Honderd dagen voetbal

Gestart door Voetbalman, jul 21, 2015, 23:16:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

Nice.

Ik zou vooral het "moeten updaten" weglaten, dan blijft het leuk. Tenminste zo doe ik het. Als ik zin/inspiratie heb tik een verslagje en anders is het pica's only. En soms een tijdje helemaal geen update, het is geen aangenomen werk tenslotte....

Voor jezelf (en je groundhoppende omgeving) bouw je een leuk archiefje op en je kan het nog gebruiken als portfolio (kan handig zijn voor regelen kaartjes).

Voetbalman

Citaat van: Hugo op sep 06, 2016, 09:36:35
Nice.

Ik zou vooral het "moeten updaten" weglaten, dan blijft het leuk. Tenminste zo doe ik het. Als ik zin/inspiratie heb tik een verslagje en anders is het pica's only. En soms een tijdje helemaal geen update, het is geen aangenomen werk tenslotte....

Voor jezelf (en je groundhoppende omgeving) bouw je een leuk archiefje op en je kan het nog gebruiken als portfolio (kan handig zijn voor regelen kaartjes).

Het is inderdaad een bezigheid voor mezelf en geen betaald werk, dus het 'moeten' en 'verplicht zijn tot' schrappen we uit de lijst. Gezien ik een leek ben en vooral beroep doe op dokter Google is het vooralsnog wat behelpen qua constructie en invulling van de site (wordpress). Maar het is een leuke bezigheid wanneer de baby in bed ligt en de vrouw des huizes aan haar soap-marathon begint ;)

Ik ga me nu focussen op de 327 geselecteerde clubs, als ik die allemaal een bezoekje heb gebracht zal ik weer enkele jaartjes ouder zijn :) Ondertussen broed ik nog op een mooi ander avontuur dat me doorheen de rest van Europa moet brengen, maar dat is nog niet voor direct.

Eerst naar Zennester Hombeek, FC Zwaneven en RFC Knokke -)


Voetbalman

FLASHBACK: "Contre vents et marées .."
USL Dunkerque – Stade Rennais 1-2
04/01/2015, Coupe de France –  1/32e finale
Honderd dagen voetbal – Match 1


Zondagochtend. Binnen enkele uren zou ik in het noorden van Frankrijk mijn blik richten op het grasveld van de plaatselijke voetbalclub USL Dunkerque. Kriebels in de buik, krop in de keel. Het leek wel alsof ik in de gang naast het klaslokaal op een te harde stoel zat in afwachting van een mondeling examen economie. Bah! Twee dagen geleden had ik immers mijn grote 'honderd dagen voetbal-avontuur' kenbaar gemaakt aan het grote publiek. Er was geen weg terug,  en de gps zou die dag het startschot geven van wat één grote belevenis moest worden.  Alleen werkte de gps niet mee: geen Franse kaarten beschikbaar. Nu moet je weten, ik rijd werkelijk overal verkeerd, en zelfs nog het eerst in mijn eigen stad. Vertrekken zonder digitale hulp was dus geen optie voor deze slaaf van de gps. Gelukkig hadden we ver in de kast onder een berg rommel nog een oud toestel, en dat deed het perfect. Oef, ik kon dan toch vertrekken zonder de zekerheid verkeerd te rijden. De wedstrijd in de Franse beker kondigde zich aan als een mooie affiche. Het typische verhaal waarin een kleine club uit de lagere klassen op zoek gaat naar de stunt van de dag door de grote jongens uit de profdivisie te verslaan. Veel mooier komen ze niet in het hedendaagse voetbal, waar het grote geld de plak zwaait. De thuisploeg stond als tiende geparkeerd in de Franse Ligue 3, tegenstander Stade Rennes was de verdienstelijke nummer acht in de Ligue 1 én de verliezende bekerfinalist van het vorige seizoen.


Het moeilijke aan dergelijke schitterende affiches is echter het verkrijgen van een wedstrijdticket. Je kent ze wel, de voetbalclubs die tweewekelijks slechts een kleine schare fans kunnen verleiden , maar bij de komst van een topclub op één dag uitverkocht zijn. Het ticketverloop van de wedstrijd van Dunkerque ging net op dezelfde manier. Een mailtje naar de club met de melding van mijn project, de belofte om voor één dag volop mee te zingen en springen voor 'les Dunkerquois', de grote afstand die ik zou overbruggen, ... het leverde niets op. Telefoontje dan maar. In mijn beste slechte Frans hakkelde ik tegen de nochtans vriendelijke medewerkster van USLD en stak wederom mijn verhaal af. Of ze een ticket kon regelen dat ik op voorhand zou betalen en dat klaargelegd kon worden. Negatief. Wel kon ik proberen om op maandag drie januari me aan te melden aan de loketten, al bestond de kans dat de wedstrijd tegen dan al zou uitverkocht zijn, ook al waren ze officieel nog niet in verkoop gegaan. Pfff ...

Achter de computer bleef ik doorklikken op de pagina van de thuisploeg, bekeek ik foto's van hun prachtig gelegen stadion, verdiepte me in de clubhistorie en werd lastig van de gedachte dat ik deze ervaring zou moeten missen. Een allerlaatste mogelijkheid, via Facebook stuurde ik een privébericht naar de fanpagina van de supportersbeweging 'Club des Supporters Allez l'USL Dunkerque'. Een kleine smeekbede, de verwijzing naar de contacten met de club, ... En jawel, een twintig minuten later kreeg ik een positief antwoord! Ik was blij als een kind en een oerkreet vloog door de woonkamer: BAM!


Zo kwam het dat ik op de dag van de wedstrijd exact op het middaguur Duinkerke binnenreed. Nog wat eten door de strot gooien, mezelf verdiepen in de sportpagina's van het plaatselijke krantje La Voix du Nord  en om 13u schudde ik de hand van Juan Mitchel Verva. Deze frisse jonge kerel bracht me het ticket en stelde me voor om met hem en z'n groepje ultras op stap te gaan. Ik kocht een leuke sjaal van de supportersclub en samen gingen we richting een plaatselijke kroeg, al leek dat meer op een koffiehuisje).

De plaats van afspraak met Juan was op Place Jean Bart. Deze oude Vlaamse piraat is de vaandeldrager van de Franse stad en terwijl in Wereldoorlog II bijna 70% van de stad verwoest werd, bleef het standbeeld van deze legendarische kaper trots overeind. Zijn faam én de rang van ridder in de adelstand verkreeg Bart tijdens de Negenjarige Oorlog waar hij in 1694 in de Slag bij Texel bijna 100 graanschepen heroverde op de Hollanders en zo een groot deel van de Franse bevolking redde van de hongersdood. Instant hero, en nog steeds een intrigerend figuur.


(copywright www.panoramio/com)

Op deze hoogdag dikte de groep ultras steeds aan, tot op het moment dat de twee leiders iedereen sommeerden om mee te gaan in een corteo richting Stade Marcel Tribut. Onder de rook van het bengaalse vuur en enkele rookpotten, onder de in de hemelsblauwe lucht stekende vlaggen en vooral onder geweldige gezangen marcheerden we verder.


De passie die van de selecte groep supporters afdroop werkte aanstekelijk. Ik zong mee, stak m'n sjaal mee in de lucht en fotografeerde diverse schitterende taferelen. In het stadion aangekomen nam ik me een biertje en samen met Frank beklom ik de afgeleefde staantribune. Frank, Nederlander, DJ en helemaal gek van Dunkerque komt wel vaker naar de kuststad. Hij vertelde me mooie verhalen over de club, over het Franse bekervoetbal en over z'n andere voetballiefde: Lille OSC. Met de Nederlandse vlag over zich heen en middels enkele rare danspasjes zag ik hem negentig minuten genieten van het schouwspel. Net als ik was hij minder geïnteresseerd in het spel met de bal, maar des te meer in de pyroshow van de fans van Stade Rennais, het mooie grote spandoek van piraat Jean Bart dat werd uitgerold door Juan en z'n vrienden en het hele gamma aan liederen die les Dunkerquois afstaken.


Op het veld zag ik onze landgenoot Christian Brüls terug, de lichtvoetig maar getalenteerde buitenspeler die nog even relatief furore maakte in de Belgische competitie. Ook van de partij was eendengooier Habib Habibou, voormalig spits van Zulte Waregem en wereldberoemd in België omdat hij in 2010 tijdens een wedstrijd op het veld van Sint Truiden een eend die op het veld gesukkeld was, vastpakte en het zonder verpinken hardhandig over de reclameborden zwierde. Rare kerel, die Habibou.

De eersteklasser zette na twee minuten de 0-1 op het bord, maar nog geen minuut later kegelde Abdelillah Abizaa de gelijkmaker tegen de netten. Het stadion ontplofte, genieten! Kiekevel en adrenaline onder de winterzon. Stade Rennais dicteerde verder de wedstrijd zonder al te veel gevaar te creëren en mikte op het individuele klasseverschil om de wedstrijd te beslechten. De spelers van Dunkerque liepen dan weer de longen uit hun lijf om er een gelijkopgaande wedstrijd van te maken. Middenvelder en jeugdproduct van Rennes met Malinese roots Abdoulaye Doucouré scoorde voor het halfuur z'n tweede van de wedstrijd en zette op die manier ineens de eindstand op het bord.

Ik trok veel foto's van het spektakel in de tribunes en van de oude betonbak zelf. Een jong boefje dat voor me stond vroeg of hij een foto mocht maken van mij in het stadion. M'n fototoestel ging naar het negenjarig uitziende kind, hij nam een foto maar wou de camera niet meer afgeven. Een grijns op z'n gezicht en de air die Will Smith had in 'The Fresh Prince' gingen echter snel van z'n gezicht toen z'n vader de truken van z'n zoon in de smiezen had. De fel getatoeëerde arbeider kwam foeterend en gesticulerend naar beneden gedonderd, de zoon gaf als de weerlicht m'n camera terug en kroop in de hekken. Ik stak m'n duim op naar z'n pa, die hijgend beneden kwam en met een knipoog en een biertje in z'n hand terug naar boven klauterde.


M'n eerste ervaring was er eentje om in te lijsten. Het in 1933 gebouwde stadion dat net zoals zovele gebouwen in Duinkerke verwoest werd in Wereldoorlog II werd in stukken heropgebouwd tussen 1957 en 1967. De arena met de losliggende tegels, de verbleekte kleuren van de tribunes, de verboden staanplaatsen achter doel, de historiek van de stad met o.a. zeerover Jean Bart, de feitelijk levensgevaarlijke staanplaatsen, de ongebreidelde passie van de plaatselijke fans en Hollander Frank maakt dat USL Dunkerque mij volledig voor zich heeft gewonnen. Un grand merci Juan!

Je suis un Dunkerquois!





Voetbalman

#48
Wat een dagen, wat een weken, wat een maanden, wat een jaar. Les één voor de actieve groundhopper: een baby in huis verplettert je dromen om allerlei grounds te vincken.

Nu kleine Marie de magische grens van 12 maanden is gepasseerd, heb ik de vriendin gezegd dat ik me terug op het hoppen gooi. Omdat het buitenland uiteraard moeilijker ligt met dat kleine spook in huis, richt ik me op het Belgenland. Volgende doel waar ik aan werk: 'doing the 148'. Obligate opmerking dat het gaat om de clubs uit het betaalde voetbal en de amateurklassen. De provinciale clubs neem ik wel eens mee als de kalender geen andere opties voorziet.

Teller staat momenteel op 35 clubs. Ik spreek over clubs, niet over grounds. Zo heb ik bijvoorbeeld de Freethiel bezocht voor de bekerfinale van de dames in 2015, maar streep ik hem pas af als ik de thuisclub Waasland Beveren er een bezoekje breng. 

Zo bracht ik afgelopen zondag de middag door bij Vigor Wuitens Hamme, die in een spektakelrijke wedstrijd KMSK Deinze met 3-2 terug huiswaarts stuurden.

Momenteel (35/148):

1A: 14/16 (Kortrijk ; Waasland Beveren)
1B: 6/8 (Cercle Brugge ; Roeselare)
1e Amateur: 3/16
2e Amateur VFV A: 2/16
2e Amateur VFV B: 5/16
2e Amateur ACFF: 0/16
3e Amateur VFV A: 2/16
3e Amateur VFV B: 3/16
3e Amateur ACFF A: 0/14
3e Amateur ACFF B: 0/14

Op de planning voor de komende weken, tot ergens half januari:

SK Roeselare, KSK Heist, SK Sint Niklaas, SK Londerzeel, Eendracht Zele

Joost

Dan kun je maar beter niet snel aan een tweede beginnen :)

Voetbalman

Citaat van: Joost op dec 20, 2016, 17:02:25
Dan kun je maar beter niet snel aan een tweede beginnen :)

Oefenen mag heeft de dokter gezegd! ;)

Geen tijdsdruk evenwel voor de 148. Ik zou er nadien nog graag de provinciale teams in Antwerpen bijdoen, maar dat heb ik nog niet gezegd :p

wekke

#51
Leuk plan! Leek me ook altijd leuk om te voltooien, maar heb niet echt iemand in mijn omgeving die ik warm kan maken voor zulk plan. Ik wil dan ook gerust enkele keertjes mee gaan ;-)

Ik doe wel aan stadionhoppen want hier in België blijf je anders bezig. Harelbeke, La Louvière, RWDM, Francs Borains enzovoorts tel ik dus allemaal mee omdat ik de vroegere vaste bespeler er al eens heb bezocht. Al hebben de meeste van die clubs nu zelfs een ander stamnummer.

Ik zit aan:

1A: 16/16
1B: 8/8
1e Amateur: 11/16
2e Amateur VFV A: 7/16
2e Amateur VFV B: 12/16
2e Amateur ACFF: 2/16
3e Amateur VFV A: 2/16
3e Amateur VFV B: 7/16
3e Amateur ACFF A: 3/14
3e Amateur ACFF B: 0/14

Sebastiaan_W

Citaat van: Freebird op dec 20, 2016, 17:05:10
Oefenen mag heeft de dokter gezegd! ;)

Geen tijdsdruk evenwel voor de 148. Ik zou er nadien nog graag de provinciale teams in Antwerpen bijdoen, maar dat heb ik nog niet gezegd :p

Dat dacht ik ook bij de 2e even lekker oefenen, maar die kwam sneller dan ik verwachtte. ;-)

Joost

Citaat van: Freebird op dec 20, 2016, 17:05:10
Oefenen mag heeft de dokter gezegd! ;)

Geen tijdsdruk evenwel voor de 148. Ik zou er nadien nog graag de provinciale teams in Antwerpen bijdoen, maar dat heb ik nog niet gezegd :p
Ik ben wel verbaasd hoe weinig clubs in Nationale jullie bezocht hebben.

Toen onze eerste geboren werd ben ik wel ietsje minder gaan bezoeken maar niet heel veel minder. Nu bij de tweede (eind april geboren) is de impact een stuk groter. Mede doordat onze zaterdagen en zondagen afgelopen najaar bizar vol zaten heb ik nauwelijks wat bezocht buiten SHH en Roda.

Voetbalman

Citaat van: Joost op dec 21, 2016, 10:59:37
Ik ben wel verbaasd hoe weinig clubs in Nationale jullie bezocht hebben.

Toen onze eerste geboren werd ben ik wel ietsje minder gaan bezoeken maar niet heel veel minder. Nu bij de tweede (eind april geboren) is de impact een stuk groter. Mede doordat onze zaterdagen en zondagen afgelopen najaar bizar vol zaten heb ik nauwelijks wat bezocht buiten SHH en Roda.

Voor mij niet echt raar. Het Honderd dagen voetbal-project was eigenlijk de start van mijn 'groundhopcarrière'. Daarvoor zag ik voornamelijk wedstrijden van Anderlecht, en na de verhuis naar de Pallieterstad stapte ik ook geregeld het Lisp binnen. De interesse om terug wedstrijden te bezoeken kwam voornamelijk door het lezen van de boeken van Tom Bodde, waardoor ook ineens het verlangen naar vreemde clubs opdook.

Dus, eigenlijk ben ik 'echt' gestart met groundhoppen in 2015 :)

Voetbalman

Citaat van: wekke op dec 20, 2016, 23:28:52
Leuk plan! Leek me ook altijd leuk om te voltooien, maar heb niet echt iemand in mijn omgeving die ik warm kan maken voor zulk plan. Ik wil dan ook gerust enkele keertjes mee gaan ;-)

Ik doe wel aan stadionhoppen want hier in België blijf je anders bezig. Harelbeke, La Louvière, RWDM, Francs Borains enzovoorts tel ik dus allemaal mee omdat ik de vroegere vaste bespeler er al eens heb bezocht. Al hebben de meeste van die clubs nu zelfs een ander stamnummer.

Ik zit aan:

1A: 16/16
1B: 8/8
1e Amateur: 11/16
2e Amateur VFV A: 7/16
2e Amateur VFV B: 12/16
2e Amateur ACFF: 2/16
3e Amateur VFV A: 2/16
3e Amateur VFV B: 7/16
3e Amateur ACFF A: 3/14
3e Amateur ACFF B: 0/14

Dat is bijna het dubbel van wat ik al zag, we gaan de ploegen/stadions naast elkaar moeten leggen dan ;)

Als ik zondags werk, probeer ik na de vroege iets in de buurt van Beveren mee te pikken. Zo ga ik na de winterstop na de vroege shift (en met een half overuurtje) richting Eendracht Zele bijvoorbeeld. Ook Roeselare heb ik in januari zo ingepland (22e tegen Union, spelen ze om 16:00 wat echt ideaal is). Op die manier, en met bv. de bekerwedstrijden in de zomerperiode in 't achterhoofd, hoop ik toch een serieus aantal teams af te strepen dit seizoen.

Gooi gerust wat teams/stadions naar me toe, en dan kunnen we zeker regelmatig 'de hort' op. Welk werkweekend heb jij weer? :)

Joost



1A: 16/16
1B: 6/8 (Cercle & Tubeke)
1e Amateur: 10/16
2e Amateur VFV A: 1/16
2e Amateur VFV B: 12/16 (Zwarte Leeuw, Berchem, Londerzeel & Grimbergen)
2e Amateur ACFF: 8/16
3e Amateur VFV A: 1/16
3e Amateur VFV B: 9/16
3e Amateur ACFF A: 3/14
3e Amateur ACFF B: 4/14

Heb ik er als Nederlander echt nog meer gezien dan jullie? Mocht het zo uitkomen dan wil ik ook wel een keer aansluiten. Vrijwel alles in Limburg en Antwerpen en Luik heb ik wel gezien denk ik, mijn hiaten zitten echt in Oost en West Vlaanderen. Deinze staat al jaren op het verlanglijstje.

Voetbalman

Citaat van: Joost op dec 23, 2016, 09:00:41
Heb ik er als Nederlander echt nog meer gezien dan jullie? Mocht het zo uitkomen dan wil ik ook wel een keer aansluiten. Vrijwel alles in Limburg en Antwerpen en Luik heb ik wel gezien denk ik, mijn hiaten zitten echt in Oost en West Vlaanderen. Deinze staat al jaren op het verlanglijstje.

Mijn verklaring las je al, ik ben pas twee seizoenen geleden gestart met groundhoppen, het jaar ervoor kleine aanloop genomen. Zag in die periode 176 wedstrijden. Geen topcijfer als ik sommigen hun lijst bekijk, maar toch al lekker.

Deinze heb ik ook nog niet bezocht. Die kunnen we gerust eens afspreken met z'n drieën, of meer als er nog geïnteresseerden zijn :)

Nort

Citaat van: Joost op dec 23, 2016, 09:00:41

1A: 16/16
1B: 6/8 (Cercle & Tubeke)
1e Amateur: 10/16
2e Amateur VFV A: 1/16
2e Amateur VFV B: 12/16 (Zwarte Leeuw, Berchem, Londerzeel & Grimbergen)
2e Amateur ACFF: 8/16
3e Amateur VFV A: 1/16
3e Amateur VFV B: 9/16
3e Amateur ACFF A: 3/14
3e Amateur ACFF B: 4/14

Heb ik er als Nederlander echt nog meer gezien dan jullie? Mocht het zo uitkomen dan wil ik ook wel een keer aansluiten. Vrijwel alles in Limburg en Antwerpen en Luik heb ik wel gezien denk ik, mijn hiaten zitten echt in Oost en West Vlaanderen. Deinze staat al jaren op het verlanglijstje.
Dit is wel een heel makkelijk inkoppertje voor een goedkope mop.

wekke

Citaat van: Freebird op dec 22, 2016, 21:24:30
Dat is bijna het dubbel van wat ik al zag, we gaan de ploegen/stadions naast elkaar moeten leggen dan ;)

Als ik zondags werk, probeer ik na de vroege iets in de buurt van Beveren mee te pikken. Zo ga ik na de winterstop na de vroege shift (en met een half overuurtje) richting Eendracht Zele bijvoorbeeld. Ook Roeselare heb ik in januari zo ingepland (22e tegen Union, spelen ze om 16:00 wat echt ideaal is). Op die manier, en met bv. de bekerwedstrijden in de zomerperiode in 't achterhoofd, hoop ik toch een serieus aantal teams af te strepen dit seizoen.

Gooi gerust wat teams/stadions naar me toe, en dan kunnen we zeker regelmatig 'de hort' op. Welk werkweekend heb jij weer? :)

Ik heb mijn werkweekend in de oneven weken (07/01 en 08/01 als eerste), maar heb al circa 34 rustwissels ingediend dus echt accuraat is mijn eigenlijke werkschema niet. Ik denk dus dat wij hetzelfde werkweekend hebben :-)

Ik zal er effe de teams bij zetten, ik heb er blijkbaar ook een paar keer naast geteld...

1A: 16/16
1B: 8/8
1e Amateur: 11/16 (Virton, Dender, Seraing, Hasselt, Sprimont)
2e Amateur VFV A: 8/16 (Petegem; Sint Eloos Winkel, RC Gent, Temse, Westhoek, Halle, Gullegem, Menen)
2e Amateur VFV B: 10/16 (Spouwen Mopertingen, Rupel Boom, Londerzeel, Wijgmaal, Tempo Overijse, Woluwe Zaventem)
2e Amateur ACFF: 2/16 (Gevinkt: OC Charleroi, La Louvière)
3e Amateur VFV A: 3/16 (Gevinkt: Zele, Pepingen, Berlare)
3e Amateur VFV B: 7/16 (Sterrebeek, Eppegem, Pels, Wellen, Helchteren, Diest, Leopoldsburg, Betekom, Vosselaar)
3e Amateur ACFF A: 3/14 (Gevinkt: RWDM, Francs Borains, RFC Tournai)
3e Amateur ACFF B: 0/14

@Joost: ik werk 2 weekends per maand, veelal een avond shift, en bijkomend nog horeca. Het maakt dat ik niet zo vaak de zin heb om op mijn eentje ergens in de lagere divisies naar een pot voetbal te gaan. Dan verkies ik vaak een avondje naar Westerlo met enkele vrienden in plaats van een ground te vinken.