ik krijg wanneer ik het ruik bij het uitstappen van de trein.
Dan ga ik vervolgens graag naar het marktplein met de toren om daar in de buurt een lokaal of ander speciaalbiertje te nuttigen, zoals in Antwerpen een bolleke De Koninck: nog niet direct het zware werk, want dat bewaar ik als slaapmutsje.
Wanneer het tijd wordt om een serieuze bodem te leggen prefereer ik in België dan ook de lokale frietkot, en inderdaad, zoals georgesv ook al aangaf, niet zo'n semi-kebabzaak, maar een echte frietkot met kaaskroketjes, krokandellen, etc.etc. op de kaart.
Tot nu toe namen we bijna altijd een hotel na een wedstrijd in België, dat betekende dat we na de wedstrijd nog wel een afzakkertje/slaapmutsje konden nuttigen, en dan ga ik niet voor een pilsener, maar voor een Barbar, Delerium Tremens of Chouffe, bijv..
Wat ik leuk vind aan het Belgische cafe-gebeuren is behalve de ongekende keuze aan bieren(in speciaalbierencafe's, maar dat is niet typisch Belgisch, want die vind je ook in de grote Nederlandse steden) dat ze je praktisch altijd gratis een schaaltje borrelnoten, pinda's of kaas bij de dranken serveren(ik heb er zelfs wel eens popcorn bij gekregen, aparte combinatie, maar toch).

Maar buiten België ken ik weinig principes, zo ben ik in Engeland al eens voor een wedstrijd bij een 'as much as you can eat for 8 pounds'-Chinees geweest en ook wel eens de dag begonnen met een breakfast bij de McD, een lunch bij de Burger King(mijn favoriet van de twee, als ik toch een keuze moet maken)en de dag afgesloten met een gloeiend hete Pie in het stadion, maar ik ben ook wel eens gaan dineren voor een wedstrijd bij een Indiaas Tandoori-restaurant.
Het ligt ook heel erg aan het reisgezelschap: als je met vrienden bent die vantevoren net de reis bij elkaar konden krijgen en eigenlijk alweer smachten naar de dag dat de studiefinanciering binnenkomt, dan ga je dus voor de grotere franchise's die ik eerder heb genoemd.
In Engeland negeer ik de lokale brouwsels meestal, maar als ik eenmaal bijv. een Carling heb gehad stap ik niet snel weer over naar een vastelandsbier(waar ze altijd veel van op de tap hebben, zoals Stella-Artois en Kronenbourg), omdat die kloof gewoon te groot is, dat is als bier drinken nadat je je tanden net hebt gepoetst(en sowieso drink ik niet veel tijdens zo'n dag).

Aankomende donderdag kan ik mijn lol in Duitsland vast niet op wanneer we overdag gaan 'dineren' en 'borrelen' op de weihnachtsmarkt van Stuttgart.

Met alle respect, maar dit is toch echt klinklare onzin.

Typisch Belgisch: Royco soep
Typisch Duits: Gluhwein, Schnitzelbrotchen
Typisch Nederlands: Broodje Unox
Typisch Engels: Pies, pastry...

HJanneman

Citaat van: Joost op dec 11, 2008, 16:57:01
Met alle respect, maar dit is toch echt klinklare onzin.

Typisch Belgisch: Royco soep
Typisch Duits: Gluhwein, Schnitzelbrotchen
Typisch Nederlands: Broodje Unox
Typisch Engels: Pies, pastry...

Toch niet, want zo bedoel ik dat niet.
Ik bedoel dat ik weinig verrassingen kan opnoemen wat stadionvoedsel betreft, omdat ik hetzelfde tegen ben gekomen als wat hierboven is genoemd.
Ik kan weinig stadions opnoemen die iets heel anders verkopen dan wat jullie genoemd hebben.
Ik bedoel dus niet dat in heel noordwest-Europa hetzelfde geserveerd wordt, maar wel dat er per stadion in deze regio weinig verschil in zit, misschien wordt het dan duidelijker als je het intepreteert als: stadionvoedsel binnen hetzelfde land verschilt maar weinig van elkaar en binnen een stadion is het aanbod vaak beperkt, waardoor je niet heel schokkende lijstjes krijgt met totaal verschillende eetgewoontes in stadions, daarom ging ik snel over naar het eten buiten de stadions tijdens een groundhop.